PoradyPoradyTorsen. Co to jest i czym się różni od układu Haldex?

Torsen. Co to jest i czym się różni od układu Haldex?

Torsen i Haldex to dwa różne systemy napędowe stosowane w samochodach z napędem 4×4 (AWD). Oba mają swoje unikalne cechy i zastosowania. Czym się różni Torsen od układu Haldex?

Co to jest Torsen? W jakich napędach jest stosowany?

Torsen to rodzaj mechanizmu różnicowego, który automatycznie rozdziela moment obrotowy między kołami pojazdu. Nazwa „Torsen” pochodzi od angielskiego „TORque SENsing”, co oznacza „wyczucie momentu obrotowego”. Mechanizm ten jest często stosowany w samochodach z napędem na wszystkie koła (AWD), gdzie zapewnia lepszą przyczepność i kontrolę nad pojazdem, szczególnie w trudnych warunkach drogowych.

Jak działa Torsen? Co wyróżnia ten mechanizm różnicowy?

Mechanizm Torsen składa się z przekładni ślimakowych, które są połączone z kołami zębatymi o osiach wichrowatych. Dzięki temu, gdy jedno z kół zaczyna tracić przyczepność, mechanizm automatycznie przenosi większą część momentu obrotowego na koło lub oś z lepszą przyczepnością.

Jakie są rodzaje Torsena? Istnieją trzy główne typy mechanizmu Torsen:

  • Torsen Typ 1 (T1): wykorzystuje przekładnię planetarną typu „INVEX” z zębami kołowo-łukowymi;
  • Torsen Typ 2 (T2): posiada przekładnię planetarną typu „EQUVEX” z walcowymi zębami śrubowymi;
  • Torsen Typ 3 (T3): jest przekładnią planetarną z wewnętrznym uzębieniem, zaprojektowaną specjalnie dla pojazdów AWD.

Kluczową cechą mechanizmów Torsen jest Współczynnik TBR (Torque Bias Ratio), który określa, ile razy więcej momentu obrotowego może być przekazane na oś z lepszą przyczepnością. Na przykład, TBR 4:1 oznacza, że na oś z lepszą przyczepnością może trafić cztery razy więcej momentu niż na drugą oś.

Torsen – zalety i wady

Zalety Torsena:

  • Naturalne prowadzenie. Działanie Torsena jest mechaniczne, co przekłada się na naturalne prowadzenie pojazdu i możliwość „wyczucia” auta przez kierowcę.
  • Skuteczność. Mechanizm Torsen jest bardzo skuteczny w przenoszeniu napędu, co jest szczególnie ważne w trudnych warunkach drogowych.
  • Trwałość. Jako rozwiązanie mechaniczne, Torsen jest bardzo trwały i mało podatny na awarie.

Wady Torsena:

  • Ciężar i koszt. Ze względu na dość wysokie zaawansowanie i skomplikowanie mechanizmu, jest on problematyczny oraz drogi w produkcji i serwisie.
  • Ograniczenia konstrukcyjne. Zdolność do blokowania kół jest ograniczona, ponieważ moment obrotowy na osi obciążonej nie może być znacznie wyższy niż na osi poślizgowej.
  • Ekstremalne warunki. Torsen ma trudności w pokonywaniu ekstremalnych terenów, ponieważ mechanizm ten nie zapobiega całkowitemu uślizgowi kół.

Zastosowanie Torsena w samochodach

Torsen może być stosowany zarówno pomiędzy kołami jednej osi, jak i pomiędzy osiami w napędach 4×4. Jest to szczególnie przydatne w samochodach terenowych, sportowych oraz wyczynowych, gdzie nierówny rozdział momentu napędowego może być korzystny.

W jakich modelach Audi jest Torsen?

Mechanizm Torsen jest najczęściej montowany w samochodach z napędem na obie osie i służy do optymalnego rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy oś przednią i tylną. Może być stosowany zarówno jako centralny, jak i osiowy mechanizm różnicowy, co pozwala na efektywne przenoszenie momentu obrotowego na koła o lepszej przyczepności. W przypadku samochodów marki Audi z napędem quattro, Torsen jest kluczowym elementem systemu, zapewniającym równomierne rozłożenie siły napędowej między wszystkie koła. Taki układ stosowany jest m.in. w Audi A4, Audi A6, Audi A8 czy w odmianach Allroad.

Czy quattro to Torsen?

Quattro to nazwa napędu na cztery koła stosowanego przez Audi, a Torsen jest jednym z mechanizmów różnicowych wykorzystywanych w tym systemie. Nie wszystkie systemy quattro używają Torsena, ale jest on kluczowym elementem w wielu modelach Audi.

Torsen
Audi w napędzie quattro stosowało dyferencjał Torsen głównie w modelach z silnikami umieszczonymi wzdłużnie.

Czym się różni Torsen od układu Haldex?

Torsen i Haldex to dwa różne systemy napędowe stosowane w samochodach z napędem na wszystkie koła (AWD). Oba mają swoje unikalne cechy i zastosowania. Czym się różni Torsen od układu Haldex?

  • Torsen jest mechanicznym układem różnicowym, który automatycznie rozdziela moment obrotowy między kołami pojazdu, w zależności od ich przyczepności. Torsen jest bardzo trwały, skuteczny i zapewnia naturalne prowadzenie pojazdu. Jednak Torsen jest też ciężki, drogi, ma ograniczoną zdolność do blokowania kół i nie radzi sobie w ekstremalnych warunkach. Torsen jest często stosowany w samochodach terenowych, sportowych i wyczynowych, takich jak Audi z serii RS i Quattro.
  • Haldex jest samoblokującym dyferencjałem, który wykorzystuje wielopłytkowe sprzęgło ciernie obsługiwane za pomocą pompy hydraulicznej i sterowane elektronicznie. Haldex jest bardziej elastyczny, adaptacyjny i oszczędny w zużyciu paliwa niż Torsen. Jednak Haldex jest też mniej niezawodny, mniej bezpośredni i wymaga częstszego serwisowania niż Torsen. Haldex jest często stosowany w nowoczesnych samochodach osobowych, takich jak Volkswagen Golf, Skoda Octavia czy Volvo XC60.

Torsen vs Haldex. Który jest lepszy?

Wybór między systemem Torsen a Haldex zależy od preferencji użytkownika oraz od warunków, w jakich pojazd jest używany. Torsen jest mechanicznym układem różnicowym, cenionym za trwałość i bezpośrednią reakcję, natomiast Haldex jest nowocześniejszym rozwiązaniem, które oferuje większą elastyczność i adaptacyjność, szczególnie w nowoczesnych samochodach osobowych. Oba systemy mają swoje zalety i są lepiej dopasowane do różnych scenariuszy jazdy. Dlatego też, nie można jednoznacznie stwierdzić, który z nich jest lepszy – to zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji kierowcy.

Torsen – podsumowanie

Torsen i Haldex to dwa zaawansowane systemy napędowe, które mają swoje mocne strony w różnych scenariuszach jazdy. Wybór między nimi powinien być podyktowany specyficznymi potrzebami kierowcy oraz charakterystyką pojazdu. Wiedza o tych systemach pozwala na lepsze zrozumienie działania napędu na wszystkie koła i wybór odpowiedniego rozwiązania dla konkretnego samochodu.

Polecamy także:

Napęd quattro. Jak ewoluował słynny napęd Audi?

Jakie są rodzaje napędów na 4 koła? Który jest najlepszy?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji