UżywaneOpinieUżywana Mazda 2 III (od 2015 r.) - opinie, dane techniczne,...

Używana Mazda 2 III (od 2015 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Mazda 2 co prawda nie podbiła segmentu B, ale stanowi bardzo ciekawą propozycję dla tych, którzy szukają auta miejskiego, ale nietuzinkowego. Rynek wtórny to świetna okazja, aby takie auto zdobyć w niższej cenie. Jakie są opinie o trzeciej generacji Mazdy 2?

Mazda 2 trzeciej generacji wciąż jest w sprzedaży. Swój debiut miała w 2015 roku, a niedawno przeszła delikatny lifting, który zaktualizował m.in. system info-rozrywki oraz wyposażenie w zakresie wsparcia i bezpieczeństwa. Pod względem wizualnym to jeden z ładniejszych przedstawicieli segmentu B, choć pewnie znajdą się modele bardziej młodzieżowe i stylowe. Mazda zachowuje odpowiednią równowagę, dodając co nieco posmaku premium, oferując m.in. dobre materiały we wnętrzu czy ciekawe opcje wyposażenia. Z przodu widać, że to Mazda – duże, skośne światła, solidny grill i szeroka chromowana listwa, która podkreśla wspomnianą atrapę chłodnicy i wchodzi do wnętrza świateł, dodając nieco agresywnego spojrzenia.

Mazda 2 III - tył
Ładna, dynamiczna i wyróżniająca się sylwetka Mazdy 2 przyciąga wzrok i sprawia, że mimo sporego stażu na rynku auto nadal świetnie się prezentuje.

Również z tyłu mamy ładne linie. Dość wąskie nadwozie uzbrojono w spore klosze tylnych lamp i niewielką klapę bagażnika. Co prawda nie poprawia ona funkcjonalności, ale w tym segmencie nie to jest priorytetem. Ciekawie prezentuje się czarna listwa w dolnej części zderzaka, która nadaje całości sportowego charakteru i przywodzi na myśl sportowe dyfuzory. Linia boczna jest bardzo płynna, dynamiczna, ma kształt klina, a przetłoczenie wspinające się na przednich i tylnych drzwiach dodatkowo wpływa na sportowy charakter Mazdy 2. Trochę szkoda, że wrażenie psują nieco małe felgi z oponami o dużym profilu – spokojnie zmieściłyby się tam 17- calowe felgi – ale czasami warto powstrzymać wyobraźnię na rzecz komfortu i praktycznego wymiaru miejskiego auta. Przy okazji ciekawostka – na niektórych rynkach Mazda 2 występowała również z nadwoziem sedan. Obecnie, w wersji hybrydowej, jest przebrandowaną Toyotą Yaris.

Mazda 2 III - przód
Taki widok we wstecznym lusterku może budzić niepokój, ale bez obaw – Mazda 2 na pewno nie jest pogromcą autostrad. To spokojne i raczej leniwe auto.

Używana Mazda 2 III – wnętrze, bagażnik

Mazda 2 trzeciej generacji to auto, które idealnie wpisuje się w standardy segmentu B. Jest małe, zwinne, wystarczająco przestronne i posiadające niewielki bagażnik na podstawowe bagaże. Japoński maluch mierzy 4060 mm długości, 1695 mm szerokości oraz 1495 mm wysokości. Rozstaw osi to 2570 mm. Dla porównania, obecna Fiesta 5d jest o 20 mm krótsza, o 40 mm szersza i 19 mm niższa, przy rozstawie osi krótszym aż o 77 mm, co jest w tym segmencie bardzo istotną i wyraźną różnicą. Czy to przekłada się na większą przestrzeń we wnętrzu? Z tym bywa różnie, ale zanim przejdziemy do bagażnika, z pewnością warto wspomnieć o jednej z największych zalet Mazdy 2 – wystroju wnętrza i jakości materiałów, oczywiście jak na ten segment. W wyższych wersjach możemy liczyć na ciekawe, kontrastujące dodatki, a nawet na czerwoną tapicerkę, co w połączeniu np. z białym lakierem tworzy świetne połączenie stylistyczne. Plusem jest także czytelny i nieźle zaprojektowany system info-rozrywki, prezentowany na 7-calowym wyświetlaczu.

Na desce rozdzielczej znajduje się kilka miłych akcentów, takich jak okrągłe otwory wentylacyjne, które wyglądają dość elegancko i nadają samochodowi charakter premium. To prawda, że twardsze plastiki używane tu i ówdzie oznaczają, że trudno się oszukiwać i zwodzić, ale wnętrze Mazdy 2 jest z pewnością dobre i przyjemne, według standardów małych samochodów w tym segmencie. Jak jest z bagażnikiem?

W porównaniu do wspomnianej Fiesty – jest całkiem nieźle. Mazda 2 trzeciej generacji oferuje 280 litrów przestrzeni bagażowej, którą można powiększyć do 950 litrów. Przestrzeń raczej wystarczająca nawet na krótki urlop. Warto jednak wziąć pod uwagę niewielki otwór załadunkowy, a jeśli ktoś planuje przewozić np. wózek, może mieć problemy. Po złożeniu oparć kanapy oczywiście nie uzyskamy płaskiej powierzchni – oparcia tworzą spory próg – ale jak wspomniałem, nie jest to auto rodzinne, poza tym w segmencie są auta nieco bardziej przestronne i zdecydowanie bardziej funkcjonalne. Ale czy równie komfortowe i stylowe? Z tym już bywa różnie. Przestrzeń na tylnych siedzeniach w Maździe 2 jest dość przeciętna, ilość miejsca na głowę, nogi i ramiona również nie zachwyca. Ale jeśli ktoś oczekuje więcej, Skoda Fabia powinna zapewnić odpowiedniejsze warunki.

Używana Mazda 2 III – silniki

Mazda 2 trzeciej generacji nie jest autem dla miłośników sportowych emocji i dynamicznej jazdy. Nawet najmocniejsza 115-konna odmiana to nie samochód o sportowych aspiracjach, ale po takowe lepiej iść do konkurencji np. po Polo GTI czy Fiestę ST. Tutaj pod maską może pracować wolnossący silnik 1.5 Sky-G (lub Skyactiv-G) o mocy 75, 90 lub 115 KM. Ten najmocniejszy, np. z systemem i-ELOOP (system mikrohybrydy został w późniejszych latach produkcji dodany do wszystkich jednostek 1.5 Sky-G), który zasila podstawowe urządzenia elektryczne w aucie i wspomaga pracę Start/Stop, dysponuje momentem obrotowym 148 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nieco ponad 9 sekund, co jest wynikiem naprawdę zadowalającym. Dla porównania, najsłabsza wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,3 sekundy.

Mazda 2 III - silnik
Wolnossący silnik 1.5 Sky-G ma bardzo specyficzną charakterystykę pracy i może wydać się ospały. W mieście zachowuje się bardzo przyzwoicie, ale na drodze szybkiego ruchu brakuje mu elastyczności w niskich partiach obrotów.

Warto również pamiętać, że najmocniejsza jednostka zniknęła z oferty po roku 2021. Poza tym wolnossący silnik ma swój specyficzny charakter i aby napędzić auto dynamicznie, trzeba go dość wysoko wkręcić na obroty. Wtedy kultura pracy jest kiepska, a przyjemność z dynamicznej jazdy znika. Być może dlatego Mazda 2 wśród użytkowników ma opinię raczej ospałej, bowiem dynamiczna jazda jest nieco uciążliwa. Podobnie jest na drodze szybkiego ruchu, gdy jazda z prędkością 120-140 km/h bywa męcząca. A spalanie? Zdaniem producenta najmocniejsza wersja spali średnio 4,9 l/100 km, ale warto do tego wyniku dodać co najmniej 1 l/100 km. Alternatywa? Silnik Diesla 1.5 Skyactiv-D o mocy 105 KM, ale nie był on zbyt popularny na naszym rynku.

Używana Mazda 2 III – opinie użytkowników

 Zalety 

„W odpowiedniej wersji Mazda 2 może prezentować się bardzo dobrze i świeżo.”

„Auto prowadzi się bardzo dobrze, stabilnie i komfortowo, ale nie są to sportowe emocje.”

„Bardzo dobre wyposażenie i wykończenie wnętrza, oczywiście jak na ten segment.”

„Wystarczająca przestrzeń, choć na tylnej kanapie jest dość ciasno.”

 Wady 

„Skromna oferta jednostek napędowych. Nawet najmocniejsza wydaje się leniwa.”

„Bagażnik jest dość pojemny, ale niestety mało praktyczny.”

„Na autostradzie jest ospała i głośna, pali też sporo przy takich prędkościach.”

„System jest prosty i czytelny, ale widać na nim upływ czasu.”

Używana Mazda 2 III – awaryjność, typowe usterki

Reputacja Mazdy w zakresie niezawodności pozostaje niezmiennie silna przez lata, co znalazło odzwierciedlenie również w modelu 2 trzeciej generacji. Wolnossący silnik być może nie jest demonem osiągów i nie brzmi rasowo, ale jest prosty i niezawodny. Poza tym Mazda znacznie zwiększyła udział stali o wysokiej wytrzymałości użytej do budowy „2-ki”, dzięki czemu samochód jest bezpieczniejszy i wytrzymalszy, na plus warto również zaliczyć wiele funkcji bezpieczeństwa. Podobnie jak wiele wprowadzonych niedawno na rynek małych samochodów, Mazda 2 otrzymała cztery z możliwych pięciu gwiazdek za bezpieczeństwo w testach Euro NCAP. Ochrona dorosłych pasażerów została oceniona na 86%, ochrona dzieci na 78%, ochrona pieszych na 84%, a systemy bezpieczeństwa na 64%. A na co zwracać uwagę przy zakupie?

Mazda 2 III - klimatyzacja
W niektórych modelach klimatyzacja odmawiała posłuszeństwa. Warto to dokładnie sprawdzić przed zakupem.

Lepiej zrezygnować z wersji 75-konnej, która ma słabą dynamikę, a użytkowana w mieście zapewne często była kręcona wysoko. Przy okazji należy sprawdzić sprzęgło – miejska jazda na pewno go nie oszczędza. Należy również sprawdzić, czy nie ma zadrapań na zderzakach lub złej naprawy powypadkowej paneli nadwozia. Jeśli prace nie zostały wykonane zgodnie ze standardami warsztatowymi Mazdy, może to prowadzić do przyszłych problemów z rdzą. W niektórych egzemplarzach pojawiały się również problemy z klimatyzacją, a właściciele mieli kłopot z naprawą, bowiem czas dostarczenia części do serwisu był dramatycznie długi. Niektórzy rezygnowali z napraw, dlatego też warto sprawdzić, czy klimatyzacja działa poprawnie i spytać się właściciela, czy coś naprawiał. Szybkie przełączanie między gorącym i zimnym powietrzem daje dobry wskaźnik, czy system działa poprawnie.

Używana Mazda 2 III – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Maździe 2 znajdziemy między innymi na prawym słupku B pod drzwiami pasażera (na naklejce), jak również na podłodze pod fotelem pasażera. Numer VIN jest również zlokalizowany pod szybą, w lewym dolnym roku, widoczny z zewnątrz.

Mazda 2 III - VIN

Używana Mazda 2 III – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 80 ogłoszeń. To niewiele, ale i auto cieszyło się zdecydowanie mniejszym, np. w porównaniu do Polo lub Fiesty zainteresowaniem. Przykładowy model z 2017 roku z symbolicznym przebiegiem około 20 000 kilometrów, z 90-konną wersją silnika 1.5 to koszt około 55 000 złotych. Za około 40 000 złotych dostaniemy auto z początku produkcji w 2015 roku, z tym samym silnikiem i przebiegiem 145 000 kilometrów. W ofertach znajdziemy również kilka egzemplarzy z silnikiem Diesla, ale nie cieszyły się one zbyt dużym zainteresowaniem i raczej średnio pasują do tego auta.

Używana Mazda 2 III – podsumowanie

Mazda 2 to nietuzinkowa, bezproblemowa i niemal bezawaryjna propozycja dla tych, którzy nie wstrzymują oddechu na widok Polo lub Fiesty i po prostu chcą jeździć czymś innym. Mniejsza funkcjonalność, spokojniejsze jednostki napędowe, ale świetnie wykończone i zaprojektowane nadwozie oraz unikalny, rzadko spotykany na ulicy styl to argumenty, które przemawiają na korzyść Mazdy 2 trzeciej generacji.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mazdach:

Używana Mazda 2 II (2007-2014) – opinie użytkowników

Używana Mazda 3 III (2013-2019) – opinie użytkowników

MAZDA 2 III - bok

Mazda 2 III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 406/169/149 cm
Rozstaw osi 257 cm
Pojemność bagażnika 280-950 l
Mazda 2 III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.5 Sky-G 1.5 Sky-G 1.5 Sky-G 1.5 Skyactiv-D
Pojemność 1496 cm³ 1496 cm³ 1496 cm³ 1499 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel
Maks. moc 75 KM 90 KM 115 KM 105 KM
Maks. moment 135 Nm 148 Nm 148 Nm 220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,1 s 9,4 s 8,7 s 10,2 s
Prędkość maks. 171 km/h 183 km/h 200 km/h 179 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,7 l/100 km 4,5 l/100 km 4,9 l/100 km 3,7 l/100 km

Używana Mazda 2 III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji