Renault Megane GT 2.0 TCe
Lata produkcji: od 2012 r.
Ceny: od 32 tys. zł
To jedyne kompaktowe kombi w zestawieniu. Ma też niewielu rywali, m.in. Skodę Octavię RS i Forda Focusa ST. 2.0 TCe w Megane’ie występował w wariantach 180, 190 i 220 KM, z czego jedynie najmocniejsza osiąga 100 km/h w mniej niż 7 sekund. Silnik łączono tylko z ręczną przekładnią. Megane GT „przejął” ze słabszych wersji komfortowe zawieszenie, dzięki czemu sprawnie i przyjemnie połyka kilometry na autostradach. Najczęściej szwankuje w nim elektronika i pojawiają się błędy sterowania na LPG (jeżeli jest założone). Sam silnik na ogół jest dość trwały.
Renault Megane GT 2.0 TCe – dane techniczne
Marka/model | Renault Megane GT |
Polecany silnik | 2.0 TCe |
Pojemność | 1998 ccm |
Moc | 220 KM |
Maks. moment obr. | 340 Nm |
Prędkość maks. | 240 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 6,8 s |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km |
Saab 9-3 2.8 T
Lata produkcji: 2005-2010
Ceny: od 21 tys. zł
W szwedzkim aucie stosowano ten sam silnik co w Insignii, jednak tutaj osiągał nawet 280 KM. Saab lepiej jeździ od niemieckiej odpowiedniczki, bo jest od niej mniejszy i lżejszy. Nie każdy ma 4×4 (w Insignii był seryjny), podobnie jak „automat”. Ponownie przestrzegamy przed usterkami rozrządu. Przed zakupem najlepiej dokładnie osłuchać silnik, w przeciwnym razie czeka nas kosztowna wymiana.
Saab 9-3 2.8 T – dane techniczne
Marka/model | Saab 9-3 |
Polecany silnik | 2.8 T |
Pojemność | 2792 ccm |
Moc | 255 KM |
Maks. moment obr. | 350 Nm |
Prędkość maks. | 250 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 6,7 s |
Śr. zużycie paliwa | 10,2 l/100 km |
Skoda Superb 3.6 V6 FSI
Lata produkcji: 2008-2015
Ceny: od 30 tys. zł
Superb z tym silnikiem jest dość rzadką konfiguracją w morzu egzemplarzy z TSI i TDI. 260-konną jednostkę montowano do końca produkcji tej generacji, w aktualnej już go nie znajdziemy. Ma układ VR6, a co za tym idzie – minimalne rozchylenie cylindrów i pojedynczą głowicę, co może prowadzić do przegrzewania. Trzeba też stale pilnować stanu rozrządu. Wszystkie Superby 3.6 wyposażono w skrzynię DSG i napęd 4×4. Przekładnia boryka się z problemami z mechatroniką i zużyciem sprzęgieł, ale wymiana każdego z tych elementów nie jest przesadnie droga (po 2000 zł). Ze względu na bezpośredni wtrysk paliwa jazda „z gazem” jest możliwa tylko po założeniu kosztownej instalacji z wtryskiem gazu przez wtryskiwacze benzyny lub z dotryskiem LPG (odpowiednio 8000 i 6000 zł).
Silnik na zdjęciu pochodzi z Volkswagena Passata CC, w Skodzie zamiast loga VW widnieje logo Skody.
Skoda Superb 3.6 V6 FSI – dane techniczne
Marka/model | Skoda Superb |
Polecany silnik | 3.6 V6 FSI |
Pojemność | 3597 ccm |
Moc | 260 KM |
Maks. moment obr. | 350 Nm |
Prędkość maks. | 250 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 6,5 s |
Śr. zużycie paliwa | 10,1 l/100 km |
Subaru Outback 3.6 H6
Lata produkcji: 2009-2015
Ceny: od 50 tys. zł
Jak przystało na Subaru, pod maską Outbacka spotkamy boxera napędzającego wszystkie koła. Silnik sparowano z 5-biegowym „automatem”, innym niż w jednostkach czterocylindrowych, oznaczanym jako Lineartronic. 260-konny Outback może nie zachwyca osiągami, ale zważywszy na wysoki prześwit i napęd 4×4 spala względnie niedużo paliwa. Na szczęście nie „bierze” oleju jak starsze jednostki typu boxer.
Subaru Outback 3.6 H6 – dane techniczne
Marka/model | Subaru Outback |
Polecany silnik | 3.6 H6 |
Pojemność | 3630 ccm |
Moc | 260 KM |
Maks. moment obr. | 350 Nm |
Prędkość maks. | 230 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 7,5 s |
Śr. zużycie paliwa | 10,0 l/100 km |
Volkswagen Passat 3.6 V6 FSI
Lata produkcji: 2010-2015
Ceny: od 50 tys. zł
Topowy Passat to typowy „sleeper” – ma 300 KM, a z zewnątrz w ogóle tego po nim nie widać. Zupełnie inaczej jest po spojrzeniu pod maskę. 3,6-litrowy silnik zajmuje każdy kąt w komorze, przez co dostęp m.in. do rozrządu jest mocno utrudniony. To ta sama jednostka co w Superbie, tyle że „podkręcona” o 40 KM. Również tutaj trzeba pilnować terminów wymiany rozrządu i przygotować się na usterki mechatroniki w skrzyni DSG. Przy dużych przebiegach w głowicach zaczyna zbierać się nagar.
Na zdjęciach prezentujemy Passata z silnikiem TSI, 3.6 V6 poznamy pod odpowiednim emblemacie.
Volkswagen Passat 3.6 V6 FSI – dane techniczne
Marka/model | Volkswagen Passat |
Polecany silnik | 3.6 V6 FSI |
Pojemność | 3597 ccm |
Moc | 300 KM |
Maks. moment obr. | 350 Nm |
Prędkość maks. | 250 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 5,5 s |
Śr. zużycie paliwa | 9,3 l/100 km |
Volvo XC70 T6
Lata produkcji: 2007-2016
Ceny: od 50 tys. zł
To prawdopodobnie najdroższe w utrzymaniu kombi w zestawieniu. Dzięki podwójnemu doładowaniu osiąga 304 KM z 2,9 litra, ale spala przy tym niebotyczne ilości paliwa (nawet ponad 15 l/100 km). Co prawda da się założyć tutaj LPG, ale trzeba to zrobić bardzo precyzyjnie. Uwaga na automatyczną skrzynię Aisin AW – przeciąga biegi i wymaga częstej wymiany oleju, a większość użytkowników o tym zapominało. Trudno jednak nie docenić praktyczności uterenowionego Volvo i jego świetnie wykończonego wnętrza.
Volvo XC70 T6 – dane techniczne
Marka/model | Volvo XC70 |
Polecany silnik | T6 |
Pojemność | 2953 ccm |
Moc | 304 KM |
Maks. moment obr. | 440 Nm |
Prędkość maks. | 230 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 7,4 s |
Śr. zużycie paliwa | 10,6 l/100 km |