PoradyPoradyKontrolka Shift w aucie. Co oznacza i jak dzięki niej zaoszczędzić duże...

Kontrolka Shift w aucie. Co oznacza i jak dzięki niej zaoszczędzić duże pieniądze?

Jednym ze wskaźników, które pojawiły się we współczesnych autach jest kontrolka Shift. Stosując się do jej wskazań można zaoszczędzić duże pieniądze.

Motoryzacja stale ewoluuje. Rozwojowi komponentów mechanicznych towarzyszy stałe udoskonalanie elektroniki. Dzięki niej samochody stały się łatwiejsze i bezpieczniejsze w prowadzeniu, mocniejsze oraz bardziej oszczędne.

W autach z manualną skrzynią w kwestii oszczędności dużo zależy jednak od poczynań kierowcy w zakresie zmiany biegów. Jednorazowa zmiana przy zbyt niskich lub wysokich obrotach nie jest problemem, ale przemnożona przez tysiące czy dziesiątki tysięcy cykli może przełożyć się na zwiększone zużycie elementów układu przeniesienia napędu lub niepotrzebnie zawyżone spalanie.

Z tego powodu w samochodach pojawiły się kontrolki z napisem Shift. Przy takiej lampce może znajdować się strzałka w górę lub w dół, co sugeruje włącznie wyższego biegu lub redukcję. W niektórych modelach pojawia się sama strzałka, a w innych dodatkowa podpowiedź dotycząca biegu – w danej sytuacji korzystne może być przejście np. z drugiego na czwarty.

Redakcja poleca: Przycisk DAB. Do czego służy ta funkcja w aucie i jak z niej korzystać?

Kontrolka Shift zwalnia kierowcę z konieczności z użytkowania samochodu „na wyczucie” czy „wsłuchiwania” się w obroty silnika. Sytuację analizuje komputer w oparciu o odpowiednie algorytmy. Uwzględnia przy tym głębokość wciśnięcia pedału gazu czy nachylenie terenu. Użytkując auto z kontrolką Shift warto zwrócić uwagę, że nie zapali się ona przy niskich i średnich obrotach jeżeli rozpędzamy pojazd z mocno dociśniętym gazem czy podjeżdżamy pod strome wzniesienie. Kiedy tylko przejdziemy do jazdy ze stałą prędkością kontrolka Shift zasugeruje nam włącznie wyższego biegu. I nie należy się tego obawiać, bo podczas utrzymywania stałej prędkości nawet na wysokim biegu silnik czy układ przeniesienia napędu nie będą mocno obciążone.

Oczywiście może zdarzyć się, że system w naszym pojeździe nie jest optymalnie skalibrowany. Zaleca się, by dla dobra dwumasowego koła zamachowego nie jeździć na obrotach niższych niż 1500 obr./min lub obrotach, które wprawiają nadwozie w wyczuwalne wibracje.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji