HONDA Jazz IV Comfort 1.3 i-VTEC 102KM 6MT WY1363W 06-2016

Moda na crossovery nie zmieniła Hondy Jazz – to nadal miejski mikrovan z funkcjonalnym wnętrzem. Poznajmy opinie na temat używanej Hondy Jazz IV (GK).

W drugiej dekadzie XXI wieku europejską motoryzację panował trend tworzenia coraz to nowych generacji crossoverów – nawet jeśli poprzednik wcale nim nie był. Szło to często w parze z kooperacją z małolitrażowym silnikiem wspomaganym turbosprężarką. Debiutująca w 2013 r. (w Europie z dwuletnim opóźnieniem) Honda Jazz IV jest zaprzeczeniem tych ideałów. Podobnie jak starsze wcielenia, pozostała miejskim mikrovanem z jednobryłowym nadwoziem kryjącym obszerne, ale również funkcjonalne wnętrze z autorskim patentem Magic Seats. Pod maską zagościły z kolei wolnossące silniki i-VTEC o innej charakterystyce oddawania mocy niż jednostki turbodoładowane. Opisywana, czwarta generacja Jazza uznawana jest również za trzecią, co wynika z różnych metod klasyfikowania tego modelu: niektóre za pierwsze wcielenie Jazza uznają model z lat 80., inne dopiero auto wprowadzone do produkcji w 2001 roku. Samochód najłatwiej rozróżnić po kodzie wewnętrznym GK. W 2018 roku Jazza IV poddano liftingowi, w ramach którego wzbogacono gamę o mocniejszy silnik 1.5 i-VTEC oraz dodano dwa pakiety stylistyczne – usportowiony Dynamic i uterenowiony X-Road.

HONDA Jazz IV Comfort 1.3 i-VTEC 102KM 6MT WY1363W 06-2016
Honda Jazz jedynie w odmianie X-Road (którą przedstawimy w dalszej części materiału) w pewnym sensie udaje crossovera. Wyjściowo to nadal pełnoprawny mikrovan ze wszystkimi tego zaletami – wnętrzem samochodu kompaktowego w rozmiarach auta miejskiego.

Mimo niekwestionowanych atutów Honda Jazz zawsze była niszową propozycją wśród samochodów do miasta – być może złożyła się na nią wysoka cena zakupu. Nie mamy dobrych wieści, bowiem miejskie Hondy nawet z drugiej ręki kosztują krocie. Czy warto kupić używaną Hondę Jazz IV? Oto opinie właścicieli.

HONDA Jazz IV FL Dynamic 1.5 i-VTEC 130KM 6MT WY1068X 10-2018
Subtelne poszerzenia progów i zmienione zderzaki nadają Jazzowi Dynamic odrobiny zadziorności. Ten wariant wprowadzono po modernizacji auta. Występował jedynie z silnikiem 1.5 i-VTEC.

Używana Honda Jazz IV – wnętrze, bagażnik

Honda do większości swoich modeli, w tym do Jazza, montowała nieszablonowe i dość oryginalne kokpity. W Jazzie daleko co prawda do futuryzmu, niemniej obsługa wymaga przyzwyczajenia (głównie dotykowych ekranu i panelu klimatyzacji). Plus za lekkie zwrócenie konsoli środkowej w stronę kierowcy i czytelne, analogowe wskaźniki z wyeksponowanym prędkościomierzem. Honda nigdy nie brylowała w jakości systemu multimedialnego, a mijające lata jeszcze dobitniej obnażają słabą grafikę i opieszałość w przeskakiwaniu między ikonkami. Można jednak liczyć na dobre wyposażenie, obejmujące w standardzie tempomat i asystenta awaryjnego hamowania w mieście. Jazzy w bogatszych specyfikacjach mają dodatkowo rozpoznawanie znaków i asystenta pasa ruchu. Niestety, nawet w nich nie postarano się o lepsze tworzywa do wykonania kokpitu. Na szczęście twarde tworzywa zmontowano z wysoką starannością.

Hondę Jazz można postawić za przykład idealnego zagospodarowania przestrzeni we wnętrzu samochodu. Auto bazuje na platformie podłogowej współdzielonej m.in. z Hondą HR-V II, ale dzięki przesunięciu zbiornika paliwa do przedniej części auta powstała kabina gwarantująca wysoki komfort podróżowania dla czterech dorosłych osób. Szczególnie imponująco prezentuje się ilość miejsca na nogi z tyłu, włącznie ze swobodą w obrębie głów (ponad 1,5 m wysokości nadwozia). Z przodu również mało kto będzie narzekał na ciasnotę. Jak już, to na słabe wyprofilowanie foteli i fakt, że są one zbyt miękkie. Krótki, ale głęboki bagażnik zabierze na pokład 354 l pakunków z możliwością powiększenia do 1314 l (równa powierzchnia po złożeniu oparć kanapy). Jeśli zajdzie potrzeba przewiezienia wyższych rzeczy, można skorzystać z dobrodziejstw systemu Magic Seats, czyli podnoszonych siedzisk kanapy. Poza tym z oparć przednich foteli można utworzyć leżanki dla dwóch osób (warunek: demontaż zagłówków).

Używana Honda Jazz IV – silniki

Honda nie rozpieszczała wyborem silników do Jazza, oferując początkowo tylko jeden – 1.3 i-VTEC (102 KM) z wtryskiem wielopunktowym. W 2018 r. ofertę uzupełnił 1.5 i-VTEC (130 KM) wykorzystujący bezpośredni wtrysk paliwa. Obydwa silniki są konstrukcjami 4-cylindrowymi ze zmiennymi fazami rozrządu, za którego napęd odpowiada łańcuch. Podobnie jak inne jednostki VTEC, mają dwa oblicza – potrafią być oszczędne (przy utrzymywaniu niskich obrotów i akceptacji ospałości silników) lub naprawdę dynamiczne, jeśli korzystamy z górnych zakresów obrotów (ale wtedy spalanie schodzi na dalszy plan). Do sprawnego poruszania się po mieście z powodzeniem wystarczy wariant 1.3, natomiast 1.5 niemalże czyni z Jazza „warm hatcha” (niecałe 9 s do 100 km/h). Silniki zestawiano z napędem na przód i ręczną skrzynią 6-biegową lub bezstopniową (CVT). Co ciekawe, w hybrydowym Jazzie IV, który nie trafił do Europy (1.5 IMA/140 KM) stosowano skrzynię dwusprzęgłową (DCT).

Honda Jazz IV silnik 1.3
Rozważając przedliftowego Jazza IV musimy zaakceptować obecność słabszego silnika 1.3 i-VTEC.
Honda Jazz IV silnik 1.5
Stosowana m.in. w Hondzie HR-V II jednostka 1.5 i-VTEC czyni z Jazza naprawdę dynamiczne, choć nieco paliwożerne auto (przy agresywnym traktowaniu).

Używana Honda Jazz IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Jak na mikrovana Jazz prowadzi się pewnie i stabilnie. Naprawdę dopracowany układ jezdny”

„Silnik 1.3 pali tyle co nic: średnio 5-5,2 l/100 km wg komputera. Często schodzę poniżej 5 l”

„Bardzo fajna praca skrzyni biegów – niemal jak w aucie sportowym. Krótki lewarek i wysoka precyzja”

„Ilością miejsca z tyłu i bagażnikiem Jazz dogania kompakty. A ma tylko 4 m długości”

 Wady 

„Jakość plastików w środku woła o pomstę do nieba. Lekkie obtarcie guzikiem tworzy nieusuwalną rysę”

„Twarde zawieszenie daje się we znaki na gorszych drogach. Auto wtedy wpada w znaczne wibracje”

„Grube przednie słupki ograniczają widoczność w lewo. Trzeba mocno się wychylać, by coś zobaczyć”

„Hałas skrzyni CVT i słabe wyciszenie kabiny powodują, że Jazz jest po prostu głośny”

Używana Honda Jazz IV – awaryjność, typowe usterki

W tej kategorii naprawdę niewiele można zarzucić Jazzowi. Silniki są praktycznie bezawaryjne i wolne chociażby od pobierania oleju. Incydentalne awarie tyczyły się piszczących pedałów sprzęgła (serwisy wymieniały pompy i problem ustawał), hałasującego zawieszenia (wyrobione łączniki stabilizatora i elementy metalowo-gumowe) i kłopotów z hamulcem ręcznym (pomaga czyszczenie mechanizmu). Czasami użytkownicy zgłaszają problemy z wrzucaniem drugiego biegu. Nie najlepszą opinią cieszą się systemy multimedialne przedliftowych Jazzów: nie obsługują wielu współczesnych smartfonów, padają też zastrzeżenia co do jakości rozmów z tymi podłączonymi. Przy okazji liftingu wgrano nowe oprogramowanie RC8, które rozwiązało większość defektów. Wadą Jazza, jak i wielu innych aut z tych lat, pozostaje podatny na zarysowania lakier karoseryjny. Szybko niszczą się również plastiki we wnętrzu.

Honda Jazz IV skrzynia biegów
Biegi zmienia się jak w aucie sportowym: zgrabnym lewarkiem po krótkich „torach”. Czasami pojawiają się problemy z wrzuceniem „dwójki”.

Używana Honda Jazz IV – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na naklejce na słupku środkowym lewym. Wybito go też na podłodze przy fotelu pasażera.

Honda Jazz IV numer VIN

Używana Honda Jazz IV – sytuacja rynkowa, ceny

Potrzeba cierpliwości, by w ogóle znaleźć używaną Hondę Jazz IV: na Otomoto figuruje zaledwie kilkanaście egzemplarzy z bezwypadkową przeszłością. Kosztują od 48 do 65 tys. zł. Część pochodzi z polskich salonów, natomiast większość ma stosunkowo nieduże przebiegi (rzadko przekraczające 100 tys. km). Na razie praktycznie brak używanych Jazzów z silnikami 1.5.

Używana Honda Jazz IV – podsumowanie

Jazz to kolejny dopracowany, przemyślany, bezawaryjny i niedoceniony produkt Hondy. Swoje kosztuje, ale za te pieniądze kupujemy przysłowiowy „święty spokój”. Dobrze, że tym razem pokuszono się o montaż mocniejszego silnika, który tchnął w maksymalnie praktycznego Jazza nieco dynamiki. Jazza polecamy nawet w roli auta dla rodziny.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Hondach:

Używana Honda Jazz III (2008-2015) – opinie użytkowników

Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – którą generację wybrać?

Używana Honda Civic IX (2011-2017) – opinie użytkowników

HONDA Jazz IV FL X-Road 1.3 i-VTEC 102KM 6MT 06-2018

Honda Jazz IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.400-405/169/153 cm
Rozstaw osi253 cm
Pojemność bagażnika354-1314 l
Honda Jazz IV – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.3 i-VTEC1.5 i-VTEC1.5 IMA
Pojemność1318 cm³1498 cm³1496 cm³
Paliwobenz.benz.benz. + elektr.
Maks. moc102 KM130 KM140 KM
Maks. moment123 Nm155 Nm134 + 160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s8,7 s9,9 s
Prędkość maks.190 km/h190 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,2 l/100 km5,9 l/100 km2,9 l/100 km

Używana Honda Jazz IV – galeria

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj