W gamie silnikowej Avensisa III nie uświadczymy jednostek przyspieszających bicie serca, ale w przypadku niektórych można już liczyć na niezawodność. Z jakim silnikiem najlepiej wybrać Avensisa III?
Po 10 latach produkcji Avensis ustąpił miejsca większemu modelowi Camry, który w całości, przynajmniej jeśli chodzi o europejski rynek, stawia na napęd hybrydowy. Avensis nigdy go nie uświadczył, co może trochę dziwić, zważywszy na doświadczenie Toyoty w opracowywaniu hybryd. Zamiast tego postawiono na nieskomplikowane, ale i niezbyt mocne benzynowe jednostki wolnossące oraz przejęto od poprzednika część turbodiesli, w międzyczasie „pożyczając” silniki od BMW. Z jakim napędem najlepiej wybrać Avensisa III, by cieszyć się z niezawodności, do której przyzwyczaiła wcześniej Toyota? I czy jest to możliwe, biorąc pod uwagę młody wiek modelu (a więc i jego zaawansowanie konstrukcyjne)?
Używana Toyota Avensis III – silniki benzynowe
Toyota zainstalowała pod maskami Avensisów trzy benzynowe jednostki o bardzo podobnej budowie – pochodziły bowiem z jednej rodziny ZR. Oznaczała je jako Valvematic. Jest to nazwa kolejnej ewolucji systemu zmiennych wzniosów zaworów, znany w starszych modelach jako VVT-i. Zastosowane zmiany miały przynieść większe korzyści na zużyciu paliwa, w rzeczywistości jednak wszystkie silniki Valvematic niespecjalnie zachwycają spalaniem. A są to: 1.6/132 KM, 1.8/147 KM i 2.0/152 KM. Rozwijają akceptowalne poziomy mocy maksymalnej, niemniej przez brak turbodoładowania nie są w stanie wygenerować pokaźnego momentu obrotowego (poniżej 200 Nm), przez co ich dynamika pozostaje najwyżej przeciętna. Z drugiej jednak strony zastosowane w nich rozwiązania techniczne sprzyjają montażowi instalacji gazowej (pośredni wtrysk paliwa, hydrauliczna regulacja luzu zaworowego). Wtedy znacznie redukujemy koszty paliwa, a w przypadku tych silników zazwyczaj stanowi ono jedyny wydatek eksploatacyjny, oczywiście poza olejem i innymi płynami. Na potencjalne koszty może ewentualnie narazić opcjonalnie zestawiana z 1.8 i 2.0 bezstopniowa skrzynia biegów Multidrive-S, która nie przepada za agresywnym stylem jazdy. Sporadycznie zachodzi konieczność wymiany łańcucha rozrządu w samochodach z przebiegami powyżej 200 tys. km.
Używana Toyota Avensis III – silniki Diesla
Turbodiesle w Avensisie III pochodzą ze znanej już w poprzedniczce rodziny AD, wykorzystującej zasilanie common rail, łańcuchowy rozrząd oraz turbosprężarki ze zmienną geometrią. Na początku montowano 126-konnego 2.0 D-4D oraz dwie odmiany 2.2: D-4D o mocy 150 KM i D-CAT/177 KM. Drugiego z nich wyposażono w skomplikowany układ oczyszczania filtra cząstek stałych za pomocą dodatkowego wtryskiwacza. W Avensisie problemy z wadą materiałową bloku silnika (pojawiały się na nim mikropęknięcia) występuje na mniejszą skalę niż w poprzednim modelu, ale wciąż jest realny. Na tą samą przypadłość cierpiały również wczesne wersje 2.0 D-4D/126 KM: zupełnie wolne od tej przypadłości są dopiero warianty 124-konne (2011-2015). Na pocieszenie: 2-litrowe turbodiesle do 2010 r. nie posiadały filtrów cząstek stałych. W 2015 r. Toyota gruntownie przemodelowała wysokoprężną gamę, usuwając wszystkie swoje silniki i zastępując je dwoma od BMW (seria N47) – 1.6/112 KM i 2.0/143 KM. To jednostki znane m.in. z Mini i mniejszych modeli bawarskiej marki. Optimum dla Avensisa to dopiero „2-litrówka”: 1.6 D-4D często wybierano do flot. W Toyotach montowano już zmodernizowane konstrukcje niemieckich silników, stąd rzadko pojawiają się problemy z rozciągającymi łańcuchami rozrządu. Każdego turbodiesla zestawiano z 6-biegową skrzynią ręczną, zaś „automat” z przetwornikiem momentu zarezerwowano wyłącznie dla 150-konnego 2.2 D-4D.
Używana Toyota Avensis III – który silnik wybrać?
Niskie rachunki na paliwo przyniosą tylko bazowe diesle 1.6/2.0 D-4D, z tym że ten drugi nie jest do końca niezawodny, a pierwszy – słabowity. Topowe wersje 2.2 nie tylko są paliwożerne, ale i najdroższe w naprawach i diagnostyce. Najmniej angażującą eksploatację bezsprzecznie zapewnią benzynowe Avensisy, choć zdajemy sobie sprawę, że nie każdemu przypadnie do gustu ich zachowawcza charakterystyka. Mimo wszystko to je polecamy z całego grona.
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Toyoty Avensis III, odsyłamy do poniższego materiału:
Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie
Silnik | 1.6 Valvematic | 1.8 Valvematic | 2.0 Valvematic |
---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1798 cm³ | 1987 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 132 KM | 147 KM | 152 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 180 Nm | 196 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s | 9,4 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 200 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Silnik | 1.6 D-4D | 2.0 D-4D | 2.0 D-4D | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-CAT |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1995 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 2231 cm³ | 2231 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 112 KM | 143 KM | 124 KM | 126 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 320 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s | 9,5 s | 9,8 s | 9,7 s | 8,9 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 210 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,8 l/100 km |