Prześwit - analiza

Producenci samochodów nie zawsze podają dane dotyczące prześwitu w ich autach. Zobaczmy, jak te wartości kształtują się w autach z różnych klas.

Prześwit jest odległością najniższego punktu podwozia do nawierzchni. O ile w rozmiarach samochodu kilka centymetrów nie ma znaczenia, w przypadku prześwitu jest to wielkość mogąca decydować o wyborze auta. Pojazd mający na przykład prześwit 3 cm większy może bez problemu przejechać w miejscu, gdzie inny zaczepi miską olejową. Dlatego w zależności od terenu, w którym będziemy użytkować samochód, sprawdzenie wielkości prześwitu może mieć spore znaczenie.

Zalecany prześwit

Aby spokojnie jeździć po polskich drogach, bez obaw o rozbicie miski olejowej lub wydechu, prześwit auta powinien wynosić minimum 15 centymetrów. Praktyka wykazuje, że niewiele oferowanych aut ma prześwity powyżej tej wartości. Mnóstwo popularnych w Polsce samochodów (jak Volkswagen Golf czy Toyota Yaris) jest nawet kilka centymetrów niższa. Nie można zapominać też, że prześwit maleje jeszcze bardziej po wykorzystaniu bagażnika lub tylnej kanapy.

Różne wartości prześwitu

Prześwit może być różny nawet w tym samym modelu samochodu. Na jego wymiar wpływ może mieć silnik Diesla, który ma większą miskę olejową, tym samym pomniejszającą prześwit. Producenci nie podwyższają w takich autach zawieszenia, a o mniejszym prześwicie nie informują w specyfikacjach. Jego wartości zmieniają się również przy obciążeniu samochodu – w osobowych zmniejsza się nieznacznie, ale w autach dostawczych z miękkim zawieszeniem różnica może wynosić nawet kilka centymetrów (np. Dacia Dokker). Samochody z zawieszeniem hydropneumatycznym nie mają tego problemu. W nich prześwit nie zmienia się nawet przy pełnym załadunku.

Modyfikacje zwiększające wartość prześwitu

W samochodach mających prześwit mniejszy niż 14 cm szczególnie narażona na uderzenie o przeszkody jest miska olejowa. Można ją zabezpieczyć, montując metalową osłonę lub zwiększając prześwit w swoim samochodzie. Zwykle nie jest to skomplikowana operacja. Do aut z grupy VW wystarczy dokupić specjalne tuleje montowane między kolumnę McPhersona a nadwozie, co pozwala zwiększyć prześwit np. w Skodzie Octavii o 2 cm. Innym sposobem jest wymiana sprężyn zawieszenia na wyższe o 2-3 cm. W terenówkach tym sposobem prześwit powiększa się nawet o kilkanaście centymetrów, lecz taka przeróbka zdecydowanie pogarsza właściwości jezdne.

 

Prześwit w różnych segmentach

Auta małe i miejskie (prześwity: 20,5-10 cm)

Smart Fortwo

Prześwity w małych autach średnio mają 14 cm. Pozwala to na bezproblemowe najechanie na krawężnik, którego wysokość zwykle wynosi od 9 do 12 cm. Zdecydowanie największym prześwitem może pochwalić się Dacia – jej Sandero jako jedyne przekroczyło 20 cm, a przy tym jest oferowane także w podwyższonej odmianie Stepway. Niewiele gorszy jest Suzuki SX4 ze swoimi 19 centymetrami. Duże prześwity mają też Hyundaie (i10 i i20 – 16,5 cm) oraz Fiaty. Aż sześć modeli włoskiej marki ma identyczny prześwit 15 cm, co jest wynikiem powyżej średniej. Typową wartość reprezentuje dużo Opli i Fordów, natomiast najniższe prześwity mają auta francuskie i Toyoty. Tabelę zamyka dwuosobowy Smart – tylko 10 cm od ziemi do najniższego punktu podwozia.

MarkaModelRocznikPrześwit
DaciaSandero Stepway201320,5 cm
SuzukiSX4200619,0 cm
ChevroletSpark201217,0 cm
SuzukiIgnis200617,0 cm
Hyundaii10201216,5 cm
Hyundaii20201316,5 cm
SuzukiWagon R+200616,5 cm
DaciaSandero201316,5 cm
FordFusion200616,0 cm
Mazda2200616,0 cm
SuzukiSwift200016,0 cm
KiaRio200615,5 cm
VolkswagenPolo200615,5 cm
FiatCinquecento199615,0 cm
FiatSeicento200015,0 cm
FiatPanda200615,0 cm
Fiat500201315,0 cm
FiatPunto II200615,0 cm
FiatGrande Punto200615,0 cm
LanciaMusa200615,0 cm
LanciaYpsilon II200615,0 cm
MitsubishiColt200615,0 cm
NissanMicra K10200015,0 cm
NissanMicra K11200615,0 cm
HondaJazz200614,5 cm
KiaPicanto200614,5 cm
SuzukiSwift200614,5 cm
DaewooMatiz199814,0 cm
FiatPalio Weekend200014,0 cm
FordFiesta200214,0 cm
FordFiesta200814,0 cm
Mazda3200614,0 cm
MiniOne200714,0 cm
OpelAgila200814,0 cm
OpelCorsa C200614,0 cm
OpelCorsa B199914,0 cm
SkodaFabia I200614,0 cm
ChevroletAveo200613,5 cm
SkodaFabia II201213,5 cm
SmartForfour200613,5 cm
Abarth500201313,0 cm
HyundaiGetz200613,0 cm
Peugeot106199913,0 cm
CitroenSaxo200012,0 cm
CitroenC1201012,0 cm
CitroenC2200612,0 cm
CitroenC3200612,0 cm
RenaultClio II200012,0 cm
RenaultClio III200612,0 cm
RenaultModus200612,0 cm
ToyotaYaris I199912,0 cm
ToyotaYaris II200612,0 cm
Peugeot206200011,0 cm
Peugeot207200811,0 cm
SeatIbiza200611,0 cm
VolkswagenLupo199811,0 cm
Alfa RomeoMiTo201210,5 cm
SmartFortwo200610,0 cm
Auta kompaktowe (prześwity: 16,5-9 cm)

Opel Astra GTC

W kompaktach średnia wartość prześwitu również wynosi 14 cm. Najwyższy, bo mierzący 16,5 cm, ma Chevrolet Cruze – to więcej nawet od starych Ład, dzięki czemu nie zaszkodzą mu zjazdy z asfaltu. Nieco mniej, bo 15 centymetrów mają przeważnie auta japońskie, czyli Hondy, Toyoty i Subaru. Typowa wartość 14 cm należy m.in. do aż czterech Skód, Fordów Focusów i sportowego Mitsubishi Lancera Evo IX. Prześwit wynoszący mniej niż 14 cm mają wszystkie współczesne Golfy (IV, V, VI, VII) i przede wszystkim auta koncernu PSA i Renault. Zestawienie zamyka usportowiony Opel Astra IV OPC – w niej nawet pokonywanie miejskich krawężników może być kłopotliwe.

MarkaModelRocznikPrześwit
ChevroletCruze201216,5 cm
Lada2107198916,0 cm
LadaSamara199516,0 cm
DaciaLogan200415,5 cm
SubaruImpreza201015,5 cm
FiatStilo200615,0 cm
FiatBravo200715,0 cm
HondaCivic199615,0 cm
HondaCivic200215,0 cm
HondaCivic200615,0 cm
Hyundaii30201015,0 cm
KiaCee'd200815,0 cm
MitsubishiLancer200615,0 cm
SubaruImpreza200015,0 cm
SubaruImpreza WRX200115,0 cm
ToyotaCorolla E11200015,0 cm
ToyotaCorolla E12200615,0 cm
VolvoS40200015,0 cm
Saab03-Sep200214,5 cm
ToyotaAuris I201014,5 cm
ToyotaAuris II201214,5 cm
VolvoV40201214,5 cm
SeatLeon III201214,4 cm
FSO125p198914,0 cm
FordFocus II200814,0 cm
FordFocus III201214,0 cm
HondaCivic201314,0 cm
Hyundaii30201314,0 cm
MitsubishiLancer Evo IX200614,0 cm
NissanAlmera N16200614,0 cm
SeatToledo201314,0 cm
SkodaOctavia I199914,0 cm
SkodaOctavia II200614,0 cm
SkodaSuperb II201214,0 cm
SkodaRapid201314,0 cm
VolvoS40200613,5 cm
AudiA3199913,0 cm
FSOPolonez Caro199313,0 cm
OpelAstra I199613,0 cm
OpelAstra II200013,0 cm
OpelAstra III200613,0 cm
SkodaOctavia II RS200713,0 cm
VolkswagenGolf IV199913,0 cm
VolkswagenGolf V200513,0 cm
VolkswagenGolf VI200913,0 cm
VolkswagenGolf V GTI200613,0 cm
VolkswagenGolf VII201213,0 cm
Alfa Romeo147200212,0 cm
CitroenC4200612,0 cm
Peugeot307200212,0 cm
RenaultMegane I199912,0 cm
RenaultMegane II200212,0 cm
Alfa RomeoGiulietta201212,0 cm
CitroenXsara200011,5 cm
OpelAstra IV201211,0 cm
Peugeot308201010,0 cm
OpelAstra IV OPC20129,0 cm
Samochody klasy wyższej i luksusowe (prześwity: 16-11 cm)

Audi A6 Allroad

Najwyżej osadzonym autem klasy wyższej jest Audi A6 Allroad – średnio ma 16 cm prześwitu, ale można go zwiększyć do nawet 21 cm. Drogi gruntowe niestraszne są też Mercedesom. Większość generacji klasy E również mieści się w najwyższym pułapie 16 cm. W przypadku Klasy S prześwit jest mniejszy o 1 centymetr. Zdecydowanie gorzej wypadają BMW i Audi – 2-3 centymetry różnicy to przepaść przy Mercedesie. Na końcu tabeli wylądował jedyny Peugeot. Najniższy punkt podwozia luksusowego 607 jest tylko 11 cm od nawierzchni.

MarkaModelRocznikPrześwit
AudiA6 Allroad200216,0 cm
MercedesW124199316,0 cm
Mercedesklasa E W210200116,0 cm
Mercedesklasa E W211200616,0 cm
Mercedesklasa E W212201216,0 cm
LexusLS 400199915,0 cm
Maybach57200715,0 cm
Mercedesklasa S W140199315,0 cm
Mercedesklasa S W221200615,0 cm
Alfa Romeo166200614,0 cm
JaguarS-Type200614,0 cm
NissanMaxima200214,0 cm
Audi100 C5199713,0 cm
AudiA6201213,0 cm
Audi100 C4199312,0 cm
AudiA6199712,0 cm
BMWseria 7 E65200212,0 cm
BMWseria 5 E39199712,0 cm
BMWseria 5 E60200512,0 cm
Peugeot607200611,0 cm
Samochody klasy średniej (prześwity: 20-11 cm)

Subaru Outback

Górę tabeli okupują coraz częściej spotykane uterenowione wersje aut klasy średniej. Takie samochody jak Subaru Outback, Volvo VC70 czy nawet Alfa 156 Crosswagon mogą się pochwalić prześwitem mającym ponad 18 centymetrów. Solidne 15-16 cm oferuje Honda Accord, Mercedes C i Citroen C5 z hydropneumatycznym zawieszeniem. Im dalej w dół, tym pojawia się więcej Audi, BMW, Peugeotów (406/407) i Renault, głównie Laguny. Zaskakująco niski, bo 11-centymetrowy prześwit mają tak popularne auta jak BMW serii 3 E46, Volkswagen Passat B5 i Audi A4 B8.

MarkaModelRocznikPrześwit
SubaruOutback201020,0 cm
VolvoXC70200620,0 cm
Alfa Romeo156 Crosswagon Q4200618,0 cm
JaguarX-Type200617,0 cm
Mazda6200916,5 cm
HyundaiSonata200616,0 cm
Mazda626199916,0 cm
CitroenC5200615,0 cm
HondaAccord199915,0 cm
HondaAccord200615,0 cm
LexusIS 200200815,0 cm
Mercedesklasa C W202200115,0 cm
Mercedesklasa C W203200615,0 cm
NissanPrimera P12200315,0 cm
OpelVectra C200815,0 cm
SkodaSuperb I200215,0 cm
SubaruLegacy200615,0 cm
SubaruLegacy201015,0 cm
ToyotaAvensis II200615,0 cm
VolkswagenPassat B6200615,0 cm
VolvoV70201315,0 cm
ToyotaAvensis III201014,5 cm
Alfa Romeo156200014,0 cm
Alfa Romeo159200614,0 cm
NissanPrimera P11200014,0 cm
OpelVectra B199914,0 cm
OpelOmega C199914,0 cm
Peugeot508201314,0 cm
ToyotaAvensis200014,0 cm
VolvoV70199914,0 cm
Audi80 B4199313,5 cm
HondaAccord201213,5 cm
KiaOptima201313,5 cm
VolkswagenPassat B7201313,5 cm
BMWseria 3 E46200013,0 cm
BMWseria 3 E90200613,0 cm
Mazda6200513,0 cm
OpelInsignia201213,0 cm
Peugeot406200013,0 cm
Peugeot407200613,0 cm
VolvoV70200313,0 cm
RenaultLaguna II200512,5 cm
CitroenC5201212,0 cm
FordMondeo II199912,0 cm
FordMondeo III200412,0 cm
MercedesC 55 AMG W203200612,0 cm
RenaultLaguna I199912,0 cm
RenaultLaguna III200812,0 cm
AudiA4199711,0 cm
Audi80 B4 quattro199311,0 cm
BMWseria 3 E36199711,0 cm
BMWM3 E46200011,0 cm
VolkswagenPassat B4199411,0 cm
VolkswagenPassat B5200011,0 cm
AudiA4201211,0 cm
Kompaktowe SUVy (prześwity: 23-16,5 cm)

Volvo XC60

W kompaktowych SUVach średnia wartość prześwitu wynosi 20 cm. Rekordowa należy do Volvo XC60 – 23 centymetry to więcej nawet od legendarnej Łady Nivy. Wśród innych aut z prześwitem przekraczającym 20 cm znalazły się także dwie nowsze generacje Mitsubishi Outlandera, Dacia Duster, Jeep Cherokee i uterenowiony minivan – Seat Altea Freetrack. Druga połowa tabeli to auta, w których projektowaniu nie przywiązano wielkiej wagi do ewentualnych własności terenowych. Warto zwrócić uwagę na postępowanie Toyoty z jej RAV4. Druga generacja miała jeszcze przyzwoite 20 cm prześwitu, podczas gdy z kolejną generacją traciła po 2 centymetry. Efekt? Obecna, czwarta generacja wylądowała na ostatnim miejscu.

MarkaModelRocznikPrześwit
VolvoXC60201323,0 cm
LadaNiva200622,0 cm
MazdaCX-5201221,5 cm
MitsubishiOutlander II200921,5 cm
MitsubishiOutlander III201321,5 cm
SubaruForester201021,5 cm
BMWX3201221,0 cm
SuzukiSamurai199721,0 cm
DaciaDuster201320,5 cm
SuzukiGrand Vitara200620,5 cm
AudiQ5201220,0 cm
BMWX3200620,0 cm
HondaCR-V200620,0 cm
JeepCherokee199920,0 cm
MercedesGLK200820,0 cm
NissanX-Trail200620,0 cm
SeatAltea Freetrack200620,0 cm
SubaruForester200020,0 cm
SuzukiVitara199720,0 cm
ToyotaRAV4 II200120,0 cm
VolkswagenTiguan201320,0 cm
ChevroletCaptiva201219,5 cm
FordKuga200819,5 cm
HyundaiTucson200619,5 cm
HondaHR-V199919,0 cm
HyundaiSanta Fe200619,0 cm
KiaSportage200619,0 cm
MitsubishiOutlander I200319,0 cm
NissanQashqai201019,0 cm
SubaruForester200619,0 cm
SuzukiJimny200619,0 cm
SkodaYeti201218,0 cm
ToyotaRAV4 III200618,0 cm
OpelAntara201217,5 cm
HondaCR-V201217,0 cm
Hyundaiix35201017,0 cm
KiaSportage II201317,0 cm
ToyotaRAV4 IV201316,5 cm
Duże SUVy i samochody terenowe (prześwity: 32-18 cm)

Land Rover Defender

W segmencie, w którym prześwit jest jednym z najistotniejszych czynników, średnia wielkość wynosi 22 centymetry. Zwycięski Land Rover Defender wyprzedza tę wartość aż o 10 centymetrów, a drugiemu Wranglerowi brakuje do niego aż 6 centymetrów. Wśród aut terenowych znajdują się egzemplarze z pneumatycznym zawieszeniem (VW Touareg), pozwalającym zwiększyć prześwit nawet do 30 cm. Trzeci Nissan Pathfinder ma tradycyjne zawieszenie, a mimo to jest zawieszony na wysokości 24 cm – to rekord wśród popularnych terenówek. Wynik poniżej średniej wartości reprezentują bardziej luksusowe Jeepy, a także Mercedesy i, o dziwo, Land Rovery III i IV. Najsłabiej wypadło BMW X5 pierwszej generacji.

MarkaModelRocznikPrześwit
Land RoverDefender 90201032,0 cm
JeepWrangler Rubicon201226,0 cm
NissanPathfinder200624,0 cm
MitsubishiPajero III200623,0 cm
OpelFrontera199923,0 cm
ToyotaLand Cruiser 90200123,0 cm
BMWX5201222,0 cm
JeepCherokee200622,0 cm
JeepWrangler201222,0 cm
Land RoverRange Rover200922,0 cm
Mercedesklasa G200622,0 cm
NissanPatrol200622,0 cm
NissanPatrol199922,0 cm
ToyotaLand Cruiser 120200822,0 cm
VolvoXC90200622,0 cm
MercedesML W163200421,5 cm
PorscheCayenne200621,5 cm
VolkswagenTouareg I200621,5 cm
HyundaiTerracan200621,0 cm
JeepGrand Cherokee199921,0 cm
JeepGrand Cherokee200621,0 cm
JeepCommander200621,0 cm
Land RoverDiscovery II200021,0 cm
MitsubishiPajero II199921,0 cm
AudiQ7201220,5 cm
MazdaCX-7201220,5 cm
KiaSorento II201020,5 cm
IvecoMassif201020,0 cm
JeepCherokee199920,0 cm
MercedesGL X164200720,0 cm
MercedesML W166201020,0 cm
VolkswagenTouareg II201320,0 cm
KiaSorento I200619,0 cm
LexusRX200819,0 cm
Land RoverDiscovery III200918,5 cm
Land RoverDiscovery IV201218,5 cm
BMWX5200018,0 cm
Mini- i kombivany (prześwity: 19-12 cm)

Dacia Dokker

Małe dostawczaki i minivany często mają podobne wartości prześwitów jak auta kompaktowe. Jednak tutaj może on się sporo zmniejszyć po obciążeniu auta. Ponownie króluje Dacia, oferując nabywcom aż 19 centymetrów. Dobrze wypadła też podwyższona wersja Renault Kangoo – Pampa (o 4 cm więcej niż model podstawowy). Jedne z wyższych prześwitów w klasie (15 cm) należą też do pierwszej i drugiej generacji Opla Zafiry. Ostatnie miejsca w tabeli okupują same Renault – prześwit rzędy 12-13 centymetrów to w tej klasie niewiele.

MarkaModelRocznikPrześwit
DaciaDokker201319,0 cm
RenaultKangoo I Pampa200318,0 cm
VolkswagenSharan III201316,5 cm
ChryslerGrand Voyager200715,5 cm
DaciaLogan MCV201315,5 cm
CitroenXsara Picasso200015,0 cm
Mazda5200615,0 cm
OpelZafira I200015,0 cm
OpelZafira II200615,0 cm
SeatAlhambra200615,0 cm
VolkswagenSharan I200615,0 cm
VolkswagenTouran200615,0 cm
CitroenC8200614,0 cm
CitroenBerlingo I200614,0 cm
CitroenBerlingo II201214,0 cm
PeugeotPartner200614,0 cm
Peugeot807200614,0 cm
RenaultKangoo I200314,0 cm
SeatAltea200014,0 cm
SkodaRoomster200814,0 cm
ToyotaPrevia200314,0 cm
RenaultScenic II200613,0 cm
RenaultScenic I200012,0 cm
RenaultScenic III201312,0 cm
RenaultEspace200612,0 cm
Samochody sportowe (prześwity: 14,5-2,2 cm)

Lamborghini Gallardo

Okazuje się, że niektóre rasowe auta nie są niżej osadzone od np. sportowych hot-hatchy. Na przykład Lamborghini Gallardo ma aż 3 cm większy prześwit niż Opel Astra OPC. Nawet Ferrari 458 Italia “stoi” dość wysoko – na 11,5 centymetrach. Najniższe prześwity mają bolidy Formuły 1 – pod przednim skrzydłem ma on od 2 do 2,5 centymetra.

MarkaModelRocznikPrześwit
LamborghiniGallardo200612,0 cm
Ferrari458 Italia200911,5 cm
Porsche911 Turbo19979,0 cm
LotusE21 (bolid F1)20132,5 cm