Dzięki wdrożeniu zasad zrównoważonego rozwoju elektryczna Skoda Enyaq iV jest jeszcze bardziej przyjazna dla środowiska. Poznaj szczegóły.

Skoda od lat podejmuje kolejne kroki przyczyniające się do realizacji postanowień długofalowej strategii GreenFuture, której jednym z celów jest ograniczenie zużycia surowców pochodzących ze źródeł nieodnawialnych. Od 2016 roku czeski producent nie wysyła odpadów komunalnych na wysypisko, lecz poddaje je procesom spalania, a od 2018 roku dotyczy to również innych odpadów. Duży przełom miał miejsce na początku 2020 roku. Wówczas Skoda całkowicie zaprzestała składowania śmieci – odtąd firma przetwarza wszystkie odpady powstające w procesie produkcji samochodów.

Co więcej, producent z Mlada Boleslav podejmuje działania zgodne z założeniami zrównoważonego rozwoju już na etapie projektowania nowych modeli. Dobrym tego przykładem jest Skoda Enyaq iV, ponieważ surowce potrzebne do jej budowy w sporej części pochodzą z recyklingu. Aż 13,1 kg tworzyw sztucznych użytych w tym elektrycznym SUV-ie to materiały ponownie przetworzone, które znajdują zastosowanie głównie na zewnątrz auta, m.in. przy osłonach podwozia. W ten sposób „drugie życie” dostają stare obudowy akumulatorów i zderzaki.

W konstrukcji Skody Enyaq iV także wykorzystano materiały z recyklingu. Udział ponownie przetworzonej stali w nadwoziu wynosi 40%, a jeśli chodzi o aluminium ten odsetek jest jeszcze wyższy – 60%. Należy też wspomnieć, że 20% szyb bocznych jest poddawane recyklingowi.

Skoda Enyaq iV – pierwsze wrażenia z jazdy

Ekologiczne materiały odnajdziemy również we wnętrzu Skody Enyaq iV. Dywaniki są wykonane z włókien z przetworzonych butelek PET, a z kolei wyciszenie kabiny stworzono z tekstyliów pochodzących z recyklingu. W katalogu wnętrz Design Selections warto zwrócić uwagę na opcję Lodge. Zawiera ona materiałową tapicerkę, która w 40% składa się z naturalnej wełny i posiada etykietę Wool Blend Performance firmy Woolmark Company, a pozostałe 60% tej tkaniny wykonano z poliestru pochodzącego z recyklingu butelek PET.

„Żadne inne włókno nie może wchłonąć tyle wilgoci, co wełna. Działa chłodząco, przepuszcza powietrze, a także filtruje zanieczyszczenia i zapachy z otaczającego powietrza. Fotele we wnętrzu Lodge zapewniają doskonałą atmosferę i są bardzo przyjemne w dotyku” – mówi Katerina Vranova, koordynatorka ds. kolorystyki i wykończenia w Skoda Design.

Natomiast we wnętrzu EcoSuite zastosowano skórzaną tapicerkę w kolorze koniaku, która została przetworzona w sposób przyjazny dla środowiska, a do jej garbowania wykorzystano ekstrakty z liści oliwnych zamiast środków chemicznych na bazie siarczanu chromu. To kolejny bardzo dobry przykład wdrożenia zasad zrównoważonego rozwoju, ponieważ liście oliwne są pozyskiwane z innych gałęzi przemysłu, w których są traktowane jako odpad.

Ponadto Dział Projektowania Kolorów i Wykończeń stale podejmuje działania mające na celu opracowywanie nowych tworzyw sztucznych oraz włókien. To wymagające zadanie, ponieważ eksperci Skody starają się dopasować je do koloru, dotyku i tekstury powierzchni materiałów organicznych, które są już obecnie stosowane.

Aktualnie inżynierowie pracują nad wykorzystaniem włókien buraka cukrowego jako wypełniaczy do części z tworzyw sztucznych. Ten surowiec jest odpadem powstającym w procesie rafinacji cukru, a Skoda pozyskuje go z cukrowni w Dobrovicach, zlokalizowanej niedaleko siedziby marki w Mlada Boleslav.

Zobacz również:

Skoda Enyaq iV (2021) – opis wersji i cennik

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here