Skoda zmodernizowała Octavię z fabryczną instalacją CNG. Na samym gazie ziemnym samochód może teraz pokonać dystans 480 km – zamiast dwóch ma trzy zbiorniki CNG.
CNG (gaz ziemny) nie jest w Polsce paliwem popularnym wśród kierowców prywatnych aut, a barierą w rozwoju rynku pozostaje brak odpowiedniej sieci stacji tankowania. Obecnie obejmuje ona zaledwie około 30 placówek (choć ten sam problem dotyczy też np. Francji czy Hiszpanii).
Tymczasem gaz ziemny (w 90% metan) to paliwo wyjątkowo łagodne dla środowiska. Jego spalaniu nie towarzyszy powstawanie związków rakotwórczych, a emisja dwutlenku węgla jest mniejsza niż w przypadku spalania benzyny czy oleju napędowego. Istnieją już nawet sposoby sztucznego wytwarzania metanu.
Szansą na popularyzację CNG w Polsce są nowe przepisy, m.in. zerowa akcyza, a także plany budowy kolejnych stacji (czytaj więcej).
Obecnie na Zachodzie Europy samochody napędzane gazem ziemnym zyskują na popularności (liderami są rynki Włoch, Niemiec i Belgii). Analitycy szacują, że w najbliższych latach ich sprzedaż dalej będzie rosła, choć – głównie z uwagi na braki w infrastrukturze – nie „przebije” 1-proc. udziału w rynku nowych aut osobowych.
Do najpopularniejszych modeli z fabryczną instalacją CNG na Starym Kontynencie należy Skoda Octavia G-Tec, która właśnie przeszła lifting. Główną nowością jest zastosowanie mocniejszego silnika 1.5 TSI (130 KM) zamiast poprzedniego 1.4 TSI (110 KM). Jednostka pracuje w obiegu Millera (w skrócie, polega to na opóźnieniu zamknięcia zaworów dolotowych, co w połączeniu z doładowaniem sprężarką pozwala zmniejszyć ilość energii potrzebnej do uzyskania ciśnienia sprężania).
Kolejną istotną nowością jest zastosowanie trzech zamiast dwóch zbiorników gazu (jeden stalowy przed tylną osią i dwa kompozytowe za nią) kosztem mniejszego zbiornika paliwa (obecnie 11,8 l). Pojemniki na CNG o łącznej pojemności 17,7 kg mają pozwolić na jednorazowe pokonanie na paliwie gazowym odcinka 480 km (+70 km względem poprzedniczki z jednostką 1.4 TSI).
Octavia G-Tec oferowana jest wyłącznie z nadwoziem kombi i 7-biegową przekładnią DSG. Dzięki usługom Skoda Connect jej właściciel może zdalnie, za pomocą smartfona sprawdzić, jaki jest stan napełnienia zbiorników CNG i benzyny oraz ile wynosi pozostały zasięg samochodu na obu paliwach.
W Polsce odnowiona Skoda Octavia G-Tec nie jest na razie dostępna; poprzedni wariant o mocy 110 KM był o 11 000 zł droższy od bazowej odmiany benzynowej 1.0 TSI (115 KM) – jego ceny startowały od około 77 tysięcy złotych.