NowościAktualnościKoniec płatnych autostrad w Polsce. Jest jedno kluczowe „ale”

Koniec płatnych autostrad w Polsce. Jest jedno kluczowe „ale”

Zgodnie z zapowiedziami, 1 lipca 2023 r. darmowe autostrady w Polsce stają się faktem. Niestety, nie wszyscy kierowcy mają powody do zadowolenia. W czym tkwi haczyk?

O darmowych autostradach w Polsce zrobiło się głośno w maju 2023 roku – tym bardziej, że rząd zapowiedział wprowadzenie zniesienia opłat za przejazd autostradami jeszcze w wakacje, konkretnie 1 lipca 2023 roku. Wiadomo już, że obietnica zostanie spełniona i od tego dnia kierowcy faktycznie zostaną zwolnieni z płacenia za autostrady. Nie brakuje w niej jednak przysłowiowych „haczyków”, bowiem nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zawiera kilka wyłączeń, stąd trudno mówić o tym, że wszystkie autostrady dla wszystkich kierowców staną się darmowe. Kto i gdzie faktycznie nie będzie musiał płacić?

Darmowe autostrady w Polsce – tam nie będziesz musiał płacić za przejazd

Po pierwsze, zniesienie opłat od 1 lipca 2023 roku będzie obowiązywało tylko na dwóch odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Mowa o następujących fragmentach:

  • autostrada A2 Stryków-Konin (99 km);
  • autostrada A4 Wrocław-Sośnica (162 km).

Zwolnienie z opłat wobec tego będzie dotyczyć nowych 261 kilometrów polskich autostrad. Kierowcy z tego tytułu zaoszczędzą łącznie 26,10 zł – 9,90 zł za autostradę A1 i 16,20 zł za autostradę A2.

Płatne autostrady w Polsce – tam nic się nie zmienia

System płatności za przejazd nadal pozostanie w użytku na pozostałych odcinkach zarządzanych przez podmioty prywatne, czyli:

  • autostrada A1 Rusocin-Nowa Wieś (152 km);
  • autostrada A2 Konin-Świecko (255 km);
  • autostrada A4 Katowice-Kraków (60 km).

To zarazem najdroższe autostrady w kraju, ponieważ koszty przejazdu wynoszą, odpowiednio, 29,90 zł, 102 zł i 30 zł w jedną stronę. Na razie trudno spekulować, czy ewentualne zniesienie opłat dotknie także te fragmenty autostrad. Wiadomo z kolei, że system płatności nie zostanie już wprowadzony na żadnej polskiej autostradzie wybudowanej w przyszłości.

Bezpłatne autostrady w Polsce – nie dla wszystkich kierowców

Warto podkreślić, że z darmowych, państwowych autostrad mogą cieszyć się wyłącznie kierowcy samochodów osobowych i motocykli. Autobusy i ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t nadal muszą rozliczać się wg obowiązujących stawek.

Wraz ze zniesieniem opłat za korzystanie z polskich autostrad w życie wchodzi inny ważny przepis, konkretnie zakaz wyprzedzania dla ciężarówek (tj. pojazdów kategorii N2 o DMC do 12 ton, i N3 o DMC powyżej 12 ton) na drogach ekspresowych i autostradach. Od 1 lipca 2023 r. ciężarówka może wyprzedzić drugą pod warunkiem, że jedzie ona z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej. Czyli jaką? Oficjalnie mówi się, że do wykonania manewru wyprzedzania wystarczy już różnica prędkości na poziomie 10 km/h.

Darmowe autostrady
Nowe przepisy powinny ograniczyć przypadki długiego wyprzedzania się ciężarówek, przez które na autostradach tworzyły się zatory.

Polecamy również:

Ile jest autostrad w Polsce?

Minimalna prędkość na autostradzie. Do dziś budzi wiele wątpliwości

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji