Micra to jeden z mniej ciekawych, ale całkiem solidnych i niedrogich w eksploatacji samochodów miejskich. Na którą generację lepiej się zdecydować – trzecią (K12) czy czwartą (K13)?
Nissany Micra były cenione w Polsce z uwagi na proste i żywotne generacje K11 z lat 90. W 2003 roku producent przedstawił Micrę K12 – również okrągłą, ale zdecydowanie wyższą (154 cm), nieśmiało „pukającą” wręcz do bram segmentu mikrovanów. Na tle konkurentów Micrę wyróżniały też liczne udogodnienia z zakresu funkcjonalności – auto posiadało m.in. przesuwaną kanapę i schowek pod siedziskiem fotela pasażera (w bogatych wersjach). Zadbano o doskonałe przeszklenie wysokiego, ale dość krótkiego nadwozia (ok. 3,7 m długości). Po spojrzeniu na przeciętne materiały wykończeniowe wnętrza, niektórzy „zaszufladkują” małego Nissana jako auto budżetowe. Tymczasem już prawie 20 lat temu Micra K12 oferowała takie opcje w wyposażeniu jak automatyczna klimatyzacja i system bezkluczykowy. Niestety, ciekawostki wyposażeniowe pochodzą głównie od Renault, zazwyczaj stając się po latach źródłem kłopotów z elektroniką.

W 2010 roku Nissan pokazał kolejną Micrę – K13, która wizualnie bardzo przypominała poprzedniczkę (nieznacznie urosła i stała się odrobinę niższa). Trudno nie oprzeć się wrażeniu, że ten model powstał „od niechcenia”, z konieczności. Nastąpił reset wersji nadwoziowych: pozostał tylko 5-drzwiowy hatchback, podczas gdy Micra K12 miała też odmianę 3d i coupe-cabrio (C+C). Paletę silników zredukowano do jednej jednostki, w dodatku 3-cylindrowej – 1.2 (wolnossącej lub z kompresorem). W tej kwestii właściciele starszych Micr mieli wręcz ogromny wybór między czterema silnikami benzynowymi (4-cylindrowymi) i dieslem 1.5 dCi w dwóch wersjach mocy. Ponadto w Micrze K13 nie widać zbytniego postępu w dziedzinie jakości wykonania środka lub wyciszenia. Czy z tych powodów lepiej pozostać przy poprzedniku? Porównajmy obydwie generacje Micry.

Używany Nissan Micra K12 i Nissan Micra K13 – deska rozdzielcza
Deski rozdzielcze stylistycznie wiele czerpią z nadwozi: pełno w nich krągłości, a całość nie jest przekombinowana. W Micrze K12 uwagę zwracają wskaźniki, w nowszym modelu – okrągły panel sterowania klimatyzacją. W obydwu wcieleniach wygospodarowano dużo schowków i uchwytów na napoje (ten przed pasażerem w K13 jest nawet podwójny). Miejski Nissan generalnie pozytywnie zaskakuje poziomem wyposażenia, często oferując klimatyzację i „elektrykę” szyb oraz lusterek. Nowszy model ma ponadto zupełnie przyzwoite multimedia, wyświetlane na kolorowym ekranie w konsoli środkowej. Wykończenie pozostaje surowe: dominują twarde tworzywa, także na boczkach drzwiowych. Zmontowano je całkiem solidnie, zatem nie uprzykrzają nadmiernie życia podróżnym ciągłym poskrzypywaniem.


Używany Nissan Micra K12 i Nissan Micra K13 – przestrzeń w środku
Nissan Micra, jako jedno z niewielu aut miejskich, może się pochwalić dużą przestrzenią na głowy podróżnych i świetnym komfortem wsiadania i wysiadania – to zasługa umieszczonych daleko od podłoża foteli. Należy jednak pamiętać, że to krótkie auto z niewielkim rozstawem osi (niecałe 2,5 m), zatem nie ma co na siłę sadzać w nim rosłych pasażerów (będzie im z pewnością brakować miejsca na nogi). Siedziska Micry są niemal płaskie, tapicerki zaś z łatwością przyjmują kurz i się brudzą. Znikome wyprofilowanie kanapy można traktować jako plus, gdy okazjonalnie przewozimy z tyłu trzy osoby (ale lepiej robić to na niedługich dystansach). W starszym modelu posiada ona funkcję przesuwania, pozwalając na umiejętne dysponowanie objętością kabiny w zależności od potrzeb.
Używany Nissan Micra K12 i Nissan Micra K13 – bagażniki
Do bagażników Micr wyjściowo zmieści się ok. 250-260 l pakunków. Są dość głębokie, ale i krótkie, zatem w celu przewiezienia czegokolwiek większego trzeba składać kanapę. W Micrze K12 nie da się tego zrobić bez powstania progu, ale można spróbować przesunąć ją maksymalnie do przodu. W K13 istnieje alternatywa w postaci podniesienia całego siedziska i pochylenia go w stronę przednich foteli (uzyskujemy wtedy równą przestrzeń). Przy dwóch osobach bagażniki zmieszczą 982 lub 1130 l (Micra K12/K13). Uwagę zwraca niezbyt szeroki, ale za to wysoki otwór załadunkowy, ułatwiający ustawianie w bagażniku np. roślin (choć trzeba uważać, by nie przygnieść ich potem klapą).
Używany Nissan Micra K12 i Nissan Micra K13 – silniki
Paletę silnikową z prawdziwego zdarzenia otrzymała tylko Micra III. Obejmowała aż 5 wersji benzynowych: wszystkie 4-cylindrowe, z czterema zaworami na cylinder, łańcuchami rozrządu i wielopunktowym wtryskiem paliwa. Otwierał ją 65-konny 1.0, następnie dwie odmiany 1.2 (65 i 80 KM), dalej 1.4/88 KM oraz 110-konny 1.6 w usportowionej Micrze 160SR. Na co dzień w zupełności wystarczają wersje ok. 80-konne (1.2 i 1.4) – jako jedyne trafiają się z opcjonalnym 4-biegowym automatem. Ofertę uzupełnił turbodiesel 1.5 dCi od Renault w wariantach 65 i 86 KM, czyli jeszcze bez skomplikowanego osprzętu (koła dwumasowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią). Micra K13 nie występowała już w wersjach wysokoprężnych. Klienci mieli do wyboru zaledwie jeden silnik benzynowy – 3-cylindrowy 1.2. W podstawowej odmianie generuje 80 KM, wzmocnionej (z bezpośrednim wtryskiem i kompresorem; określenie 1.2 DIG-S) – 98 KM. Obydwa łączyły się z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi (takowe występowały również w Micrze K12) lub przekładniami automatycznymi, a konkretnie bezstopniowymi CVT.


Używany Nissan Micra K12 i Nissan Micra K13 – co się w nich psuje?
Benzynowe Micry to auta godne polecenia. W przypadku 4-cylindrowych jednostek z generacji K12 zdarzały się incydentalne przypadki przyspieszonego zużycia łańcucha rozrządu, ale na ogół odwiedzały one serwisy z okazji rutynowych przeglądów. Co innego diesle 1.5 dCi, które mają nietrwałe panewki i wtryskiwacze (choć skala usterek nie była tak duża jak w bardziej wysilonych odmianach z większych Renault). We wszystkich jednostkach trzeba się liczyć z koniecznością usunięcia źródła wycieków oleju. Do typowych defektów Micry K12 można zaliczyć awaryjny moduł elektrycznego wspomagania kierownicy i kapryśny system bezkluczykowego dostępu do wnętrza. U jej następczyni szwankują serwa układu hamulcowego. W zasadzie jedyny drogi w naprawie podzespół Micry K13 to zużyta bezstopniowa skrzynia biegów (regeneracja ok. 4 tys. zł). Poza tym obydwa auta warto obadać pod kątem korozji i poprawności działania układu elektrycznego. Starszy model punktuje pokrewieństwem z wciąż popularnym Renault Clio II (pasuje od niego m.in. wiele elementów zawieszenia).

Używany Nissan Micra K12 i Nissan Micra K13 – za ile można go kupić?
Micry K12 staniały do pułapu 4-5 tys. zł. W naszej ocenie minimalny rozsądny budżet wynosi jednak 7-9 tys. zł, za który kupimy zadbanego „przedlifta” lub auto po modernizacji. Ciekawsze wersje wyposażeniowe w ostatnich rocznikach przekraczają 10 tys. zł, najdroższe zaś podchodzą pod 15 tys. zł (C+C nawet więcej). Za tyle można mieć Micrę K13, choć za ładny kolor trzeba dopłacić jeszcze kilka tys. zł. Ok. 25-28 tys. zł wystarczy na kilkuletnie auto z przebiegiem w okolicach 100 tys. km. Trzeba jednak przyznać, że małe Nissany zazwyczaj mało przejeżdżają – do tego stopnia, że nawet starsze generacje rzadko mają więcej niż 200 tys. km przebiegu. W obydwu przypadkach przeważają słabsze wersje silnikowe.

Używany Nissan Micra K12 i Nissan Micra K13 – którą generację wybrać?
Obydwa modele nie są idealne, nie każdy też zaakceptuje typowo „kobiecą” stylistykę nadwozia. Technicznie nie dają zbyt wielu powodów do narzekań, więc jeśli ktoś po prostu potrzebuje niezawodnego samochodu do jazdy (bez zbytniego przywiązania), powinien rozważyć Micrę. Obojętnie której generacji – to już zależy od posiadanego budżetu.
Nissan Micra K12 – plusy i minusy
+ możliwość przesuwania kanapy, obszerna paleta silników, z reguły niezłe wyposażenie
– awaryjne turbodiesle, podatność na podmuchy wiatru, niska jakość montażu tworzyw
Nissan Micra K13 – plusy i minusy
+ wystarczająco obszerna kabina, świetna zwrotność, realne niskie przebiegi używanych aut
– okrojona gama wersji nadwoziowych i silnikowych, słabe wyciszenie, mało funkcjonalny bagażnik
Nissan Micra K12 | Nissan Micra K13 | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2003-2010 | 2010-2017 |
Dł./szer./wys. | 372-381/166-167/142-154 cm | 378/166/152 cm |
Rozstaw osi | 243 cm | 245 cm |
Pojemność bagażnika | htb 251-982 l, cab 255 l | 265-1130 l |
Silniki benzynowe | 1.0-1.6 (65-110 KM) | 1.2 (80-98 KM) |
Silniki Diesla | 1.5 (65-86 KM) | – |
Silnik | 1.0 16V | 1.2 16V | 1.4 16V | 1.6 16V | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 1240 cm³ | 1386 cm³ | 1598 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 65 KM | 80 KM | 88 KM | 110 KM | 65 KM | 86 KM |
Maks. moment | 90 Nm | 110 Nm | 128 Nm | 153 Nm | 160 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,7 s | 13,9 s | 11,9 s | 9,8 s | 17,0 s | 11,9 s |
Prędkość maks. | 154 km/h | 167 km/h | 172 km/h | 183 km/h | 155 km/h | 171 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,6 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,6 l/100 km |
Silnik | 1.2 12V | 1.2 12V (CVT) | 1.2 DIG-S | 1.2 DIG-S (CVT) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1198 cm³ | 1198 cm³ | 1198 cm³ | 1198 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz., kompr. | benz., kompr. |
Maks. moc | 80 KM | 80 KM | 98 KM | 98 KM |
Maks. moment | 110 Nm | 110 Nm | 142 Nm | 142 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 14,5 s | 11,3 s | 11,9 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 161 km/h | 180 km/h | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,4 l/100 km | 4,3 l/100 km | 5,0 l/100 km |