Skoda Enyaq iV bazuje na płycie MEB, dedykowanej dla aut elektrycznych. Nowa platforma oferuje spore możliwości konfiguracji. Dowiedz się więcej.

Zaprezentowana we wrześniu Skoda Enyaq iV jest pierwszym w pełni elektrycznym samochodem tej marki, który korzysta z platformy MEB, opracowanej dla aut grupy Volkswagen. Modułowa platforma MEB stanowi odpowiednik płyty podłogowej MQB, na której bazują spalinowe i zelektryfikowane modele Skody. Podstawowa różnica między nimi jest jednak taka, że MEB stworzono wyłącznie dla samochodów z napędem elektrycznym. Natomiast cechą wspólną obu platform jest to, że pozwalają na łączenie ze sobą wielu różnorodnych komponentów, a co za tym idzie – na budowanie aut o dowolnych proporcjach i do dowolnego zastosowania.

Główną część platformy MEB stanowi moduł z akumulatorem. Tworzy on podłogę samochodu, a dzięki temu, że jest wykonany z solidnej aluminiowej ramy, w której umieszczono zespoły poszczególnych ogniw, zapewnia również większą wytrzymałość całej konstrukcji auta. W jego obudowie może znaleźć się do 12 modułów, a każdy z nich zawiera po 24 ogniwa.

Skoda Enyaq iV – akumulatory

Największa bateria stosowana w Skodzie Enyaq waży ok. 493 kg, a jej pojemność brutto wynosi 82 kWh (do napędzania samochodu wykorzystywane jest 77 kWh). Akumulator średniej wielkości waży 376 kg i posiada 9 modułów o łącznej pojemności 62 kWh. Najmniejszy wariant korzysta z 8 modułów o sumarycznej pojemności 55 kWh, a jego waga wynosi 345 kg. Każda odmiana zawiera także układ chłodzenia, system zarządzania akumulatorem oraz niezbędne złącza.

Skoda Enyaq iV – ładowanie

Platforma MEB wykorzystuje standardowe rozwiązania techniczne i niezbędną elektronikę zarządzania wydajnością, która czuwa zarówno nad procesem ładowania, jak i późniejszym przekazywaniem zgromadzonej energii do układu napędowego. System umożliwia ładowanie prądem przemiennym lub stałym.

Samochód oparty na płycie MEB może być ładowany prądem przemiennym o mocy 2,3 kW (z domowego gniazdka albo za pomocą kabla typu 2) oraz 7,2 kW i 11 kW (z gniazda 400V, na stacji ładującej, przy użyciu Wallboxa lub za pomocą kabla typu 3).

Z kolei szybkie ładowanie prądem stałym może odbywać się z mocą do 50 kW, 100 kW, a nawet 125 kW. To konstruktorzy decydują, które moce ładowania mają być obsługiwane w danej wersji. W przypadku Skody Enyaq do „tankowania” z mocą 125 kW przystosowane są jej najmocniejsze warianty: 80 i 80x oraz RS iV. Wówczas „nabicie” baterii od 10% do 80% zajmuje ok. 40 minut.

Skoda Enyaq iV – silniki

Modułowa platforma MEB domyślnie jest tylnonapędowa. Umieszczony przy tylnej osi silnik elektryczny jest na tyle kompaktowy, że bez trudu mieści się w sportowej torbie, a przy tym waży ok. 90 kg. Ta elektryczna jednostka maksymalnie może generować moc 150 kW (204 KM), ale dostępne są także słabsze wersje – 132 kW (179 KM) oraz 109 kW (148 KM).

W modelach z napędem na wszystkie koła montowany jest drugi silnik elektryczny, który znajduje się przy przedniej osi. Dzięki takiemu rozwiązaniu łączna moc systemowa rośnie do 195 kW (265 KM) lub 225 kW (306 KM). Najmocniejszy wariant jest zarezerwowany dla Skody Enyaq RS iV. Za chłodzenie silnika (lub silników) odpowiada zwykła chłodnica umieszczona z przodu auta oraz układ obiegu płynu chłodzącego napędzanego elektryczną pompą.

Skoda Enyaq iV – skrzynia biegów

W przenoszeniu napędu pośredniczy prosta 1-biegowa przekładnia redukcyjna. Jest potrzebna, ponieważ silnik elektryczny może pracować z prędkością nawet 16 000 obr./min, a prędkość ta musi zostać zmniejszona, żeby możliwe było sprawne przekazywanie mocy na koła. Przełożenie skrzyni biegów wynosi w przybliżeniu 1:10 (dotyczy aut z prędkością maksymalną ograniczoną do 160 km/h) i uzyskiwane jest za pomocą dwóch niewielkich kół zębatych.

Co ciekawe, w tym rodzaju przekładni nie ma biegu wstecznego. Aby samochód mógł jechać do tyłu, konieczne jest odwrócenie biegunowości silnika elektrycznego. Stały moment obrotowy jednostki elektrycznej (do 310 Nm) sprawia, że nie potrzeba zmieniać biegów dla optymalizacji osiągów, więc wystarcza tylko 1 przełożenie. Dzięki temu skrzynia jest bardzo kompaktowa i mogła zostać zintegrowana z modułem silnika elektrycznego.

Skoda Enyaq iV – multimedia

Tak jak w przypadku płyty MQB, systemy łączność i inforozrywki stanowią część platformy konstrukcyjnej. System multimedialny jest w pełni cyfrowy, a na desce rozdzielczej znajdziemy dwa ekrany: pierwszy, który zastąpił klasyczny zestaw wskaźników, oraz drugi – większy, służący do obsługi większości funkcji.

Łączność z sieciami komórkowymi jest dostępna w standardzie, co oznacza, że modele osadzone na MEB oferują szereg usług online, a nawet umożliwiają zakup dodatkowych opcji. Jedną z nowych funkcji platformy MEB jest wyświetlacz head-up na przedniej szybie z elementami rzeczywistości rozszerzonej.

Skoda Enyaq iV – autonomiczna jazda

Modułowa platforma MEB od samego początku była opracowywana z myślą o trzecim poziomie jazdy autonomicznej, który zakłada, że w określonych warunkach (np. na autostradzie) system może w całości przejąć kierowanie samochodem. W przyszłości auta bazujące na MEB zapewnią tego rodzaju możliwości, a funkcje automatycznej jazdy będą obsługiwane przez system trzech zintegrowanych wysokowydajnych komputerów (ICAS).

Więcej na temat Skody Enyaq iV:

Nowa Skoda Enyaq iV – premiera elektrycznego SUV-a

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here