Mercedes

Samochód w nadwoziu kombi jest nie tylko praktyczne, ale może też być równie szybkie jak sedan lub hatchback. Oto przegląd polecanych używanych kombi z mocnymi silnikami o mocy powyżej 200 KM.

W Europie kombi nie przestają tracić na popularności, dlatego producenci nie rezygnują z oferowania swoich modeli właśnie w tej wersji nadwoziowej. Dzięki temu odbiorcy zainteresowani samochodem z drugiej ręki mają szerokie pole manewru, by znaleźć idealne auto dla siebie. Wcale nie musi to być samochód ubogo wyposażony ze słabym silnikiem, którego jedyną zaletą jest pojemny bagażnik. Kombi już dawno przestały być wyłącznie małymi bagażówkami i często zapewniają kierowcy podobny poziom wyposażenia i moc silnika jak pozostałe odmiany nadwoziowe. Zachowują przy tym swoje walory praktyczne i nie wyglądają, jakby bagażnik doczepiono do nich „na siłę” – czasami wręcz całość linii nadwozia lepiej ze sobą współgra niż w sedanie.

Niecodzienny wybór

Kombi z mocnym silnikiem pod maską to wciąż nisza rynkowa, ale w ogłoszeniach nie brakuje ofert aut z silnikami przekraczającymi 200, nawet 300 KM. Kupując szybkie kombi nie trzeba się obawiać, że będzie się słabo prowadzić lub mieć gorsze osiągi od aut w pozostałych wariantach nadwozia. Sztuką jest znaleźć takie auto z dobrych rąk, a to wymaga cierpliwości, bo większość stanowią słabsze wersje z gorszym wyposażeniem. Nieuniknione będzie również wyłożenie większej ilości gotówki. Oto 15 propozycji z różnych segmentów, które łączą codzienną użyteczność z dobrymi osiągami.

Alfa Romeo 159 1750 TBi
Lata produkcji: od 2012 r.
Ceny: od 29 tys. zł

Walory transportowe schodzą w niej na drugi plan, ale to na pewno jedno z najelegantszych kombi w klasie średniej. Alfę oferowano z dwoma silnikami mającymi co najmniej 200 KM. Pierwszy – 260-konny 3.2 V6 JTS bardzo dużo pali, dlatego lepszym wyjściem będzie wybór nieco słabszej jednostki TBi generującej równe 200 KM i osiągającej maksymalny moment obrotowy już przy 1400 obr./min. Ten silnik stosowano również w modelach Brera i Giulietta. Ma bezpośredni wtrysk paliwa oraz sprawiającą problemy turbosprężarkę (w przypadku stosowania nieodpowiedniego oleju. Jednostkę TBi łączono ze skrzynią o oznaczeniu M32, która, oprócz oporu podczas włączania biegów, nieźle się w nich spisuje. Inne możliwe usterki: zatykający się separator par olejowych i awarie wspomagania kierownicy.

Alfa Romeo 159 1750 TBi – dane techniczne
Marka/model Alfa Romeo 159
Polecany silnik 1750 Tbi
Pojemność 1742 ccm
Moc 200 KM
Maks. moment obr. 320 Nm
Prędkość maks. 235 km/h
Przysp. 0-100 km/h 7,7 s
Śr. zużycie paliwa 8,1 l/100 km

Audi A4 (B8) 3.0 TDI
Lata produkcji: 2007-2015
Ceny: od 40 tys. zł

Silnik 3.0 TDI w A4 B8 występował w trzech wariantach mocy: 204 KM (CLAB), 240 KM (CAPA) i 245 KM (CDUC), którego pokrótce opiszemy. Potężna jednostka ma aż 500 Nm momentu obrotowego i rozpędza Audi do „setki’ w niecałe 6 sekund. W porównaniu ze starszymi, podobnymi silnikami producent zredukował w niej liczbę łańcuchów rozrządu z 4 do 2, tym samym zwiększając niezawodność. Problematyczną częścią jest czujnik różnicy ciśnień w filtrze cząstek stałych, czasami „łuszczy” się też pompa paliwa przez zalegające w układzie opiłki metalu. Kupując A4 w tej wersji silnikowej można nastawić się na kompletne wyposażenie i napęd na 4 koła. Nie wszystkie jednak mają 7-biegowy „automat”.

Audi A4 (B8) 3.0 TDI – dane techniczne
Marka/model Audi A4 B8
Polecany silnik 3.0 TDI
Pojemność 2987 ccm
Moc 245 KM
Maks. moment obr. 500 Nm
Prędkość maks. 250 km/h
Przysp. 0-100 km/h 5,9 s
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km

Audi A6 C6 4.2 V8
Lata produkcji: 2004-2011
Ceny: od 32 tys. zł

Oprócz jednostek V10 w S6 i RS6 to najmocniejsza propozycja w A6-tce. 4,2-litrowy silnik oferowano w dwóch wersjach: 40-zaworowym 4.2 MPI (335 KM) oraz 32-zaworowym 4.2 FSI (350 KM), mającym bezpośredni wtrysk paliwa. W pierwszym bolączką są nietrwałe napinacze łańcuchów łączących wałki rozrządu, w drugim osiadający nagar zatyka głowice. 4.2 MPI nadaje się do zasilania gazem, dlatego będzie lepszą propozycją. Spali około 18-20 litrów LPG.

Audi A6 C6 4.2 V8 – dane techniczne
Marka/model Audi A6 C6
Polecany silnik 4.2 V8
Pojemność 4163 ccm
Moc 335 KM
Maks. moment obr. 420 Nm
Prędkość maks. 250 km/h
Przysp. 0-100 km/h 6,0 s
Śr. zużycie paliwa 11,7 l/100 km
Na zdjęciach prezentujemy A6 w odmianie 3.0 TDI (4.2 różni się emblematami z tyłu).

BMW 330d (E91)
Lata produkcji: 2005-2012
Ceny: od 29 tys. zł

Trzylitrowe diesle BMW od lat cieszą się dobrą opinią i łatwo zdobywają nowych nabywców. Silnik już doskonale wypada „na papierze” – 500 Nm i 6,5 s do 100 km/h robi wrażenie w kombi klasy średniej. Do 2008 roku BMW 330d miało jednostkę M57 o mocy 231 KM, później podniesioną ją do 245 KM w N57 (2008-2012). Niestety, zmieniono też w niej rozrząd. Jak się okazało, na mniej trwały. W M57 natomiast możliwe jest poluzowanie się klap wirowych w kolektorze ssącym. Oba warianty trapią problemy z DPF-em. Serię 3 E90/E91 można było nabyć również w 286-konnym wariancie 335d. Model wciąż wygląda nowocześnie, szczególnie w środku.

BMW 330d (E91) – dane techniczne
Marka/model BMW serii 3 (E91)
Polecany silnik 330d
Pojemność 2993 ccm
Moc 231 KM
Maks. moment obr. 500 Nm
Prędkość maks. 250 km/h
Przysp. 0-100 km/h 6,7 s
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km