Hyundai i30 II - dynamiczne

Poprawny i pojemny kompakt, ale raczej nie dla osób oczekujących od samochodu czegoś więcej niż jazda z punktu A do punktu B. Oto opinie o Hyundaiu i30 II, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Hyundai i30 II (GD), podobnie jak poprzednik (i30 FD), zdobył w Polsce szerokie grono odbiorców. Po raz pierwszy w historii tego modelu producent zdecydował się na prezentację wariantu 3-drzwiowego (i30 Coupe, od 2014 r.). Rozstaw osi w i30 II nie zmienił się, ale auto urosło o kilka centymetrów i stało się znacznie przestronniejsze i pakowniejsze. Trzy lata przed premierą obecnie oferowanego następcy (w 2014 r.) samochód przeszedł lifting, który objął jedynie przestylizowanie przedniej atrapy chodnicy i wprowadzenie nowych silników, w tym 186-konnej wersji Turbo. Patrząc z perspektywy czasu na ten samochód wydaje się on być już dosyć niedzisiejszy i bez żadnego polotu, jednak odbiorcom aut z drugiej ręki ani trochę to nie przeszkadza. Hyundai już dawno przestał być postrzegany jako egzotyczna marka i trwałością stoi na coraz wyższym poziomie. Jak kształtuje się awaryjność drugiej generacji i30? O tym poniższym materiale.

Hyundai i30 II - dynamiczne
Wersja Coupe wygląda zadziornie, ale na rynku bardzo trudno ją trafić. Widoczność do tyłu – mocno ograniczona, ale z tyłu w miarę wygodnie pojadą dwie dorosłe osoby.

Używany Hyundai i30 II – wnętrze

Futurystycznie zaprojektowana deska rozdzielcza nie zmieniała się przez cały okres produkcji i30 II. Śmiałe kreski do dzisiaj robią nowoczesne wrażenie i nie zakłócają ergonomii kokpitu. Niestety, Hyundai jeszcze nie dogonił europejskich konkurentów w dziedzinie jakości wykonania, bo z plastików coraz częściej słychać stuki, a najczęściej chwytane elementy (kierownica, gałka biegów) wycierają się. Producent zadbał o wysoki poziom bezpieczeństwa: już pierwsza z sześciu wersji wyposażeniowych miała komplet poduszek powietrznych z kurtynami, w bogatszych można liczyć na nawigację, skórzaną tapicerkę i komfortowe fotele z płynną regulacją na wysokość i w lędźwiach. Pod względem przestrzeni w środku trzeba przyznać, że Hyundai się popisał – z łatwością przewiezie cztery wysokie (190 cm) osoby, całkiem komfortowo jest nawet w agresywniej stylizowanym 3-drzwiowym Coupe. Bagażnik w kombi standardowo mieści aż 528 l i można go powiększyć do 1642 l, uzyskując całkowicie płaską podłogę.

Hyundai i30 II - deska rozdzielcza
Można trafić na i30 z dwukolorowym wnętrzem i takimi brakami w wyposażeniu jak np. brak elektrycznego uchylania tylnych szyb. Centralny ekran rzadko jest kolorowy.
Hyundai i30 II - bagażnik kombi
Za wyborem kombi zdecydowanie przemawiają możliwości transportowe – aż 1642 l maksymalnej objętości bagażnika, płaska podłoga, łatwy dostęp i funkcjonalny system schowków pod podłogą, w tym dedykowany na roletę.

Używany Hyundai i30 II – silniki

Gama silnikowa Hyundaia i30 (GD) obejmuje dwie wolnossące jednostki benzynowe – 1.4 i 1.6. Ta druga występuje w trzech wersjach: z wtryskiem wielopunktowym (120 KM) i bezpośrednim (135 KM), a także z turbodoładowaniem o mocy 186 KM (i30 Turbo). Z kolei 1.4 sprzed modernizacji do silnik z rodziny Gamma, po modernizacji – Kappa. Oba rozwijają 100 KM i zapewniają niemal identyczne osiągi, z lekką przewagą nowszego. Chętni na diesla mają do wyboru 90-konnego 1.4 CRDi (wykorzystywanego często w autach flotowych) oraz 1.6 CRDi 110, 128 oraz 136 KM, także z 7-biegową przekładnią DCT. Wszystkie diesle wyposażono w filtr cząstek stałych – na szczęście jest on bezproblemowy, z tym że procedura wypalania odbywa się dosyć często, bo nawet co kilkaset kilometrów. Hyundai w tym modelu kontynuował praktykę rezygnacji z zastosowania dwumasowego koła zamachowego (poza 136-konnym 1.6 CRDi).

Hyundai i30 II - silnik 1.4 MPI
Silnik 1.4 MPI po modernizacji (z rodziny Kappa) jest lżejszy i szybciej rozwija moc, dzięki czemu jeździ zauważalnie lepiej od 1.4 (Gamma) o takiej samej mocy (fot.)

Używany Hyundai i30 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Filtr DPF wypala się co kilkaset kilometrów, ale łatwo dostrzec moment wypalania – nie wolno wtedy gasić auta.”

„Duży plus za wąską konsolę środkową – z przodu można wygodnie ułożyć nogi.”

„Fotele mają szeroki zakres regulacji i nieźle podpierają w zakrętach.”

„Duży podłokietnik centralny. W i30 przewidziano miejsce na okulary, kubki lub nawet większą butelkę.”

 Wady 

„Mimo zawieszenia wielowahaczowego auto ma tendencję do zarzucania tyłem, czy to na prostej, czy w zakrętach.”

„Od spodu słychać każdy kamyk – Hyundai nie popisał się, wyciszając i30.”

„Auto ma długie zwisy i delikatne zaczepy zderzaków, a przy tył dość niski prześwit – łatwo wobec tego urwać coś przy wjeździe na krawężnik.”

Używany Hyundai i30 II – awaryjność, typowe usterki

To dość trwały samochód o przewidywalnych kosztach eksploatacji. Najpoważniejsze awarie w i30 dotyczą złego uszczelnienia skrzyni biegów w silnikach 1.6 GDI – olej potrafi przedostawać się do komory sprzęgła, powodując jego ślizganie. W tym modelu producent przeprowadzał akcję naprawczą elektrycznego wspomagania kierownicy: warto sprawdzić, czy interesujący nas egzemplarz się do niej kwalifikuje lub czy miał ją już przeprowadzoną. Do trzaskających w środku plastików i parujących reflektorów trzeba przywyknąć, podobnie jak do pojawiających się na tylnej klapie pierwszych ognisk korozji i ogólnej niskiej trwałości lakieru. Na i30 Hyundai nakładał pięcioletnią gwarancję bez limitu kilometrów – nie obowiązuje już tylko w najstarszych autach. Koszty przeglądów i części? Na normalnym poziomie.

Hyundai i30 II - multimedia
Sterowanie w kierownicy jest wygodne, ale sam system multimedialny ma tendencję do wieszania się, a fabryczne radio czasami przestaje działać.

Używany Hyundai i30 II – sytuacja rynkowa

Około 2/3 wystawionych używanych i30 II stanowią auta z silnikami wysokoprężnymi. I właśnie taki rodzaj napędu spotkamy w najtańszych egzemplarzach – startują one od ok. 25-26 tys. zł i zwykle mają za sobą flotową przeszłość, a zatem mało atrakcyjny kolor nadwozia i uproszczone wyposażenie. Wersje kombi i z benzynowymi silnikami kosztują minimum 30 tys. zł, a jeśli dopłacimy kolejne 10, możemy się cieszyć użytkowaniem egzemplarza po liftingu. Roczne auta z minimalnymi przebiegami wystawiane są nawet za mniej niż 50 tys. zł. To o wiele taniej niż za zupełnie nowego i30, a przypominamy, że na te egzemplarze obowiązują jeszcze 4 lata gwarancji.

Używany Hyundai i30 II – podsumowanie

Nudny charakter tego auta rekompensują przewidywalne koszty eksploatacji i przyzwoita trwałość. Niedawny debiut nowej generacji spowodował spadek cen używanych i30 II i wzrost popytu na niego. Polecamy wersję kombi z mocniejszym 1.6 CRDi, także z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną. 

Hyundai i30 II Turbo
Hyundai i30 II Turbo przyspiesza do 100 km/h w 8 sekund. W środku wyróżnia się kolorowymi przeszyciami i zegarami ze wskazówkami startującymi z pionowej pozycji.
Hyundai i30 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.430-448/178/147 cm
Rozstaw osi265 cm
Pojemność bagażnikahtb 378 l, kmb 528-1642 l
Hyundai i30 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.4 MPI1.4 MPI1.6 MPI1.6 GDI1.6 T-GDI
Pojemność1396 cm³1368 cm³1591 cm³1591 cm³1591 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz., turbo
Maks. moc99 KM100 KM120 KM135 KM186 KM
Maks. moment137 Nm134 Nm156 Nm164 Nm265 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,2 s12,7 s10,9 s9,9 s8,0 s
Prędkość maks.182 km/h183 km/h192 km/h195 km/h219 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km5,6 l/100 km6,4 l/100 km5,7 l/100 km7,3 l/100 km
Hyundai i30 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.4 CRDi1.6 CRDi1.6 CRDi1.6 CRDi
Pojemność1396 cm³1582 cm³1582 cm³1582 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM110 KM128 KM136 KM
Maks. moment220 Nm260 Nm260 Nm280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s11,0 s10,9 s10,2 s
Prędkość maks.170 km/h185 km/h197 km/h197 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km4,0 l/100 km4,1 l/100 km3,8 l/100 km

Hyundai i30 II – galeria

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here