Preparat ceramiczny - nakładanie

We współczesnych autach odchodzi się od smarowania wielu podzespołów uniwersalnym smarem tzw. Towotem. Przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje smarów i ich zastosowanie.

Smar litowy typu ŁT 43 (Towot) jest powszechnie używany do zabezpieczania wielu elementów samochodu, a w rzeczywistości ma tylko dwa zastosowania – do łożysk typu otwartego i do prowadnic foteli przesuwnych. Kierowcy często wybierają go nie tylko ze względu na niską cenę, ale też z przyzwyczajenia, bo kiedyś konserwowali nim swoje poprzednie samochody. Nowoczesne auta właściwie już nie mają otwartych łożysk, w związku z czym użycie towotu mija się z celem. Na rynku dostępnych jest wiele różnych smarów, których skład, konsystencja i zapach umożliwią jak najłatwiejsze zastosowanie, bez odczuwania przykrego zapachu lub np. pobrudzenia. I tak smary do użycia we wnętrzu mogą być bezbarwne i bezwonne, a także pakowane w puszkę spreju. Jeszcze inne np. mają odporność na wysokie temperatury lub są dedykowane do konkretnych części.

Kluczowy właściwy dobór

W dzisiejszych czasach do większości elementów auta dobierzemy odpowiedni smar, dzięki któremu nie tylko zabezpieczymy daną część, ale też unikniemy ubrudzenia. Środek jednak trzeba dobrać umiejętnie, bo użycie w niewłaściwym miejscu będzie miało przykry skutek. Przykładowo: pasty miedziowej nie nakłada się na powierzchnię piast kół, bo mogą wtedy zardzewieć i się zapiec. Niestety, nawet mechanicy nie przykładają zbyt dużej uwagi do doboru właściwego smaru i albo go nadużywają, albo stosują niezalecane.

Oto 13 smarów, którymi zabezpieczymy różne części auta.

Smar teflonowy
Smar teflonowy
Smar teflonowy

Stosuje się go do elementów z plastiku (zawiasy, prowadnice), a także do prowadnic szyb i pracujących elementów gumowych. Smar jest bezbarwny, odtłuszczony i odporny na działanie wody. Kosztuje 20 zł.

 

 

Preparat ceramiczny
Preparat ceramiczny
Preparat ceramiczny

Najczęściej aplikuje się go na elementy, przy których panuje wysoka temperatura, czyli świece żarowe lub piasty pod aluminiowe koła. Nie ma przeciwwskazań do użycia także na aluminium. Środek w spreju kosztuje 20 zł.

 

Pasta do montażu wtryskiwaczy
Pasta do montażu wtryskiwaczy
Pasta do montażu wtryskiwaczy

Preparat ma konsystencję gęstego smaru i zapobiega zapiekaniu się korpusów w głowicy silnika, dlatego nanosi się go na wtryskiwacze common rail. Oprócz tego można go zastosować do świec żarowych. Koszt tubki: 50 zł.

 

 

Smar do połączeń elektrycznych
Smar do połączeń elektrycznych
Smar do połączeń elektrycznych

Tłusty preparat, poprawiający kontakt w połączeniach elektrycznych i zabezpieczający ich styki np. w gniazdku haka holowniczego. Przydaje się też do wtyczek instalacji elektrycznych. Cena: 30 zł.

 

 

Smar miedziany
Smar miedziany
Smar miedziany

Środek ma za zadanie ochronić przed zapieczeniem mało ruchliwe połączenia w samochodzie, dlatego nakłada się go na śruby wahaczy, połączenia układu wydechowego lub elektryczne. Powoduje korozję aluminium, dlatego nie można go stosować na piasty pod alufelgi. Preparat niedrogi, bo kosztujący 8 zł.

 

Pasta do montażu klocków hamulcowych
Pasta do montażu klocków hamulcowych
Pasta do montażu klocków hamulcowych

Tani preparat (5 zł) eliminiujący piski i stuki w układzie hamulcowym przez zaaplikowanie go na zewnętrzną ścianę klocków. Tworzy w ten sposób przyczepną warstwę między klockiem a tłoczkiem i zaciskiem. Nie szkodzi mu woda, sól i wysoka temperatura.

 

 

Smar do prowadnic
Smar do prowadnic
Smar do prowadnic

Charakteryzuje się silnym i długotrwałym przyleganiem. Do zaaplikowania na ruchome elementy narażone na wibracje i wstrząsy, takie jak prowadnice szyberdachu i zawiasy drzwi. Kosztuje 50 zł.

 

 

Pasta do tłoczków hamulcowych
Pasta do tłoczków hamulcowych
Pasta do tłoczków hamulcowych

Nakłada się ją na powierzchnię wewnętrznych elementów zacisków i cylinderków hamulcowych, przy czym trzeba pamiętać, że na tłoczki nie wolno stosować innych smarów. Preparat rozpuszcza się w płynie hamulcowym i jest odporny na wysokie temperatury. Cena: 50 zł.

 

 

Smar aluminiowy
Smar aluminiowy
Smar aluminiowy

Nie powoduje korozji elektrolitycznej i można go nanosić na piasty pod felgi aluminiowe. Znajdzie zastosowanie także w śrubach wahaczy aluminiowych. Nadaje się do zamiennego stosowania z pastą ceramiczną. Jest jednak od niej droższy (40 zł).

 

Smar grafitowy
Smar grafitowy
Smar grafitowy

Smar odporny na działanie warunków atmosferycznych doskonale chroni takie elementy jak pióra resorów, gwinty śrub tylnej belki i inne narażone na działanie wody i soli. Nie zaleca się stosowania go na śruby do kół. Kosztuje 10 zł.

 

Smar silikonowy
Smar silikonowy
Smar silikonowy

Środek zabezpiecza gumowe elementy przed parceniem, a także przywraca im elastyczność. Najczęstsze stosowanie: na uszczelki, spinki tapicerki, plastikowe zatrzaski. Można go zamieniać ze smarem teflonowym. Cena: 10 zł.

 

Preparat wielozadaniowy
Preparat wielozadaniowy
Preparat wielozadaniowy

Ma właściwości penetrujące, przydające się do odkręcenia zapieczonej i zardzewiałej śruby. Oprócz tego poprawia kontakt i zabezpiecza połączenia elektryczne, a także zawiasy i zamki. Ale uwaga: środek dogłębnie oczyszcza dany element, przez później trzeba go nasmarować. Do kupienia za 25 zł.

 

Smar biały
Smar biały
Smar biały

Wodoodporny i antykorozyjny preparat, będący gęstą cieczą. Doskonale przylega do podłoża i zapewnia długotrwałą ochronę. Stosuje się go do zawiasów drzwi, mechanizmów zamykania i linek. Kosztuje 27 zł.