Moda na crossovery nie zmieniła Hondy Jazz – to nadal miejski mikrovan z funkcjonalnym wnętrzem. Poznajmy opinie na temat używanej Hondy Jazz IV (GK).
W drugiej dekadzie XXI wieku europejską motoryzację panował trend tworzenia coraz to nowych generacji crossoverów – nawet jeśli poprzednik wcale nim nie był. Szło to często w parze z kooperacją z małolitrażowym silnikiem wspomaganym turbosprężarką. Debiutująca w 2013 r. (w Europie z dwuletnim opóźnieniem) Honda Jazz IV jest zaprzeczeniem tych ideałów. Podobnie jak starsze wcielenia, pozostała miejskim mikrovanem z jednobryłowym nadwoziem kryjącym obszerne, ale również funkcjonalne wnętrze z autorskim patentem Magic Seats. Pod maską zagościły z kolei wolnossące silniki i-VTEC o innej charakterystyce oddawania mocy niż jednostki turbodoładowane. Opisywana, czwarta generacja Jazza uznawana jest również za trzecią, co wynika z różnych metod klasyfikowania tego modelu: niektóre za pierwsze wcielenie Jazza uznają model z lat 80., inne dopiero auto wprowadzone do produkcji w 2001 roku. Samochód najłatwiej rozróżnić po kodzie wewnętrznym GK. W 2018 roku Jazza IV poddano liftingowi, w ramach którego wzbogacono gamę o mocniejszy silnik 1.5 i-VTEC oraz dodano dwa pakiety stylistyczne – usportowiony Dynamic i uterenowiony X-Road.
Mimo niekwestionowanych atutów Honda Jazz zawsze była niszową propozycją wśród samochodów do miasta – być może złożyła się na nią wysoka cena zakupu. Nie mamy dobrych wieści, bowiem miejskie Hondy nawet z drugiej ręki kosztują krocie. Czy warto kupić używaną Hondę Jazz IV? Oto opinie właścicieli.
Używana Honda Jazz IV – wnętrze, bagażnik
Honda do większości swoich modeli, w tym do Jazza, montowała nieszablonowe i dość oryginalne kokpity. W Jazzie daleko co prawda do futuryzmu, niemniej obsługa wymaga przyzwyczajenia (głównie dotykowych ekranu i panelu klimatyzacji). Plus za lekkie zwrócenie konsoli środkowej w stronę kierowcy i czytelne, analogowe wskaźniki z wyeksponowanym prędkościomierzem. Honda nigdy nie brylowała w jakości systemu multimedialnego, a mijające lata jeszcze dobitniej obnażają słabą grafikę i opieszałość w przeskakiwaniu między ikonkami. Można jednak liczyć na dobre wyposażenie, obejmujące w standardzie tempomat i asystenta awaryjnego hamowania w mieście. Jazzy w bogatszych specyfikacjach mają dodatkowo rozpoznawanie znaków i asystenta pasa ruchu. Niestety, nawet w nich nie postarano się o lepsze tworzywa do wykonania kokpitu. Na szczęście twarde tworzywa zmontowano z wysoką starannością.
Hondę Jazz można postawić za przykład idealnego zagospodarowania przestrzeni we wnętrzu samochodu. Auto bazuje na platformie podłogowej współdzielonej m.in. z Hondą HR-V II, ale dzięki przesunięciu zbiornika paliwa do przedniej części auta powstała kabina gwarantująca wysoki komfort podróżowania dla czterech dorosłych osób. Szczególnie imponująco prezentuje się ilość miejsca na nogi z tyłu, włącznie ze swobodą w obrębie głów (ponad 1,5 m wysokości nadwozia). Z przodu również mało kto będzie narzekał na ciasnotę. Jak już, to na słabe wyprofilowanie foteli i fakt, że są one zbyt miękkie. Krótki, ale głęboki bagażnik zabierze na pokład 354 l pakunków z możliwością powiększenia do 1314 l (równa powierzchnia po złożeniu oparć kanapy). Jeśli zajdzie potrzeba przewiezienia wyższych rzeczy, można skorzystać z dobrodziejstw systemu Magic Seats, czyli podnoszonych siedzisk kanapy. Poza tym z oparć przednich foteli można utworzyć leżanki dla dwóch osób (warunek: demontaż zagłówków).
Używana Honda Jazz IV – silniki
Honda nie rozpieszczała wyborem silników do Jazza, oferując początkowo tylko jeden – 1.3 i-VTEC (102 KM) z wtryskiem wielopunktowym. W 2018 r. ofertę uzupełnił 1.5 i-VTEC (130 KM) wykorzystujący bezpośredni wtrysk paliwa. Obydwa silniki są konstrukcjami 4-cylindrowymi ze zmiennymi fazami rozrządu, za którego napęd odpowiada łańcuch. Podobnie jak inne jednostki VTEC, mają dwa oblicza – potrafią być oszczędne (przy utrzymywaniu niskich obrotów i akceptacji ospałości silników) lub naprawdę dynamiczne, jeśli korzystamy z górnych zakresów obrotów (ale wtedy spalanie schodzi na dalszy plan). Do sprawnego poruszania się po mieście z powodzeniem wystarczy wariant 1.3, natomiast 1.5 niemalże czyni z Jazza „warm hatcha” (niecałe 9 s do 100 km/h). Silniki zestawiano z napędem na przód i ręczną skrzynią 6-biegową lub bezstopniową (CVT). Co ciekawe, w hybrydowym Jazzie IV, który nie trafił do Europy (1.5 IMA/140 KM) stosowano skrzynię dwusprzęgłową (DCT).
Używana Honda Jazz IV – opinie użytkowników
Zalety
„Jak na mikrovana Jazz prowadzi się pewnie i stabilnie. Naprawdę dopracowany układ jezdny”
„Silnik 1.3 pali tyle co nic: średnio 5-5,2 l/100 km wg komputera. Często schodzę poniżej 5 l”
„Bardzo fajna praca skrzyni biegów – niemal jak w aucie sportowym. Krótki lewarek i wysoka precyzja”
„Ilością miejsca z tyłu i bagażnikiem Jazz dogania kompakty. A ma tylko 4 m długości”
Wady
„Jakość plastików w środku woła o pomstę do nieba. Lekkie obtarcie guzikiem tworzy nieusuwalną rysę”
„Twarde zawieszenie daje się we znaki na gorszych drogach. Auto wtedy wpada w znaczne wibracje”
„Grube przednie słupki ograniczają widoczność w lewo. Trzeba mocno się wychylać, by coś zobaczyć”
„Hałas skrzyni CVT i słabe wyciszenie kabiny powodują, że Jazz jest po prostu głośny”
Używana Honda Jazz IV – awaryjność, typowe usterki
W tej kategorii naprawdę niewiele można zarzucić Jazzowi. Silniki są praktycznie bezawaryjne i wolne chociażby od pobierania oleju. Incydentalne awarie tyczyły się piszczących pedałów sprzęgła (serwisy wymieniały pompy i problem ustawał), hałasującego zawieszenia (wyrobione łączniki stabilizatora i elementy metalowo-gumowe) i kłopotów z hamulcem ręcznym (pomaga czyszczenie mechanizmu). Czasami użytkownicy zgłaszają problemy z wrzucaniem drugiego biegu. Nie najlepszą opinią cieszą się systemy multimedialne przedliftowych Jazzów: nie obsługują wielu współczesnych smartfonów, padają też zastrzeżenia co do jakości rozmów z tymi podłączonymi. Przy okazji liftingu wgrano nowe oprogramowanie RC8, które rozwiązało większość defektów. Wadą Jazza, jak i wielu innych aut z tych lat, pozostaje podatny na zarysowania lakier karoseryjny. Szybko niszczą się również plastiki we wnętrzu.
Używana Honda Jazz IV – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na naklejce na słupku środkowym lewym. Wybito go też na podłodze przy fotelu pasażera.
Używana Honda Jazz IV – sytuacja rynkowa, ceny
Potrzeba cierpliwości, by w ogóle znaleźć używaną Hondę Jazz IV: na Otomoto figuruje zaledwie kilkanaście egzemplarzy z bezwypadkową przeszłością. Kosztują od 48 do 65 tys. zł. Część pochodzi z polskich salonów, natomiast większość ma stosunkowo nieduże przebiegi (rzadko przekraczające 100 tys. km). Na razie praktycznie brak używanych Jazzów z silnikami 1.5.
Używana Honda Jazz IV – podsumowanie
Jazz to kolejny dopracowany, przemyślany, bezawaryjny i niedoceniony produkt Hondy. Swoje kosztuje, ale za te pieniądze kupujemy przysłowiowy „święty spokój”. Dobrze, że tym razem pokuszono się o montaż mocniejszego silnika, który tchnął w maksymalnie praktycznego Jazza nieco dynamiki. Jazza polecamy nawet w roli auta dla rodziny.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Hondach:
Używana Honda Jazz III (2008-2015) – opinie użytkowników
Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – którą generację wybrać?
Używana Honda Civic IX (2011-2017) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 400-405/169/153 cm |
Rozstaw osi | 253 cm |
Pojemność bagażnika | 354-1314 l |
Silnik | 1.3 i-VTEC | 1.5 i-VTEC | 1.5 IMA |
---|---|---|---|
Pojemność | 1318 cm³ | 1498 cm³ | 1496 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. + elektr. |
Maks. moc | 102 KM | 130 KM | 140 KM |
Maks. moment | 123 Nm | 155 Nm | 134 + 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 8,7 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 190 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 5,9 l/100 km | 2,9 l/100 km |