PoradyPoradyMandat za jazdę buspasem. Ile wynosi kara?

Mandat za jazdę buspasem. Ile wynosi kara?

Wielu kierowców stara się omijać korki buspasami. Czy warto uciekać się do takich manewrów? Ile wynosi mandat za jazdę buspasem?

Dziesiątki tysięcy ludzi o niemal tej samej godzinie wsiada do swoich aut i rusza codziennie do pracy, odwieźć dzieci do szkoły, ale również na zakupy lub by załatwić inne sprawy. Stanie w korkach to praktycznie nieodzowny element życia większości wielkomiejskich mieszkańców. Pewnym wybawieniem stają się wtedy autobusy, które są w stanie ominąć niektóre korki korzystając z buspasów. Ale czy ten drogowy azyl jest przeznaczony tylko dla nich? Czy jazda buspasem jest dozwolona? Jeśli tak, to kiedy i kto może z tego przywileju skorzystać? Zacznijmy jednak od podstaw.

Czym w ogóle jest buspas?

Buspas to specjalny pas ruchu na drodze przeznaczony wyłącznie dla autobusów i czasami innych środków transportu publicznego, takich jak trolejbusy lub tramwaje. Oprócz tego po tym pasie mogą poruszać się również inne pojazdy, ale to zależy od obowiązującego w danym kraju prawa (o tym w kolejnych akapitach). Jest to często wyznaczony pas na jezdni, który umożliwia m.in. pojazdom publicznego transportu zbiorowego omijanie korków i innych utrudnień ruchu. Buspasy są często oznaczone specjalnymi znakami drogowymi i mogą mieć różne długości oraz rozmieszczenie na drodze. Zazwyczaj jest to skrajny prawy pas, żeby autobusy mogły bez większych problemów zjeżdżać na przystanki.

Korzyści wynikające z istnienia buspasów to przede wszystkim skrócenie czasu podróży dla pasażerów korzystających z transportu publicznego oraz zachęcanie do korzystania z autobusów i innych środków komunikacji zbiorowej, co może pomóc w redukcji zatłoczenia ulic i zmniejszeniu emisji spalin. Niestety, obserwując np. sytuację drogową w Warszawie czy Krakowie, takie założenia niespecjalnie się sprawdzają. Buspasy mogą być wykorzystywane w miastach i obszarach metropolitalnych, gdzie występuje duży ruch uliczny, a transport publiczny jest ważnym środkiem przemieszczania się ludzi. Wprowadzenie buspasów wymaga jednak odpowiedniego oznakowania i organizacji ruchu, aby zapewnić skuteczność tego rozwiązania. Tu ponownie spoglądamy na przykłady niektórych rozwiązań np. w Warszawie – nie wszyscy użytkownicy dróg są zadowoleni z niektórych rozwiązań.

Co może jeździć buspasem i w jakich godzinach?

Buspasy są przeznaczone głównie dla autobusów komunikacji publicznej, ale w zależności od lokalnych przepisów i zasad, mogą na nich również jeździć inne środki transportu publicznego, takie jak trolejbusy, tramwaje lub minibusy, które obsługują usługi publicznego transportu zbiorowego. Prawo i zasady dotyczące użytkowania buspasów mogą się różnić w zależności od regionu, miasta lub kraju. W niektórych miejscach buspasy są również wykorzystywane przez pojazdy uprzywilejowane, takie jak karetki pogotowia, pojazdy straży pożarnej i policyjne, w celu skrócenia czasu dojazdu do miejsc awarii lub sytuacji kryzysowych.

Do jazdy buspasem mogą być dopuszczone również pojazdy, które wykonują odpłatne i regularne przewozy osób, pojazdy użytku publicznego (np. dowożące osoby niepełnosprawne – wówczas na buspasie pojawia się oznaczenie MTON), samochody elektryczne, jak również taksówki, motocykle i inne pojazdy zaznaczone na znakach drogowych danego buspasa. I tutaj uwaga – nie każdy buspas jest taki sam i nie na każdym oznaczonym buspasie mogą jeździć wyżej wymienione pojazdy. Najważniejsze jest odpowiednie oznaczenie, a do tego celu przewidziano dwa znaki: pionowy D-12 oraz poziomy P-22. Ten drugi to wielki napis „BUS” znajdujący się na jezdni. Warto zatem dokładnie sprawdzać znak ustawiony przy konkretnym buspasie oraz obserwować znaki poziome, bowiem może zdarzyć się tak, że danym buspasem może jeździć tylko autobus np. gdy buspas prowadzi jednym pasem wraz z torami do zatoki autobusowo-tramwajowej. Czasami, choć bardzo rzadko, dopuszcza się również ruch zwykłych samochodów o ile znajdują się w nich co najmniej trzy osoby.

Mandat za jazdę buspasem
Tablice pod znakiem informującym o buspasie informują m.in. o czasie, w których on obowiązuje. Zwykle trzeba się do niego stosować w określonych dniach i godzinach.

Gdy do jazdy buspasem jest dopuszczona spora liczba pojazdów, konkretny buspas ma oznaczenie DOP. To skrót od słowa „dopuszczony” i jest stosowany tam, gdzie lista pojazdów, które mogą poruszać się po tym pasie jest długa i nie zmieściłaby się na tradycyjnym oznakowaniu. Pozostaje pytanie: W jakich godzinach można jeździć buspasem?

Odpowiedź jest prosta – to zależy. Większość buspasów w miastach obowiązuje całodobowo przez cały tydzień, ale w wielu miejscach, ze względu na zmienne natężenie ruchu, funkcjonowanie buspasów regulowane jest określonymi ramami czasowymi i/lub dniami tygodnia. Wszystkie informacje są zazwyczaj umieszczane na znakach, ale w ruchu nie zawsze możemy to odczytać. Warto mieć świadomość, który buspas w zamieszkiwanym mieście funkcjonuje czasowo. Bywa, że niektóre obowiązują np. od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu.

Dlaczego samochody elektryczne mogą jeździć buspasem?

Na większości buspasów (zasady są zmienne, o czym wspomnieliśmy już wyżej) można jeździć samochodem elektrycznym, ale wielu kierowców (choć odsetek nieświadomych się zmniejsza) wciąż nie wie, dlaczego „elektryk” ma takie prawo. W wielkim skrócie, na mocy ustawy o elektromobilności buspasami mogą jeździć samochody elektryczne oraz wodorowe. Warto pamiętać, że tego prawa nie ma hybryda plug-in nawet, jeśli podróżuje w trybie elektrycznym. Poza tym uprawnienie samochodów elektrycznych do jazdy po buspasach ma wygasnąć w 2026 roku. Co będzie później? Czy prawo to zostanie przedłużone, uwarunkowane czy całkowicie zniesione? O tym przekonamy się już wkrótce i na pewno o tym powiadomimy na naszych łamach.

Jak skręcić w prawo przez buspas?

Czynność wydaje się trywialna, ale w praktyce okazuje się, że wielu kierowców ma dylemat, jak ten manewr wykonać poprawnie i zgodnie z zasadami o ruchu drogowym. Bywa, że oznaczenia pasów mogą być niejasne i trudne do zinterpretowania w czasie ruchu. Skręcanie w prawo przez buspas zazwyczaj zależy od lokalnych przepisów ruchu oraz sygnalizacji świetlnej. Zdarza się, że na jednej ulicy z buspasem i kilkoma skrzyżowaniami, na każdym z nich będzie nieco inna organizacja ruchu. Ogólnie rzecz biorąc, należy bardzo uważnie obserwować znaki poziome i pionowe, aby dostosować się do obowiązujących zasad ruchu. Oto kilka ogólnych wskazówek, które mogą pomóc:

  • Sygnalizacja świetlna: Jeśli na skrzyżowaniu istnieje sygnalizacja świetlna, to należy postępować zgodnie z sygnałami świetlnymi. Jeśli jest zielone światło, można skręcić w prawo przez buspas, o ile nie ma innych ograniczeń określonych przez znaki drogowe.
  • Oznakowanie poziome i pionowe: Należy sprawdzić oznakowanie na buspasie oraz na drodze, na której się znajdujemy. Jeśli na buspasie lub na drodze nie ma znaków zakazu skrętu w prawo, to zazwyczaj można skręcić w prawo, przekraczając buspas lub korzystając z niego po minięciu linii ciągłej. Bardzo często bywa tak, że z buspasa można skręcić w lewo, natomiast pojazdy uprawnione do jazdy tym pasem mogą jechać na wprost.
  • Piesi i rowerzyści: Zawsze trzeba upewnić się, że nie ma pieszych ani rowerzystów na buspasie, zanim dokonasz skrętu w prawo. Należy uważać na innych uczestników ruchu i dać im pierwszeństwo, jeśli buspas jest przecinany.
  • Sytuacje wyjątkowe: W niektórych miejscach mogą obowiązywać specjalne przepisy dotyczące skręcania przez buspasy. Dlatego zawsze warto sprawdzić lokalne przepisy i oznakowanie na danym skrzyżowaniu.

Pamiętaj, że przepisy mogą się różnić w zależności od regionu, miasta lub kraju, więc zawsze warto być ostrożnym i przestrzegać znaków drogowych oraz sygnalizacji świetlnej.

Jaki mandat i ile punktów karnych za jazdę buspasem?

Jak wspomnieliśmy na początku, jazda buspasem jest kusząca, a możliwość ominięcia korka i zyskanie kilku, a nawet kilkunastu minut jawi się jako doskonały pomysł, ale czy warto? Za jazdę buspasem pojazdem bez uprawnień obowiązuje mandat karny w wysokości 100 złotych i 1 punkt karny. Teoretycznie niewiele, ale bardzo często dochodzi do różnych kombinacji. Przykładowo jadąc na wprost buspasem przez skrzyżowanie, na którym obowiązuje zakaz jazdy prosto dla aut bez uprawnień, zainkasujemy mandat karny w wysokości 350 złotych i aż 6 punktów karnych (250 złotych i 5 punktów karnych za niezastosowanie się do znaku F10 oraz 100 złotych i 1 punkt karnych za jazdę buspasem bez uprawnień.

Polecamy również:

Więcej na temat zasad dotyczących buspasa

Mandat za brak pasów. Ile wynosi?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji