PoradyPoradyPaliwa E5, E10, E85, B7, B10, XTL. Co mówią oznaczenia na stacjach...

Paliwa E5, E10, E85, B7, B10, XTL. Co mówią oznaczenia na stacjach benzynowych?

Aktualnie paliwa samochodowe sprzedawane są jako E5/E10/E85 lub B7/B10/XTL. Czym się od siebie różnią poszczególne rodzaje benzyny i oleju napędowego?

Przez długi czas wielu kierowców gubiło się w oznaczeniach paliw na stacjach: w zależności od regionu, kraju, a nawet samej stacji, paliwa nosiły różne nazwy, które potrafiły wprowadzać w błąd. Właściciele aut czasami nie umieli też odróżnić np. paliwa od biopaliwa. Unia Europejska postanowiła raz na zawsze rozwiązać ten problem i w 2018 r. wprowadziła ujednolicony system nazewnictwa paliw na terenie całej Europy. Nowe oznaczenia trafiły na dystrybutory i pojawiły się na plakietkach przy wlewach paliwa w samochodach.

E5, E10, E85, B7, B10, XTL – co oznaczają te nazwy? Czym się różnią rodzaje paliw?

Nowy system klarownie podzielił paliwa na trzy rodzaje: benzynę, olej napędowy i paliwa gazowe. Każde z nich rozdzielono na kilka gatunków różniących się składem chemicznym, a co za tym idzie, zastosowaniem w innych autach. Wyróżniono tym samym tzw. biopaliwa, czyli te zawierające w składzie zwiększoną ilość szybkoodnawialnych biokomponentów – głównie etanolu, który pozyskiwany jest poprzez rolnictwo (ze zboża, kukurydzy lub trzciny cukrowej). Wchodzi on w skład oferowanej na każdej stacji paliwowej benzyny, ale w różnych proporcjach (5, 10 lub 85%). W przypadku oleju napędowego ekologiczne dodatki stanowią metyloestry FAME, wchodzące w skład paliwa w zakresie 7 lub 10%.

I tak benzynę podzielono na: E5 (zwykła benzyna z zawartością 5% bioetanolu), E10 (z 10-procentowym udziałem bioetanolu) oraz E85, czyli biopaliwo z 85-procentową zawartością biokomponentu, które stosuje się tylko w silnikach np. z technologią Flexi Fuel w niektórych Oplach, Fordach i Volvo. Olej napędowy również podzielono na trzy typy. Dwa pierwsze to B7 i B10, z czego 7 i 10 oznaczają procentowy udział bioestrów FAME. Trzeci – XTL – to biopaliwo syntetyczne w całości wykonane z węgla, biomasy lub odpadów komunalnych. Cechuje się inną gęstością i liczbą cetanową i ma znaleźć zastosowanie w przyszłości.

Przepisy wyróżniają cztery rodzaje paliwa gazowego. Pierwszym jest doskonale znany u nas LPG (gaz propan-butan), pozostałe do tej pory stanowią u nas niszę. Mowa o gazie ziemnym (CNG; sprężony gaz ziemny, czyli metan), wodorze (H2) i niestosowanym jeszcze w Polsce ciekłym gazie ziemnym (LNG, metan pod wysokim ciśnieniem).

Nowe oznaczenia na stacjach paliw - otwierające
By ułatwić właścicielom tankowanie, producenci samochodów od jakiegoś czasu umieszczają na klapce wlewu paliwa naklejki z informacjami odnośnie akceptowanego przez układ napędowy paliwa.

Aktualne oznaczenia paliw na stacjach

 Benzyna 

 E5  – benzyna z dodatkiem 5% bioetanolu (możliwość stosowania w każdym aucie z silnikiem benzynowym);

 E10  – benzyna z dodatkiem 10% bioetanolu (możliwość stosowania w większości aut z silnikami benzynowymi wyprodukowanych po 2000 r.);

 E85  – biopaliwo składające się w 85% z bioetanolu i w 15% z benzyny (możliwość stosowania tylko w autach Flexi Fuel, np. nielicznych Volvo, Oplach i Fordach).

 Olej napędowy 

 B7  – olej napędowy z dodatkiem do 7% bioestrów FAME (możliwość stosowania w każdym aucie z silnikiem wysokoprężnym);

 B10  – olej napędowy z dodatkiem 10% bioestrów FAME (możliwość stosowania w samochodach, których producenci je dopuszczają oraz w starych dieslach);

 XTL  – paliwo syntetyczne, tzw. biopaliwo II generacji (z węgla lub odpadów; możliwość stosowania w autach z przystosowanymi do niego silnikami).

 Paliwa gazowe 

 LPG  – gaz propan-butan (możliwość stosowania we wszystkich samochodach z instalacją LPG);

 CNG  – sprężony gaz ziemny (możliwość stosowania we wszystkich samochodach z instalacją CNG);

 LNG  – metan pod bardzo wysokim ciśnieniem (możliwość stosowania w samochodach zasilanych ciekłym gazem ziemnym). Niestosowany w Polsce;

 H2  – wodór (możliwość stosowania w samochodach zasilanych ogniwami wodorowymi i spalających wodór).

Które paliwa dominują w Polsce?

Obowiązujące od 2018 r. przepisy nie uwzględniają tego, że paliwa występują z różnymi liczbami oktanowymi (np. benzyna 91, 95, 98 lub 100 oktanów). Nowe loga będą miały za zadanie jedynie ułatwić kierowcom zatankowanie właściwego paliwa lub biopaliwa do swojego samochodu. Patrząc na aktualny stan paliw na polskich stacjach, dostępne są głównie benzyny E5 (Pb 95, 98, 100) oraz oleje napędowe B7 (oleje napędowe zwykłe, premium, arktyczne) i autogaz (LPG). Sporadycznie, przy niektórych miejskich gazowniach, jest możliwość uzupełnienia poziomu paliwa w aucie z instalacją CNG.

Nowe oznaczenia na stacjach paliw
Wprowadzenie nowych oznaczeń przeważnie nie pociągnęło za sobą zmian nazw popularnych paliw. Nowe symbole stały się dodatkiem, dzięki którym kierowcy mają pewność, że tankują właściwy rodzaj paliwa.

Polecamy uwadze:

Czy warto tankować paliwo na zapas?

Najlepsze stacje paliw w rankingu Marka Nr 1

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

  1. Sprawa jest banalnie prosta. Polski rynek został zalany ogromną ilością zboża ukraińskiego oznaczonego jako „zboże techniczne”. Część zapewne nieświadomi klienci już zjedli, ale często pozostała ogromna nadwyżka którą można tylko przerobić na alkohol. Nikt nie jest w stanie wypić takich ilości więc pozostaje go spalić w silnikach pojazdów. W dumie sensowne rozwiązanie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji