Ford Transit

Najnowszy ranking Euro NCAP potwierdza, że samochody dostawcze coraz bardziej „dbają” o zdrowie i życie podróżujących nimi osób. Oto wyniki rankingu bezpieczeństwa aut dostawczych Euro NCAP.

Przeciętne przedsiębiorstwo nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować bez samochodu do przewozu towarów lub ich całej floty. Auta dostawcze pełnią na tyle ważną rolę, że nie potrzeba daleko sięgających działań marketingowych lub promocyjnych, by znalazły nowych właścicieli. Najistotniejszym kryterium wyboru dostawczaka jest oczywiście przestrzeń ładunkowa, ale liczy się również popularność danego modelu (im większa, tym lepsza dostępność części zamiennych i niższe koszty napraw) oraz warunki finansowania przy zakupie.

Euro NCAP, jako instytucja przeprowadzająca testy zderzeniowe nowych samochodów, zwraca uwagę na jeszcze jedną kwestię w autach dostawczych – bezpieczeństwo. Z kilku powodów stawia ją na wyższym miejscu niż w samochodach osobowych: raz, że na drogach jeździ pełno aut do przewozu ładunków, dwa – mają obszerniejsze gabaryty i są cięższe od „osobówek”, w związku z czym stanowią większe niebezpieczeństwo dla pieszych i innych kierowców.

Dlatego też w ubiegłorocznym rankingu samochodów dostawczych Euro NCAP niektóre modele poniosły klęskę poprzez brak zamontowanych systemów poprawiających bezpieczeństwo podróżowania. W tegorocznej edycji 2022 sytuacja uległa istotnej poprawia, co pozwala sądzić, że producenci wyciągnęli wnioski i posłuchali sugestii instytucji, by dostawczaki miały na pokładzie podobnych asystentów kierowcy, jak większość „osobówek”.

W rankingu bezpieczeństwa samochodów dostawczych wzięło udział 19 modeli dostępnych na rynku europejskim, których produkcja trwa do dzisiaj. Każde auto dostawcze przebadano pod kątem obecności i skuteczności działania systemów bezpieczeństwa z 6 kategorii:

  1. Kategoria 1: systemy awaryjnego hamowania zapobiegające lub łagodzące skutki wypadków z innymi pojazdami;
  2. Kategoria 2: systemy awaryjnego hamowania zapobiegające lub łagodzące skutki wypadków z pieszymi;
  3. Kategoria 3: systemy awaryjnego hamowania zapobiegające lub łagodzące skutki wypadków z rowerzystami;
  4. Kategoria 4: systemy utrzymywania pojazdu we właściwym pasie ruchu;
  5. Kategoria 5: systemy wspomagające utrzymywanie bezpiecznej prędkości;
  6. Kategoria 6: systemy monitorujące koncentrację kierowcy i przypominające o zapięciu pasów bezpieczeństwa.

W każdej kategorii (o różnej wadze) samochody dostawcze miały przyznawane punkty, które potem przeliczono na procentowy wskaźnik poziomu bezpieczeństwa. Oprócz tego zweryfikowano, które systemy znajdują się na liście wyposażenia standardowego oraz opcjonalnego konkretnego samochodu. Za otrzymane rezultaty przyznawano medaleplatynowy (powyżej 80%), złoty (60-80%), srebrny (40-60%) i brązowy (20-40%).

Oto wyniki rankingu bezpieczeństwa aut dostawczych Euro NCAP.

Wyniki rankingu bezpieczeństwa samochodów dostawczych Euro NCAP 2022
Kategoria 1 (max 30 pkt)Kategoria 2 (max 10 pkt)Kategoria 3 (max 10 pkt)Kategoria 4 (max 20 pkt)Kategoria 5 (max 15 pkt)Kategoria 6 (max 15 pkt)Wynik
Fiat Ducato 2.2 MultiJet 18023,29,910,018,811,315,0 88% 
Ford Transit 2.0 EcoBlue22,19,08,63,815,010,0 68% 
Volkswagen Transporter T6 2.0 TDI 4MOTION15,67,38,218,811,05,0 65% 
Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue D24,68,22,93,814,110,0 63% 
Mercedes Vito 119 CDI BlueTEC25,35,37,62,56,315,0 61% 
Mercedes Sprinter 316 CDI13,35,68,52,57,515,0 52% 
Nissan Primastar 2.0 dCi 120 Sport15,52,512,315,0 45% 
Renault Trafic 2.0 dCi 120 Sport15,52,512,315,0 45% 
Peugeot Expert 2.0 HDi 180 Asphalt20,64,81,312,95,0 44% 
Volkswagen Crafter 4MOTION 35 Kasten Trendline HD14,215,05,310,0 44% 
Opel/Vauxhall Vivaro 2.0 D 120 Elite19,14,41,312,95,0 42% 
Iveco Daily 2.3 e-VGT13,212,56,310,0 41% 
Citroen Jumpy 2.0 HDi20,64,81,35,45,0 37% 
Toyota ProAce 2.0 D Medium Comfort22,14,11,35,45,0 37% 
Opel/Vauxhall Movano 2.2 Diesel24,01,33,55,0 33% 
Peugeot Boxer 2.2 HDi24,01,33,55,0 33% 
Citroen Jumper 2.2 HDi Driver22,51,33,55,0 32% 
Renault Master 2.3 dCi 150 Nordic Line10,42,56,310,0 29% 
Nisan Interstar 2.3 dCi 135 Acenta2,56,310,018%

Ze zdecydowaną przewagą zwyciężył Fiat Ducato, który jako jedyny otrzymał platynowy medal za deklarowany poziom bezpieczeństwa. Co prawda dostawczy Fiat nie oferuje „wspomagaczy” kierowcy w standardzie, ale jeśli znajdują się na pokładzie, działają niemalże bez zarzutu. Złote medale przyznano z kolei czterem modelom: Fordowi Transitowi i Transitowi Custom, Volkswagenowi Transporterowi oraz Mercedesowi Vito. W przeważającej części na niższą ocenę końcową przełożyły się zastrzeżenia do pracy asystenta utrzymywania pasa ruchu.

Kolejne siedem samochodów otrzymało srebrne medale. W tym gronie pojawiły się dostawczaki, które niektórych systemów bezpieczeństwa nie oferują nawet w opcji. Z kolei zdobywcy brązowych medali, nawet jeśli dysponują elektroniką wspomagającą kierowcę, to jej działanie pozostawia sporo do życzenia. Największymi brakami w tej kwestii odznaczył się Nissan Interstar, jako jedyny nie posiadający, nawet za dopłatą, systemów awaryjnego hamowania przed innymi autami oraz pieszymi i rowerzystami. Z tego powodu nie zdobył on żadnego medalu i został sklasyfikowany przez Euro NCAP jako model „Niezalecany”.

Redakcja poleca uwadze:

Najlepsze samochody dostawcze w rankingu Marka Nr 1

Samochody dostawcze na minuty. Czy to dobre rozwiązanie?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj