W teorii buspasem mogą jeździć tylko autobusy miejskie i samochody elektryczne. W praktyce istnieje mnóstwo wyjątków zezwalających na przejazd buspasem innym pojazdom.
Buspas to nic innego jak specjalnie wydzielony pas jezdni mający usprawnić przejazd pojazdom transportu publicznego w godzinach szczytu. Zazwyczaj wyznaczane są po prawej stronie, tak by autobusy mogły bez problemów zjechać z nich na przystanek. Aby buspas mógł obowiązywać, musi zostać odpowiednio oznaczony. Przewidziano w tym celu znak pionowy D-12 lub poziomy P-22. O ile pierwszy może zginąć w gąszczu innych znaków, tak drugiego trudno już nie zauważyć (wielki napis „BUS” namalowany na jezdni). Ryzyko nieświadomego poruszania się po buspasie jest zatem znikome.
Kto może jeździć buspasem?
Informacja o pojazdach dopuszczonych do poruszania się buspasem zawarta jest w definicji tego słowa. Buspas jest bowiem pasem ruchu przeznaczonym dla pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach. Mogą wobec tego jeździć po nim:
- autobusy;
- trolejbusy;
- inne pojazdy kursujące na regularnych trasach, czyli np. podmiejskie busy i dalekobieżne autobusy.
Oprócz tego prawo do korzystania z buspasów przysługuje właścicielom samochodów elektrycznych i zasilanych wodorem.
Na tym jednak lista się nie kończy. Buspasem mogą się poruszać również inne pojazdy, z tym że obok znaku (pionowego czy poziomego) musi się znaleźć stosowna adnotacja dopuszczająca je do wjazdu. I tak po buspasie można jeździć:
- motocyklem (jeśli widnieje grafika motocykla; nie dotyczy to motorowerów);
- rowerem (jeśli widnieje grafika roweru);
- taksówką (jeśli jest adnotacja TAXI);
- pojazdem Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych (dopisek MTON).
Istnieje także adnotacja TRAM mówiąca o tym, że buspas pokrywa się z torowiskiem dla tramwajów.
Jak się okazuje, po pasie ruchu dla autobusów można także jeździć „normalnymi” samochodami lub innymi pojazdami. Dzieje się tak w kilku sytuacjach, o których też muszą poinformować stosowne znaki. Zazwyczaj są to 3 przypadki:
1. Buspas funkcjonuje w określonych godzinach (np. 7-9 i 16-18) i/lub dniach tygodnia (np. od poniedziałku do piątku). Poza tymi okresami czasu zanikają wszelkie limity związane z pasem dla autobusów i zamienia się on w zwykły pas ruchu. Niektóre buspasy „działają” jednak całą dobę.
2. Kierowca przewozi autem większą liczbę pasażerów. Określa ją tabliczka „1+liczba pasażerów”, czyli np. „1+3”, co oznacza, że buspasem może pojechać samochód z kierowcą i 3 pasażerami.
3. Przez buspas trzeba przejechać, by np. skręcić w prawo albo dojechać do posesji (musi na to zezwalać odpowiednia adnotacja). Nie można jednak tego zrobić, gdy buspas od pozostałych pasów rozdziela linia ciągła.
Odpowiedź na pozornie proste pytanie „Czym można jeździć po buspasie” dodatkowo komplikuje fakt, że w różnych miastach Polski obowiązują inne przepisy dotyczące użytkowania pasów dla autobusów. W niektórych miastach „z marszu” dopuszcza się jazdę po nich np. motocyklami i taksówkami, a żeby nie wpisywać tych pojazdów na znakach oznaczających buspas, stosuje się oznaczenie „DOP”, czyli skrót zastępujący wszystkie pojazdy uprawione do poruszania się po buspasie w danym mieście. Czasami zdarzają się wyjątki zakazujące ruchu po buspasie np. rowerom, ale o tym musi już poinformować adnotacja.
Mandat za jazdę buspasem – ile wynosi?
Za przyłapanie na jeździe buspasem policjant ma prawo nałożyć mandat w wysokości 100 zł i 1 punkt karny. Kwota może wzrosnąć, jeśli dojdą do tego inne wykroczenia (np. przejechanie przez ciągłą linię).
Polecamy także: