Mimo że dla kierowców podróżujących po Polsce autostrady stały się oczywistością, wciąż dochodzi na nich do wielu niebezpiecznych sytuacji. Sprawdź, jakich błędów wystrzegać się podczas jazdy autostradą.

W Polsce każdego roku przybywają kolejne kilometry autostrad i dróg ekspresowych, więc coraz trudniej już znaleźć kierowców, dla których poruszanie się nimi byłoby nowością. Mimo to nie brakuje osób, które nadal nie potrafią jeździć tego typu drogami, doprowadzając do niebezpiecznych sytuacji. Poniżej przedstawiamy 10 najpoważniejszych błędów, jakie można popełnić podczas podróży autostradą.

1. Zmęczenie i brak koncentracji za kierownicą

Pamiętajmy, że podczas prowadzenia samochodu zawsze powinniśmy być wypoczęci i skupieni na drodze. Jazda autostradą może stwarzać poczucie złudnego bezpieczeństwa – otoczenie bywa monotonne, a przy włączonym tempomacie jeszcze łatwiej o utratę koncentracji. Już przy pierwszych oznakach zmęczenia należy zatrzymać się na krótką przerwę, podczas której wysiądziemy z auta, rozprostujemy ciało i dotlenimy umysł. Przy dłuższej trasie eksperci sugerują robić postój przynajmniej raz na 2 godziny.

Odpoczynek na autostradzie
Podczas postoju warto wykonać kilka prostych ćwiczeń fizycznych, by „pobudzić” organizm i zniwelować uczucie znużenia długą trasą.

2. Gwałtowne manewry

Poruszając się z prędkościami autostradowymi, nasz samochód staje się znacznie bardziej wrażliwy na wszelkie gwałtowne zmiany toru jazdy. Współcześnie produkowane auta mają coraz doskonalsze systemy bezpieczeństwa, ale i one nie zawsze poradzą sobie z wszystkimi sytuacjami sprowokowanymi przez kierowców. Najlepiej wystrzegać się nerwowych ruchów kierownicą oraz prób szybkiej zmiany pasa ruchu.

3. Blokowanie ruchu na lewym pasie

W momencie, gdy nie wyprzedzamy innych pojazdów, z założenia powinniśmy trzymać się prawego pasa jezdni. Do stałej jazdy lewym pasem nie upoważnia nas nawet poruszanie się z najwyższą dozwoloną prędkością. Gdy widzimy w lusterku nadjeżdżające szybciej auto – ustąpmy mu miejsca, zjeżdżając na prawy pas, oczywiście gdy tylko wykonanie takiego manewru jest możliwe. Blokowanie lewego pasa jest wykroczeniem karanym mandatem od 20 do 500 zł i dwoma punktami karnymi.

4. Przekraczanie dozwolonej prędkości

Brak skrzyżowań, szerokie pasy ruchu, długie proste odcinki – to wszystko powoduje, że wielu kierowców ochoczo wciska mocniej pedał gazu podczas jazdy autostradą. Należy jednak mieć na uwadze, że ograniczenie do 140 km/h i tak jest jednym z najwyższych w Europie. Nietrudno o sytuację, w której zachowanie innego uczestnika ruchu nas zaskoczy bądź trafimy na niespodziewany korek – wówczas im wyższa prędkość, tym mniej mamy czasu na reakcję, a ponadto znacząco wydłuża się droga hamowania.

Istotne jest również dostosowanie prędkości do aktualnych warunków na drodze. Opady atmosferyczne lub mgła mogą spowodować, że za późno zobaczymy znajdującą się na naszym torze jazdy przeszkodę i nie będziemy w stanie odpowiednio szybko zatrzymać auta. O ograniczeniach prędkości należy pamiętać także na zjazdach, które zazwyczaj przechodzą w ciasne zakręty – niewystarczające wyhamowanie pojazdu może skutkować tym, że samochód wpadnie w poślizg i wyleci z drogi.

5. Brak bezpiecznego odstępu od innych pojazdów

Tzw. siedzenie na zderzaku wydaje się plagą polskich autostrad i dróg szybkiego ruchu. Kierowcy bardzo często nie utrzymują bezpiecznego odstępu od poprzedzających pojazdów, co może skutkować poważnym wypadkiem. Od 1 czerwca br. obowiązują w Polsce przepisy, wedle których osoba poruszająca się autostradą powinna zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż wyrażona w metrach połowa wartości aktualnej prędkości. W przypadku 140 km/h niezbędna odległość będzie zatem wynosić 70 m. Zbyt mały dystans między samochodami to nie tylko szansa na mandat do 500 zł, ale także mniej czasu na reakcję gdy trzeba gwałtownie zahamować.

6. Błędy przy włączaniu się do ruchu

Korzystając z pasa rozbiegowego, należy pamiętać, że służy on rozpędzeniu samochodu do odpowiedniej prędkości jeszcze zanim włączymy się do ruchu na autostradzie. Niestety, nieraz dochodzi do sytuacji, w których nazbyt „ostrożni” kierowcy zwalniają lub wręcz zatrzymują się na końcu takiego pasa – jest to skrajnie niebezpieczne i może spowodować nawet karambol. Z kolei przy dynamicznym przyspieszaniu autem ze skrzynią ręczną kierowcy (szczególnie ci początkujący) powinni uważać na odpowiednią zmianę biegów. Nieuważne wrzucenie zbyt wysokiego przełożenia może spowodować, że silnik będzie miał zbyt niskie obroty i straci moc. Podobnie niebezpieczna będzie nagła redukcja, np. z „piątki” do „dwójki” zamiast „czwórki”.

7. Brak korytarza życia w czasie zatoru

Gdy na autostradzie tworzy się korek i samochody się zatrzymują, zachowajmy przynajmniej niewielki odstęp od poprzedzającego auta. W razie potrzeby ułatwi to utworzenie korytarza życia, którym przedostaną się do miejsca zdarzenia pojazdy uprzywilejowane. Korytarz tworzymy zawsze między lewym, a pozostałymi pasami ruchu – do przejazdu służb ratunkowych nie służy pas awaryjny! Nieutworzenie korytarza życia może skutkować mandatem w wysokości 500 zł.

Korytarz życia
Utworzenie korytarza życia może okazać się kluczowe dla zdrowia i życia osób poszkodowanych w wypadku, przez który wytworzył się korek na autostradzie.

8. Cofanie lub zawracanie na autostradzie

Podróżując autostradą nietrudno o sytuację, kiedy w wyniku chwilowej nieuwagi miniemy interesujący nas zjazd. Choć trudno w to uwierzyć, zdarzają się osoby próbujące wówczas cofać lub zawracać. Jest to śmiertelnie niebezpieczne, bo mało który kierowca spodziewa się na swojej drodze samochodu poruszającego się w przeciwnym kierunku. W przypadku minięcia zjazdu nie ma innego rozwiązania jak kontynuowanie jazdy aż do kolejnej możliwości opuszczenia autostrady. Cofać nie można nawet wtedy, gdy samochody stoją w korku – łatwo w ten sposób zablokować przejazd służbom ratowniczym.

9. Nieodpowiednie zachowanie w przypadku awarii

Nagłej awarii auta nie sposób przewidzieć – warto jednak znać zasady postępowania w sytuacji, gdy usterka nastąpi podczas podróży autostradą. Przede wszystkim należy zatrzymać samochód jak najbliżej barierek przy prawej krawędzi jezdni i jeśli to możliwe – opuścić pojazd drzwiami od strony pasażera. Niezwykle ważne jest wystawienie trójkąta ostrzegawczego, który powinien znaleźć się w odległości 100 metrów za naszym autem. Nie spacerujmy przy tym jezdnią, tylko za barierkami i zadbajmy o wyposażenie siebie oraz pasażerów w kamizelki odblaskowe. Dzięki temu zapewnimy większe bezpieczeństwo także innym uczestnikom ruchu.

Awaria na autostradzie
W przypadku wystąpienia awarii auta zabezpieczmy miejsce postoju i udajmy się za barierki. Dopiero potem wezwijmy pomoc drogową.

10. Wyjście drzwiami w ekranie dźwiękoszczelnym

Niespodziewana awaria lub inna nagła sytuacja mogą sprawić, że zatrzymamy samochód na pasie awaryjnym i będziemy chcieli opuścić autostradę drzwiami w ekranie dźwiękoszczelnym. W ten sposób łatwo można wpaść w pułapkę – takie drzwi mają w założeniu służyć ewakuacji i mają klamkę tylko z jednej strony. Powrót do auta może wymagać nawet kilkunastokilometrowego spaceru!

1 KOMENTARZ

  1. Co za głupota punkt 3 xD „Blokowanie lewego pasa jest wykroczeniem karanym mandatem od 20 do 500 zł i dwoma punktami karnymi.” I co? Dadzą mi mandat za jazdę zgodnie z przepisami 140 km/h? Co mnie obchodzi, że jakiś cymbał chce jechać 200. Prędzej on dostanie mandat za zbyt bliską jazdę na zderzaku niż ja za „blokowanie” aka jazdę zgodnie z dozwoloną prędkością xD

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here