PoradyPoradyCo wchodzi w skład ceny za 1 litr paliwa? Oto, za co...

Co wchodzi w skład ceny za 1 litr paliwa? Oto, za co płacimy

Obniżka akcyzy nie rozwiązała problemu ceny paliw, które po wybuchu wojny na Ukrainie osiągnęły rekordowy poziom. Tłumaczymy, co wchodzi w skład końcowej ceny za 1 litr paliwa oraz jakie podatki i opłaty mają największe znaczenie.

Opłaty za paliwo stanowią nieodłączny element wydatków każdego kierowcy. Niezależnie od tego, czy sami jesteśmy właścicielami auta czy tylko użytkujemy samochód w ramach np. formy najmu, nie możemy zapomnieć o regularnych wizytach na stacji benzynowej. Trudno się zatem dziwić, że ceny paliw są tematem gorących publicznych dyskusji. Obniżka stawki VAT dokonana pod koniec stycznia br. sprawiła, że zarówno za litr benzyny, jak i oleju napędowego zmotoryzowani mogli płacić o kilkadziesiąt groszy mniej.

Niestety, działanie to tylko chwilowo rozwiązało problem wysokich kosztów tankowania. Po agresji Rosji na Ukrainę ceny ponownie wystrzeliły, systematycznie przekraczając kolejne „psychiczne” bariery 6 i 7 zł za litr (w przypadku benzyny i oleju napędowego). Na tym jednak sytuacja się nie uspokoiła. Obecnie 1 litr benzyny Pb95 trzeba zapłacić średnio 7,95 zł, a za taką samą ilość diesla – 7,50 zł. W przypadku LPG jest to około 3,57 zł (stan na 15.06.2022 r.). Poniżej wyjaśniamy, co składa się na cenę paliwa na stacji benzynowej oraz jakie podatki mają w tej kwocie największe znaczenie.

Na finalną cenę paliwa, jaką płacimy na stacji benzynowej, wpływa szereg czynników. Suma ta jest rezultatem kilku elementów, gdzie jedynie część kwoty stanowi koszt zakupu produktu w rafinerii. Do tego dochodzą bowiem obciążenia podatkowe – opłata akcyzowa, podatek VAT, opłata paliwowa, opłata emisyjna oraz marża detaliczna stacji.

Stacja paliw (2)

Co wchodzi w skład ceny paliwa?

Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym składowym ceny 1 litra paliwa, w rozróżnieniu na benzynę Pb 95, olej napędowy oraz LPG. Rozkład procentowy odnosi się do kwoty brutto – takiej, jaką musimy uiścić na stacji, a zatem razem z podatkiem VAT (obecnie 8%). Dane pochodzą ze strony e-petrol.pl i odnoszą się do stanu na 15 czerwca 2022 r.

Przybliżone składowe ceny za 1 litr benzyny bezołowiowej:

  • Koszt zakupu w rafinerii – 71%;
  • Opłata akcyzowa – 17%;
  • Podatek VAT – 8%;
  • Opłata paliwowa – 2%
  • Opłata emisyjna – 1%
  • Marża detaliczna stacji – 1%.

Przybliżone składowe ceny za 1 litr oleju napędowego:

  • Koszt zakupu w rafinerii – 72%;
  • Opłata akcyzowa – 14%;
  • Podatek VAT – 8%;
  • Opłata paliwowa – 4%;
  • Opłata emisyjna – 1%
  • Marża detaliczna stacji – 1%.

Przybliżone składowe ceny za 1 litr LPG:

  • Koszt zakupu w rafinerii – 70%;
  • Opłata akcyzowa – 6%;
  • Podatek VAT – 8%
  • Opłata paliwowa – 2%.
  • Marża detaliczna stacji – 14%;

Redakcja poleca:

Czy warto tankować na zapas? Jak przechowywać paliwo?

Aktualne, średnie ceny paliw w Polsce (Pb 95, Pb 98, ON, LPG)

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na GOOGLE NEWS

8 KOMENTARZE

  1. Nic dziwnego ze paliwa kosztuja tak duzo:
    Ja dodac procenty za 1 litr benzyny bezołowiowej, wychodzi 101.3%, a za olej napędowy 101.4%
    Ktos ma problemy z matematyka trzeciej klasy szkoly podstawowej…

  2. Powinni poprostu zrobić kwotę przy cenie Paliwa 4.8zl oplaty w tym było ok 1.65zł a teraz przy cenie 7.8 tych opłat jest 2.73zl to kto tu jest Bandytą ? Czy gdyby zostawili by kwotę 1.65zl nic by mniej nie miał a ludzie mieli by paliwo o ponad złotówkę taniej

  3. ale ta cena nijak się ma do ceny baryłki ropy. Ta jest taka sama jak w 2011 roku. a różnica na stacji paliw jaka jest każdy widzi

  4. Koszt zakupu w rafinerii to około 50%. Na uzasadnienie, przy obniżeniu ceny zakupu ropy paliwo nie tanie procentowo. 2. skąd zyski Orlenu na takim poziomie, rozumiem że w/g premiera Orlen podzieli się zyskiem z obywatelami? Czy jak za komuny, rządzący wiedzą lepiej jak wydać nasze pieniądze!!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji