Choć autostrady i drogi ekspresowe pozwalają na stosunkowo szybką jazdę, nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z różnic, jakie dzielą obie te drogi. Sprawdź, czym różni się autostrada od drogi ekspresowej.
Polscy kierowcy przywykli do podróżowania różnego rodzaju drogami szybkiego ruchu, choć nie zawsze są świadomi dokładnej ich klasyfikacji. Autostrada i droga ekspresowa posiadają nie tylko inne oznaczenie, ale i parametry, a ponadto obowiązują na nich również inne przepisy. Poniżej przedstawiamy, co dokładnie różni autostradę i drogę ekspresową.
Autostrada i droga ekspresowa – liczba pasów ruchu
Zgodnie z obowiązującym w przepisach nazewnictwem, autostrada to droga dwujezdniowa o co najmniej dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Jezdnie prowadzące ruch w przeciwnych kierunkach muszą być od siebie oddzielone. W przypadku dróg ekspresowych nie ma takiego wymogu, a i liczba pasów ruchu może być różna. Niekiedy kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą stronę, ale są również odcinki, gdzie występują dwa pasy w jednym kierunku i jeden w drugim, a nawet tylko po jednym pasie ruchu w daną stronę.
Autostrada i droga ekspresowa – szerokość pasów ruchu
Odpowiednim standardom podlega również szerokość pasa ruchu, która w przypadku nowo budowanych autostrad powinna wynosić 3,75 m. Starsze autostrady bywają nieraz węższe, a ich pasy ruchu mogą osiągać szerokość 3,5 m – zatem dokładnie tyle, ile jest wymagane w przypadku dróg ekspresowych. Różnice dotyczą również pasa awaryjnego, który na autostradzie ma 3 m szerokości, a na „ekspresówce” 2,5 m oraz pobocza (szerokość odpowiednio 1,25 m i 75 cm).


Autostrada i droga ekspresowa – skrzyżowania i zjazdy
Niezwykle istotną cechą autostrad jest brak jednopoziomowych skrzyżowań, zastąpionych wjazdami i zjazdami (ruch poprzeczny jest tu niedopuszczalny). Zasada ta nie obowiązuje na drogach ekspresowych, gdzie skrzyżowania ze sygnalizacją świetlną mogą legalnie występować. W przypadku autostrady tzw. węzły drogowe nie powinny występować częściej niż co 15 km. Dla dróg ekspresowych poza obszarem zabudowanym wartość ta wynosi 5 km. W obu przypadkach możliwość wjazdu lub zjazdu może być dostępna częściej, jeśli dany odcinek drogi przebiega w pobliżu dużego ośrodka miejskiego.
Autostrada i droga ekspresowa – ograniczenia prędkości
Maksymalna dopuszczalna prędkość, z jaką mogą poruszać się samochody na autostradzie wynosi 140 km/h, co stanowi jedną z najwyższych wartości w Europie. W przypadku drogi ekspresowej dwujezdniowej górna granica prędkości wynosi 120 km/h, z kolei na drodze ekspresowej jednojezdniowej limit to 100 km/h. Warto pamiętać, że zarówno na autostradach, jak i drogach ekspresowych nie wolno cofać, zawracać, ani zatrzymywać auta poza wyznaczonymi do tego miejscami. Szybkość jazdy należy ponadto dostosować do panujących aktualnie warunków.
Pojazd | Autostrada | Droga ekspresowa dwujezdniowa | Droga ekspresowa jednojezdniowa |
---|---|---|---|
Samochód osobowy, motocykl, samochód ciężarowy o DMC poniżej 3,5 t | 140 km/h | 120 km/h | 100 km/h |
Autobus | 100 km/h | 100 km/h | 100 km/h |
Samochód ciężarowy o DMC powyżej 3,5 t | 80 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Pojazd z przyczepą | 80 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Motocykl przewożący dziecko w wieku do lat 7 | 40 km/h | 40 km/h | 40 km/h |
Redakcja poleca:
Trochę błędów…
Na drodze ekspresowej nie moze być jednopoziomowych skrzyżowań. Bo czy czym by się wtedy różniła od zwykłej drogi z skrzyżowaniami?!
100 km/h dotyczy także dróg ekspresowych 3-pasowych.
Drogi ekspresowe mają też mniejsze promienie łuków. Ale tu ciekawostka – maksymalna prędkość projektowa (nie mylić z dopuszczalną dla ruchu!) dla obu rodzajów dróg to 120 km/h.
Na drogach ekspresowych nie ma WYMOGU (co nie znaczy, ze ich nie ma!) budowy MOPów.
wyjątkowo może się krzyżować na jednym poziomie
Masakra tak jest tylko w Polsce, wystarczyłoby nazwać autostrady i dr sz ruchu autostradami i zmniejszyć prędkość żeby było czytelnie: 50-90-130 tak jak jest wszędzie, dziś się ciężko połapać a znaki na wjeździe do Polski to jakiś kalambur, do tego dr. szyb.ruchu powinny być na niebieskich tablicach byłoby to czytelniejsze np dla obcokrajowcow
Witam
Przeczytałem artykuł i powiem ze prawie jest ok. Znaki chyba pomylił kto opisywał bo mi pokazuje autostradę a podpis droga ekspresowa ?
Ale nie przejmujcie się bo w Polsce ci od stawiania znaków przy drogach muszą dopiero mocno ćpać ?
Przykład, jadąc autem Bydgoszcz – Wrocław nigdzie nie jestem powiadomiony czy jadę autostradą czy drogą szybkiego ruch?
Chyba ktoś pomyślał że będę z miarą chodził i pasy miezył. Podobnie jest z ograniczeniami prędkości, jak na odcinku 2 km jest jeden znak to ponownie już przypomnienia nie dadzą ?
Tak więc mandat na tej drodze można sobie wsadzić w buty bo każdy sąd przyzna mi rację.