NowościAktualnościSkoda w Polsce z dużym awansem – dzięki lepszej dostępności aut

Skoda w Polsce z dużym awansem – dzięki lepszej dostępności aut

W pierwszym półroczu 2023 r. Skoda dostarczyła polskim klientom ponad 25 tys. aut (+41,3%), osiągając 11% udziału w krajowym rynku motoryzacyjnym. To m.in. zasługa zwiększonej dostępności samochodów, na czele z Octavią, której sprzedano blisko dwa razy więcej niż przed rokiem.

W ujęciu globalnym Skoda przekazała nabywcom 432 200 aut (+19,9%). Zysk operacyjny Grupy Škoda Auto wzrósł do 911 milionów euro, co oznacza skok rok do roku o 34,8%. Jednocześnie zwrot ze sprzedaży (marża) utrzymał się na stałym, solidnym poziomie 6,6%.

Za sprawą lepszej dostępności znacząco wzrósł przede wszystkim popyt na bestsellery marki, takie jak Octavia (+60,2%) oraz rodzina elektrycznych modeli Enyaq (+41%).

Imponujący wzrost dostaw w Polsce

W ciągu pierwszego półrocza 2023 r. Skoda dostarczyła klientom w Polsce 25 910 nowych pojazdów, co przekłada się na wzrost o 41,28%, w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym. Taki wynik przełożył się na prawie 11% udział w krajowym rynku motoryzacyjnym.

Najpopularniejszym modelem na rynku polskim niezmiennie pozostaje Octavia – w pierwszym półroczu 2023 r. sprzedano 7694 sztuki modelu (+95%). Następna na podium stanęła Fabia (3755 egzemplarzy; +14,5%). Na trzecim znalazł się model Superb z wynikiem 3341 sprzedanych samochodów (+33,5%).

Nasze aktualne modele cieszą się nieustającą popularnością, a dzięki dalszej poprawie dostępności samochodów byliśmy w stanie wreszcie odblokować ich rynkowy potencjał. W pierwszym półroczu dostarczyliśmy polskim klientom o ponad 41% więcej aut niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, podczas gdy cały polski rynek nowych pojazdów osobowych wzrósł w tym czasie o niespełna 11%. Jestem zresztą przekonany, że to dopiero początek naszej ofensywy: właśnie pokazaliśmy zmodernizowane wersje naszego bestsellerowego SUV-a Kamiq oraz kompaktowej Scali, a jesienią zaprezentujemy zupełnie nowe, znacząco udoskonalone wydania cenionych modeli Superb i Kodiaq – powiedział Tomasz Porawski, Dyrektor Marki Škoda w Polsce.

Wzrost wszystkich kluczowych danych finansowych

Pomimo trwających wyzwań rynkowych, w ostatnich miesiącach Skoda kontynuowała swój świetny start w 2023 rok. Marka wygenerowała w pierwszym półroczu znaczny wzrost przychodów, zwiększając je do 13,7 mld euro (+34,5% w porównaniu z rokiem ubiegłym). Ponadto, producent samochodów znacznie zwiększył swój zysk operacyjny – do 911 mln euro (+34,8%), chociaż zakończenie działalności w Rosji oraz sprzedaż aktywów z Volkswagen Group Rus w maju 2023 r. miały wpływ na końcowy rezultat. Wzrost odnotowała także produkcja w czeskich zakładach firmy, osiągając 535 200 pojazdów. W porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. jest to wzrost o blisko 80 tys. sztuk.

W pierwszej połowie 2023 roku udowodniliśmy, że dzięki solidnemu modelowi biznesowemu i pracy zespołowej Skoda jest na stabilnej ścieżce wzrostu. Wyniki te pokazują, jak wiele jesteśmy w stanie osiągnąć pomimo trudnego otoczenia rynkowego. Pozostaliśmy skoncentrowani na przezwyciężaniu problemów związanych z łańcuchem dostaw. W rezultacie nasi klienci mogą oczekiwać znacznie krótszych terminów dostaw. Teraz musimy zachować czujność i kontynuować naszą ciężką pracę, aby utrzymać tę dynamikę – mówi Klaus Zellmer, Dyrektor Generalny Škoda Auto.

W Europie Zachodniej marka odnotowała łącznie 236 900 dostaw w pierwszej połowie roku (pierwsza połowa 2022 r.: 180 500 samochodów; +31,3%). W Niemczech, które są obecnie największym pojedynczym rynkiem marki na świecie, od stycznia do czerwca dostarczono 77 300 aut (pierwsza połowa 2022 r.: 63 500 pojazdów; +21,8%).

W Europie Środkowej Skoda dostarczyła klientom 92 800 aut, w porównaniu do 69 800 w tym samym okresie ubiegłego roku (+33%). Na czeskim rynku krajowym zrealizowano 43 900 dostaw, o 23,8% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (pierwsza połowa 2022 r.: 35 500 sztuk).

W Europie Wschodniej marka dostarczyła łącznie 22 600 pojazdów (pierwsza połowa 2022 r.: 29 800 pojazdów; -24,1%).

W Indiach marka w pierwszym półroczu 2023 r. dostarczyła 23 800 aut (w analogicznym okresie 2022 r.: 25 900 pojazdów; -8,4%).

W Chinach dostawy do klientów w pierwszym półroczu 2023 r. spadły do 12 800 sztuk (w tym samym okresie w 2022 r.: 24 700; -48,1%).

Najpopularniejsze modele w ujęciu globalnym

W pierwszym kwartale 2023 roku w ujęciu globalnym najlepiej sprzedającym się modelem Skody pozostała Octavia (97 800; +60,2%), a za nią ponownie uplasowały się SUV-y Kamiq (58 400; +23,8%) oraz Kodiaq (56 200; +11%).

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji