11 używanych do 20 tys. zł - otwierające

Budżet 20 tys. zł pozwala na zakup coraz atrakcyjniejszych używanych samochodów miejskich lub kompaktowych, a nawet starszych klasy średniej i wyższej. Pamiętajmy o wyborze udanych wersji i poszukiwaniu aut z prywatnych rąk.

Mając do dyspozycji 20 tys. zł możemy już powoli celować w nawet kilkuletnie (4-6 letnie) miejskie modele, jednak w ich przypadku nie ma co liczyć na ciekawe opcje wyposażenia czy żwawy silnik. Jeśli jednak zwiększymy nasz pułap do aut 10-letnich, rynek zaoferuje nam mnóstwo atrakcyjnych samochodów kompaktowych, z tym że trzeba się przygotować na długotrwałe poszukiwania zadbanego i wartego zakupu egzemplarza. Używany samochód marki premium za 20 tys. zł? Nie ma problemu, choć propozycji jest zauważalnie mniej. Nie oczekujmy w takich ofertach niskich przebiegów (nawet jeśli są wpisane w ogłoszeniu) i młodego wieku. Wyposażenie – owszem, będzie, ale niekiedy źródłem wielu problemów. Podchodźmy z rezerwą do nieudanych wersji silnikowych.

Oto 11 przykładowych używanych samochodów za 20 tys. zł.

Fiat Punto III

Roczniki: 2009-2014

Fiat Punto III - dynamiczne

Punto trzeciej generacji niedawno „zeszło ze sceny” po aż 13-letnim okresie produkcji. Auto dało się poznać jako solidne i, w niektórych wersjach, dynamiczne auto miejskie. W zależności od roczników stosowano różne nazewnictwo: Grande Punto (2005-09), Punto Evo (2009-12) i Punto 2012 (2012-2018). Za 20 tys. zł można przebierać w autach przed- i poliftowych, z tym że w tych pierwszych kusić będzie bogatsze wyposażenie, a w drugich – niskie przebiegi. Dla amatorów taniej jazdy polecamy 8-zaworowe silniki 1.2 i 1.4 z LPG, żądni osiągów powinni poszukać Punto ze 120-konnym 1.4 T-Jet. Diesle 1.6 i 1.9 MultiJet nie psują się, ale z jazdy miejskiej dyskwalifikuje go filtr DPF. Do typowych usterek Punto należą hałasujące nadkola, korodujący układ wydechowy i śniedziejąca instalacja elektryczna. Na plus: sporo aut od prywatnych właścicieli i doskonały dostęp do tanich części zamiennych.

Fiat Punto III – polecany silnik:  1.4 8V 

Pojemność skokowa 1368 cm³
Moc 77 KM
Maks. moment obr. 115 Nm
Prędkość maks. 165 km/h
Przysp. 0-100 km/h 13,2 s
Średnie zużycie paliwa 6,4 l/100 km

Ford Fiesta VII

Roczniki: 2008-2012

Ford Fiesta VII - dynamiczne

Mając do dyspozycji 20 tys. zł lepiej szukać dobrze utrzymanych Fiest sprzed liftingu (2012 r.) – taki samochód niemal da gwarancję kilkuletniej, bezawaryjnej jazdy. Oprócz bazowego, 60-konnego 1.2 trudno w niej odradzać jakikolwiek silnik: wszystkie jednostki są trwałe i wystarczająco dynamiczne, a turbodiesle cechują się dodatkowo wysoką kulturą pracy i minimalnym spalaniem. To tak naprawdę polecane silniki 1.4 i 1.6 HDi, które Ford w swojej nomenklaturze nazwał TDCi. Chcąc cieszyć się z niezawodności Fiesty musimy spełnić jeden podstawowy warunek – nie zakładać LPG. Benzynowe silniki nie wytrzymują tego rodzaju zasilania i mają kosztowny system regulacji luzu zaworowego. W większości aut bez flotowej przeszłości można liczyć na ciekawe wyposażenie. Na szczęście w wybranym przedziale cenowym można przebierać w atrakcyjniejszych Fiestach.

Ford Fiesta VII – polecany silnik:  1.2 

Pojemność skokowa 1242 cm³
Moc 82 KM
Maks. moment obr. 114 Nm
Prędkość maks. 168 km/h
Przysp. 0-100 km/h 13,3 s
Średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km

Nissan Note I

Roczniki: 2007-2013

Nissan Note - otwierające

Przy długości 409 cm i ciekawym rozwiązaniom w przestronnym wnętrzu ten samochód doskonale łączy użyteczność w mieście z funkcjonalnością auta rodzinnego. Do ciekawostek należy m.in. przesuwana i dzielona w proporcji 2:1 tylna kanapa, schowek pod siedziskiem fotela pasażera lub montowana w różnych wysokościach podłoga bagażnika (FlexiBoard). 20 tys. zł pozwala już przebierać w autach po liftingu, czyli powyżej 2010 roku. Mają już poprawione silniki 1.5 dCi z filtrem DPF (wcześniejsze trapiły awarie układu wtryskowego), chociaż nadal zdarzają się w nich wycieki oleju. Benzynowe jednostki średnio tolerują LPG, ale i tak są ponadprzeciętnie oszczędne (1.4 realnie pali mniej niż 6 l/100 km). Dzięki pokrewieństwu z Renault Grand Modusem właściciel Note’a nie napotka problemu z dostaniem części. Trzeba przywyknąć do drobnych usterek, m.in. stuków z przekładni kierowniczej lub zalewania wodą tylnych świateł.

Nissan Note I – polecany silnik:  1.4 

Pojemność skokowa 1386 cm³
Moc 88 KM
Maks. moment obr. 128 Nm
Prędkość maks. 165 km/h
Przysp. 0-100 km/h 13,1 s
Średnie zużycie paliwa 6,3 l/100 km

Toyota Yaris II

Roczniki: 2009-2013

Toyota Yaris II - dynamiczne

20 tys. zł za dziesięcioletnie, ciasne auto miejskie? Wydaje się dużo, ale Yarisy trzymają wartość ze względu na realnie niską awaryjność i oszczędną naturę wszystkich silników: nawet 100-konny 1.33 VVT-i, który dołączył do gamy Yarisa po lifitngu z 2009 roku, pali niewiele więcej od standardowego 1.0 lub 1.3. Ostatnio pojawiły się słuchy o zbieraniu się nagaru w tych silnikach: rezultatem są niedomykające zawory i utrata kompresji (problem ten pojawia się w autach użytkowanych tylko w mieście). Poza tym Yarisy zaczynają korodować i wycieka z nich płyn chłodzący. To jednak auto o bardzo przewidywalnych kosztach eksploatacji, co bardzo cenią użytkownicy. Nie będzie problemu z odsprzedażą miejskiej Toyoty, pod warunkiem że nie kupimy samochodu ze zautomatyzowaną skrzynią MMT.

Toyota Yaris II – polecany silnik:  1.33 

Pojemność skokowa 1329 cm³
Moc 101 KM
Maks. moment obr. 128 Nm
Prędkość maks. 175 km/h
Przysp. 0-100 km/h 11,7 s
Średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km

BMW serii 1 (E87)

Roczniki: 2005-2009

BMW serii 1 - dynamiczne

BMW serii 1 nie powinny interesować się osoby szukające funkcjonalnego i całkowicie niezawodnego auta kompaktowego: pomimo typowych rozmiarów jest to samochód zwyczajnie ciasny, a z niektórymi silnikami potrafi pochłonąć sporo pieniędzy na naprawę. Mowa tu m.in. o wysokoprężnym N47 i benzynowym 1.6. Mają nietrwały łańcuchowy rozrząd, a w pierwszym z nich umieszczono go w dodatku z tyłu silnika, co wymusza demontaż skrzyni w celu wymiany. Mimo tego warto go rozważyć, pod warunkiem że mają udokumentowaną naprawę rozrządu. Jeśli benzynowa „jedynka”, to najlepiej z 3.0 R6, choć na nią trzeba już przeznaczyć więcej pieniędzy. Mechanicy rozpracowali już to auto i są w stanie mniej więcej przewidzieć, co i przy jakim przebiegu może się zepsuć. Na części – jak to w BMW – wydamy więcej niż u tańszych konkurentów.

BMW serii 1 – polecana wersja:  118i 

Pojemność skokowa 1995 cm³
Moc 129 KM
Maks. moment obr. 180 Nm
Prędkość maks. 208 km/h
Przysp. 0-100 km/h 9,4 s
Średnie zużycie paliwa 7,3 l/100 km

Kia Cee’d I

Roczniki: 2007-2011

Kia Cee'd - dynamiczne

Za 20 tys. zł kupimy Cee’da raczej sprzed modernizacji (2006-2009), ale za to w doskonałym stanie, nierzadko od prywatnej osoby i z polskiego salonu. W porównaniu ze starszymi Kiami, ten model dopracowano pod względem jakości wykonania, ale i tak jest ono gorsze niż u europejskich rywali: trzeszczą plastiki, pojawiają się rdzawe bąble w okolicach uszczelek i szybko łuszczy się lakier. Mechanicznie trudno cokolwiek zarzucić kompaktowej Kii: niezawodne są wszystkie silniki benzynowe i wysokoprężne. Z tych drugich w szczególności polecamy 1.6 CRDi z wtryskiwaczami common rail firmy Bosch, łańcuchowym rozrządem (w 2.0 CRDi – pasek) i turbosprężarką o prostej budowie. Nie mają też dwumasowego koła zamachowego. Filtr DPF pojawił się w nich dopiero w 2010 roku.

Kia Cee’d I – polecany silnik:  1.6 CRDi 

Pojemność skokowa 1582 cm³
Moc 115 KM
Maks. moment obr. 260 Nm
Prędkość maks. 188 km/h
Przysp. 0-100 km/h 11,4 s
Średnie zużycie paliwa 4,5 l/100 km

Mercedes klasy B

Roczniki: 2005-2008

Mercedes Klasy B - dynamiczne

Mercedes klasy B i mniejsza klasa A należą do najbardziej niedocenianych Mercedesów, co przekłada się na umiarkowane zainteresowanie nimi na rynku wtórnym. To auto nie jest przesadnie duże (427 cm długości), ale wygodne i przestronne w środku. Technicznie klasa B dzieli wiele rozwiązań z klasą A i po niej przejęła m.in. deskę rozdzielczą (minimalne różnice) i część silników. Niestety, podobnie jak w mniejszym modelu, nie udało się wygospodarować wystarczająco miejsca pod maską na dokonywanie napraw: by np. wymienić rozrusznik, trzeba wyjmować cały silnik. Na szczęście klasy B są na tyle bezawaryjne, że rzadko zachodzi taka konieczność. Szwankuje głównie „elektryka”, m.in. centralny zamek i wspomaganie kierownicy. W starszych autach (a tylko na takie możemy sobie pozwolić z budżetem 20 tys. zł) przyjrzyjmy się karoserii pod kątem korozji.

Mercedes Klasy B – polecana wersja:  200 CDI 

Pojemność skokowa 1991 cm³
Moc 140 KM
Maks. moment obr. 300 Nm
Prędkość maks. 200 km/h
Przysp. 0-100 km/h 9,6 s
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km

Opel Astra III

Roczniki: 2005-2011

Opel Astra H - dynamiczne

Aż 5 wersji nadwoziowych i wiele silnikowych – chętni na używaną Astrę z pewnością znajdą samochód pasujący do ich aktualnych potrzeb i przy tym nie muszą się martwić, że trafią na tzw. czarną owcę. Niemal wszystkie silniki kompaktowego Opla nie sprawiają użytkownikom kosztownych i powtarzających się problemów, a do najczęściej zgłaszanych awarii należą usterki zaworu EGR i DPF w dieslach. Jeśli chcemy założyć lub kupić auto z gazem, sprawdźmy czy silnik ma hydraulikę zaworową (Opel w późniejszych latach z niej zrezygnował). Pośród zalewu ofert aut sprowadzonych da się znaleźć sporo Astr kupionych w polskich salonach. Ogłoszenia za ok. 20 tys. zł dotyczą samochodów we wszystkich wersjach nadwoziowych, czasami nawet Astr Classic oferowanych od 2010 r. równolegle z Astrą IV.

Opinie o używanym Oplu Astrze III

Opel Astra III – polecany silnik:  1.9 CDTI 

Pojemność skokowa 1910 cm³
Moc 120 KM
Maks. moment obr. 280 Nm
Prędkość maks. 194 km/h
Przysp. 0-100 km/h 10,5 s
Średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km

Audi A4 B7

Roczniki: 2005-2007

Audi A4 B7 - dynamiczne

Jak przystało na Audi, po nadwoziach i wnętrzach większości używanych A4 B7 nie widać, że te samochody skończyły minimum 10 lat i mają za sobą przebiegi rzędu 300 tys. km. Niestety, w tych autach wyjątkowo często zachodzi proceder „kręcenia” liczników, co będzie miało przykre konsekwencje dla świeżo upieczonego właściciela. W A4 B7 z dużym przebiegiem trzeba się przygotować na naprawę drogiego w serwisowaniu przedniego zawieszenia wielowahaczowego lub skrzyni Multitronic (miały ją auta przednionapędowe: z quattro – trwałego Tiptronica). Uważajmy na diesle 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami i 1.9 TDI po 2005 roku, a z silników benzynowych najbezpieczniej wybrać wolnossącego 1.6 lub 2.0, ewentualnie 1.8 Turbo (wszystkie można zasilać LPG). Niestety, za 20 tys. zł ciężko będzie znaleźć zadbane, uczciwe, benzynowe A4 B7.

Opinie o używanym Audi A4 B7

Audi A4 B7 – polecany silnik:  1.8 T 

Pojemność skokowa 1781 cm³
Moc 163 KM
Maks. moment obr. 225 Nm
Prędkość maks. 228 km/h
Przysp. 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa 8,2 l/100 km

Renault Laguna III

Roczniki: 2007-2009

Renault Laguna III - dynamiczne

Nie bójmy się nazwy tego modelu – trzecia generacja Laguny to niebo a ziemia w porównaniu do niezbyt pochlebnie ocenianej poprzedniczki. Jest tylko jeden warunek: lepiej unikać niepewnych i zdecydowanie za słabych diesli 1.5 dCi i skupić się na poszukiwaniach dobrze utrzymanych (o takie nietrudno) aut z 2.0 dCi pod maską lub obojętnie jakim silnikiem benzynowym: dobre osiągi z niezawodnością najlepiej połączy 170-konny 2.0 T. Lagunę III jako jedyną generację tego auta oferowano również jako coupe: do tej pory zwraca uwagę ładnie narysowanym nadwoziem i kusi mocniejszymi silnikami, ale założony budżet wystarczy tylko na liftbacka lub kombi, za to nawet po pierwszej modernizacji (2009 r.). Oferty najczęściej dotyczą bogato wyposażonych 2.0 dCi.

Renault Laguna III – polecany silnik:  2.0 dCi 

Pojemność skokowa 1995 cm³
Moc 150 KM
Maks. moment obr. 340 Nm
Prędkość maks. 210 km/h
Przysp. 0-100 km/h 9,5 s
Średnie zużycie paliwa 6,2 l/100 km

Volvo V70 II

Roczniki: 2003-2007

Volvo V70 - dynamiczne

Co prawda za 20 tys. zł można już powoli celować w następcę tego modelu (V70 III), ale celowo wzięliśmy pod uwagę poprzednią generację, bo mając tyle gotówki kupimy ładnie utrzymany egzemplarz poliftowy, najczęściej z wybitnie niezawodnym dieslem 2.4 D5. Przebiegi rzędu pół miliona kilometrów nie stanowią dla niego wyzwania, oczywiście pod warunkiem rzetelnie prowadzonej obsługi serwisowej. Godnymi polecenia można także określić 5-cylindrowe jednostki benzynowe, które nawet w odmianach turbo tolerują instalację LPG. Do newralgicznych elementów Volvo należą szybko zużywające się sworznie wahaczy przednich i… tyle. To już dość leciwe auto, dlatego trzeba przywyknąć do mało istotnych usterek natury elektrycznej, które w żadnym stopniu nie ograniczają mobilności pojazdu.

Volvo V70 II – polecany silnik:  2.4 

Pojemność skokowa 2435 cm³
Moc 170 KM
Maks. Moment obr. 230 Nm
Prędkość maks. 215 km/h
Przysp. 0-100 km/h 9,9 s
Średnie zużycie paliwa 9,8 l/100 km

2 KOMENTARZE

  1. yaris dwójka jest całkiem niezły, siostra jeździ 1.33 z lpg i nie było jak na razie żadnych poważnych usterek. Teraz ubolewała że zimówki musi nowe kupić no, ale to normalna sprawa

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here