Porsche 718 Cayman GT4

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: Porsche 718 z elementami karoserii z włókien organicznych, 50 najpopularniejszych nowych aut w Polsce w 2018 r., najpopularniejsze nowe samochody w USA, crash test przy 200 km/h, 11 nowiutkich BMW E34 z Bułgarii.

Porsche 718 Cayman GT4 – dla amatorów wyścigów

Porsche wprowadza do oferty odnowionego Caymana GT4, teraz z przydomkiem „718”. Auto nie ma homologacji drogowej i jest skierowane do amatorskich kierowców wyścigowych, którzy lubią wyskoczyć na tor albo sami – lub w barwach prywatnych zespołów – startują w zawodach. Do jego napędu służy wolnossący 6-cylindrowy bokser o pojemności 3,8 l, generujący 425 KM i 425 Nm, połączony z 6-biegową skrzynią dwusprzęgłową PDK. Poza tym m.in. „ogołocono” wnętrze, zastosowano wspawaną klatkę bezpieczeństwa i wzmocnione hamulce. Gotowy do jazdy wóz waży jedynie 1320 kg.

Porsche 718 Cayman GT4
Porsche 718 Cayman GT4

Jedną z najciekawszych cech nowego Caymana GT4 są elementy nadwozia wykonane z kompozytu bazującego na naturalnych włóknach (drzwi i tylne skrzydło). Włókna te pozyskiwane są głównie z produktów ubocznych pochodzenia rolniczego, takich jak len czy konopie. Porsche twierdzi, że pod względem masy i sztywności panele z organicznych włókien są zbliżone do tych z włókien węglowych.

Porsche 718 Cayman GT4
Porsche 718 Cayman GT4

Rynek motoryzacyjny w Polsce w 2018 r.

532 tys. nowych aut osobowych zarejestrowano w Polsce w ubiegłym roku – to o 9,35% więcej niż w 2017 r., podaje instytut Samar. Wynik byłby lepszy, gdyby nie jesienny „wstrząs” spowodowany przejściem na normy WLTP. Trzy najpopularniejsze marki to: Skoda (blisko 70 tys. aut), Volkswagen (56 tys.) oraz Toyota (również 56 tys.; a dokładniej – o 12 samochodów mniej niż VW), dalej Opel (34,6 tys.) oraz Ford (31,9 tys.).

Poniżej aktywny wykres ze stron Samaru:

Najczęściej kupowanym modelem w 2018 roku była Skoda Octavia (21 125 szt.; +12,03%), za którą uplasowała się Skoda Fabia (19 679 szt.; +3,32%) oraz Opel Astra (15 282 szt. -4,15%), a następnie VW Golf (14 190 szt.; +6,70%). Pierwszą piątkę zamyka Toyota Yaris (14 032 szt.; +11,71%). Zestawienie 50 najpopularniejszych modeli aut w polskich salonach w 2018 r. znajduje się na stronach IBRM Samar. Poniżej pierwsza „30”:

1. Skoda Octavia: 21 125 egzemplarzy
2. Skoda Fabia: 19 679
3. Opel Astra: 15 282
4. Volkswagen Golf: 14 190
5. Toyota Yaris: 14 032
6. Toyota Auris: 12 073
7. Ford Focus: 11 126
8. Dacia Duster: 9844
9. Skoda Rapid: 9833
10. Volkswagen Passat: 9192
11. Nissan Qashqai: 8537
12. Renault Clio: 8353
13. Hyundai Tucson: 8065
14. Fiat Tipo: 8059
15. Skoda Superb: 8045
16. Toyota Corolla: 7509
17. Toyota C-HR: 7355
18. Volkswagen Tiguan: 6847
19. Dacia Sandero: 6446
20. Opel Corsa: 6127
21. Kia Sportage: 6082
22. SEAT Leon: 6038
23. Kia Ceed: 5838
24. Renault Megane: 5533
25. Volkswagen Polo: 5358
26. Toyota RAV4: 4892
27. Ford Fiesta: 4442
28. Hyundai i20: 4390
29. Volvo XC60: 4353
30. Toyota Aygo: 4308

Produkcja aut w Polsce znowu się kurczy

Andrzej Kublik pisze w „Gazecie Wyborczej” o spadającej produkcji samochodów w polskich fabrykach aut. „Według ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego do końca listopada 2018 r. za bramy fabryk w Polsce wyjechało 424 tys. aut osobowych, co oznacza spadek o 13% r/r. To kolejny rok spadku w tej branży, bo już w 2017 r. produkcja samochodów osobowych w Polsce była o ponad 7% mniejsza niż rok wcześniej”.

Produkcja Opla Astry IV w fabryce PSA w Gliwicach
Produkcja Opla Astry IV w fabryce PSA w Gliwicach

Wyhamowała zarówno fabryka PSA w Gliwicach, jak i tyski Fiat. „Takich problemów z inwestorami motoryzacyjnymi nie mają pozostałe państwa Grupy Wyszehradzkiej” – dodaje autor, przytaczając przykłady nowych zakładów Jaguara Land Rovera w słowackiej Nitrze czy węgierskiej fabryki BMW na Węgrzech (czytaj więcej: wyborcza.pl).

Kolejny „tłusty” rok dla sprzedawców aut w USA

W tym tygodniu „Wyborcza” opublikowała również zeszłoroczne wyniki sprzedaży nowych samochodów w USA. Ponad 2/3 z nich stanowiły SUV-y, które jeszcze na początku bieżącej dekady miały połowę udziału w rynku. Łącznie w 2018 r. w Stanach Zjednoczonych sprzedano 17,27 mln nowych aut osobowych, o 0,3% więcej niż rok wcześniej. „Eksperci przewidują, że w tym roku koncernom motoryzacyjnym w USA trudno będzie powtórzyć jednak wyniki z 2018 r. – bo już niemal od 4 lat sprzedaż nowych aut utrzymuje się na rekordowych poziomach i popyt na nowe pojazdy maleje. Spadek koniunktury zapowiadają też wyniki największych graczy. Jedynie Fiat Chrysler zwiększył w 2018 r. sprzedaż w USA, i to aż o 8,5 proc., korzystając z sukcesu najnowszych modeli aut marki Jeep. Natomiast spadki zanotowały największe amerykańskie koncerny GM (- 1,6 proc.) i Ford (- 3,5 proc.), a także koncerny z Japonii: Toyota (-0,3 proc.), Honda (-2,2 proc.) i Nissan (-6,2 proc.)”.

Mimo rosnącej popularności SUV-ów najpopularniejszym nowym autem osobowym na rynku USA w 2018 r. była – podobnie jak przez ostatnie lata – Toyota Camry, a dalej: Honda Civic i Toyota Corolla (czytaj więcej: wyborcza.pl).

Czytaj więcej: Toyota Camry wraca do Polski – historia modelu

Toyota Camry XV70 (2017) - wersja USA
Aktualna Toyota Camry (oznaczenie XV70) – wersja USA

Mustang najpopularniejszym pony carem w USA

Od siebie dodamy, że w corocznej walce o tytuł najpopularniejszego pony cara (przystępnie wycenionego samochodu sportowego) w USA w ub.r. zwyciężył Ford Mustang (76 tys. szt., -7,4%). Fenomenem jest popularność Dodge’a Challengera (66,7 tys. szt.), produkowanego od 2008 r. (konkurenci – Mustang i Camaro – doczekali się w tym czasie już dwóch nowych generacji). To m.in. zasługa wprowadzenia monstrualnych wersji o mocy ponad 700 KM. Ostatnie miejsce na podium zajął Chevrolet Camaro, który borykał się z drastycznym spadkiem popytu (-25%, 51 tys. szt.). W ub.r. producent przeprowadził lifting modelu, ale deficyt popularności sprawił, że wkrótce można spodziewać się… liftingu liftingu.

Czytaj więcej: Ford Mustang GT FL – najtańsze V8 na rynku – TEST

FORD Mustang
Ford Mustang

Film warty uwagi: crash test przy prędkości 200 km/h

W nieco ponad 11-minutowej kompilacji można obejrzeć testy zderzeniowe wielu modeli starszych aut przy różnych prędkościach – w tym szokujące crash testy naśladujące wjazd autem osobowym pod naczepę pojazdu ciężarowego (4:50 min) oraz kilka uderzeń przy prędkości 200 km/h (11:10 min).

Od października 2020 r. obcokrajowcy będą płacić za niemieckie autostrady

Kierowcy samochodów osobowych będą mogli jeździć za darmo po niemieckich autostradach jeszcze przez 21 miesięcy. Potem przyjdzie im zapłacić. Niemiecki minister transportu potwierdził podpisanie przepisów wprowadzających opłaty za korzystanie z tamtejszych autostrad oraz dróg pod zarządem federalnym. Nowe regulacje zaczną obowiązywać od października 2020 r. – pisze spidersweb.pl/autoblog. Obywatele Niemiec w zależności od przyjazności dla środowiska swoich samochodów będą mieli do zapłacenia między 67 a 130 euro (ale przysługuje im odliczenie tego wydatku od podatku drogowego). Najwięcej zapłacą właściciele starszych diesli. Dla obcokrajowców wysokość opłat za autostrady w Niemczech będzie taka sama. Jeśli ktoś planuje wjeżdżać na niemieckie autostrady okazyjnie, będzie mógł wykupić 10-dniową winietę w cenie między 2,5 a 25 euro – w zależności od rodzaju napędu i poziomu emisji spalin pojazdu. Dostępna będzie też dwukrotnie droższa winieta dwumiesięczna (od 7 do 50 euro). To, czy pojazd jadący autostradą ma ważną winietę, będą sprawdzać zamontowane przy drogach urządzenia czytające numery rejestracyjne.

Autostrada A2 będzie szersza…

…powstanie trzeci pas między Warszawą a Łodzią – pisze serwis next.gazeta.pl. Budowa ma ruszyć za dwa – dwa i pół roku, a szerszą drogą będzie można pojechać na przełomie 2023/24 roku. Minister infrastruktury poinformował, że najgorsze, czego mogą się obawiać, to ograniczenia ruchu. A2 będzie jednak bez przerwy dostępna dla podróżnych.

Przy okazji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zlikwidowany zostanie punkt poboru opłat w Pruszkowie. Gotowy punkt miał służyć do pobierania opłat za korzystanie z autostrady. Na tym odcinku prędkość jest ograniczona do 40 km/h, co zmniejsza przepustowość i płynność ruchu. Prace przygotowawcze do likwidacji punktu mają zacząć się „niezwłocznie”.

„Narodziny” Tesli Modelu 3 w 49 sekund

Ten krótki film w skróconej formie dokumentuje wybrane etapy procesu produkcyjnego Modelu 3 w kalifornijskiej fabryce Tesli – koncentrując się na fazie końcowego montażu. Szczególnie interesujące jest ramię specjalnego robota z przymocowanym doń fotelem, pozwalające pracownikowi realizować prace montażowe we wnętrzu pojazdu:

Tymczasem kurs akcji Tesli spadł o 9% po ogłoszeniu dostaw Modelu 3 w IV kw. ub.r. i informacji o obniżce cen całej gamy w związku z ograniczeniem dopłat do nowych aut elektrycznych w USA (pisaliśmy o tym w poprzednim Motoprzeglądzie). W ostatnim kwartale 2018 r. Tesla dostarczyła 63 150 „trójek” (wobec prognozowanych 64 900); całkowita produkcja firmy wyniosła 86 555 pojazdów (+8%).

Gwoli jasności: wyniki są dobre, tylko giełda „głodna”.

Muzeum Ferrari w Maranello otwiera wystawę poświęconą Michaelowi Schumacherowi

Z okazji 50. urodzin słynnego kierowcy (3 stycznia 1969 r.) w Maranello ruszyła wystawa prezentująca przebieg wspaniałej kariery „Schumiego” w F1 (91 zwycięstw, 155 miejsc na podium i 7 tytułów Mistrza Świata – w tym 5 za kierownicą maszyn Ferrari). Na wystawie prezentowane są m.in. zwycięskie bolidy kierowcy z lat 1996 oraz 1999, a także drogowe modele 430 Scuderia i California, które pomagał opracować. Przypomnijmy, że w 2014 r. Michael Schumacher uległ wypadkowi na nartach; obecnie niewiele wiadomo na temat stanu jego zdrowia.

Wystawa z okazji 50. urodzin Michaela Schumachera w muzeum Ferrari w Maranello
Wystawa z okazji 50. urodzin Michaela Schumachera w muzeum Ferrari w Maranello

Przyjemny widok: Lamborghini Urus na kołach z felgami Forgiato TEC 3.9s

Ci, którym wygląd Lamborghini Urusa – pierwszego SUV-a włoskiej marki – nie przypadł do gustu, mogą spróbować dać mu drugą szansę i spojrzeć na egzemplarz z 24-calowymi (!) obręczami Forgiato TEC 3.9s:

Przypomnijmy, że Urusa, bazującego na platformie m.in. Audi Q8 i Porsche Cayenne, napędza silnik 4.0 V8 biturbo (650 KM i 850 Nm), połączony z 8-biegowym automatem. Osiągi? 0-100 km/h w 3,6 s, 0-200 km/h w 12,8 s i V max 305 km/h.

Norwegia „elektrykami” stoi

Prawie 1/3 nowych aut sprzedanych w Norwegii w 2018 r. stanowiły samochody elektryczne (dokładnie 31,2%; w 2013 r. było to 5,5%). Jeśli uwzględnić hybrydy plug-in, udział „elektryków” wyniósł 49,1%. Liderem w segmencie był Nissan Leaf.

Nissan Leaf - przód
Nissan Leaf

W ub.r. sprzedaż samochodów wyłącznie na prąd wzrosła w Norwegii o 40%, do 46,1 tys. szt., a benzynowych i diesli spadła – odpowiednio o 17 i 28%. W efekcie cały norweski rynek nowych aut skurczył się do 148 tys. szt. (-7%).

11 „nowiutkich” BMW serii 5 E34 znalezionych w magazynie w Bułgarii

W tym tygodniu polskie media obiegła wiadomość o 11 nieużywanych egzemplarz „piątki” E34 (wersje 520i oraz 525i) znalezionych w magazynie w Bułgarii. Nieznany jest powód, dla którego auta nie znalazły bądź nie trafiły do nabywców (więcej można przeczytać o tym np. na Gazecie.pl lub spidersweb.pl/autoblog). Wiadomo, że mają one trafić na licytację w wyjściowej cenie około 15 tys. euro za sztukę.

Ето и едно кратко видео. Утре още 📸📸📸

Opublikowany przez Център за БОРБА с Ръждата Piątek, 28 grudnia 2018

Opublikowany przez Център за БОРБА с Ръждата Czwartek, 27 grudnia 2018

Opublikowany przez Център за БОРБА с Ръждата Sobota, 29 grudnia 2018

Чисто нови BMW -та 5 серия от 1994 😳😳😳. Утре ще пуснем и кратко видео 📸📸📸

Opublikowany przez Център за БОРБА с Ръждата Czwartek, 27 grudnia 2018

Nowy Mercedes CLA

Już jutro w Las Vegas rozpoczynają się targi elektroniki użytkowej CES, na których producenci zaprezentują szereg nowinek – na ten temat przygotujemy osobne materiały. Jedną z nowości będzie kolejna generacja Mercedesa CLA z tzw. asystentem wnętrza MBUX, który pozwoli sterować instrumentami w kabinie za pomocą gestów. Jedną z funkcji będzie automatyczne zapalanie lampki nad fotelem pasażera, gdy kierowca sięgnie w jego stronę (a gdy zabierze dłoń, lampka sama zgaśnie):

Społeczna reklama Audi

Za niespełna miesiąc finał ligi futbolu amerykańskiego NFL – wydarzenie nazywa się „Super Bowl”. Przy okazji czeka nas wysyp mniej lub bardziej udanych, ale bardzo drogich w emisji reklam telewizyjnych, w tym reklam samochodów (wydarzenie ściąga przed telewizory miliony Amerykanów, co „podbija” ceny czasu antenowego). Audi zaprezentuje w tym roku spot o tematyce społecznej, poruszający temat równości płac kobiet i mężczyzn. Film prezentuje ciekawy pomysł: ojciec zastanawia się, czy ma powiedzieć córce, że jej dziadek jest lepszy od babci, lub czy jej ojciec jest lepszy od mamy. Czy że mimo swoich kwalifikacji i wykształcenia będzie ceniona niżej od mężczyzn? Czy jednak będzie mógł powiedzieć jej coś odmiennego? W napisach końcowych marka z Ingolstadt opowiada się za równością płac bez względu na płeć.

Z tej okazji przypominamy inną, wyjątkowo udaną reklamę Audi z Super Bowl (z 2011 r.) – swoisty „prztyczek w nos” Mercedesa, stworzony na potrzeby kampanii promocyjnej nowego wówczas A8 D4. Producent spod znaku czterech pierścieni „żegna” w niej staromodny luksus i wszystko, co się z nim kojarzy – w tym Mercedesa klasy S. Symbolem nowych, inspirujących czasów jest właśnie „A-ósemka”:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here