Mazda CX-3 ustąpiła miejsca w gamie innym crossoverom, ale dobrze trzyma ceny na rynku wtórnym. Jaki silnik wybrać w używanej Maździe CX-3?
Mazda od lat intensywnie rozwija swoją ofertę modeli uterenowionych. Wskutek pojawiania się kolejnych crossoverów, z gamy wypadł najmniejszy z nich, czyli CX-3. To tak naprawdę „podniesiona” Mazda 2: obydwa auta są pokrewne konstrukcyjnie i mają niemal identyczny kokpit. CX-3 jest nieco większa (prawie 4,3 m długości), choć przez ciasną kanapę na pewno nie aspiruje do miana auta rodzinnego. Trudno po samochodzie tej wielkości oczekiwać wielkiego bagażnika – musi wystarczyć 350 l z możliwością powiększenia do 1260 l. Na tle konkurentów ten model zwraca uwagę porządnym wykończeniem oraz gamą silnikową przywodzącą na myśl minioną epokę w motoryzacji: zamiast małych jednostek z turbodoładowaniem są duże, wolnossące silniki. To zabieg celowy, zgodny z promowaną przez Mazdę od 2012 roku technologią SkyActiv.
Jak po latach sprawują się silniki Mazdy CX-3 i czy są tak oszczędne jak konstrukcje downsizingowe? Poniżej omówimy całą paletę jednostek napędowych i wybierzemy najlepszą.
Używana Mazda CX-3 – silniki benzynowe
- 2.0 SkyActiv-G (120 KM, 121 KM, 150 KM)
Choć to niewielki crossover, pod maskami benzynowych Mazd CX-3 zawsze pracują silniki 2-litrowe, i to bez turbodoładowania. Rozwijają 120 KM (121 KM po 2018 r.) lub 150 KM. Brak „wspomagacza” miały zrekompensować liczne zabiegi techniczne wchodzące w skład technologii SkyActiv. Zaliczają się do nich: bezpośredni wtrysk paliwa, wysoki stopień sprężania (14:1; to tyle co w Dieslach), system spalania mieszanki jednorodnej (HCCI; inaczej samozapłon benzyny), zmienne fazy rozrządu, a także modernizacje kolektora kolektora wydechowego i wtryskiwaczy. W efekcie udało się stworzyć gładko pracujące silniki, które charakteryzują się sprawną reakcją na gaz i umiarkowanym zużyciem paliwa. Wersja 120-konna średnio zużywa, wg użytkowników, ok. 6,5-7 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast wariant 150-konny ok. 7-8 l/100 km. Co ciekawe, obydwa warianty niespecjalnie odstają od siebie osiągami, dlatego nie trzeba na siłę szukać mocniejszego.
Z opinii użytkowników wynika, że nietypowa budowa nie wpłynęła na awaryjność silników Mazdy – nie trzeba w nich nawet wymieniać paska rozrządu (jest łańcuch). Aby jak najdłużej cieszyć się z niezawodności benzynowej Mazdy CX-3, radzimy tankować dobre paliwo i nie zakładać do niej LPG. W autach z większymi przebiegami oceńmy poprawność działania automatycznej skrzyni biegów (trafiała w opcji do obu wersji). Do 150-konnej można było zamówić napęd 4×4.
Silnik | 2.0 SkyActiv-G | 2.0 SkyActiv-G | 2.0 SkyActiv-G | 2.0 SkyActiv-G |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 120 KM | 121 KM | 150 KM | 150 KM |
Maks. moment | 204 Nm | 207 Nm | 204 Nm | 207 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s | 9,0 s | 8,7 s | 8,8 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 192 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,4 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Używana Mazda CX-3 – silniki Diesla
- 1.5 SkyActiv-D (105 KM)
- 1.8 SkyActiv-D (115 KM)
W turbodieslach Mazda poszła jeszcze o krok dalej, bo w późniejszych latach… zwiększyła pojemność bez znacznej różnicy w parametrach czy osiągach. Najpierw montowała 105-konnego 1.5 SkyActiv-D, by po liftingu (2018 r.) zastąpić go jednostką 1.8 SkyActiv-D o mocy 115 KM. Obydwa silniki dysponują identycznym momentem obrotowym, stąd jeżdżą bardzo podobnie (ok. 10 s do 100 km/h). Ciężko jednak nimi „zejść” do deklarowanych 4 l/100 km: bardziej trzeba się nastawić na ok. 5-6 l/100 km w cyklu mieszanym.
W porównaniu do wersji benzynowych, diesle mają bardziej standardową budowę. Znajdziemy w nich zatem turbosprężarkę ze zmienną geometrią, koło dwumasowe i filtr cząstek stałych – czyli wszystkie elementy, które potencjalnie mogą się zepsuć. Na szczęście dzieje się to rzadko (głównie w samochodach, które przejechały ponad 200 tys. km), ewentualnie mogą pojawić się problemy z zatykającymi się DPF-ami w Mazdach użytkowanych w mieście. Podobnie jak w silnikach benzynowych, także w dieslach stosowano trwałe łańcuchy rozrządu. Zarówno 1.5, jak i 1.8 SkyActiv-D opcjonalnie zestawiano z automatycznymi skrzyniami biegów (ospałymi) i napędem na wszystkie koła.
Silnik | 1.5 SkyActiv-D | 1.8 SkyActiv-D |
---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1759 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM | 115 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 270 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 184 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 4,4 l/100 km |
Używana Mazda CX-3 – który silnik wybrać?
Rzadko się zdarza, że w używanym samochodzie polecamy wszystkie silniki – a właśnie tak jest w przypadku Mazdy CX-3. Każda jednostka miewa jedynie sporadyczne, nie powtarzające się usterki, pracuje bardzo kulturalnie i zużywa niewiele paliwa. Silniki mogą jednak zawieść zwolenników sportowych osiągów. Powinni też je sobie odpuścić kierowcy pragnący założyć do samochodu LPG.