Etykiety na oponach

Na niewielkiej, dołączonej do opony etykiecie można znaleźć wiele przydatnych informacji. Co one oznaczają? Jak czytać dane z etykiety ogumienia samochodowego?

Etykieta unijna na oponie to nic innego jak zbiór najistotniejszych informacji na temat konkretnego ogumienia w tzw. pigułce. Swoje etykiety posiadają wszystkie opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej. Pierwszy, długo stosowany wzór etykiety zaprezentowano w 2012 roku. Zupełnie niedawno, bo 1 maja 2021 roku, przedstawiono nowy wzorzec etykiety mający ułatwić przeciętnym użytkownikom rozeznanie odnośnie zawartych w niej parametrów. Poza tym nowy system etykietowania od tego momentu obejmuje również ogumienie do samochodów ciężarowych i autobusów (nie, jak wcześniej, tylko do aut osobowych).

Jakie informacje zawierają etykiety na oponach?

Kluczowe informacje z etykiet pozostały niezmienione – nadal podzielone są na trzy podstawowe klasyfikacje. Pierwszą z nich jest tzw. efektywność paliwowa, czyli nic innego jak generowane przez oponę opory toczenia (bezpośrednio oddziałują one na zużycie paliwa samochodu poruszającego się na danym ogumieniu). Tą kategorię umieszczono po lewej stronie etykiety. Obok niej, po prawej, znajduje się drugi parametr, czyli przyczepność na mokrej nawierzchni. W obydwu kategoriach oponom przyznawano oceny, tj. umieszczano je w konkretnych klasach od A (najlepsza) do G (najgorsza). W nowym systemie pozycjonowanie opon w zakresie oporów toczenia i przyczepności na mokrym skalę ograniczono do 5 klas – A, B, C, D i E. Ponadto przeprojektowano piktogramy symbolizujące obydwie kategorie w taki sposób, by przypominały wzorce z etykiet urządzeń gospodarstwa domowego. Główna zmiana tyczy się nowej ikonki dystrybutora: teraz zawiera on zarówno kropelkę, jak i błyskawicę (dając do zrozumienia, że odnosi się również do aut elektrycznych).

Trzecią przedstawianą klasyfikacją jest hałas zewnętrzny, umieszczony poniżej wcześniej przytoczonych kategorii. Poza zmianą loga przemodelowano sposób przyporządkowania opony do konkretnej klasy: zamiast pasków pojawił się podział na klasę A, B lub C. Na nowej etykiecie nadal pojawia się informacja odnośnie generowanego przez oponę hałasu (w decybelach).

Zupełną nowość stanowią dwa kolejne piktogramy, które mogą, ale nie muszą pojawić się na etykiecie opony (albo może to być tylko jedna z nich). Są to symbole informujące o:

  • zwiększonej przyczepności na śniegu (3PMSF): dla opon zimowych i całorocznych testowanych w warunkach zimowych (ikona śnieżynki na tle trzech szczytów, tzw. symbol alpejski);
  • zwiększonej przyczepności na lodzie: tylko dla ogumienia przeznaczonego do samochodów osobowych (ikona trójkąta z soplami).
Nowa i stara etykieta
Stary typ etykiety (2012-2021; z lewej) w porównaniu z nowym (od 1 maja 2021; z prawej). Źródło: Continental Reifen Deutschland GmbH

Opony oznaczone drugim pikrogramem kierowane są do osób użytkujących samochód w wyjątkowo trudnych warunkach zimowych, tj. w śniegu i na zalegającym na drogach lodzie. Cechują się innym składem mieszanki gumowej, która na suchych i mokrych drogach nie przynosi wymiernych korzyści (zwiększa spalanie i jest głośniejsza), dlatego taka opona (nazywana skandynawską lub fińską) nie zastąpi typowej „zimówki” mającej zbilansowane parametry w zmiennych warunkach zimowych (suchy/mokry/zaśnieżony asfalt, czyli podczas typowej zimy w Europie Środkowej).

Do nowych etykiet załączany jest również kod QR, za pomocą którego można szybko wyświetlić więcej informacji na temat konkretnej opony, pochodzących z europejskiej bazy danych o produktach (EPREL).

Etykiety rodzaje
Dostępne będą 4 rodzaje nowych etykiet na oponach: bez dodatkowych symboli, z obydwoma lub z jednym z dwóch. Źródło: ec.europa.eu
Polecamy również:

Czy można ufać etykietom na oponach?

Nasz test opon letnich klasy premium (2021)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here