Ford wprowadza rozwiązania, które będą dobre zarówno dla klientów, jak i środowiska naturalnego. Dowiedz się, jakie nietypowe materiały w swoich samochodach stosuje ten producent.

Tworzywa używane przy produkcji samochodów nie wpływają pozytywnie na stan środowiska naturalnego. Dlatego Ford od lat konsekwentnie dąży do wykorzystywania w procesie produkcyjnym wyłącznie materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. Muszą one jednak spełniać kilka istotnych warunkach, takich jak jakość i wydajność, a także odpowiedni wygląd.

W 2007 roku Ford jako pierwsza firma motoryzacyjna wprowadził do użycia piankę sojową, a w kolejnych latach również inne kompozyty, jak np. łuski ryżowe, słoma pszenna, olej rycynowy, kenaf czy też włókna drzewne i kokosowe. Producent cały czas prowadzi własne badania, testując kolejne materiały pochodzenia roślinnego. Obecnie poddawane próbom są m.in. konopie, bambus, korzeń mniszka lekarskiego oraz włókno agawy, która służy także do… produkcji tequili.

Ford prowadzi także badania dotyczące m.in. wykorzystania bambusa do produkcji części.

Na tym nie koniec, ponieważ w procesie produkcji rośnie też udział materiałów pochodzących z recyklingu, dla których znajduje się szereg nowych zastosowań. Przykładem mogą być opony przetwarzane do zastosowania w deskach rozdzielczych lub zużyte dywaniki stosowane w formowanych komponentach silnika. Oprócz plastików i stali, Ford poddaje recyklingowi również aluminium, oddzielając przy tym od siebie różne stopy tego surowca. Pozwala to zaoszczędzić 95% energii, która bez tego procesu byłaby niezbędna do wytworzenia kawałka aluminium z rudy.

Warto wspomnieć, że Ford nie tylko ogranicza produkcję tworzyw sztucznych, ale planuje także zmniejszyć ilość odpadów obecnych już na Ziemi. Prowadzone obecnie przez producenta testy dotyczą przekształcenia wyłowionych z dna oceanów tworzyw sztucznych w części samochodowe. Z kolei inne badania, realizowane wraz niemieckim przedsiębiorstwem chemicznym BASF, mają na celu skuteczne wykorzystywanie wycofanych z eksploatacji suroców do formowania materiałów o identycznych właściwościach i parametrach jak pierwotne tworzywa.

Kilka lat temu Ford pochwalił się współpracą z McDonald’s. Sieć restauracji dostarcza producentowi aut łupiny ziaren kawy, z których powstają m.in. obudowy reflektorów do Forda Rangera.

Świadome podejście Forda do procesu produkcji ma na celu ochronę środowiska naturalnego. Krótkoterminowa wizja przedsiębiorstwa zakłada, że do 2025 roku w samochodach osobowych i dostawczych tej marki 20% z wszystkich wykorzystywanych materiałów będą stanowić tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu i odnawialne.

Zobacz również:

Ford produkuje części z… kawy!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here