Usterki na przeglądzie - wydech

Na stacjach kontroli pojazdów bada się najistotniejsze elementy samochodu, mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Oto lista awarii, przez które auto nie zaliczy obowiązkowego przeglądu.

Wykrycie przez diagnostę drobnych usterek w samochodzie, np. pękniętego klosza lampy lub niedziałającego podświetlenia tablicy rejestracyjnej nie spowoduje, że auto odjedzie ze stacji kontroli pojazdów z negatywnym wynikiem badania technicznego. Awarie w samochodzie podzielono bowiem na 3 kategorie: usterki drobne, istotne i zagrażające bezpieczeństwu. Zakwalifikowanie defektu do drugiej i trzeciej z nich będzie skutkowało koniecznością powtarzania przeglądu po dokonaniu napraw.

Przeczytaj także: ile kosztuje przegląd samochodu?

Kiedy samochód nie zaliczy badania technicznego?

Kierowcy często zastanawiają się, przez jakie usterki ich samochód zostanie odesłany ze stacji diagnostycznej z kwitkiem. Ich lista jest długa, ale nie bez przyczyny. Trudno bowiem dopuścić do ruchu pojazd z niesprawnym oświetleniem, pękniętą szybą lub ze znacznymi wyciekami. Do sprawdzanych przez diagnostów obszarów samochodu uwzględniono nawet ogrzewanie i wentylację, działanie pasów bezpieczeństwa czy blokadę kierowcy.

Awarie, przez które nasz samochód wyjedzie ze stacji diagnostycznej z niezaliczonym przeglądem:

Niesprawne oświetlenie

Przepaloną żarówkę oświetlenia widać na pierwszy rzut oka. Trudno w takiej sytuacji oczekiwać wystawienia przez diagnostę pozytywnego wyniku badania technicznego. Ze stacji diagnostycznej zostaniemy odesłani z kwitkiem także wtedy, gdy samochód ma zamontowane oświetlenie LED zastępujące żarówki, samodzielnie zrobione reflektory ksenonowe albo amerykańskie lampy np. z czerwonymi kierunkowskazami z tyłu.

Świecące się kontrolki

Pracownik stacji diagnostycznej z pewnością zauważy palące się na wskaźnikach kontrolki – wszak musi podjechać samochodem na test hamulców. Kontrolki sygnalizują awarię lub jakąś nieprawidłowość w aucie, dlatego „z automatu” oznaczają negatywny wynik badania technicznego.

Usterki na przeglądzie - kontrolka
Palące się kontrolki z miejsca dyskwalifikują samochód w oczach diagnosty. Podczas przeglądu wszystkie podzespoły auta muszą pracować prawidłowo.

Pęknięta szyba

Szyba samochodu nie może być pęknięta. Wykluczone są także jakiekolwiek zarysowania lub odpryski w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Na stacjach diagnostycznych kontroluje się również stan ich przyciemnienia. Jeśli będzie zbyt mocne, diagnosta odprawi nas z kwitkiem.

Brak legalizacji instalacji gazowej (LPG)

Podczas wykonywania przeglądu samochodu z instalacją gazową diagnosta poprosi nas o świadectwo legalizacji butli LPG. Po upływie terminu ważności (10 lat) zbiornik trzeba wymienić albo ponownie zalegalizować. Jednak nie tylko brak porządku „w papierach” może się skończyć niezaliczeniem badania technicznego. Negatywny wynik przeglądu otrzymamy w przypadku wykrycia usterek zagrażających bezpieczeństwu (np. nieszczelnych przewodów) lub przy niechlujnym montażu instalacji.

Usterki na przeglądzie - sprawdzenie LPG
Butla LPG nie tylko musi mieć ważną legalizację, ale i być zamontowana w odpowiedni sposób (podobnie jak pozostałe elementy instalacji gazowej).

Brak filtra cząstek stałych (DPF)

Aktualnie obowiązujące limity dotyczące dopuszczalnego zadymienia spalin wprowadzono w Polsce jeszcze zanim samochody z silnikami wysokoprężnymi otrzymały filtry DPF. Z tego powodu czynności diagnostyczne nie są w stanie wykryć jego braku, o ile inne elementy (turbosprężarka, wtryskiwacze) pracują prawidłowo. Samochód musi jednak posiadać filtr cząstek stałych, jeśli należał on do wyposażenia seryjnego pojazdu.

W jaki sposób przygotować samochód do badania technicznego?

Korozja

Jeśli ma wymiar powierzchowny – samochód bez problemu przejdzie przegląd. Gorzej, gdy rdza przybrała charakter plagi i, co gorsza, poza nadwoziem objęła elementy konstrukcyjne auta. Niezaliczenie badania technicznego w tym momencie eliminuje sporą część pojazdów z dalszej eksploatacji – naprawy są już nieopłacalne. A jeśli są, muszą być wykonane porządnie.

Usterki na przeglądzie - korozja
Przyjeżdżając takim samochodem na stację diagnostyczną nie ma co liczyć, że wyjedziemy z niej z pieczątką w dowodzie rejestracyjnym.

Niedziałający klakson

Na stacjach kontroli pojazdów sygnał dźwiękowy sprawdza się niemal zawsze. Jeśli nie działa – auto nie zaliczy badania okresowego. Problemy mogą się pojawić po zamianie kierownicy lub gdy instalacja elektryczna zaczyna śniedzieć i pękać.

Wycieki płynów

Wyciek większy niż typowe „pocenie się” silnika lub skrzyni biegów nie stawia w dobrym świetle naszego pojazdu – diagności coraz częściej zwracają uwagę na wpływ na środowisko naturalne i nie podbijają przeglądów, gdy z samochodu kapie płyn chłodniczy lub olej.

Luzy w układzie zawieszenia

Zużycie elementów zawieszenia to bardzo częsta i niekiedy niedostrzegana przez kierowców przypadłość samochodu – nie zawsze objawia się uporczywym stukaniem dochodzącym z podwozia. Diagności stwierdzają nadmierne luzy już w nawet kilkuletnich samochodach. Stacje diagnostyczne nie stosują taryfy ulgowej także dla układu kierowniczego. Nie wykonuje się już z kolei testów sprawności amortyzatorów. Ich kondycję ocenia się na podstawie analizy wycieków, korozji i stanu uszkodzeń mechanicznych.

Usterki na przeglądzie - luzy w zawieszeniu
Kierowcy czasami nie są świadomi, że zawieszenie ich samochodu zaczyna wymagać interwencji. Dopiero usłyszenie dochodzących z jego okolic stuków skłania do sprawdzenia jego stanu technicznego.

Zbyt duży rozrzut siły hamowania

Kontrola pojazdów obejmuje także jego hamulce. Przepisy ustalają dopuszczalną nierównomierność pomiędzy kołami – nie może przekraczać 30%. Gdy jest wyższa, najprawdopodobniej zapiekł się tłoczek/prowadnik zacisku lub cylinderek (w hamulcach bębnowych). Na stacjach diagnostycznych sprawdzana jest również maksymalna siła działania hamulców.

Niesprawny hamulec ręczny

Sporadyczne używanie hamulca ręcznego w konsekwencji prowadzi do zapiekania szczęk, zacisków hamulcowych lub linek. Nawet jeśli hamulec awaryjny pracuje prawidłowo, podczas przeglądu wychodzą na jaw m.in. sparciałe przewody. To kolejny powód, by diagnosta wystawił negatywny wynik badania technicznego.

Nieprawidłowy skład spalin

Problem wykrycia niewłaściwego składu emitowanych przez samochód spalin dotyczy nie tylko diesli, ale i silników benzynowych, zwłaszcza tych z dużymi przebiegami i spalającymi olej. Skład spalin przeważnie zaburzają zużyte świece, cewki zapłonowe lub wtryskiwacze.

Usterki na przeglądzie - pomiar spalin
Znak czasów – obecnie auto może nie przejść przeglądu z powodu odchyleń od norm emisji spalin.

Nieszczelny układ wydechowy

Stary wydech koroduje i z czasem pęka na spawach – właśnie w tych miejscach najczęściej dochodzi do przedmuchów spalin. Stacje kontroli pojazdów nie puszczają tego defektu płazem i zwracają też uwagę na głośność wydechu: to z kolei główny powód niezaliczania przeglądu przez motocykle.

Zużyte tarcze i klocki hamulcowe

W tym przypadku wiele zależy od werdyktu diagnosty. Gdy uzna, że elementy układu hamulcowego nie wytrzymają do następnego terminu badania technicznego, może zlecić kierowcy przeprowadzenie wymiany zużytych części. Na stacjach diagnostycznych kontrolowany jest też bieżnik opon. Musi mieć minimum 1,6 mm głębokości.

Uszkodzone pióra wycieraczek

Jazdę z rozerwanymi piórami wycieraczek bardziej uznaje się za niedbalstwo niż celowe ignorowanie stanu technicznego samochodu, ale również może stanowić przyczynę braku zaliczenia przeglądu. Diagności nie odpuszczają kontroli spryskiwaczy przedniej szyby i reflektorów ksenonowych.

Usterki na przeglądzie - rozerwane pióro wycieraczki
Przesadne niedbalstwo od strony użytkownika samochodu może być podstawą do niezaliczenia przeglądu przez diagnostę.
[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here