OponyOd 2024 r. takie zimówki będą nielegalne. Znaczenie ma detal!

Od 2024 r. takie zimówki będą nielegalne. Znaczenie ma detal!

Na ścianie bocznej każdej opony znajduje się wiele oznaczeń. Warto zwracać na nie uwagę, bo może zdarzyć się, że brak jednego z nich spowoduje, że złamiemy prawo w okresie zimowym. Chodzi o symbol 3PMSF.

Każda opona jest swojego rodzaju kompromisem. Te z niskim i możliwie gładkim czołem bieżnika najlepiej zachowują się na suchym i ciepłym torze wyścigowym, a wysoki bieżnik z licznymi lamelami to przepis na optymalną trakcję na śniegu. Część parametrów znajduje odzwierciedlenie w oznaczeniach na ścianach bocznych. Jeżeli dane ogumienie nieźle radzi sobie na luźnych nawierzchniach – jak błoto, szuter, piasek czy śnieg, producenci dodają na ścianie bocznej znak M+S.

Etykiety-na-oponach
Poza płatkiem śniegu na tle góry można spotkać symbol oblodzonej góry, który informuje o zwiększonej przyczepności danej opony na lodzie.

M+S to skrót od Mud+Snow, czyli błoto i śnieg. Nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia z pełnowartościową oponą zimową czy wielosezonową, która w krajach wymagających używania opon zimowych, będzie uznawana za substytut zimówki. Z oponą zimową z prawdziwego zdarzenia, która została przetestowana w takich warunkach, mamy do czynienia, gdy poza oznaczeniem M+S ma ona również symbol alpejski – znany też jako 3PMSF (od 3-Peak Mountain Snow Flake).

Na jednoczesne występowanie obu oznaczeń należy zwrócić uwagę zwłaszcza, jeżeli wybieramy opony wielosezonowe – nie wszystkie mają homologację zimową. Samo M+S dość często występuje też na oponach do SUV-ów czy aut terenowych. W przypadku, gdy na tak oznaczonych oponach uszkodzimy samochód na ośnieżonej czy oblodzonej nawierzchni w grę potencjalnie wchodzi problem z wypłatą odszkodowania z AC.

Na tym jednak nie koniec. Niemiecki Bild przypomina, że od 30 września 2024 r. na tamtejszych drogach za opony zimowe będą uważane tylko te z oznaczeniami M+S oraz 3PMSF. Dotyczy to opon wyprodukowanych do dnia 31 grudnia 2017 r. Nowsze, jeżeli mają być uznawane za zimówki, już od 2018 r. muszą mieć komplet oznaczeń.

W Niemczech nie ma ogólnego nakazu jazdy na oponach zimowych. Zimówki są wymagane, gdy pojazd porusza się w warunkach zimowych, czyli przy padającym śniegu, oblodzonej lub ośnieżonej drodze. Za brak opon zimowych grozi 60 euro mandatu oraz dodatkowe grzywny za utrudnianie ruchu czy spowodowanie kolizji. Każdy kraj ma inne regulacje dotyczące opon zimowych, o czym warto pamiętać, wyruszając w podróż po Europie.

Warto wiedzieć: Co oznaczają etykiety na oponach? Omówienie nowego wzoru etykiety

Z kolei poszukując nowych opon należy mieć na uwadze, że istnieje też oznaczenie góry z ośnieżonym szczytem, informujące o zwiększonej przyczepności na lodzie. To propozycja dla kierowców użytkujących samochód w wyjątkowo trudnych warunkach zimowych – całkowitego ośnieżenia lub oblodzenia. Na suchych i mokrych nawierzchniach taki typ opon, nazywanych też skandynawskimi, nie sprawdza się najlepiej.

Zobacz także: Opony zimowe – gdzie są obowiązkowe w Europie? Lista państw, gdzie trzeba mieć „zimówki”

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji