Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: problemy z akumulatorami do Audi e-trona, VW radzi, jak przedłużyć życie akumulatora, AMG z uhybrydowionymi silnikami, Google Maps z mapą ładowarek, Mercedes szuka oszczędności.
VW: akumulatory na całe życie samochodu
Według Franka Blome’a, szefa VW ds. standardów akumulatorów dla aut elektrycznych, akumulatory te projektowane są „na całe życie samochodu”. Oczywiście wydajność akumulatora spada wraz z wiekiem oraz rodzajem i częstotliwością ładowania. Frank Blome przyznaje, że to istotne wyzwania, jednak po 8 latach lub ok. przebiegu 160 tys. km akumulator pojazdu elektrycznego powinien zachować 70% swojej pojemności. Aby wydłużyć życie baterii, kierowcy powinni rzadko korzystać z szybkich ładowarek i „tankować” akumulator tylko do 80% – dodał Blome. Według niego prawdziwy przełom w zasięgach aut na prąd przyniosą akumulatory półprzewodnikowe.
(na zdjęciu głównym: gama prototypowych elektrycznych modeli Volkswagena z rodziny ID; pierwszy z nich – kompaktowy hatchback – zadebiutuje jeszcze w tym roku)

Problemy z akumulatorami do Audi e-trona
Według belgijskiej gazety „L’Echo” Audi ma problem z realizacją celów produkcyjnych elektrycznego SUV-a e-tron (czytaj naszą pierwszą jazdę). Cele na 2019 rok zredukowano z 55,8 do 45,2 tys. sztuk. Powód: według doniesień magazynu winne są ograniczenia ze strony firmy LG, która dostarcza akumulatory do e-trona. „L’Echo” twierdzi, że poza ograniczeniem produkcji Audi przełoży premierę sportowo stylizowanej odmiany e-trona z dopiskiem „Sportback” z końca 2019 na 2020 rok.
Czytaj więcej: Audi e-tron – TEST
Mercedes GLE 63 AMG z uhybrydowionym V8
Tobias Moers, szef AMG, podczas nowojorskiego salonu udzielił wywiadu magazynowi Road&Track. Zdradził, że nowa generacja modeli GLE i GLS 63 AMG będzie napędzana uhybrydowionym silnikiem 4.0 V8 biturbo, który w słabszej odmianie zadebiutował niedawno w najnowszym „cywilnym” GLS-ie. Moers dodał, że od 2021 r. wszystkie nowe modele AMG będą korzystały z elektryfikacji.

Volkswagen testuje filtry… pyłu hamulcowego?
Badania wskazują, że smog bierze się nie tylko ze spalin, ale i z pyłu drogowego – czyli także pyłu pochodzącego z układu hamulcowego. Dostawca filtrów, niemiecka firma Mann+Hummel, twierdzi, że w Niemczech co roku powstaje około 10 tysięcy ton cząstek pyłu hamulcowego, które mogą przedostawać się do płuc i przyczyniać do powstawania chorób układu oddechowego oraz chorób serca. Redakcja Carscoopa zastanawia się, czy za dziwnymi osłonami piast w VW Golfie przyłapanym podczas testów drogowych w Niemczech nie kryją się filtry cząstek pyłu hamulcowego. Wiadomo, że Mann+Hummel pracuje nad takimi filtrami od 2003 r. Testy wykazały, że mogą one wychwytywać do 80% cząstek. Firma twierdzi, że w przypadku pojazdów spełniających normę Euro 5 ograniczenie emisji pyłu hamulcowego mogłoby nawet zakwalifikować je do standardu Euro 6. Pewne jest, że pył hamulcowy jest ograniczony w przypadku aut elektrycznych z efektywnym system odzyskiwania energii podczas hamowania (np. Jaguar I-Pace).

Google Maps wskazuje mapę ładowarek dla aut elektrycznych wraz z obłożeniem…
…choć na razie tylko w USA i Wielkiej Brytanii. Aplikacja wyświetla przy tym ładowarki określonych dostawców – ale, co ciekawe, podaje też informacje, czy dany port jest wolny, czy zajęty. Opis zawiera także moc ładowania oraz typ gniazda. Wkrótce Google Maps wzbogaci swoją bazę o stacje kolejnych dostawców prądu.

Daimler zakończy sojusz z aliansem Renault-Nissan?
Niemiecki „Manager Magazin” informuje, że w poszukiwaniu oszczędności koncern Daimler – właściciel marki Mercedes – chce zwolnić około 10 tys. osób. To m.in. pokłosie 22-proc. spadku zysku, jaki koncern odnotował w ostatnim kwartale 2018 r. Spadek ten to z kolei efekt wojen cenowych, szeroko zakrojonej akcji naprawczej dla SUV-ów wyprodukowanych w USA oraz rosnących kosztów projektowania aut elektrycznych. Zakończenie sojuszu z niemiecko-japońskim aliansem mogłoby przynieść dodatkowe oszczędności. W ramach aliansu zbudowano m.in. klasę X, bazującą na Nissanie Navarze.
Teksańska policja uczy precyzyjnego parkowania
Policja z Southlake w Teksasie znalazła ciekawy sposób na zwracanie kierowcom uwagi, by parkowali w linii: poleca wykonanie kolorowanki z odznaką lokalnej jednostki. Lepsze, a może nawet skuteczniejsze niż mandat.
We try to avoid snark and sass (we REALLY do ?), but sometimes our fair citizens make it hard.Please stay in the lines…
Opublikowany przez Southlake DPS Poniedziałek, 15 kwietnia 2019