Najlepsze auta japońskie do 10 tys. zł - otwierające

Posiadanie samochodu japońskiego jest dla wielu kierowców gwarancją spokojnej eksploatacji. Leciwe auta z dużymi przebiegami mogą jednak zacząć generować koszty większe niż u europejskich konkurentów.

Coraz większe restrykcje ekologiczne zmuszają producentów, także japońskich, do nieustannego modernizowania swoich aut, a co za tym idzie – do tworzenia bardziej skomplikowanych silników, w których jest „więcej do zepsucia”. Samochody stają się szybsze przy optymalnym zapotrzebowaniu na paliwo, ale po latach cierpi na tym ich bezawaryjność. Nie omija to również samochodów japońskich, kiedyś uznawanych za mechanicznie niezniszczalne. Około 10-letnie Toyoty, Mazdy czy Hondy mają już przebiegi rzędu 300 tys. km i mogą wymagać kosztownej interwencji, oznaczającej wymianę bardzo drogiego elementu (DPF-u, wtryskiwaczy, koła dwumasowego). Producenci z Japonii nie do końca uporali się ze swoją największą zmorą, czyli korozją. Ich auta zawsze atakowała rdza, która później miała charakter plagi. Nowsze modele lepiej się jej opierają, ale słabiej niż auta marek europejskich.

Polecane modele z różnej półki cenowej

Tygodnik „Motor” przygotował zestawienie najbardziej godnych polecenia samochodów japońskich w trzech przedziałach cenowych: 10, 20 i 30 tys. zł. W pierwszej części skupimy się na autach z najniższego pułapu cenowego. Będą to przeważnie ok. 15-letnie kompakty, choć znajdziemy również SUV-a, młodsze auto miejskie i limuzynę klasy średniej. Przestrzegamy, że w niektórych przypadkach nie można polecić „całego” modelu, tj. ze wszystkimi silnikami – najczęściej pewniejsze będą benzyniaki, a jeśli diesle, to względnie młode. Zobaczmy, co proponuje rynek.

1 Toyota Corolla IX (roczniki 2002-2003)

Polecany silnik: 1.6 VVT-i

Przełomowa generacja kompaktowej Toyoty. W końcu wygląda jak rasowy kompakt i ma atrakcyjnie stylizowane wnętrze z technologią Optitron, aktywującą podświetlenie zegarów po przekręceniu kluczykiem. Środek nieźle wykończono, ale nie w bazowych wersjach używanych we flotach – ich wnętrza wyglądają o wiele gorzej niż w Corollach z prywatnych rąk. Do wyboru cztery wersje nadwozia: hatchback 3d i 5d, sedan oraz kombi. Optymalnym wyborem są benzyniaki 1.4 i 1.6 VVT-i. Jeśli nie mają gazu, przejadą bez większych problemów ponad 400 tys. km. Właściciel musi w nim pamiętać o regularnej kontroli poziomu oleju. Alternatywą jest 1.4 D-4D, który nie ma „dwumasu”. Sporo aut ma niewielkie wykwity korozji.

Toyota Corolla IX – dane techniczne

Silnik1.4 VVT-i 1.6 VVT-i 1.8 TS1.4 D-4D2.0 D-4D
Pojemność1398 ccm1598 ccm1796 ccm1364 ccm1995 ccm
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc97 KM110 KM192 KM90 KM110 KM
Maks. moment130 Nm150 Nm180 Nm190 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s10,2 s8,4 s13,3 s10,9 s
Prędkość maks.185 km/h190 km/h225 km/h180 km/h189 km/h
Śr. zużycie paliwa6,7 l/100 km7,0 l/100 km8,3 l/100 km4,8 l/100 km5,7 l/100 km

2 Honda Civic VII (roczniki 2002-2003)

Polecany silnik: 1.6 VTEC

Auto dopasowujące się do odbiorcy. Jeśli w grę wchodzi przestronność i duży bagażnik, do wyboru jest sedan i pięciodrzwiowy hatchback. Jego trzydrzwiowa odmiana ma krótszy rozstaw osi i ma znacznie bardziej sportowy charakter. Civic charakteryzuje się wysoką jakością wykonania i niezawodnymi, benzynowymi silnikami 1.4 i 1.6. 1,7-litrowy diesel to konstrukcja Isuzu, którą nie ma co zaprzątać sobie głowy. Delikatnym elementem Hondy jest manualna skrzynia biegów – zużywają się w niej łożyska. Warto szukać droższych aut, ale od pierwszego właściciela. To nie będzie łatwe zadanie.

Honda Civic VII – dane techniczne

Silnik1.41.6 VTEC2.0 Type-S2.0 Type-R1.7 CTDI
Pojemność1396 ccm1590 ccm1998 ccm1998 ccm1687 ccm
Paliwobenz.benz.benz.benz.turbodiesel
Maks. moc90 KM110 KM160 KM200 KM100 KM
Maks. moment130 Nm152 Nm179 Nm196 Nm220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,8 s10,2 s8,7 s6,8 s11,5 s
Prędkość maks.176 km/h187 km/h210 km/h235 km/h182 km/h
Śr. zużycie paliwa6,4 l/100 km6,7 l/100 km7,5 l/100 km8,9 l/100 km5,0 l/100 km

3 Mazda 3 (roczniki 2005-2006)

Polecany silnik: 1.6 MZR

Maździe trudno cokolwiek zarzucić w kwestii mechanicznej – ma niezawodne silniki benzynowe 1.6 i diesla 1.6, który w rzeczywistości jest konstrukcją PSA (1.6 HDi). Do obu jednostek łatwo i tanio znajdziemy części. Pod spodem „trójka” dzieli rozwiązania z Fordem Focusem II, dlatego bez problemu kupimy elementy zawieszenia. Wnętrze Mazdy nieźle wygląda i jeszcze lepiej znosi upływ czasu. Nie można tego powiedzieć o nadwoziu, które pochłania rdza. Znalezienie auta względnie nieskorodowanego graniczy z cudem.

Mazda 3 I – dane techniczne

Silnik1.4 MZR1.6 MZR2.0 MZR1.6 MZ-CD2.0 MZ-CD
Pojemność1349 ccm1598 ccm1999 ccm1560 ccm1998 ccm
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc84 KM105 KM150 KM109 KM143 KM
Maks. moment122 Nm145 Nm187 Nm240 Nm360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,3 s11,0 s9,0 s11,5 s9,9 s
Prędkość maks.169 km/h182 km/h200 km/h182 km/h203 km/h
Śr. zużycie paliwa7,1 l/100 km7,2 l/100 km8,2 l/100 km5,0 l/100 km6,0 l/100 km

4 Honda Accord VI (roczniki 2001-2002)

Polecany silnik: 1.8

Leciwy, ale wciąż godny zainteresowania model. Będzie naprawdę niezawodny, jeśli nie miał styczności z LPG. Zastosowano tutaj drogie w naprawach zawieszenie wielowahaczowe i to jemu należy najgłębiej się przyjrzeć przed zakupem. Najlepszy silnik – 136-konny 1.8. Po kupnie najlepiej od razu zmienić w nim rozrząd. W Accordzie czasami szwankuje centralny zamek i pompa wspomagania.

Honda Accord VI – dane techniczne

Silnik1.6 1.8 2.02.2 Type-R2.0 i-TD
Pojemność1590 ccm1850 ccm1997 ccm2157 ccm1994 ccm
Paliwobenz.benz.benz.benz.turbodiesel
Maks. moc115 KM136 KM147 KM212 KM105 KM
Maks. moment140 Nm175 Nm184 Nm215 Nm210 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s10,4 s9,9 s7,2 s11,6 s
Prędkość maks.190 km/h205 km/h210 km/h228 km/h185 km/h
Śr. zużycie paliwa8,2 l/100 km8,4 l/100 km8,6 l/100 km9,6 l/100 km5,7 l/100 km

 

Na następnej stronie:
Honda HR-V, Mazda 6, Toyota Yaris, Toyota Aygo

1
2

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here