Ile jechać po autostradzie 01

Porównaliśmy zużycie paliwa na autostradzie w trzech identycznych samochodach. Jaka prędkość najlepiej łączy szybki czas dojazdu z umiarkowanym zużyciem paliwa?

Dopuszczalna prędkość na polskich autostradach to 140 km/h, ale realia pokazują, że kierowcy często albo jeżdżą zdecydowanie wolniej, albo „gnają” przed siebie z o wiele większą prędkością. Zadany limit najczęściej przekraczają użytkownicy drogich samochodów premium i… służbowych, z kolei płynny ruch na autostradzie zaburzają wyprzedzające się ciężarówki i kierowcy w starszych autach, dla których osiągnięcie 140 km/h stanowi już wyzwanie.

Spalanie na autostradzie
Samochody dostawcze z reguły nie są zawalidrogami na autostradach. Największy problem tkwi w długo wyprzedzających się TIR-ach.

Ile należy jechać na autostradzie?

Istnieją dwa rodzaje niebezpiecznych prędkości na autostradzie. Pierwszą jest taka, która zmusza do wyprzedzania nas przez TIR-y: teoretycznie nie powinny one przekraczać 80 km/h, ale przeważnie utrzymują maksymalną prędkość, na jaką pozwala ogranicznik, czyli ok. 90 km/h. Manewr wyprzedzania przez wielką ciężarówkę bardzo szybko tworzy długi „sznur” aut na lewym pasie, zwłaszcza na autostradach z dwoma pasami ruchu w jedną stronę. To nie tylko denerwuje kierowców, ale i stwarza niebezpieczeństwo, dlatego za dolną granicę bezpiecznej prędkości na autostradzie należy przyjąć minimum 90 km/h. Górną wyznaczają już warunki atmosferyczne, aktualna sytuacja na drodze i przepisy, chociaż nie wszędzie, bo np. w Niemczech, przynajmniej na niektórych odcinkach, nie ma ustawowego ograniczenia prędkości, z jaką można się poruszać na autostradzie.

Jaka prędkość na autostradzie jest najbardziej optymalna?

Przeprowadziliśmy test mający na celu odpowiedzieć na pytanie, jaka prędkość na autostradzie jest najbardziej opłacalna, tj. nie wygeneruje znacznego rachunku na stacji benzynowej i pozwoli na bezstresowe i szybkie dotarcie do celu. Do jego realizacji wykorzystaliśmy trzy identyczne samochody (Hyundaie Tucson III ze 141-konnym silnikiem 1.7 CRDi), które miały pokonać 500 km różnymi zakładanymi prędkościami (120, 140 i 160 km/h). Test miał wykazać, jak w zależności od zwiększenia dynamiki jazdy kształtuje się spalanie typowego samochodu. W każdym z nich zmierzono także rzeczywistą średnią prędkość jazdy.

Prędkość: 120 km/h

Poruszając się poniżej dopuszczalnej szybkości w Tucsonie udało się uzyskać spalanie na poziomie rozsądnych 6,6 l/100 km. Na autostradach taką prędkość utrzymują najczęściej wolniejsze auta osobowe oraz dostawcze. Praktyka pokazuje, że nie wymusza ona częstego wyprzedzania (jak już, to tylko TIR-ów), a pozwala na bardzo płynne wykonywanie manewrów i zredukowanie liczby hamowań do minimum, a tym samym jak najdłuższe utrzymanie zadanej prędkości. Dzięki temu faktyczna średnia szybkość wyniosła zaledwie 4 km/h mniej od zakładanej.

Ile jechać po autostradzie 04
Wbrew pozorom z prędkością ok. 120 km/h porusza się bardzo wiele aut na autostradach, nie tylko dostawczych. To górna granica względnie ekonomicznej jazdy, która nie wymaga częstego hamowania i wyprzedzania.

Prędkość: 140 km/h

Zwiększając prędkość do dopuszczalnej da się zauważyć znaczny wzrost zużycia paliwa nie tylko w Tucsonie – większość aut osobowych niewiele pali do 120 km/h, bo taka jest górna granica homologacyjnego cyklu pomiarowego, określającego fabryczne zużycie paliwa. Poruszając się 140 km/h trzeba być przygotowanym na częstsze wyprzedzanie, ale nie stwarza ono jeszcze zagrożenia. Auto pokonało 500 km w lekko ponad 3,5 godziny, czyli w 36 minut krócej niż kierowca jadący 120 km/h.

Ile jechać po autostradzie 05
140 km/h to optymalna prędkość jazdy autostradą. Nie stwarza zagrożenia i nie generuje jeszcze bardzo wysokiego spalania samochodu.

Prędkość: 160 km/h

Zużycie paliwa rośnie, a zasięg maleje w oczach – jadąc 160 km/h Tucson spalił o ponad 3 l więcej paliwa na każde 100 km. Przeniosło się na 89 zł różnicy w rachunku na stacji benzynowej względem auta poruszającego się 120 km/h, ale tak jadący kierowca dotarł do celu w godzinę szybciej. Tak szybka jazda wymaga jednak częstego (niekiedy gwałtownego) hamowania i zjechania na stację benzynową celem zatankowania, dlatego różnica między zakładaną a rzeczywistą prędkością wyniosła aż 7,5% (udało się osiągnąć średnią szybkość 148 km/h).

Ile jechać po autostradzie 05
Przekroczenie dozwolonej prędkości na autostradzie zaburza płynność jazdy i niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo (trzeba często hamować, nie tylko gdy wyprzedzają się ciężarówki). Auto zaczyna też zauważalnie więcej palić.

Zużycie paliwa na autostradzie – wyniki testu

Spalanie na autostradzie (120, 140, 160 km/h) – rzeczywiste wyniki, czas i koszty
Prędkość licznikowa120 km/h140 km/h160 km/h
Średnie spalanie 6,6 l/100 km 8,3 l/100 km 9,8 l/100 km 
Rzeczywista prędkość jazdy116 km/h135 km/h148 km/h
Różnica między zakładaną a rzeczywistą prędkością -3,3% -3,6% -7,5% 
Czas jazdy 4 h 10 min 3 h 34 min 3 h 08 min 
Koszty paliwa 184 zł 232 zł 273 zł 

Różnice w spalaniu na autostradzie w innych autach

Przykład Hyundaia Tucsona wykazał, że samochód zachowuje swoją oszczędną naturę mniej więcej do prędkości 120 km/h. Redakcyjne pomiary objęły jeszcze 6 innych aut, które przetestowano w tych samych warunkach. We wszystkich różnica w spalaniu między 120 a 160 km/h wyniosła od 2 do 4 litrów, a w terenowej Toyocie Land Cruiser V8 aż 10 l na każde 100 km. Wynika to m.in. z mało aerodynamicznego kształtu nadwozia, bo w Porsche Panamerze odnotowano jedną z mniejszych różnic w charakterystyce zużycia paliwa.

Faktyczne spalanie na autostradzie (6 modeli)
SamochódZużycie paliwa w trasie wg producentaRzeczywiste zużycie paliwa przy 120 km/hRzeczywiste zużycie paliwa przy 140 km/hRzeczywiste zużycie paliwa przy 160 km/h
Opel Astra 1.4 Turbo (140 KM)4,8 l/100 km6,2 l/100 km7,2 l/100 km8,5 l/100 km
Renault Megane 1.5 dCi (110 KM)4,0 l/100 km4,7 l/100 km6,4 l/100 km7,7 l/100 km
Skoda Octavia Scout 1.6 TDI 4×4 (110 KM)4,2 l/100 km6,4 l/100 km7,1 l/100 km8,4 l/100 km
Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive (150 KM)4,7 l/100 km6,5 l/100 km8,6 l/100 km10,6 l/100 km
Porsche Panamera 4S 3.0 Turbo (440 KM)6,7 l/100 km9,1 l/100 km10,4 l/100 km11,3 l/100 km
Toyota Land Cruiser V8 4.6 (318 KM)b.d.14,2 l/100 km17,6 l/100 km24,2 l/100 km

Ile najlepiej jechać po autostradzie?

Utrzymywanie na autostradzie prędkości 120 km/h oznacza najmniejsze wydatki na paliwo i bezpieczną, bezstresową jazdę. Biorąc pod uwagę jednak czas pokonania trasy, najkorzystniejszą opcją jest jazda z dopuszczalną prędkością na polskich autostradach. „Gnanie” 160 km/h może jest najszybszym sposobem, ale na pewno najmniej ekonomicznym. Co więcej, przy większych dystansach czas poświęcony na dodatkowe tankowanie doprowadza do tego, że założony dystans pokonujemy w dokładnie takim samym czasie co samochód jadący wolniej, ale w którym nie było konieczności uzupełnienia poziomu paliwa. Dlatego na autostradach zwyczajnie nie opłaca się przesadzać z prędkością.

Ile jechać po autostradzie 02
Auto jadące o 40 km/h wolniej dojechało do celu godzinę później, ale kierowca zaoszczędził na paliwie prawie 90 zł.
Redakcja poleca:

O ile rośnie zużycie paliwa z przyczepą?

Ograniczenia i limity prędkości w Polsce

Ile samochód przejedzie na rezerwie? Czy trzeba od razu tankować?

7 KOMENTARZE

  1. Mi się nie podoba jazda z wysokimi prędkościami z powodu przymusu ciągłego kontrolowania toru jazdy i bardzo minimalnych ruchów kierownicą, trzeba ciągle trzymać uwagę i łatwo jest wypaść z trasy jeżeli coś stałoby się nie tak z naszym zdrowiem / 100% koncentracją. Często spotykam się też z ludźmi, którzy nie rozumieją jaką trudność może sprawiać jazda 150km/h. Jeżdżą suwami, mondeami, passatami, insigniami. No fakt, żadną. Ale przejdźcie się 150km/h 15-letnią astrą, VW polo czy czymś takim. Zwłaszcza z tej starszej półki. To na prawdę jest wyzwanie. Po pierwsze brak przyspieszenia. Po drugie obroty 5000 bo nie ma 6 biegu. Serio jeżdżę przeróżnym autami i na prawdę niektóre samochody się nie nadają. Są malutkie, lekkie, latają po drodze, po małej nierówności zmieniają tor jazdy itd. To nie jest jazda tylko walka i się nie dziwcie, a najlepiej przejedźcie jakimś słabym samochodem ; )

    • Co ty gadasz za głupoty jak masz słaby silnik, niesprawne zawieszenie, i brak umiejętności jazdy po drogach szybkiego ruchu to latasz jak szmata po pasie, jak ktoś nie może jechać maks 120 to ma drogi krajowe za które nie musi płacić, 3 dni temu trasę szczecin-kraków i z powrotem pokonałem Citroenem xsarom 1.8i 110 z 97r.gdzie bez trudu utrzymywałem na s3 140km/h na a4 160 km/h (jak warunki na drodze pozwalały) obroty max 4,5tys. kto się jakimś małym starym słabym miastowym g*wnem (polo,clio,saxo,fiesta itd.) pcha na autostradę czy eskę ma zapędy samobójcze bo nie raz mijałem durni którzy eską jechali seicento/polo czy 206 80km/h załadowani po brzegi że koła w nadkolach się chowały zazwyczaj są to „janusze” 55+ rzadko widzę kobiety choć się zdarzają „grażyny” na drodze…… jeżdżę dosyć często i dużo naoglądałem się takich asów, choć wole jeździć swoim C5X7 3.0hdi to tak xsarom czasami się przejadę,a jak muszę to i trasę zrobię bez najmniejszych obaw, a tak stoi w garażu i odpoczywa staruszka.

      • „Swojom xsarom” Polaczyna bedzie nam mówił, kto ma prawo wjechać na autostradę, a kto nie. Wolę spotkać Grażyny na drodze, niż takiego buraka jak Ty, bo to przez takich, jak Ty na Zachodzie się z nas śmieją /za teksty i „bohaterskie” odezwy do narodu o tym, jak to żeś januszu zapieprzał swoim takim czy innym po drodze. Żebym Cie na a4 nie widział ..Bierz tackę ze stołu i z nią biegaj wokół. W tym miejscu rozwojowo się znajdujesz jako „kjerowfca”.

  2. Bzdurny test !!!!! Taki test był by w miarę obiektywny na pustej autostradzie na całym dystansie. Ponieważ sytuacji na drodze jest tyle ile samochodów w ruchu. Przez co kierowca jadący 120km/h po kilku krotnym przyspieszaniu i hamowaniu może spalić tyle samo paliwa co kierowca jadący 160km/h. Ja trasę Poznań—-> Frankfurt jeżdżę około <6h 150 na tempomacie ustawione spalanie 5,5 -5.7 2.0HDI 140KM. Oczywiście przy sprzyjających warunkach( mały ruch, niedziela brak "TIRów") w tygodniu jest to czas około <8h, prędkość ta sama.

  3. miesiąc temu na autostradzie we Francji, około 100 km od granicy z Niemcami złapałem gumę. Jechałem niecałe140km/h, był piątek, ale na szczęście około 15:30 ciągle było luźno. W pewnym momencie usłyszałem metalowy dźwięk pod autem (2017 Mazda CX-5, 2.5l AWD). Była to jakaś śruba, czy inny metalowy element, który dosłownie rozwalił boczną ścianką opony na jej obwodzie.
    Mam na imię inaczej niż Janusz (choć znam wielu rozsądnych i fajnych gości o tym imieniu), a utrzymanie takiego auta z 4rema osobami i bagażem było możliwe dzięki minn sensownej prędkości. W większości stanów USA i Kanadzie jeździ się nie więcej niż 130, bo z autostrad korzsta wiele osób w wieku 75+.
    Wstkim niecierpliwym życzę żeby mogli jeździć po autostradach jak będą mieć +75 lat, ja mam 65.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here