Opona zimowa latem

Jazda na oponach letnich w zimę niesie za sobą duże niebezpieczeństwo. Czy podobnie jest z zimówkami w porze letniej? Oto nasz test zachowania się opon zimowych w lecie.

Część kierowców z różnych powodów (nie tylko z oszczędności) zostawia opony zimowe do jazdy w okresie letnim. Wielu natomiast pyta, czy takie postępowanie nie jest ignorancją zasad bezpieczeństwa lub przesadną oszczędnością. O ile zimą jazda na zimowych oponach jest zalecana w określonych miesiącach, nie ma żadnego przepisu zabraniającego jazdy na zimówkach w porze letniej. Sprawdziliśmy, czy w warunkach letnich ogumienie zimowe faktycznie stwarza większe zagrożenie. Do porównania użyto dodatkowo zużytych opon obu typów.

Nie na zakręty, a w kałuże

Hamowanie na suchym
Hamowanie na suchym

Podczas hamowania na suchej nawierzchni ze 100 km/h najlepiej zachowała się opona letnia, a zimówka wyhamowała 4 metry dalej. Ma mokrym asfalcie różnica była jeszcze mniejsza, bo 3 metry. Tutaj nie popisała się używana opona, która wyhamowała na dystansie aż 82 metrów. Czym wytłumaczyć opisane różnice w drogach hamowania? Opona zimowa jest „miększa” i ma bieżnik poprzecinany lamelami, przez co bardziej się odkształca, powodując gorsze hamowanie i słabszą przyczepność w zakrętach. Szerokie rowki bieżnika przydają się natomiast podczas wjazdu w kałużę – odprowadzają wodę szybciej niż w oponie letniej, co pozwala na uzyskanie lepszego wyniku w aquaplaningu.

Bez większej różnicy

Obiektywnie patrząc, opona zimowa w letnich warunkach nie stwarza zagrożenia i zachowuje podobne parametry jak letnia. Jeżdżąc na nich trzeba być przygotowanym na nieznacznie gorsze prowadzenie i drogę hamowania. Przestrzegamy przed stosowaniem używanych opon z niskim bieżnikiem – bywają zdradliwe zwłaszcza na mokrym asfalcie.

Różnice parametrów opon zimowej, letniej i zużytej latem

Hamowanie na sucho
ze 100 km/h
Hamowanie na mokro
ze 100 km/h
Prędkość aquaplaningu
Opona zimowa 45,5 m 65 m 78 km/h
Opona letnia 41,5 m 62 m 75 km/h
Opona zużyta 44 m 82 m 63 km/h