NowościAktualnościSamochody z butelek PET, włókien buraka i łupin orzechów – to już...

Samochody z butelek PET, włókien buraka i łupin orzechów – to już się dzieje

Skoda stawia na elektromobilność i zrównoważony rozwój. Z tego względu przywiązuje coraz więcej uwagi do wykorzystania ekologicznych materiałów oraz recyklingu. Eksperci Skody pracują już nad możliwościami ponownego wykorzystania nawet 95% masy samochodu. Opony, tapicerka foteli, zderzaki – które części auta mogą być jeszcze bardziej zrównoważone?

Zaprezentowane niedawno studium Vision 7S nie tylko prezentuje nowy język designu Skody, ale wskazuje też drogę do bardziej zrównoważonej przyszłości. W koncepcyjnym modelu przednie i tylne zderzaki, nadkola oraz podłoga wewnątrz wykonano z… opon pochodzących z recyklingu. Z kolei tkaninę na drzwiach, deskę rozdzielczą i część siedzeń wyprodukowano z przetworzonej przędzy poliestrowej. A wszystko w elektrycznym SUV-ie, który w wersji produkcyjnej ma oferować nawet 600 km zasięgu.

Studium zrównoważonego wnętrza

Zrównoważone materiały nie są jednak wyłącznie pieśnią przyszłości, lecz trafiają już do obecnych modeli Skody. Producent stworzył już zresztą specjalne studium wnętrza o nazwie IVET, które stanowi wzorzec dla zastosowań przyjaznych środowisku materiałów.

Obicia słupków A, B, C i D pokazowego samochodu oraz dolna część boczków drzwi są wykonane z kompozytu polipropylenu i miskantu. Do produkcji ozdobnych listew na drzwiach, desce rozdzielczej oraz konsoli środkowej służy z kolei kompozyt tworzywa ABS i włókna buraka cukrowego (produkt uboczny z produkcji cukru). Tapicerowane pokrycie deski rozdzielczej oraz tapicerka środkowych sekcji siedzeń powstały z naturalnej wełny alpaki i wełny dziewiczej, połączonych ze zrecyklingowanymi butelkami PET. Co więcej, dział rozwoju producenta testuje już naturalne wypełniacze do tworzyw kompozytowych – włókna i łupiny kokosowe, łupiny orzechów, ryż, korek i chmiel, a także fusy z kawy.

To nie wszystko: kieszeń w drzwiach zawiera mały pojemnik z uchwytem i pokrywą wykonaną z kompostowalnego plastiku. Do pokrycia kierownicy użyto wegańskiego materiału o wysokiej zawartości surowców wtórnych, natomiast tkanina wykorzystana do produkcji podsufitki powstała w 100% z przetworzonych butelek PET. Jeśli chodzi o karoserię, zderzaki pokazowego modelu IVET zostały wyprodukowane w całości ze starych, zużytych części. Niezbędną jakość i stabilność dostaw w tym zakresie zapewnia Skodzie ścisła współpraca z firmą recyklingową z okolic Mladej Boleslavi.

Recykling aż 95% masy pojazdu

W ramach swojej strategii Skoda pracuje nad jeszcze większą możliwością ponownego wykorzystania części użytych w swoich pojazdach. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej co najmniej 85% masy samochodu musi podlegać recyklingowi, a kolejne 10% powinno być odzyskiwane przynajmniej pod względem energetycznym. Skoda wspólnie z Grupą Volkswagen pracuje nad odzyskaniem ponad 95% materiałów, które następnie wykorzysta we własnym zakresie.

Możliwość niemal całkowitego recyklingu samochodu to idealny scenariusz dla producenta zorientowanego na zrównoważony rozwój. W Skodzie i Grupie Volkswagen postawiliśmy sobie za cel odzyskanie ponad 95% materiałów z naszych samochodów. To znacznie więcej niż jest przez dyrektywę UE. Chcemy utrzymywać w cyklu jak najwięcej materiałów, dlatego nieustannie badamy procesy recyklingu i nowe surowce, pochodzące z naturalnych i odnawialnych źródeł, a nawet z produktów odpadowych – mówi Johannes Neft, członek zarządu Skody ds. rozwoju technicznego.

Pod koniec swojego życia samochód zostaje rozebrany na części, które można poddać recyklingowi. Pozyskane z niego fragmenty metalowe wykorzystywane są do produkcji nowej stali, a aluminiowe do odlewów. Odpady szklane przetwarzane są w nowe tafle lub materiał izolacyjny. Tworzywa sztuczne przeobraża się w nowe produkty codziennego użytku, takie jak wieszaki na ubrania czy doniczki. Obecnie około połowa materiału wydobywana jest za pomocą technologii pirometalurgicznej, we współpracy z firmami zewnętrznymi. W coraz większym stopniu Skoda wykorzystuje surowce wtórne również do budowy nowych aut. W przypadku Octavii recyklingowi poddawana jest obecnie prawie jedna trzecia materiałów.

Coraz mniej zwierzęcej skóry we wnętrzach samochodów

Skóra zwierzęca to materiał tradycyjnie używany do wykończenia samochodowych wnętrz. Aby zmniejszyć ślad środowiskowy, Skoda wprowadziła zrównoważone procesy jej obróbki. Do garbowania skóry używanej w modelu Enyaq iV wykorzystuje się ekstrakt z liści drzewa oliwnego.

Skoda_Enyaq_iV_skóra
Wnętrze Enyaqa iV z tapicerką ze skóry garbowanej przy użyciu ekstraktu z liści oliwnych, bez użycia środków chemicznych.

Ponadto projektanci wnętrz Skody coraz częściej zastępują elementy ze skóry naturalnej tapicerką tekstylną, np. na desce rozdzielczej. W zależności od modelu używana jest ona wyłącznie w środkowej części siedzeń, na kierownicy, czasem na drążku zmiany biegów i hamulcu ręcznym.

Tkaniny z butelek PET i włókna buraka jako materiał wypełniający

Elektryczny SUV Enyaq iV wykorzystuje już 13,1 kg tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Są one używane głównie na zewnątrz, np. przy osłonach podwozia. Potrzebny do tego materiał jest odzyskiwany ze starych obudów akumulatorów i zderzaków. Udział stali pochodzącej z recyklingu, wykorzystanej w nadwoziu wynosi 40%, a w przypadku aluminium to nawet 60%. Recyklingowi poddaje się też 20% bocznych szyb okiennych.

Dla modeli Enyaq iV oraz Karoq dostępne są już tkaniny wykonane w 70% z przetworzonych butelek PET. W ramach procesu recyklingu robi się z nich przędzę, która w połączeniu z naturalną wełną służy później do produkcji tapicerki – taki materiał znajduje zastosowanie na fotelach Enyaqa iV w wersji wykończenia Lodge Design Selection.

24_skoda_karoq-1920x1281
W wersji z tapicerką Eco fotele Karoqa po liftingu są wykonane z „wegańskiego”, przypominającego skórę materiału, produkowanego z wykorzystaniem plastiku pochodzacego z recyklingu.

Skoda pracuje również nad rozwojem zrównoważonych materiałów zawierających składniki naturalne, które w przyszłości wejdą do produkcji seryjnej. Należą do nich włókna buraczane, powstające jako produkt uboczny w cukrowni w Dobrovicach, znajdującej się niedaleko siedziby marki. Zostaną one wykorzystane do stworzenia materiału wypełniającego części z tworzyw sztucznych. Inżynierowie Skody będą eksploatować także wysłodki buraczane. Po zabarwieniu w specjalnym procesie mogą tworzyć one ozdobniki wewnątrz aut. Skoda złożyła już wniosek o patent na ten proces.

Czy opony mogą być ekologiczne?

Warto również przyjrzeć się zrównoważonemu wykorzystaniu opon – Skoda przykłada do tego szczególną wagę. W przyszłości w modelach marki mogą być wykorzystywane opony o wysokim udziale materiałów ekologicznych lub te z certyfikatem FSC. Stanie się to możliwe pod warunkiem, że spełnią one rygorystyczne wymagania dotyczące jakości i bezpieczeństwa. W tym celu firma prowadzi ścisłe rozmowy z partnerami. Opony o wyższej zawartości materiałów pochodzących z recyklingu oferuje m.in. firma Continental, która prowadzi badania nad wykorzystaniem naturalnego kauczuku z mniszka lekarskiego. Natomiast lżejsze opony o niższym oporze toczenia, stosowane w modelu Enyaq iV, dostarczane są Skodzie przez markę Bridgestone.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji