UżywaneUżywane Renault Scenic III (2009-2017) - który silnik wybrać?

Używane Renault Scenic III (2009-2017) – który silnik wybrać?

To ostatni Scenic będący minivanem z krwi i kości. Jakie silniki w nim oferowano i na który warto postawić w używanym Renault Scenic III?

Wszystko, co dobre, kiedyś się kończy. Renault dobitnie się o tym przekonało, porzucając koncepcję świetnie sprzedającego się kiedyś minivana na rzecz modelu uterenowionego. Tak się stało w 2017 roku, gdy zadebiutował Scenic IV. Opisywana trzecia generacja jest zatem ostatnią, w której pierwszej skrzypce gra funkcjonalność i walory transportowe. Oferowano dwie wersje długości i rozstawu osi: standardową (odpowiednio 4,34 m/2,70 m) oraz przedłużoną Grand (4,56 m/2,77 m) z możliwością zamontowania w niej trzeciego rzędu siedzeń. 7-osobowe Sceniki się zdarzają, ale nie trzeba się koniecznie na nie decydować, bo na dodatkowych miejscach wygodnie usiądą najwyżej dzieci. Dłuższa odmiana punktuje przede wszystkim bagażnikiem (208/678/2083 l), choć i w krótszej nie jest najgorzej (437/1837 l). W rodzinnym Renault każdy podróżny w 1. i 2. rzędzie ma do dyspozycji swój fotel z możliwością przesuwania i regulowania oparcia. Po całym wnętrzu rozrzucono gdzie się da schowki i inne przydatne udogodnienia. Niezłe wrażenie robi jakość wykonania.

A jak z silnikami praktycznego francuskiego minivana? Czy wreszcie poprawiono w nim bolączkę Scenica II, czyli awaryjne turbodiesle? Zobaczmy, jakie jednostki napędowe oferowano w Scenicu III i którą wybrać na rynku wtórnym.

Używane Renault Scenic III – silniki benzynowe

Dla Scenica na przestrzeni lat przewidziano cztery jednostki zasilane benzyną, w tym dwie wolnossące. Zaliczają się do nich 1.6 16V (110 KM) oraz 2.0 16V (140 KM), obydwa z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Pierwsza z nich jako jedyna benzynowa ma pasek rozrządu (reszta łańcuchy), z kolei 2.0 jest konstrukcją Nissana. Te silniki trapią raczej niegroźne awarie cewek zapłonowych lub czujników położenia wału. W 1.6 trzeba do tego doliczyć nietrwałe koła zmiennych faz rozrządu (usterka objawia się uporczywym grzechotaniem dobiegającym z silnika).

Od samego początku produkcji Renault montowało jednostkę opracowaną w technologii downsizingu – 1.4 TCe o mocy 130 KM. Zasłynęła niezłą żywotnością i względną tolerancją LPG (ma pośredni wtrysk, ale i ręczną regulację zaworów). Zaliczyła jednak wpadkę w postaci awarii uszczelek pod głowicą wskutek ubywania płynu chłodniczego, ale Renault szybko, bo już w 2009 roku uporało się z tym problemem. W 2012 roku ofertę uzupełnił 1.2 TCe (115/130 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jednak trudno go polecać z uwagi na nietrwałe łańcuchy rozrządu i spalanie oleju. Wszystkie wersje benzynowe zestawiano z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi. Do 2.0 trafiał bezstopniowy automat.

Renault Scenic III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 TCe 1.2 TCe 1.4 TCe 1.6 16V 2.0 16V
Pojemność 1198 cm³ 1198 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz. benz.
Maks. moc 115 KM 130 KM 130 KM 110 KM 140 KM
Maks. moment 190 Nm 205 Nm 190 Nm 151 Nm 195 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s 11,4 s 10,5 s 11,7 s 10,6 s
Prędkość maks. 180 km/h 185 km/h 190 km/h 185 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 6,1 l/100 km 7,3 l/100 km 7,4 l/100 km 8,1 l/100 km
Renault Scenic III 1.2 TCe
Tak mały silnik jak 1.2 TCe nie zagwarantuje w rodzinnym aucie dobrych osiągów. W dodatku nie ujmuje niezawodnością.
Renault Scenic III 1.4 TCe
1.4 TCe najlepiej łączy umiarkowany apetyt na paliwo z dobrą dynamiką i niewielką awaryjnością.

Używane Renault Scenic III – silniki Diesla

Renault zaproponowało użytkownikom cały wachlarz autorskich turbodiesli. Paletę otwierał 1.5 dCi w kilku wersjach mocy – 85, 106 i 110 KM (niektóre źródła mówią też o 95 KM). Mimo wprowadzenia kilku poprawek nadal trudno nazwać go polecaną jednostką napędową: nadal zdarzają się zatarcia na panewkach i awarie pomp wysokiego ciśnienia paliwa. Podobne przypadłości trapią mocniejszego 1.9 dCi (130 KM), a w nim trzeba się jeszcze liczyć z większymi wydatkami na wyeksploatowany osprzęt.

Silnik 1.9 dCi już w 2011 roku ustąpił miejsca nowemu 1.6 dCi o takiej samej mocy (130 KM). To konstrukcja bliżej spokrewniona topowym dieslem w gamie Scenica – 2.0 dCi (150/160 KM). Choć w obydwu zdarzają się awarie turbosprężarek czy nieregenerowalnych piezoelektrycznych wtryskiwaczy (głównie ze względu na duże przebiegi), i tak uchodzą one za jedne z najlepszych turbodiesli w klasie. Szkoda jednak, że na 1.6/2.0 dCi trzeba poświęcić więcej środków i giną one w morzu ofert diesli 1.5 dCi. Co ciekawe, Renault konfigurowało turbodiesle ze skrzynią dwusprzęgłową (1.5 dCi, opcjonalnie) lub klasycznym automatem (2.0 dCi). Skrzynie ręczne dysponują oczywiście 6 przełożeniami.

Renault Scenic III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi 1.6 dCi 1.9 dCi 2.0 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³ 1598 cm³ 1870 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel 1461 cm³ turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 85 KM 106 KM 110 KM 130 KM 130 KM 150 KM 160 KM
Maks. moment 200 Nm 240 Nm 240 Nm 320 Nm 300 Nm 360 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 16,4 s 12,3 s 12,3 s 10,3 s 10,6 s 9,7 s 9,1 s
Prędkość maks. 165 km/h 180 km/h 180 km/h 195 km/h 195 km/h 200 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 5,8 l/100 km 4,9 l/100 km 5,1 l/100 km 5,5 l/100 km 5,9 l/100 km 5,6 l/100 km
Renault Scenic III 1.6 dCi
Diesel 1.6 dCi jest pod każdym względem lepszy o raczej przeciętnego 1.9 dCi. Jako alternatywę warto rozważyć topowego 2.0 dCi.

Używane Renault Scenic III – który silnik wybrać?

Z dystansem należy podchodzić do Sceniców z benzynowymi silnikami 1.2 TCe oraz dieslami 1.5/1.9 dCi. Pozostałe jednostki są udane, z tym że nie wszystkie ujmują oszczędnym charakterem czy wybitnymi osiągami. Wybór jest spory, więc każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Przeczytaj także:

Używane Renault Scenic II i Renault Scenic III – którą generację wybrać?

Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie użytkowników

Renault Scenic III

4 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji