PoradyPoradyWedług ADAC to najczęściej zawodzi w autach. Sprawdź, jak uniknąć problemów!

Według ADAC to najczęściej zawodzi w autach. Sprawdź, jak uniknąć problemów!

ADAC opublikowało listę najczęstszych awarii samochodów. Warto ją znać, bo wielu problemów można w prosty sposób uniknąć. Czasami wystarczy tylko drobny wydatek.

Jakie awarie najczęściej unieruchamiają pojazdy? Na szczęście nie musimy zajmować się teoretycznymi rozważaniami. ADAC podsumował powody wezwań niemieckiej pomocy drogowej w 2022 roku. Tamtejsze „żółte anioły” interweniowały aż 3 413 488 razy. Oznacza to średnio 10 tysięcy wezwań pomocy każdego dnia lub wybieranie numeru pomocy drogowej co 9 sekund.

Najczęściej pomoc drogowa była wzywana 12 i 19 grudnia, co zapewne należy łączyć z pierwszym atakiem przymrozków. Z kolei mniej mroźny styczeń i luty sprawiły, że liczba wezwań była o prawie 80 tys. niższa niż w 2021 roku

Poniżej prezentujemy najczęściej stwierdzane przez ADAC problemy z informacją, jak można ich uniknąć lub istotnie zminimalizować ryzyko wystąpienia.

Problemy z akumulatorem (43,2%)

Rozladowany akumulatorRozładowany akumulator najczęściej unieruchamia samochody. I to nie tylko spalinowe, ale również elektryczne – rozładowanie akumulatora 12V uniemożliwia uruchomienie ich pokładowej elektroniki. W aucie spalinowym zbliżające się problemy z akumulatorem zwiastuje z reguły dłuższy czas kręcenia rozrusznikiem i jego wolniejsza praca. Jeżeli stwierdzimy więc, że silnik startuje inaczej niż dotychczas, warto zainteresować się akumulatorem. Nie można też zapominać, że akumulator z czasem się zużywa. Zwykle nie wytrzymuje dłużej niż 7 lat. Kondycję akumulatora można sprawdzić specjalnymi urządzeniami – diagnostykę zwykle można bezpłatnie wykonać w sklepach wyspecjalizowanych w sprzedaży akumulatorów.

Żeby uniknąć problemów z trzeba kontrolować jego napięcie – wystarczy w tym celu kupić najtańszy multimetr (miernik uniwersalny). Takie urządzenie można znaleźć w wielu marketach za niecałe 20 zł. Naładowany akumulator ma w stanie spoczynku powinien trzymać napięcie 12,4–12,8 V. Jeżeli jest niskie, warto go podłączyć go do prostownika lub ładowarki. Jeżeli nie chcemy ładować akumulatora, wentylem bezpieczeństwa może być zakup powerbanku z funkcją rozruchową. Ceny takich urządzeń startują z poziomu niecałych 200 zł. Nie jest to mało, ale nawet jeżeli mamy wykupioną polisę assistance, unikniemy w ten sposób oczekiwania na pomoc drogową. Co ważne, taki booster może być na co dzień używany jako powerbank.

Problemy z silnikiem, elektroniką silnika, czujnikami oraz układami wtryskowym, paliwowym i zapłonowym (23,8%)

Problemy z silnikiemDosyć szeroka grupa różnorodnych problemów, jednak nawet im można spróbować zaradzić. Nadchodzące problemy z układem zapłonowym może zdradzać nierówna praca silnika i błyskająca kontrolka Check Engine, która świadczy o tzw. wypadaniu zapłonu. Nierówna praca silnika może wynikać też ze zużycia wtryskiwaczy lub ich zapchania. Problemy z pracą motoru mogą wynikać też z zapchania filtrów paliwa lub gazu. Sposobem na zminimalizowanie problemów jest wymiana filtrów czy świec, połączona z diagnostyką.

Problemy z alternatorem, rozrusznikiem, elektryką i oświetleniem (10,4%)

Uszkodzony alternatorAlternator zwykle nie poddaje się bez ostrzeżenia. Jego zużyte łożyska mogą hałasować, mogą pojawić się też problemy z ładowaniem, wynikające ze zużycia szczotek. Z kolei początek końca rozrusznika mogą sygnalizować problemy z uruchamianiem silnika. Elektryka może sygnalizować problemy niedziałającymi elementami wyposażenia czy błędami. W starszych pojazdach warto obejrzeć elektryczne kostki lamp – mogły ulec wypaleniu.

Problemy z kołami (8,4%)

Uszkodzona oponaKoło może ulec uszkodzeniu z powodu przebicia czy uderzenia. Możliwe są też pęknięcia opon ze starości. Zwykle bronić się przed tym nie sposób, ale mając koło dojazdowe czy zapasowe (koniecznie napompowane!), lewarek, klucz i adapter do śrub zabezpieczających koła, unikniemy wzywania pomocy drogowej. Zestaw naprawczy nie poradzi sobie z większymi uszkodzeniami.

Problemy z kluczykiem, zamkiem i immobilizerem (7,2%)

Problemy z kluczykiemWielu kierowców zapomina o wymianie baterii w kluczyku. Jeżeli się wyładuje, nie będziemy w stanie rozbroić alarmu. Zamki pojazdu warto regularnie smarować i czasem ich używać. Dzięki temu nie ulegną zapieczeniu. Z kolei mając zapasowy kluczyk, zmniejszymy ryzyko unieruchomienia pojazdu przez defekt immobilizera (jeżeli awarię spowoduje defekt pastylki znajdującej się w kluczyku).

Pozostałe problemy – z nadwoziem, układem kierowniczym, hamulcami, zawieszeniem oraz skrzynią biegów (7,0%)

Uszkodzona skrynia biegówDo wezwania pomocy drogowej mogą zmusić różne nieprzewidziane usterki – np. brak możliwości zwolnienia blokady kierownicy, urwany wieszak wydechu, zablokowana czy uszkodzona skrzynia biegów czy trzymający hamulec ręczny. Niektóre z tych problemów mają charakter losowy i trudny do przewidzenia, ale innym można zapobiec poprzez profilaktyczną wymianę elementów noszących ślady zużycia lub starzenia się (np. gumowe wieszaki wydechu).

Data aktualizacji: 15 kwietnia 2023 r.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji