Renault Scenic

Francuski ulubieniec rodzin dzisiaj jest dostępny w wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Która generacja Scenica lepiej sprawdzi się jako pewny samochód rodzinny? Jak jest z awaryjnością minivana Renault?

Pierwszy Scenic z lat 1996-2003 zjednał w sobie osoby szukające auta o wielkości hatchbacka i pakowności typowego kombi. Projektując drugą generację Renault poszło o krok dalej i zaprezentowało Scenica w wersji Grand. W nim użytkownicy mieli wybór: albo 7 miejsc, albo większy bagażnik. Podobną koncepcję zastosowano w trzecim wcieleniu, które stało się jeszcze obszerniejsze w środku i lepiej wykonane. To zarazem ostatni Scenic będący prawdziwym kompaktowym minivanem – produkowane obecnie czwarte wcielenie stało się crossoverem i straciło rodzinny charakter znany z poprzedników.

Renault Scenic
Jak na 17-letnią konstrukcję, Renault Scenic II do dzisiaj przykuwa uwagę i pozytywnie zaskakuje obszerną listą wyposażenia seryjnego. Szkoda tylko, że zazwyczaj coś z niego nie działa.

Z uwagi na przeciętną opinię o awaryjności, Scenica II można kupić naprawdę tanio – najmłodsze samochody rzadko już przekraczają barierę 15 tys. zł, chyba że mowa o Grandzie w idealnym stanie. Mniej więcej od tylu startują Sceniki III: niekoniecznie poobijane, ale z felernymi silnikami pod maską. Na którą generację francuskiego minivana lepiej się zdecydować? Czy w trzeciej producent odrobił zaległości z dziedziny „żyjącej życiem” elektroniki? Porównajmy oba interesujące wcielenia Scenica.

Renault Scenic
Scenic III względem poprzednika urósł o 4-7 cm na długość i 3 cm na szerokość. Szkoda, że nie otrzymał mocnej wersji benzynowej (o mocy ok. 160 KM).

Używane Renault Scenic II i Scenic III – deska rozdzielcza

Kokpity obu aut urządzono według podobnego schematu. Pośrodku górnej części dominują cyfrowe wskaźniki (w Scenicu III: dwa ekrany LCD) oraz ekran nawigacji/systemu multimedialnego (nie dotykowy w obu generacjach). Renault zastosowało niewielki tunel centralny z wysoko położonym lewarkiem biegów, zwiększając wygodę podróżowania i optycznie powiększając i tak sporą przestrzeń. Pomimo niecodziennej stylizacji i sporej liczby przycisków, obsługa Scenica nie nastręcza problemów. Przykre wrażenie sprawia natomiast stan najczęściej chwytanych/dotykanych elementów (lewarek, kierownica, przełączniki), z których schodzi farba lub materiał. Kokpit zmontowano jednak całkiem porządnie i nie wydaje on trzasków podczas jazdy.

Renault Scenic II
W 2003 r. żaden minivan nie dysponował tak nowoczesnym kokpitem. Po tylu latach na większości elementów widać już ślady intensywnej eksploatacji.
Renault Scenic III
Renault nie eksperymentowało i w Scenicu III zamontowało deskę wizualnie nawiązującą do poprzednika. Próżno oczekiwać przełomu w dziedzinie jakości wykonania lub czytelności: jest bardzo podobnie.

Używane Renault Scenic II i Scenic III – przestrzeń w środku

W zasadzie już starsze wcielenie zasługuje w tej kwestii na najwyższą ocenę. Renault zadbało o jak najwyższy komfort podróżowania dla osób jadących w dwóch pierwszych rzędach. Każdy siedzi na swoim fotelu z indywidualną regulacją pochylenia oparcia, wszystkie można też osobno przesuwać, składać i pochylać do przodu, zwiększając przestrzeń bagażową. Trzeci rząd oferowano jako wyposażenie opcjonalne w Grand Scenicu. Warto go rozważyć tylko jako opcję awaryjną, co najwyżej do przewozu niezbyt wysokich osób na krótkich dystansach. Trzeba pochwalić Renault za sprytny sposób chowania dodatkowych foteli w sposób niemal nie wpływający na pojemność bagażnika. Francuski producent jest też mistrzem w tworzeniu rozmaitych schowków. Wnęki na przedmioty znajdziemy m.in. w podłodze i pod fotelami drugiego rzędu.

Używane Renault Scenic II i Scenic III – bagażniki

W przypadku „krótkiego” Scenica sytuacja jest jasna: do bagażnika wejdzie 430 l (Scenic II) lub 437 l (Scenic III). Odmiany Grand zmieszczą, w kolejności od starszego do młodszego, 535 l lub 678 l (lub 200/228 l, gdy autem jedzie 7 osób). Renault zadbało o foremny kształt przestrzeni bagażowej, wysoko należy też ocenić jej wykończenie i nieskomplikowany system składania foteli. Gdy potrzebujemy przewieźć jak najwięcej, drugi rząd można złożyć na kilka sposobów: składając oparcia, pochylając całe siedzenia do przodu lub całkowicie je wyjmując. Maksymalnie Grand Scenic zabierze na pokład ok. 2000 l pakunków („zwykły” Scenic: ok. 1840 l).

Używane Renault Scenic II i Scenic III – silniki

W obu Scenicach Renault postawiło na jednostki benzynowe wolnossące i turbodoładowane. W starszym modelu do tych drugich zalicza się żwawy silnik 2.0 T (165 KM), w młodszym natomiast 1.4 TCe (140 KM) i debiutujący po liftingu 1.2 TCe (115 KM). Oferta odmian bez turbo obejmowała z kolei 1.6 16V (110-113 KM) i 2.0 16V (136-140 KM), a w Scenicu II – także 1.4 16V (98 KM). Bardzo podobnie, niezależnie od generacji, prezentuje się gama jednostek wysokoprężnych. Otwiera ją przeciętny, ale oszczędny 1.5 dCi, pośrodku plasuje się średnio trwały, ale dynamiczny 1.9 dCi, a na szczycie znalazł się słynący z niezawodności i kultury pracy 2.0 dCi. Na jego bazie Renault stworzyło następcę 1.9 dCi, czyli 1.6 dCi o nieco lepszych parametrach – ten silnik trafiał jednak tylko do Sceniców III, i to dopiero od 2011 r. W odróżnieniu do zbudowanej na Scenicu I wersji RX4 w opisywanych generacjach nie przewidziano napędu 4×4, chociaż Renault próbowało uatrakcyjnić modele, wprowadzając uterenowione odmiany Conquest i Xmod.

Renault Scenic
Sporadycznie spotykany w Scenicu II benzynowy silnik 2.0 Turbo może i jest paliwożerny, ale za to trwały i tolerujący zasilanie LPG. Stanowi godną alternatywę dla turbodiesla 2.0 dCi.
Renault Scenic III
Turbodiesel 1.6 dCi (fot.) wyparł z gamy Scenica III starego 1.9 dCi. Zmiana wyszła mu na dobre pod każdym względem: to techniczny „krewniak” 2.0 dCi, i równie jak on imponuje kulturą pracy, dynamiką i niezawodnością.

Używane Renault Scenic II i Scenic III – co się w nich psuje?

Podobnie jak w innych Renault, z rezerwą należy podchodzić do jednostek 1.5 dCi i 1.9 dCi. W pierwszym szwankują wtryskiwacze, w drugim – turbosprężarka, obydwa natomiast zacierają się na panewkach (choć częściej zdarza się to w 1.5 dCi). Producent walczył jak mógł z plagą awarii i nieustannie modernizował jednostki, lecz objęta ryzykiem jest w zasadzie każda. Na względną bezawaryjność można liczyć tylko w przypadku odmian 1.6 dCi/2.0 dCi oraz… benzynowych, włącznie z downsizingowymi konstrukcjami TCe. Na ewentualne koszta może narazić rozrząd jednostki 1.6 16V (ze szwankującym wariatorem faz) oraz zaniedbane wersje 1.4 TCe z LPG (konieczna regulacja zaworów). Wszystkie Sceniki II bez wyjątku zmagają się z „żyjącą własnym życiem” elektroniką, a najczęstsze problemy dotyczą kart zastępujących kluczyk, elektrycznego hamulca ręcznego lub niedziałającego wyposażenia wnętrza. Nowszy model pod tym względem nie sprawia już tylu problemów, ale i nie jest od nich całkowicie wolny.

Renault Scenic II
W przypadku obu wcieleń francuskiego minivana w ogłoszeniach częściej spotyka się „krótkie” odmiany nazwane po prostu Scenic. Jeśli ktoś nie potrzebuje ogromnego bagażnika i często porusza się w mieście, powinien go rozważyć (długość to zaledwie 430-434 cm).

Używane Renault Scenic II i Scenic III – za ile można go kupić?

Kilkunastoletnie Sceniki II już dawno zeszły do poziomu czterocyfrowych kwot, z czasem zacierają się też różnice pomiędzy standardowymi odmianami i Grandami. Zła opinia o turbodieslach starszej generacji zrobiła swoje – sprowadzane są głównie auta benzynowe. Za 10-15 tys. zł mamy pełny wybór wśród zadbanych aut w każdej wersji silnikowej, także po liftingu. Najdroższe Grand Sceniki II podchodzą nawet pod 20 tys. zł. Budżet 15-20 tys. zł dopiero oznacza wstęp do nowszego modelu, chociaż ciężko za tyle znaleźć Scenica III z inną jednostką napędową niż 1.5/1.9 dCi. W jego przypadku zresztą udział diesli rozkłada się na podobnym poziomie co wersji benzynowych.

Renault Scenic III
Nakładki na progi i nadkola nie powinny nikogo zwieść: w Scenicu Xmod nie przewidziano napędu na 4 koła. Ta wersja ma o 1 cm zwiększony prześwit i porusza się na innych oponach niż standardowe odmiany.

Używane Renault Scenic II i Scenic III – którą generację wybrać?

Wybór nie jest jednoznaczny. W tej cenie można poszukać zarówno jak najmłodszego, najbardziej „uszanowanego”, benzynowego Scenica II, jak i jego następcę z udokumentowanymi naprawami silnika wysokoprężnego. Lepsze ogólne wrażenie sprawia jednak Scenic III i z tego względu warto zwiększyć budżet do 20 tys. zł na przyzwoicie rokujący egzemplarz.

Renault Scenic II – plusy i minusy

 +  przemyślane i pojemne wnętrze, bogate wyposażenie, dobre zabezpieczenie przed korozją
 –  problemy z silnikami 1.5 dCi/1.9 dCi, nietrwałe materiały wykończeniowe, szwankująca elektronika

Renault Scenic II

Renault Scenic III – plusy i minusy

 +  świetna relacja ceny do rocznika, ogromny bagażnik, doskonała dostępność niedrogich części zamiennych
 –  znaczna utrata wartości, brak w ofercie mocnego silnika benzynowego, mało atrakcyjny wygląd

Renault Scenic III

Renault Scenic II i Renault Scenic III – podstawowe dane techniczne
Renault Scenic IIRenault Scenic III
Lata produkcji2003-20092009-2017
Dł./szer./wys.430-449/181/162 cm434-456/185/162 cm
Rozstaw osi269 cm270-277 cm
Pojemność bagażnika430-1840 l; Grand 200-535-1960 l437-1837 l; Grand 228-678-2083 l
Silniki benzynowe1.4-2.0 (98-165 KM)1.2-2.0 (110-140 KM)
Silniki Diesla1.5-2.0 (82-150 KM)1.5-2.0 (86-160 KM)
Renault Scenic II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.6 16V2.0 T1.5 dCi1.9 dCi2.0 dCi
Pojemność1598 cm³1998 cm³1461 cm³1870 cm³1995 cm³
Paliwobenz.benz., turboturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc113 KM165 KM105 KM120 KM150 KM
Maks. moment152 Nm270 Nm240 Nm300 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s8,6 s12,2 s12,1 s9,4 s
Prędkość maks.185 km/h206 km/h182 km/h188 km/h204 km/h
Śr. zużycie paliwa7,3 l/100 km9,0 l/100 km5,6 l/100 km5,8 l/100 km6,5 l/100 km
Renault Scenic III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.4 TCe1.6 16V1.5 dCi1.6 dCi2.0 dCi
Pojemność1397 cm³1598 cm³1461 cm³1598 cm³1995 cm³
Paliwobenz., turbobenz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc130 KM110 KM110 KM130 KM160 KM
Maks. moment190 Nm151 Nm240 Nm320 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s11,7 s12,3 s10,3 s9,1 s
Prędkość maks.190 km/h185 km/h180 km/h195 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa7,3 l/100 km7,4 l/100 km5,8 l/100 km5,2 l/100 km5,6 l/100 km
Przeczytaj więcej na temat używanego Renault Scenica III w poniższym materiale:

Używany Renault Scenic III (2009-2017) – opinie użytkowników

10 używanych kompaktowych minivanów za 25 tys. zł (w tym Renault Scenic III)

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here