Skoda_magazynowanie_energii

Skoda chce wykorzystywać akumulatory ze swoich modeli elektrycznych i hybryd plug-in jako stacjonarne magazyny energii. Wydłuży to ich cykl życia do 15 lat, skutecznie zmniejszając ślad węglowy.

Litowo-jonowe akumulatory trakcyjne elektrycznych modeli Enyaq iV oraz Superba iV i Octavii iV z hybrydowym plug-in po wycofaniu z eksploatacji w samochodach dostają w Skodzie drugie życie. Będą one mogły zostać wykorzystane przez dealerów marki w formie stacjonarnych systemów magazynowania energii elektrycznej, która może posłużyć m.in. do zasilania stacji ładowania „elektryków” oraz oświetlenia i klimatyzacji w salonach czy w serwisach.

Pojemność takich jednostek wynosi do 300 kWh, dzięki czemu możliwe jest zaopatrywanie w energię także stacji szybkiego ładowania DC o mocy do 150 kW. Systemy magazynowania mogą przechowywać nadwyżkę zielonej energii elektrycznej, która jest generowana np. przez system fotowoltaiczny dealera. Zgromadzony w ten sposób prąd jest dostępny w każdej chwili – niezależnie od pogody czy aktualnego obciążenia lokalnej sieci energetycznej. Każda stacjonarna jednostka magazynująca jest skalowalna, a jej akumulatory można łatwo wymieniać. Według planów w najbliższych latach powstanie ponad 4 tys. takich magazynów.

Skoda_instalacja_fotowoltaiczna
Magazyny ze starych akumulatorów mogą przechowywać nadwyżkę zielonej energii elektrycznej, która jest generowana np. przez instalację fotowoltaiczną.

Drugie życie akumulatora i recykling

Wyniki projektu pilotażowego przeprowadzonego w Pradze wykazały, że pojemność akumulatorów wykorzystywanych ponownie w systemach magazynowania spada o ok. 2% rocznie. Okres ich użytkowania wzrasta zatem nawet do 15 lat, przy jednoczesnym znacznym obniżeniu emisji CO2. Po zakończeniu drugiego cyklu życia akumulatorów Skoda przekaże je do kontrolowanego recyklingu. Odzyskane w ten sposób surowce zostaną następnie wykorzystane do produkcji nowych akumulatorów.

Przyspieszona kampania elektromobilności Skody

Od maja 2022 r. w głównej fabryce Skody w Mladej Boleslavi powstają akumulatory do elektrycznych modeli opartych na modułowej platformie MEB (nie tylko Enyaq iV, ale także Volkswageny, Audi i Seaty). Obecna zdolność produkcyjna wynosi ponad 250 000 sztuk rocznie, a do końca 2023 r. ma wzrosnąć aż do 380 000 sztuk. Warto zaznaczyć, że modele Enyaq iV są montowane na linii montażowej w sąsiedniej hali, zapewniając tym samym krótkie odległości dostaw.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj