Honda Jazz

Honda Jazz udowodniła, że nie trzeba kupować minivana lub kombi, by cieszyć się z obszernego bagażnika. Porównajmy dwie popularne generacje z rynku wtórnego – Jazza II z Jazzem III.

Pierwsza Honda Jazz debiutowała już w latach 80., ale rozpoznawalna na całym świecie stała się dopiero w nowym tysiącleciu za sprawą drugiej generacji z lat 2001-2008. Ten samochód łączył cechy auta miejskiego i minivana, lecz wymiarami (niecałe 3,9 m długości) nie aspirował nawet do grona mikrovanów. Przeciętny rozstaw osi (245 cm) nie pozwalał stworzyć przepastnego wnętrza, ale japońscy konstruktorzy w zamian zaproponowali aż 380-litrowy bagażnik – znacznie większy od wartości uzyskiwanych w wówczas produkowanych kompaktach. Jedyny w swoim rodzaju „as w rękawie” Jazza stanowił innowacyjny system Magic Seats, umożliwiający podniesienie do góry siedziska kanapy i w ten sposób stworzenie przestrzeni do przewozu wysokich przedmiotów. Rozwiązanie trafiło również do zaprezentowanego w 2008 r. Jazza III.

HONDA Jazz II FL 1.4 i-DSI 83KM 5MT WN49746 06-2005
Wizytówką Hondy Jazz od początku jest niemal jednobryłowe nadwozie, kryjące zaskakująco pakowne wnętrze. Tym samochodem doskonale manewruje się w mieście i, w razie potrzeby, bez wyrzeczeń można jechać rodziną na wakacje.

W trzeciej generacji Honda nie postawiła na radykalne zmiany. Odrobinę powiększyła Jazza (do 3,9 m, a rozstaw osi do równych 250 cm) i dodała mocniejsze silniki z systemem VTEC, choć w gamie nadal zabrakło turbodiesli. Pojawiła się za to odmiana hybrydowa, tzw. mikrohybryda IMA, opracowana na większej jednostce 1.33. Europejskie Jazzy III, w odróżnieniu od poprzedniczek, nie powstawały w Japonii, a w Wielkiej Brytanii i w… Chinach. Zdobyły odrobinę większą popularność w polskich salonach, z których rzadko wyjeżdżały Jazzy II z uwagi na wysokie ceny (dlatego większość aut z rynku wtórnego pochodzi z importu). Którą generację warto wybrać w dzisiejszych czasach? Może Jazz II był na tyle dopracowany, że nie trzeba słono dopłacać do nowszego modelu?

Jak działa napęd hybrydowy w nowej Hondzie Jazz V?

HONDA Jazz III 1.4 i-VTEC 100KM 5MT WN92041 12-2008
Konstrukcja zawieszenia Jazza III nie uległa zmianie: auto nadal wykorzystuje przednie kolumny McPhersona i belkę skrętną z tyłu. Układy bez zarzutu sprawują się w polskich warunkach drogowych.

Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – deska rozdzielcza

Jak przystało na Hondę, w kokpitach Jazzów nie brakuje śmiało narysowanych kresek albo efektownych, ożywiających całość dodatków. Ich czytelność, przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę zestawy wskaźników, nie budzi zastrzeżeń. Dostrzeżenie czegokolwiek na mikroskopijnych przyciskach stanowi już niemałe wyzwanie, ale tylko podczas pierwszych dni zaznajamiania się z autem (Jazzy II i III produkowano w latach, gdy skomplikowane systemy multimedialne nie były zarezerwowane dla samochodów miejskich). Materiały z przewagą twardych tworzyw zmontowano niezwykle starannie, do tego stopnia, że w kilkunastoletnich Hondach rzadko cokolwiek skrzypi. Jedyne, czego zabrakło, to wygodne umiejscowienie lewarka biegów na tzw. podwyższeniu („wiszącej” konsoli centralnej).

HONDA Jazz II FL 1.4 i-DSI 83KM 5MT WN49746 06-2005
Nawet w Jazzie II można spotkać takie opcje jak wielofunkcyjna kierownica albo automatyczna klimatyzacja.
HONDA Jazz III FL 1.4 i-VTEC 100KM 5MT WN2901C 04-2011
Na kokpicie nowszego modelu „więcej się dzieje”, ale nie ujmuje mu to czytelności.

Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – przestrzeń w środku

Ponad 1,5 m wysokości czyni z Jazza optymalny samochód dla osób słusznego wzrostu. Nie powinno im brakować miejsca na głowy z uwagi na dość niską pozycję wyjściową przednich foteli, zapewniających zresztą przyzwoite podparcie boczne. W drugim rzędzie uświadczymy zaledwie minimalny tunel centralny, ale trzem osobom zdecydowanie zabraknie przestrzeni na szerokość. Honda zadbała o dobór wytrzymałych jakościowo tapicerek i wystarczający zakres regulacji foteli. Dzięki obszernym szybom do środka wpada wiele światła, a kierowca ma dobrą widoczność we właściwie każdym kierunku.

Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – bagażniki

Wyjściowo do bagażników Jazzów wejdzie ok. 375-380 l pakunków, czyli więcej niż w większości samochodów kompaktowych. Nie są one dostatecznie wykończone (boczne ściany wyłącznie z twardego, rysującego się plastiku) ani też regularne w załadunku. Można je za to na kilka sposobów powiększyć. Raz – tradycyjnie składając oparcie kanapy, dwa – poprzez jej całkowite przesunięcie (w Jazzie III). Chcąc przewieźć bardzo wysokie rzeczy, można skorzystać z udogodnień systemu Magic Seats, czyli podnieść siedzisko kanapy do góry (podobnie jak oparcie, także ono jest dzielone).

Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – silniki

Hondy Jazz na europejski rynek otrzymywały okrojone do dwóch propozycji gamy silnikowe. W starszym modelu proponowano dwie odmiany 8-zaworowe: 78-konnego 1.2 oraz 83-konnego 1.4. W Jazzie III zadebiutowały jednostki 16-zaworowe – 1.2/90 KM oraz 1.33 (lub 1.4) o mocy 100 KM, wzbogacone o układ zmiennych wzniosów zaworów VTEC. Wszystkie wymienione silniki posiadają rozrządy z napędem za pomocą trwałych łańcuchów, zastosowano w nich pośrednie wtryski paliwa i systemy mechanicznej regulacji luzu zaworowego. Choć pomiędzy poszczególnymi odmianami obu Jazzów teoretycznie panuje niewielka różnica w mocy, w rzeczywistości mocniejsze silniki są wyraźnie żwawsze, ale i wtedy dość paliwożerne. Przy łagodnym traktowaniu jednostki 1.2 potrafią wypracować tak niskie spalanie, że nie odczuwa się braku diesla. Nie dorównuje im nawet mikro-hydryda zbudowana na bazie Jazza III: część elektryczna ma za zadanie jedynie wspomóc spalinową podczas ruszania i przyspieszania, a to oznacza, że Jazz IMA nie potrafi jeździć wyłącznie „na prądzie”.

HONDA Jazz II FL 1.4 i-DSI 83KM 5MT WN49746 06-2005
Silniki i-DSI z Jazza II mają po dwie świece na cylinder. Przy łagodnym traktowaniu zużywają bardzo mało paliwa.
HONDA Jazz III 1.2 i-VTEC 90KM 5MT WN91461 03-2009
System VTEC „ożywia” jednostki Jazza III na wysokich obrotach. Wciskając pedał gazu w stopniu umiarkowanym okazują z kolei bardzo „łagodną” naturę.

Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – co się w nich psuje?

Obydwa Jazzy miewają drobne problemy z piszczącymi hamulcami lub zapiekającymi się zaciskami w tylnej osi. Czasami pomaga czyszczenie zacisków, niekiedy trzeba je zregenerować. Kolejny powiązany problem – parujące reflektory, ale na to niewiele da się poradzić. Silniki małych Hond wymagają okresowego ustawiania luzu zaworowego. Jest to jednak prosta i tania czynność z uwagi na obecność śrub regulacyjnych. Użytkownicy zgłaszają jednostkowe problemy z haczącymi skrzyniami biegów i kosztowne regeneracje bezstopniowych przekładni CVT (z silnikami 1.33/1.4). Przeciętnie prezentuje się jakość zabezpieczenia antykorozyjnego oraz kondycja powłoki lakierniczej większości Jazzów – nawet w przypadku młodszego modelu warto zainwestować w konserwację podwozia i gruntowny detailing lakieru (lub chociaż regularne woskowanie).

Honda Jazz 01
Opatentowany przez Hondę system Magic Seats trafił do obu Jazzów. Dzięki niemu we wnętrzu można przewieźć rekordowo wysokie przedmioty, np. telewizor albo pralkę.

Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – za ile można ją kupić?

Nawet w przypadku 18-letnich Hond ciężko znaleźć coś sensownego za mniej niż 5 tys. zł. Do tej pory optymalny budżet na Jazza drugiej generacji mieści się w granicach 10 tys. zł (8-12 tys. zł), a auta z górnej granicy osiągają nawet 15 tys. zł. Do dopiero wstęp do Jazza III, na którego lepiej wydać mniej więcej 20 tys. zł., a jeśli chcemy możliwie jak najmłodszy rocznik – nawet 30 tys. zł. Hybrydy i auta z LPG to niemalże „białe kruki”.

HONDA Jazz III FL IMA 1.3 Hybrid 102KM AT CVT WN3892C 05-2011
Niewielkie korzyści z mikrohybrydowego napędu Jazza IMA przeniosły się na słabe zainteresowanie tą wersją w salonach. Po tylu latach od debiutu (2010 r.) powoli trzeba myśleć nad zweryfikowaniem kondycji akumulatora trakcyjnego.

Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – którą generację wybrać?

Spory rozstrzał cenowy między dwiema generacjami nie pozwala jednoznacznie polecić konkretnego Jazza danej grupie odbiorców. Powinny go rozważyć osoby poszukujące uniwersalnego i bezawaryjnego samochodu do miasta i okazyjnych wyjazdów rodzinnych, ewentualnie ceniące duże bagażniki. To, którego wybrać, zależy od budżetu. W naszej opinii trzecie wcielenie przyjemniej jeździ i jest lepiej wykończone w środku. Leciwe Jazzy II coraz częściej wymagają napraw wynikających ze zmęczenia eksploatacyjnego.

Honda Jazz II – plusy i minusy

 +  wysoka trwałość ogólna, niskie zużycie paliwa, spore możliwości transportowe
 –  skromna paleta silników, problemy z korozją, marny stan najtańszych aut

HONDA Jazz II FL 1.4 i-DSI 83KM 5MT WN49746 06-2005

Honda Jazz III – plusy i minusy

 +  solidnie zmontowane wnętrze, ciekawe wyposażenie, dużo miejsca w obu rzędach
 –  zaporowe ceny, drogie serwisowanie, ryzyko kradzieży

HONDA Jazz III 1.4 i-VTEC 100KM 5MT WN92041 12-2008

Honda Jazz II i Honda Jazz III – podstawowe dane techniczne
Honda Jazz IIHonda Jazz III
Lata produkcji2001-20082008-2015
Dł./szer./wys.385/168/153 cm390/170/152 cm
Rozstaw osi245 cm250 cm
Pojemność bagażnika380-1323 l375-1398 l
Silniki benzynowe1.2-1.5 (78-110 KM)1.2-1.5 (90-120 KM)
Silniki Diesla
Honda Jazz II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 i-DSI1.4 i-DSI
Pojemność1246 cm³1339 cm³
Paliwobenz.benz.
Maks. moc78 KM83 KM
Maks. moment110 Nm119 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,7 s12,9 s
Prędkość maks.170 km/h170 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km5,8 l/100 km
Honda Jazz III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 i-VTEC1.33 i-VTEC1.33 IMA
Pojemność1198 cm³1339 cm³1339 cm³
Paliwobenz.benz.benz. + elektr.
Maks. moc90 KM100 KM102 KM
Maks. moment114 Nm127 Nm121+78 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,6 s11,4 s12,3 s
Prędkość maks.177 km/h182 km/h175 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100 km5,5 l/100 km4,5 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Hondy Jazz III, odsyłamy do poniższego materiału:

Używana Honda Jazz III (2008-2015) – opinie użytkowników

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

1 KOMENTARZ

  1. Z Jazzem 2 jest taki problem że w każdym w końcu zużyją się łożyska w skrzyni biegów, nie ważne czy produkcji Japońskiej, czy po liftach, w końcu padnie skrzynia, trzeba o tym pamiętać kupując to autko. Ciekawy jestem czy w trzeciej generacji poprawili tą wadę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here