Budżet 20 tys. zł pozwala na zakup coraz atrakcyjniejszych używanych samochodów miejskich lub kompaktowych, a nawet starszych klasy średniej i wyższej. Pamiętajmy o wyborze udanych wersji i poszukiwaniu aut z prywatnych rąk.
Mając do dyspozycji 20 tys. zł możemy już powoli celować w nawet kilkuletnie (4-6 letnie) miejskie modele, jednak w ich przypadku nie ma co liczyć na ciekawe opcje wyposażenia czy żwawy silnik. Jeśli jednak zwiększymy nasz pułap do aut 10-letnich, rynek zaoferuje nam mnóstwo atrakcyjnych samochodów kompaktowych, z tym że trzeba się przygotować na długotrwałe poszukiwania zadbanego i wartego zakupu egzemplarza. Używany samochód marki premium za 20 tys. zł? Nie ma problemu, choć propozycji jest zauważalnie mniej. Nie oczekujmy w takich ofertach niskich przebiegów (nawet jeśli są wpisane w ogłoszeniu) i młodego wieku. Wyposażenie – owszem, będzie, ale niekiedy źródłem wielu problemów. Podchodźmy z rezerwą do nieudanych wersji silnikowych.
Oto 11 przykładowych używanych samochodów za 20 tys. zł.
Fiat Punto III
Roczniki: 2009-2014
Punto trzeciej generacji niedawno „zeszło ze sceny” po aż 13-letnim okresie produkcji. Auto dało się poznać jako solidne i, w niektórych wersjach, dynamiczne auto miejskie. W zależności od roczników stosowano różne nazewnictwo: Grande Punto (2005-09), Punto Evo (2009-12) i Punto 2012 (2012-2018). Za 20 tys. zł można przebierać w autach przed- i poliftowych, z tym że w tych pierwszych kusić będzie bogatsze wyposażenie, a w drugich – niskie przebiegi. Dla amatorów taniej jazdy polecamy 8-zaworowe silniki 1.2 i 1.4 z LPG, żądni osiągów powinni poszukać Punto ze 120-konnym 1.4 T-Jet. Diesle 1.6 i 1.9 MultiJet nie psują się, ale z jazdy miejskiej dyskwalifikuje go filtr DPF. Do typowych usterek Punto należą hałasujące nadkola, korodujący układ wydechowy i śniedziejąca instalacja elektryczna. Na plus: sporo aut od prywatnych właścicieli i doskonały dostęp do tanich części zamiennych.
Fiat Punto III – polecany silnik: 1.4 8V
Pojemność skokowa | 1368 cm³ |
Moc | 77 KM |
Maks. moment obr. | 115 Nm |
Prędkość maks. | 165 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 13,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,4 l/100 km |
Ford Fiesta VII
Roczniki: 2008-2012
Mając do dyspozycji 20 tys. zł lepiej szukać dobrze utrzymanych Fiest sprzed liftingu (2012 r.) – taki samochód niemal da gwarancję kilkuletniej, bezawaryjnej jazdy. Oprócz bazowego, 60-konnego 1.2 trudno w niej odradzać jakikolwiek silnik: wszystkie jednostki są trwałe i wystarczająco dynamiczne, a turbodiesle cechują się dodatkowo wysoką kulturą pracy i minimalnym spalaniem. To tak naprawdę polecane silniki 1.4 i 1.6 HDi, które Ford w swojej nomenklaturze nazwał TDCi. Chcąc cieszyć się z niezawodności Fiesty musimy spełnić jeden podstawowy warunek – nie zakładać LPG. Benzynowe silniki nie wytrzymują tego rodzaju zasilania i mają kosztowny system regulacji luzu zaworowego. W większości aut bez flotowej przeszłości można liczyć na ciekawe wyposażenie. Na szczęście w wybranym przedziale cenowym można przebierać w atrakcyjniejszych Fiestach.
Ford Fiesta VII – polecany silnik: 1.2
Pojemność skokowa | 1242 cm³ |
Moc | 82 KM |
Maks. moment obr. | 114 Nm |
Prędkość maks. | 168 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 13,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,6 l/100 km |
Nissan Note I
Roczniki: 2007-2013
Przy długości 409 cm i ciekawym rozwiązaniom w przestronnym wnętrzu ten samochód doskonale łączy użyteczność w mieście z funkcjonalnością auta rodzinnego. Do ciekawostek należy m.in. przesuwana i dzielona w proporcji 2:1 tylna kanapa, schowek pod siedziskiem fotela pasażera lub montowana w różnych wysokościach podłoga bagażnika (FlexiBoard). 20 tys. zł pozwala już przebierać w autach po liftingu, czyli powyżej 2010 roku. Mają już poprawione silniki 1.5 dCi z filtrem DPF (wcześniejsze trapiły awarie układu wtryskowego), chociaż nadal zdarzają się w nich wycieki oleju. Benzynowe jednostki średnio tolerują LPG, ale i tak są ponadprzeciętnie oszczędne (1.4 realnie pali mniej niż 6 l/100 km). Dzięki pokrewieństwu z Renault Grand Modusem właściciel Note’a nie napotka problemu z dostaniem części. Trzeba przywyknąć do drobnych usterek, m.in. stuków z przekładni kierowniczej lub zalewania wodą tylnych świateł.
Nissan Note I – polecany silnik: 1.4
Pojemność skokowa | 1386 cm³ |
Moc | 88 KM |
Maks. moment obr. | 128 Nm |
Prędkość maks. | 165 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 13,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,3 l/100 km |
Toyota Yaris II
Roczniki: 2009-2013
20 tys. zł za dziesięcioletnie, ciasne auto miejskie? Wydaje się dużo, ale Yarisy trzymają wartość ze względu na realnie niską awaryjność i oszczędną naturę wszystkich silników: nawet 100-konny 1.33 VVT-i, który dołączył do gamy Yarisa po lifitngu z 2009 roku, pali niewiele więcej od standardowego 1.0 lub 1.3. Ostatnio pojawiły się słuchy o zbieraniu się nagaru w tych silnikach: rezultatem są niedomykające zawory i utrata kompresji (problem ten pojawia się w autach użytkowanych tylko w mieście). Poza tym Yarisy zaczynają korodować i wycieka z nich płyn chłodzący. To jednak auto o bardzo przewidywalnych kosztach eksploatacji, co bardzo cenią użytkownicy. Nie będzie problemu z odsprzedażą miejskiej Toyoty, pod warunkiem że nie kupimy samochodu ze zautomatyzowaną skrzynią MMT.
Toyota Yaris II – polecany silnik: 1.33
Pojemność skokowa | 1329 cm³ |
Moc | 101 KM |
Maks. moment obr. | 128 Nm |
Prędkość maks. | 175 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 11,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,1 l/100 km |
BMW serii 1 (E87)
Roczniki: 2005-2009
BMW serii 1 nie powinny interesować się osoby szukające funkcjonalnego i całkowicie niezawodnego auta kompaktowego: pomimo typowych rozmiarów jest to samochód zwyczajnie ciasny, a z niektórymi silnikami potrafi pochłonąć sporo pieniędzy na naprawę. Mowa tu m.in. o wysokoprężnym N47 i benzynowym 1.6. Mają nietrwały łańcuchowy rozrząd, a w pierwszym z nich umieszczono go w dodatku z tyłu silnika, co wymusza demontaż skrzyni w celu wymiany. Mimo tego warto go rozważyć, pod warunkiem że mają udokumentowaną naprawę rozrządu. Jeśli benzynowa „jedynka”, to najlepiej z 3.0 R6, choć na nią trzeba już przeznaczyć więcej pieniędzy. Mechanicy rozpracowali już to auto i są w stanie mniej więcej przewidzieć, co i przy jakim przebiegu może się zepsuć. Na części – jak to w BMW – wydamy więcej niż u tańszych konkurentów.
BMW serii 1 – polecana wersja: 118i
Pojemność skokowa | 1995 cm³ |
Moc | 129 KM |
Maks. moment obr. | 180 Nm |
Prędkość maks. | 208 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,3 l/100 km |
Kia Cee’d I
Roczniki: 2007-2011
Za 20 tys. zł kupimy Cee’da raczej sprzed modernizacji (2006-2009), ale za to w doskonałym stanie, nierzadko od prywatnej osoby i z polskiego salonu. W porównaniu ze starszymi Kiami, ten model dopracowano pod względem jakości wykonania, ale i tak jest ono gorsze niż u europejskich rywali: trzeszczą plastiki, pojawiają się rdzawe bąble w okolicach uszczelek i szybko łuszczy się lakier. Mechanicznie trudno cokolwiek zarzucić kompaktowej Kii: niezawodne są wszystkie silniki benzynowe i wysokoprężne. Z tych drugich w szczególności polecamy 1.6 CRDi z wtryskiwaczami common rail firmy Bosch, łańcuchowym rozrządem (w 2.0 CRDi – pasek) i turbosprężarką o prostej budowie. Nie mają też dwumasowego koła zamachowego. Filtr DPF pojawił się w nich dopiero w 2010 roku.
Kia Cee’d I – polecany silnik: 1.6 CRDi
Pojemność skokowa | 1582 cm³ |
Moc | 115 KM |
Maks. moment obr. | 260 Nm |
Prędkość maks. | 188 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 11,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,5 l/100 km |
Mercedes klasy B
Roczniki: 2005-2008
Mercedes klasy B i mniejsza klasa A należą do najbardziej niedocenianych Mercedesów, co przekłada się na umiarkowane zainteresowanie nimi na rynku wtórnym. To auto nie jest przesadnie duże (427 cm długości), ale wygodne i przestronne w środku. Technicznie klasa B dzieli wiele rozwiązań z klasą A i po niej przejęła m.in. deskę rozdzielczą (minimalne różnice) i część silników. Niestety, podobnie jak w mniejszym modelu, nie udało się wygospodarować wystarczająco miejsca pod maską na dokonywanie napraw: by np. wymienić rozrusznik, trzeba wyjmować cały silnik. Na szczęście klasy B są na tyle bezawaryjne, że rzadko zachodzi taka konieczność. Szwankuje głównie „elektryka”, m.in. centralny zamek i wspomaganie kierownicy. W starszych autach (a tylko na takie możemy sobie pozwolić z budżetem 20 tys. zł) przyjrzyjmy się karoserii pod kątem korozji.
Mercedes Klasy B – polecana wersja: 200 CDI
Pojemność skokowa | 1991 cm³ |
Moc | 140 KM |
Maks. moment obr. | 300 Nm |
Prędkość maks. | 200 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7 l/100 km |
Opel Astra III
Roczniki: 2005-2011
Aż 5 wersji nadwoziowych i wiele silnikowych – chętni na używaną Astrę z pewnością znajdą samochód pasujący do ich aktualnych potrzeb i przy tym nie muszą się martwić, że trafią na tzw. czarną owcę. Niemal wszystkie silniki kompaktowego Opla nie sprawiają użytkownikom kosztownych i powtarzających się problemów, a do najczęściej zgłaszanych awarii należą usterki zaworu EGR i DPF w dieslach. Jeśli chcemy założyć lub kupić auto z gazem, sprawdźmy czy silnik ma hydraulikę zaworową (Opel w późniejszych latach z niej zrezygnował). Pośród zalewu ofert aut sprowadzonych da się znaleźć sporo Astr kupionych w polskich salonach. Ogłoszenia za ok. 20 tys. zł dotyczą samochodów we wszystkich wersjach nadwoziowych, czasami nawet Astr Classic oferowanych od 2010 r. równolegle z Astrą IV.
Opinie o używanym Oplu Astrze III
Opel Astra III – polecany silnik: 1.9 CDTI
Pojemność skokowa | 1910 cm³ |
Moc | 120 KM |
Maks. moment obr. | 280 Nm |
Prędkość maks. | 194 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 10,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,0 l/100 km |
Audi A4 B7
Roczniki: 2005-2007
Jak przystało na Audi, po nadwoziach i wnętrzach większości używanych A4 B7 nie widać, że te samochody skończyły minimum 10 lat i mają za sobą przebiegi rzędu 300 tys. km. Niestety, w tych autach wyjątkowo często zachodzi proceder „kręcenia” liczników, co będzie miało przykre konsekwencje dla świeżo upieczonego właściciela. W A4 B7 z dużym przebiegiem trzeba się przygotować na naprawę drogiego w serwisowaniu przedniego zawieszenia wielowahaczowego lub skrzyni Multitronic (miały ją auta przednionapędowe: z quattro – trwałego Tiptronica). Uważajmy na diesle 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami i 1.9 TDI po 2005 roku, a z silników benzynowych najbezpieczniej wybrać wolnossącego 1.6 lub 2.0, ewentualnie 1.8 Turbo (wszystkie można zasilać LPG). Niestety, za 20 tys. zł ciężko będzie znaleźć zadbane, uczciwe, benzynowe A4 B7.
Audi A4 B7 – polecany silnik: 1.8 T
Pojemność skokowa | 1781 cm³ |
Moc | 163 KM |
Maks. moment obr. | 225 Nm |
Prędkość maks. | 228 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,2 l/100 km |
Renault Laguna III
Roczniki: 2007-2009
Nie bójmy się nazwy tego modelu – trzecia generacja Laguny to niebo a ziemia w porównaniu do niezbyt pochlebnie ocenianej poprzedniczki. Jest tylko jeden warunek: lepiej unikać niepewnych i zdecydowanie za słabych diesli 1.5 dCi i skupić się na poszukiwaniach dobrze utrzymanych (o takie nietrudno) aut z 2.0 dCi pod maską lub obojętnie jakim silnikiem benzynowym: dobre osiągi z niezawodnością najlepiej połączy 170-konny 2.0 T. Lagunę III jako jedyną generację tego auta oferowano również jako coupe: do tej pory zwraca uwagę ładnie narysowanym nadwoziem i kusi mocniejszymi silnikami, ale założony budżet wystarczy tylko na liftbacka lub kombi, za to nawet po pierwszej modernizacji (2009 r.). Oferty najczęściej dotyczą bogato wyposażonych 2.0 dCi.
Renault Laguna III – polecany silnik: 2.0 dCi
Pojemność skokowa | 1995 cm³ |
Moc | 150 KM |
Maks. moment obr. | 340 Nm |
Prędkość maks. | 210 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,2 l/100 km |
Volvo V70 II
Roczniki: 2003-2007
Co prawda za 20 tys. zł można już powoli celować w następcę tego modelu (V70 III), ale celowo wzięliśmy pod uwagę poprzednią generację, bo mając tyle gotówki kupimy ładnie utrzymany egzemplarz poliftowy, najczęściej z wybitnie niezawodnym dieslem 2.4 D5. Przebiegi rzędu pół miliona kilometrów nie stanowią dla niego wyzwania, oczywiście pod warunkiem rzetelnie prowadzonej obsługi serwisowej. Godnymi polecenia można także określić 5-cylindrowe jednostki benzynowe, które nawet w odmianach turbo tolerują instalację LPG. Do newralgicznych elementów Volvo należą szybko zużywające się sworznie wahaczy przednich i… tyle. To już dość leciwe auto, dlatego trzeba przywyknąć do mało istotnych usterek natury elektrycznej, które w żadnym stopniu nie ograniczają mobilności pojazdu.
Volvo V70 II – polecany silnik: 2.4
Pojemność skokowa | 2435 cm³ |
Moc | 170 KM |
Maks. Moment obr. | 230 Nm |
Prędkość maks. | 215 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 9,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 9,8 l/100 km |
Szukam teraz trochę droższego auta, ale ranking i tak jest całkiem przydatny 🙂
yaris dwójka jest całkiem niezły, siostra jeździ 1.33 z lpg i nie było jak na razie żadnych poważnych usterek. Teraz ubolewała że zimówki musi nowe kupić no, ale to normalna sprawa
czy jest coś większego za tą cenę niż sedany i combi ?
brakuje mi tutaj trochę większych aut typu suv lub crossover, a jest kilka ciekawych starszych aut w tych cenach np. ssangi. Może jakiś ranking ?
AUTORZE ZA 20 000 DZISIAJ 24.10.21r to 10 letnie małe auto z Niemiec jedynie z przebiegiem 150 000 km. Skąd wy te ceny bierzecie ????
Pewnie stad matołku ,ze artykuł jest z 2018 roku a mamy juz 2022 :p