Seat - akumulatory w autach elektrycznych

Akumulator trakcyjny stanowi „serce” samochodu elektrycznego. Ekspert Seata odpowiada na najczęściej zadawane pytania dotyczące baterii.

Jednym z najważniejszych podzespołów w aucie elektrycznym jest akumulator. Zmagazynowana w nim energia służy do zasilania nie tylko jednostki napędowej, ale także m.in. klimatyzacji oraz pokładowych multimediów. Pomimo stale rosnącej popularności „elektryków”, wciąż wiele osób posiada skromną wiedzę na ich temat. Na szczęście z pomocą przychodzi Francesc Sabate, szef Centrum Testowego Energii Seata, który odpowiedział na 5 najczęstszych pytań dotyczących baterii i ich wydajności.

Z czego wykonane są baterie?

W samochodach koncernu Volkswagena stosuje się akumulatory litowo-jonowe z ogniwami bazującymi na niklu, manganie i kobalcie (NMC), które są minimalnymi jednostkami magazynu energii ułatwiającymi ładowanie.

„Ogniwa są pogrupowane w moduły i ułożone w pakiety, które wraz z elektroniką sterującą, układem chłodzenia i obudowami tworzą kompletny akumulator gotowy do montażu w pojeździe” – wyjaśnia Francesc Sabate, szef Centrum Testowego Energii Seata.

Jaka jest różnica między baterią elektryczną a hybrydową?

Różnica polega na ich zdolności do magazynowania energii. W aucie elektrycznym, który w odróżnieniu od hybrydy nie jest wyposażony silnik spalinowy, bateria musi mieć większą pojemność, aby przebyć tę samą odległość. To z kolei oznacza, że potrzebuje więcej ogniw.

„Bateria hybrydy ma około 100 ogniw, podczas gdy akumulator pojazdu elektrycznego posiada ich około 300” – dodaje Sabate.

Seat - akumulatory w autach elektrycznych

Jak długo może posłużyć bateria?

Żywotność akumulatora trakcyjnego w samochodzie elektrycznym zależy od wielu czynników, takich jak np. częstotliwość użytkowania auta, liczba cykli ładowania oraz temperatury, na które jest narażony pojazd.

„W przypadku naszych pojazdów możemy zapewnić minimum 160 000 kilometrów lub 8 lat gwarantowanej żywotności dzięki intensywnym testom, którym poddajemy akumulatory. Testy obejmują ekstremalne warunki klimatyczne i tryby użytkowania, które nieustannie doprowadzają akumulatory do granic ich możliwości” – tłumaczy inżynier Seata.

Jak można przedłużyć życie baterii?

Kluczem do zwiększenia żywotności baterii jest utrzymywanie auta w jak najlepszym stanie. Zaleca się minimalizowanie liczby szybkich ładowań, ponieważ zapobiega to zbyt wysokiemu wzrostowi temperatury akumulatora.

„Utrzymywanie poziomu naładowania między 40% a 80% pomaga również wydłużyć żywotność akumulatora poza minimalne kryteria gwarancyjne” – dodaje Francesc.

Seat - akumulatory w autach elektrycznych

Czy baterie mogą mieć drugie życie?

Po przekroczeniu 160 000 km przebiegu lub po 8 latach eksploatacji, akumulator trakcyjny w samochodzie elektrycznym zachowuje około 80% swojej pierwotnej pojemności. W praktyce oznacza to, że użytkownik musi liczyć się z mniejszym zasięgiem po pełnym naładowaniu.

„Nie oznacza to jednak, że bateria nie jest już przydatna, ponieważ ta 80% pojemności może być wykorzystywana w innych zastosowaniach, które wymagają mniej energii, takich jak statyczne magazynowanie energii. Ta nowa funkcja zapewnia, że ​​pojedyncza bateria może być ponownie użyta, aby przedłużyć jej żywotność” – podsumowuje Francesc Sabate.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj