NowościRozrywkaWiesz, ile kilogramów plastiku jest w nowym samochodzie?

Wiesz, ile kilogramów plastiku jest w nowym samochodzie?

Mawia się, że nowe samochody to „plastiki” – sugerując, że w głównej mierze składają się one z tworzyw sztucznych. Na przykładzie Skody Scali pokazujemy, ile dokładnie kilogramów w konstrukcji współczesnego auta stanowi plastik. I ile z tego przypada na elementy pochodzące z recyklingu.

Słowo „plastik” w kontekście współczesnych aut ma zabarwienie pejoratywne – i odwołuje się do dawnych czasów, gdy samochody (teoretycznie) były trwalsze, bo budowano je w większej mierze z elementów metalowych. W rzeczywistości zwiększenie udziału tworzyw sztucznych w produkcji pojazdów przyniosło wiele dobrego: sprawiło, że są one lżejsze, zużywają mniej paliwa i lepiej się prowadzą (a przy okazji sama produkcja jest tańsza). Z plastiku wytwarzane są nie tylko elementy wykończenia, ale również panele karoserii czy części zespołu napędowego. Jeśli chodzi o trwałość, wiele zależy tu od jakości surowca oraz strategii w zakresie tzw. postarzania produktu – jej zadaniem jest ustalenie żywotności części… w trosce o to, by nie były „zbyt” wytrzymałe.

Skoda ujawniła ciekawą infografikę, która pokazuje, ile tak naprawdę plastiku jest w nowoczesnym współczesnym aucie kompaktowym – czyli modelu Scala. Okazuje się, że masa tworzyw sztucznych użytych do jego konstrukcji wynosi 220 kg, a więc około 20%, jeśli za bazę przyjąć podstawową wersję 1.0 TSI ważącą minimum 1117 kg:

skoda_scala_plastik_infografika
Ile plastiku jest w nowym samochodzie?

131 kg z tych 220 kg przypada na elementy wykorzystywane budowy nadwozia i wykończenia wnętrza (reszta przypada m.in. na zespół napędowy oraz podwozie). A 14 kg z 220 kg to tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu.

Skoda i inni producenci dziś kładą duży nacisk na większe zastosowanie plastików poddawanych recyklingowi, ale na przeszkodzie stają wymogi jakościowe. Nowe tworzywo musi zostać poddane szeroko zakrojonym testom i spełniać normy w zakresie wyglądu oraz zapachu. „Musimy mieć pewność, że dobrany materiał nie ogranicza funkcjonalności żadnej części” – powiedziała Radka Kubínová z działu rozwoju technicznego Skody. Dlatego materiały pochodzące z recyklingu są używane głównie w miejscach, w których część podlega mniej rygorystycznym wymaganiom. Z dobrym efektem stosuje się je np. w przypadku nadkoli, osłon podwozia czy elementów wygłuszenia. W Scali z przetworzonego plastiku (w 50% pochodzącego z obudów akumulatorów) wykonane jest też podszybie.

skoda scala monte carlo 2020 02
Skoda Scala Monte Carlo (2020)

Z czego powstają tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu? Między innymi z odpadów powstających przy produkcji innych części, która dzięki temu jest bardziej efektywna. Druga grupa to tworzywa z przetworzonych plastikowych śmieci – ale w tym przypadku nie stanowią one 100% składu danego elementu, lecz muszą być uzupełnione o dodatkowe substancje, tak aby poprawić ich właściwości mechaniczne. Tak jest w przypadku tapicerek i okładzin we wnętrzach niektórych nowych samochodów (np. Fiat 500, Audi A3, Skoda Enyaq iV). Audi podaje, że nawet 89% surowca do produkcji tapicerki to przetworzone butelki PET, a na jeden samochód przypada materiał z około 100 butelek o pojemności 1,5 litra (ok. 40 na siedzenia i 60 na wykładzinę). W Skodzie ma być oferowana tapicerka w 60% wytworzona ze zrecyklingowanych butelek PET.

„Jednak w przypadku polipropylenu (plastiku popularnego przy produkcji opakowań żywności, a także rur – przyp. red.) użycie materiałów pochodzących z recyklingu jest trudniejsze, ponieważ w wyniku dalszej obróbki materiały te ulegają degradacji. Musimy albo mieć wystarczającej jakości źródło, albo zastosować np. metodę recyklingu chemicznego” – powiedziała Kubínová i dodała, że wyzwaniem dla producentów jest teraz wymyślanie sposobów na zwiększenie udziału tych materiałów we wnętrzach nowych aut.

Nowe możliwości – które aktualnie sprawdza się podczas testów – mają zapewnić też naturalne włókna, np. kokosa, lnu czy ziaren kawy. Służyłyby one m.in jako plastikowe wypełniacze. I na tym polu producenci mają już zresztą pewne osiągnięcia: Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport było pierwszym produkcyjnym autem wyścigowym z elementami karoserii z kompozytowego materiału z udziałem naturalnych włókien. Jego drzwi oraz tylne skrzydło wykonano z mieszanki organicznych włókien, w głównej mierze produktów ubocznych pochodzenia rolniczego, takich jak włókna lnu czy konopi. Pod względem masy i sztywności ich właściwości, według Porsche, są zbliżone do włókien węglowych.

Porsche 718 Cayman GT4
Porsche 718 Cayman GT4 (2019)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji