NowościAktualnościKoniec płatnych autostrad w Polsce. Jest jedno kluczowe „ale”

Koniec płatnych autostrad w Polsce. Jest jedno kluczowe „ale”

Zgodnie z zapowiedziami, 1 lipca 2023 r. darmowe autostrady w Polsce stają się faktem. Niestety, nie wszyscy kierowcy mają powody do zadowolenia. W czym tkwi haczyk?

O darmowych autostradach w Polsce zrobiło się głośno w maju 2023 roku – tym bardziej, że rząd zapowiedział wprowadzenie zniesienia opłat za przejazd autostradami jeszcze w wakacje, konkretnie 1 lipca 2023 roku. Wiadomo już, że obietnica zostanie spełniona i od tego dnia kierowcy faktycznie zostaną zwolnieni z płacenia za autostrady. Nie brakuje w niej jednak przysłowiowych „haczyków”, bowiem nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zawiera kilka wyłączeń, stąd trudno mówić o tym, że wszystkie autostrady dla wszystkich kierowców staną się darmowe. Kto i gdzie faktycznie nie będzie musiał płacić?

Darmowe autostrady w Polsce – tam nie będziesz musiał płacić za przejazd

Po pierwsze, zniesienie opłat od 1 lipca 2023 roku będzie obowiązywało tylko na dwóch odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Mowa o następujących fragmentach:

  • autostrada A2 Stryków-Konin (99 km);
  • autostrada A4 Wrocław-Sośnica (162 km).

Zwolnienie z opłat wobec tego będzie dotyczyć nowych 261 kilometrów polskich autostrad. Kierowcy z tego tytułu zaoszczędzą łącznie 26,10 zł – 9,90 zł za autostradę A1 i 16,20 zł za autostradę A2.

Płatne autostrady w Polsce – tam nic się nie zmienia

System płatności za przejazd nadal pozostanie w użytku na pozostałych odcinkach zarządzanych przez podmioty prywatne, czyli:

  • autostrada A1 Rusocin-Nowa Wieś (152 km);
  • autostrada A2 Konin-Świecko (255 km);
  • autostrada A4 Katowice-Kraków (60 km).

To zarazem najdroższe autostrady w kraju, ponieważ koszty przejazdu wynoszą, odpowiednio, 29,90 zł, 102 zł i 30 zł w jedną stronę. Na razie trudno spekulować, czy ewentualne zniesienie opłat dotknie także te fragmenty autostrad. Wiadomo z kolei, że system płatności nie zostanie już wprowadzony na żadnej polskiej autostradzie wybudowanej w przyszłości.

Bezpłatne autostrady w Polsce – nie dla wszystkich kierowców

Warto podkreślić, że z darmowych, państwowych autostrad mogą cieszyć się wyłącznie kierowcy samochodów osobowych i motocykli. Autobusy i ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t nadal muszą rozliczać się wg obowiązujących stawek.

Wraz ze zniesieniem opłat za korzystanie z polskich autostrad w życie wchodzi inny ważny przepis, konkretnie zakaz wyprzedzania dla ciężarówek (tj. pojazdów kategorii N2 o DMC do 12 ton, i N3 o DMC powyżej 12 ton) na drogach ekspresowych i autostradach. Od 1 lipca 2023 r. ciężarówka może wyprzedzić drugą pod warunkiem, że jedzie ona z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej. Czyli jaką? Oficjalnie mówi się, że do wykonania manewru wyprzedzania wystarczy już różnica prędkości na poziomie 10 km/h.

Darmowe autostrady
Nowe przepisy powinny ograniczyć przypadki długiego wyprzedzania się ciężarówek, przez które na autostradach tworzyły się zatory.

Polecamy również:

Ile jest autostrad w Polsce?

Minimalna prędkość na autostradzie. Do dziś budzi wiele wątpliwości

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji