Clio to w pewnością jedno z najciekawiej narysowanych i najlepiej wyposażonych aut miejskich. Szkoda, że nowoczesna elektronika staje się po latach źródłem irytujących usterek. Oto opinie o używanym Renault Clio IV.
Obok Renault Clio IV do tej pory ciężko przejść obojętnie na ulicy, zwłaszcza gdy jest pomalowane w jeden z wielu wyrazistych kolorów. To dowodzi ogromu pracy włożonej przez projektantów: auto było na tyle nowoczesne, że pozostało bazą wizualną do stworzenia piątego wcielenia Clio. Najwięcej uwagi skupiają na sobie wielkie reflektory i rekordowo duże logo marki na przednim pasie, a umieszczenie tylnych klamek w słupku nadaje nadwoziu lekkości. Co ciekawe, ten zabieg zastosowano również w odmianie kombi (Grandtour), która dzięki wydatnym tylnym światłom wygląda równie zgrabnie jak hatchback. Wszystkie Clio IV mają 5 drzwi, nawet usportowiony R.S. W ramach liftingu w 2016 r. nie tylko przestylizowano przednią część nadwozia, ale i dokonano zmian pod maską (pojawiła się m.in. 110-konna wersja 1.5 dCi). Clio IV reprezentuje klasową czołówkę, jeśli chodzi o wymiary (406 cm długości) i poziom wyposażenia bogatszych wersji: nie brakuje aut z tempomatem, centralnym 7-calowym ekranem systemu multimedialnego R-Link, diodowymi światłami do jazdy dziennej i pełną „elektryką” szyb i lusterek. Niestety, tak wyposażone egzemplarze giną w morzu „ubogich” aut z flotową przeszłością. Ich znakiem rozpoznawczym jest biały kolor i diesel pod maską.
Czy nadmiar nowoczesnego wyposażenia nie przełożył się na ponadprzeciętną awaryjność elektroniki pokładowej Clio IV? Jak sprawują się małolitrażowe silniki w tym modelu? Na te pytania odpowiemy, analizując opinie użytkowników używanych Renault Clio IV.
Renault Clio (2021) – opis wersji i cennik
Używane Renault Clio IV – wnętrze
Pierwsze, co rzuca się w oczy po zajęciu miejsca w Clio, to ogromna ilość wszelkiego plastiku: jest nawet na sporej części kierownicy, a że umieszczono go akurat tam, gdzie chwytają ją dłonie, narażają się one na nadmierne pocenie. Nie brakuje kolorowych wstawek z okolicach nawiewów, boczków drzwi lub dźwigni zmiany biegów. Część elementów kokpitu pomalowano błyszczącym lakierem podobnym do fortepianowego. Dodaje on szlachetności, ale w słoneczne dni mocno razi kierowcę odbijającymi się w nich promieniami słonecznymi. Ciekawie zaprojektowane zegary stanowią, w dużym skrócie, analogowy obrotomierz i cyfrowy prędkościomierz. Klimatyzację obsługuje się, na szczęście, w tradycyjny sposób, czyli przyciskami. System R-Link wyświetla na centralnym ekranie m.in. nawigację, radio i telefon. Do jego głównych wad należy brak dopasowania jasności do otoczenia (oślepia w nocy, trzeba go „ściemnić” w ustawieniach) i drogie aktualizowanie map.
Z przodu nie jest źle: dwie dorosłe osoby wygodnie przejadą w Clio nawet długą trasę i nie będzie im brakować miejsca na szerokość. Z tyłu dobrze jest jedynie na głowy: ciasnotę da się odczuć zwłaszcza w okolicach nóg. Clio ma identyczny rozstaw osi niezależnie od wersji nadwoziowej. Grandtoura przedłużono o 20 cm względem hatchbacka, co przełożyło się na objętość bagażnika. Do kombi zapakujemy przyzwoite 443 litry, a po złożeniu kanapy pojemność rośnie o niemal 1000 litrów. Pochwały należą się za regularny kształt i podwójną podłogę kryjącą schowek o pojemności 85 l. Minus: niezbyt szeroki otwór załadunkowy. 300 litrów w hatchbacku można uznać za dobry wynik.
Używane Renault Clio IV – silniki
Gama benzynowych silników Clio IV niemal w całości obejmuje jednostki turbodoładowane skonstruowane w technologii downsizingu. Z tej reguły jako jedyny „wyłamuje się” wolnossący 1.2 16V z paskiem rozrządu. Ma tylko 65/73 KM i nie zapewnia wystarczających osiągów w trasie, ale rzadko się psuje. Znacznie żwawiej jeżdżą Clio z turbodoładowanymi silnikami TCe o pojemności 0.9 (75/90 KM) i 1.2 (118/120 KM), z tym że pierwsze z nich cechują się zbyt późną reakcją na gaz, a 1.2 TCe należą do najrzadszych w ogłoszeniach. Ten silnik jako jedyny benzynowy łączył się ze skrzynią manualną i automatyczną EDC (obie mają 6 biegów). Pod maską Clio R.S. ulokowano 200-konną (w R.S. Trophy – 220 KM) jednostkę 1.6 TCe zesparowaną ze skrzynią EDC. Sprint do 100 km/h: zaledwie 6,6 s. Dla zwolenników diesli przewidziano jednostkę 1.5 dCi w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 110 KM. Z czystym sumieniem można polecić każdego z nich, bo wszystkie są bardzo oszczędne (palą 4-5 l/100 km) i mają bezawaryjny filtr DPF.
Używane Renault Clio IV – opinie użytkowników
Zalety
„Obszerne fotele z przodu, duża ilość miejsca. Skórzana kierownica dobrze leży w dłoniach”
„Silnik 0.9 TCe nieźle zbiera się nawet z obciążeniem 2 dorosłych i 2 dzieci. Trzeba się tylko nauczyć korzystać z dobrego zakresu obrotów”
„Bardzo prosta wymiana żarówek przednich. W komorze silnika łatwy dostęp do wszystkiego”
„Wentylacja i ogrzewanie działają bez zarzutu. Wydajna klimatyzacja powoduje, że problem zaparowanych szyb nie istnieje.
Wady
„Powyżej 110 km/h słychać szumy powietrza owiewającego karoserię. W mieście jest dobrze”
„Przy gwałtownych skrętach kierownicą auto potrafi zarzucić tyłem – rezultat zastosowania z tyłu belki skrętnej”
„Niewygodne otwieranie tylnych drzwi: klamki usytuowano na wysokości szyb i trzeba do nich wysoko sięgać”
„Lakier bazowy ma w granicach 80-100 mikronów i ma tendencję do łatwego rysowania się”
Używane Renault Clio IV – awaryjność, typowe usterki
Newralgicznym punktem Clio jest nietrwałe sprzęgło (źle znosi trudy jazdy miejskiej) i szybko „poddające się” łożyska ręcznej skrzyni biegów w 1.2 16V. Częstych interwencji wymaga również zawieszenie: jego typowa budowa (kolumny McPhersona i belka skrętna) ułatwia serwisowanie i obniża koszty. W wielu egzemplarzach użytkownicy skarżą się na postukującą tylną klapę, łatwo rysujące się plastiki i zawieszającą się nawigację. Z czasem przestają też działać gniazda kart pamięci. W silnikach TCe przy dużych przebiegach pojawia się ryzyko zużywania oleju silnikowego i rozciągnięć łańcuchów rozrządu. W 0.9 TCe dochodzą do tego przypadki ubywania płynu chłodniczego z okolic termostatu. Można już powoli nastawiać się na konieczność zregenerowania dwusprzęgłowej skrzyni EDC. Z doświadczeń zebranych na niemieckich DSG wynika, że tego typu konstrukcje zachowują wysoką trwałość mniej więcej do 200-250 tys. km. Podobnie może być z przekładniami od Renault.
Używane Renault Clio IV – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito na fragmencie podłogi przy wnęce na koło zapasowe (wgląd od bagażnika).
Używane Renault Clio IV – sytuacja rynkowa
W ogłoszeniach przeważają Clio z silnikami benzynowymi. W najtańszym przedziale cenowym (15-20 tys. zł) aż roi się od białych Clio z 1.5 dCi w podstawowych wersjach wyposażeniowych: takie auta mają flotową przeszłość i często przejechały nawet 200 tys. km. Ładniej wyglądające samochody (alufelgi, żywe kolory) z prywatnych rąk zaczynają się od 25 tys. zł. Na Clio po liftingu musimy przeznaczyć minimum 28 tys. zł. Górna granica kwoty za używane Clio IV: ok. 55 tys. zł. R.S. to zupełnie inna liga. Najtańszy, jakiego udało się znaleźć, kosztował 45 tys. zł, ale swobodnie dobijają one do 70-80 tys. zł.
Używane Renault Clio IV – podsumowanie
Trudno w tej cenie znaleźć równie nowoczesny, młody i dobrze wyposażony samochód, ale przy poszukiwaniach trzeba od razu „odhaczyć” białe auta z kołpakami i czarnymi klamkami. Co prawda nie wszystko w Clio sprawuje się bez zarzutu, ale nie są to usterki kończące się unieruchomieniem samochodu. Szukajmy aut z 1.2 TCe lub z dieslem. Kombi z powodzeniem spełni oczekiwania młodych rodzin z dwójką małych dzieci.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Renault:
Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – którą generację wybrać?
Używane Renault Clio III (2005-2012) – opinie użytkowników
Używane Renault Captur I (2013-2019) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 406-427/173/142-148 cm |
Rozstaw osi | 259 cm |
Pojemność bagażnika | htb 300-1146 l, kmb 443-1380 l |
Silnik | 0.9 TCe | 0.9 TCe | 1.2 16V | 1.2 16V | 1.2 TCe | 1.2 TCe (EDC) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 898 cm³ | 898 cm³ | 1149 cm³ | 1149 cm³ | 1197 cm³ | 1197 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 76 KM | 90 KM | 65 KM | 73 KM | 118 KM | 120 KM |
Maks. moment | 120 Nm | 140 Nm | 105 Nm | 107 Nm | 205 KM | 205 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 12,1 s | 15,7 s | 14,5 s | 9,0 s | 9,4 s |
Prędkość maks. | 178 km/h | 178 km/h | 157 km/h | 167 km/h | 182 km/h | 199 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Silnik | 1.6 TCe (R.S.) | 1.6 TCe (R.S. Trophy) |
---|---|---|
Pojemność | 1618 cm³ | 1618 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 200 KM | 220 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s | 6,6 s |
Prędkość maks. | 230 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 75 KM | 75 KM | 90 KM | 110 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 210 Nm | 220 Nm | 260 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,3 s | 12,0 s | 12,0 s | 11,2 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 181 km/h | 181 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,6 l/100 km | 4,0 l/100 km | 3,6 l/100 km | 3,5 l/100 km |