PoradyPoradyMandat za brak pasów. To nic przy punktach karnych, jakie za to...

Mandat za brak pasów. To nic przy punktach karnych, jakie za to grożą

Mimo wielu badań potwierdzających korzystny wpływ pasów na bezpieczeństwo, wciąż nie brakuje osób jeżdżących bez zapiętych pasów. Tymczasem mandat za brak pasów może dostać nie tylko kierowca samochodu.

Pasów samochodowych nie wymyślono dla utrudnienia życia kierowcy i podróżujących autem pasażerów. Ich priorytetowe zadanie to zapewnienie bezpieczeństwa osób w aucie, choć pozytywnie przekładają się również na wyczucie samochodu poprzez zajęcie odpowiedniej pozycji za kierownicą. Pasy przytwierdzają bowiem ciało do fotela/kanapy, chroniąc przed przesuwaniem podczas pokonywania autem zakrętów. Dzięki nim kierowca lepiej panuje nad pojazdem, a pasażer czuje się pewniej na swoim miejscu.

Jednak główny priorytet pasów do bezpieczeństwo. Nie sposób oszukać praw fizyki, a te są bezlitosne. W momencie zderzenia na osoby w środku samochodu działa ogromna siła przeciążenia: szacuje się, że człowiek ważący 75 kg zostanie wyrzucony z siedzenia z siłą prawie 4 ton, a takiej energii nikt nie jest w stanie się przeciwstawić. Jedynie prawidłowo zapięty pas bezpieczeństwa utrzyma ciało na swoim miejscu i tym samym pozwoli spełnić swoje zadanie poduszkom powietrznym (uchronią one podróżnych pod warunkiem, że w momencie wystrzału kierowca/pasażer nie uderzą w nie z całej siły).

Pasy bezpieczeństwa. Jak je prawidłowo zapiąć?

Z tych kilku powodów nie można, dla ochrony własnego (i innych) życia i zdrowia, zapominać o zapinaniu pasów w aucie. Oprócz tego trzeba pamiętać, by zrobić to w sposób prawidłowy. Pas biodrowy powinien opinać biodra jak najniżej względem brzucha, natomiast pas piersiowy musi biec nad środkiem barku i nie zsuwać się z ramienia. Należy zadbać też o to, by pasy płasko przylegały do ciała: nie były zwinięte ani zbyt luźne. Temu ostatniemu zapobiegają pasy samonapinające spotykane w wielu nawet dość wiekowych autach, niemniej podróżny powinien co jakiś czas sprawdzać naciąg pasów i ewentualnie go poprawić w taki sposób, by ściślej opasały ciało.

Mandat za brak pasów. Ile punktów karnych?

Choć nowoczesne pasy bezpieczeństwa, o ile są prawidłowo zapięte, na dobrą sprawę nie ograniczają motoryki kierującego, policjanci każdego roku regularnie przyłapują użytkowników aut, który „zapomnieli” o zapięciu pasów. Takie zachowanie to nie tylko igranie z własnym losem (i przewożonych pasażerów), ale i ryzyko otrzymania mandatu. Co prawda nie jest on wysoki (100 zł), ale na konto kierowcy przy okazji przybędą 2 punkty karne. Nie są to jednak jedyne konsekwencje jazdy bez zapiętych pasów. Kolejne 100 zł kierujący otrzyma za przewożenie pasażerów z niezapiętymi pasami. Tym razem trzeba liczyć się z poważniejszymi konsekwencjami punktowymi: taryfikator przewiduje za to aż 5 punktów karnych. Sami pasażerowie również otrzymają 100-złotowy mandat, ale bez punktów karnych. Warto zdawać sobie sprawę, że kierowca może uniknąć konsekwencji, jeśli będzie utrzymywał, że upomniał pasażerów o zapięcie pasów i nie zdawał sobie sprawy, że jego prośba nie została spełniona.

Mandat za brak pasów
Za niezapięcie własnych pasów kierowcy nie grożą znaczne kary. Poważniej robi się, gdy kierujący nie dopilnuje, by pasy zapięli pasażerowie, lub gdy mundurowy będzie miał zastrzeżenia co do przewozu dzieci.

Mandat za niezapięte pasy. Kiedy jeszcze można dostać?

Mandat za brak pasów można także dostać za nieprawidłowy przewóz dziecka. Wynosi on 300 zł, a dodatkową konsekwencją jest wpisanie na konto kierującego 5 punktów karnych. Tu lepiej się „pilnować”, bo powyższe kary tyczą się jednego dziecka: za niewłaściwe przewożenie dwójki dzieci jest już 10 punktów karnych, a więcej niż dwojga dzieci – 15 punktów karnych.

Mandat za brak pasów. Kto go nie dostanie?

Przepisy wyłączają z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa kilka grup osób. Są to:

  • osoby posiadające zaświadczenie lekarskie zawierające przeciwwskazania do zapinania pasów;
  • kobiety w widocznej ciąży;
  • osoba niepełnosprawna lub chora przewożona na wózku inwalidzkim lub noszach;
  • taksówkarz, który transportuje inne osoby;
  • instruktor nauki jazdy lub egzaminator w czasie szkolenia lub egzaminu;
  • funkcjonariusze przewożący osobę zatrzymaną;
  • zespół medyczny podczas udzielania pomocy medycznej;
  • funkcjonariusze SOP oraz Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania czynności służbowych;
  • konwojent podczas przewożenia pieniędzy.

Polecamy również:

Aktualny taryfikator mandatów. Ile zapłacisz za wykroczenia?

Guzik na pasie bezpieczeństwa. Co czego służy?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji