UżywaneOpinieUżywane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Obecnie produkowany Scenic zerwał z wizerunkiem minivana i stracił na funkcjonalności. Czy wobec tego trzecia generacja minivana Renault jest godna rozpatrzenia? Oto opinie o używanym Renault Scenic III.

Pierwsze Renault Scenic było prekursorem segmentu kompaktowych minivanów, druga generacja nie dawała szans konkurentom, łącząc nowoczesność z wyjątkową użytecznością. Renault zaprojektowało Scenica III na zasadzie „nie zepsujmy tego, co do tej pory osiągnęliśmy”. Już z zewnątrz auto bardzo przypomina przebojowego poprzednika, podobieństwa da się dostrzec również w środku. W trzecim wcieleniu Scenica pojawiło się adekwatne do lat produkcji wyposażenie, obejmujące w niektórych wersjach kolorową nawigację TomTom i takie opcje jak reflektory ksenonowe i tempomat. Z gamy silnikowej usunięto słabą jednostkę 1.4, wprowadzono za to nowe silniki skonstruowane w technologii downsizingu (1.2 i 1.4 TCe). Zachowano dwie wersje nadwoziowe – standardową i przedłużoną (Grand). Po drugim liftingu (w 2013 r., pierwszy – rok wcześniej) wprowadzono uterenowionego Scenica XMOD, lecz próżno w nim szukać napędu na 4 koła.

Renault Scenic III 13
Rozstaw osi Grand Scenica (fot.) wydłużono o 7 cm względem wersji „krótkiej”. Auto awaryjnie przewiezie 7 osób, ale wtedy zupełnie zabraknie miejsca na bagaże.

Opisywany model jest dla wielu „ostatnim prawdziwym Scenicem”: maksymalnie funkcjonalnym, przestronnym, rodzinnym, bezpiecznym i komfortowym. W dodatku można go mieć w naprawdę atrakcyjnej cenie (już za kilkanaście tysięcy złotych). Jakimi opiniami cieszy się ten samochód? Oto, co o używanym Renault Scenicu III sądzą użytkownicy.

Renault Scenic III 08
Renault Scenic III w 2012 roku przeszedł pierwszy, niewielki lifting, przy okazji którego dodano LED-owe światła do jazdy dziennej. Rok później producent zdecydował się na jeszcze jedną, poważniejszą modernizację. Na zdjęciu przedstawiamy model przedliftowy z lat 2009-2012.

Używane Renault Scenic III – wnętrze

Osoby przesiadające się do opisywanej generacji ze Scenica II poczują się jak w domu. Na szczycie deski rozdzielczej w centralnym miejscu ponownie pojawił się zestaw wskaźników, a raczej niedotykowych ekranów LCD. Dłoń praktycznie sama chwyta wysoko umieszczony lewarek biegów. Użytkownicy Sceniców doceniają wręcz idealną pozycję za kierownicą i polecają swoje samochody osobom mającym problemy z kręgosłupem. Minivan Renault nie przypadnie jednak do gustu osobom wrażliwym na jakość wykończenia: powycierane plastiki i zniszczona ekoskóra w okolicach drążka są na porządku dziennym. Do problemów używanych Sceniców trzeba też zaliczyć gromadzącą się na dywanikach wodę. To z kolei efekt źle wklejonej przedniej szyby albo niedrożnych odpływów pod parownikiem klimatyzacji.

Wnętrze to najmocniejszy punkt Renault Scenica. Bardzo wygodne i wysoko ustawione przednie fotele to jedno, trzy osobne miejsca z tyłu – drugie. We wszystkich Scenicach oparcia tylnych miejsc można indywidualnie regulować, a fotele całkowicie wyjąć. W porównaniu z poprzednikiem rozstaw osi wzrósł zaledwie o 1 cm (wynosi 270 cm, w Grandzie o 7 cm więcej), lecz dzięki zupełnie płaskiej podłodze wygodnie będzie tu nawet 3 osobom. Mają do dyspozycji m.in. stoliki w oparciach foteli i schowki w podłodze. Trzeci rząd siedzeń wymagał dopłaty (tylko w Grandzie). Sprawdzi się tylko jako awaryjne rozwiązanie.

Używane Renault Scenic III – silniki

Gama silnikowa Scenica III stanowi prawdziwy rozstrzał między dawnymi a aktualnymi trendami w motoryzacji. Oferowano wolnossące jednostki benzynowe (1.6 i 2.0), turbodoładowanego 1.4 TCe (ale nadal z pośrednim wtryskiem paliwa) oraz, od 2012 r., 115-konnego 1.2 TCe mającego już wtrysk bezpośredni. LPG? Najlepiej w 1.6 i 2.0, ewentualnie 1.4 TCe: trzeba tylko pamiętać o regulacji zaworów. Początkowo oferta diesli ograniczała się do 1.5 dCi, 1.9 dCi i 2.0 dCi, później 1.9 zastąpiono bazującym na „dwulitrówce” 1.6 dCi. Pomimo wprowadzanych przez lata poprawek 1.5 i 1.9 dCi nadal znajdują się w grupie ryzyka. Lepiej trochę dopłacić i wybrać dynamiczniejsze (powyżej 130 KM), oszczędniejsze i trwalsze 1.6 lub 2.0 dCi. Nie będzie to łatwe zadanie, bo mimo wszystko w ogłoszeniach przeważają Renault z 1.5 dCi.

Renault Scenic III 06
W ogólnym rozrachunku silnik 1.4 TCe uchodzi za najlepszą jednostkę benzynową z Scenicu: mniej pali od 1.6 i 2.0, jest równie trwały i można go zasilać LPG.
Renault Scenic III silnik
1.6 dCi zdobywa pochlebne opinie. Pojawił się w minivanie Renault w 2011 r.

Używane Renault Scenic III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Większe niż u poprzednika lusterka korzystnie wpływają na widoczność w aucie”

„Schowki są wszędzie, a dzieci uwielbiają stoliki w fotelach. Do tego wygodnie śpią na pochylonych oparciach tylnych miejsc”

„Bardzo dobre wyciszenie. Nawet powyżej 3500 obr./min. hałas powietrza nie jest nadmiernie dokuczliwy”

„Dzięki długiemu rozstawowi osi i dopracowanemu układowi zawieszenia jazda po nierównościach jest nadzwyczaj komfortowa”

 Wady 

„Plastiki w dolnej części kokpitu są już mocno zarysowane, konsola środkowa skrzypi przy dociśnięciu, złuszczyła się kierownica – wnętrze wygląda, jakby auto przejechało więcej niż w rzeczywistości”

„Opuszczenie przednich szyb powoduje potworny szum w środku i dudnienie powietrza. Wraz z prędkością sytuacja staje się nie do zniesienia”

„Skrzynia ma zbyt krótkie biegi. 5. bieg można wrzucić już przy 70 km/h, a 6. – przy 90 km/h. Wcześniejszymi trzeba wachlować”

Używane Renault Scenic III – awaryjność, typowe usterki

Klekoczące elementy wnętrza to typowa przypadłość wielu modeli Renault, podobnie jak drobne problemy z wrażliwą na wilgoć elektroniką pokładową i kartą uruchamiającą pojazd. Z rezerwą podchodźmy do aut z dwusprzęgłowymi skrzyniami EDC (zwłaszcza jeśli mają duże przebiegi). W benzynowych 1.6 pamiętajmy o zmianie co 80-90 tys. km koła zmiennych faz rozrządu (500 zł), a w dieslach o kontroli filtra cząstek stałych. Pomimo wielu modernizacji, silników 1.5 dCi nadal nie można uznać za całkowicie wolnych od awarii panewek (niektórzy wymieniają je profilaktycznie) i turbosprężarek. Z kolei w 1.6 dCi psuje się przepustnica wydechu (wymiana od ok. 1000 zł). Renault zadbało o dobre zabezpieczenie antykorozyjne Scenica. Zawieszenie o tradycyjnej budowie (kolumny McPhersona i belka skrętna) ma wymienne silentblocki i sworznie wahaczy.

Renault Scenic III
W Scenicu III występowały dwa 130-konne turbodiesle: starszej daty 1.9 dCi (do 2011 r.) oraz nowocześniejszy i zdecydowanie trwalszy 1.6 dCi (od 2011 r.).

Używane Renault Scenic III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony (fot.) oraz ze słupka środkowego prawego (przy fotelu pasażera).

Renault Scenic III numer VIN

Używane Renault Scenic III – sytuacja rynkowa

Na zakup używanego Scenica III wystarczy już 15 tys. zł, pod warunkiem że godzimy się na niepewny silnik 1.5 dCi i wysoki przebieg. Benzynowe auta zaczynają się o kilka tys. zł wyżej. Budżet 23 tys. zł pozwoli na rozejrzenie się za Scenikiem po liftingu (2012 r.) lub starszym o rok/dwa lata Grandem. Dobrze wyposażone 2.0 dCi oraz auta po ostatnim lifcie kosztują bliżej 30 tys. zł. Powyżej 35 tys. zł wystawiane są Sceniki z roczników 2014-2017 z przebiegami ok. 100-150 tys. km.

Używane Renault Scenic III – podsumowanie

Równie przyjazny dla rodziny jak poprzednik, niedrogi i względnie bezproblemowy – pod warunkiem, że zaakceptujemy typowo „francuskie” wykończenie wnętrza. To jak na razie ostatni równie wszechstronny Scenic, który obecnie tylko korzysta na popularności crossoverów: chętni mogą wybierać spośród wielu atrakcyjnych ofert, nierzadko od prywatnych odbiorców.

Przeczytaj także:

Używane Renault Scenic II i Renault Scenic III – którą generację wybrać?

Używane Renault Scenic II (2003-2009) – opinie użytkowników

Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie użytkowników

Renault Scenic III

Renault Scenic III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 434-456/185/162-168 cm
Rozstaw osi 270-277 cm
Pojemność bagażnika 437-1837 l; Grand 208-678-2083 l
Renault Scenic III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 TCe 1.4 TCe 1.6 16V 2.0 16V
Pojemność 1198 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz. benz.
Maks. moc 115 KM 130 KM 110 KM 140 KM
Maks. moment 190 Nm 190 Nm 151 Nm 195 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s 10,5 s 11,7 s 10,6 s
Prędkość maks. 180 km/h 190 km/h 185 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 7,3 l/100 km 7,4 l/100 km 8,1 l/100 km
Renault Scenic III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.6 dCi 1.9 dCi 2.0 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1598 cm³ 1870 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 85 KM 106 KM 130 KM 130 KM 150 KM 160 KM
Maks. moment 200 Nm 240 Nm 320 Nm 300 Nm 360 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 16,4 s 12,3 s 10,3 s 10,6 s 9,7 s 9,1 s
Prędkość maks. 165 km/h 180 km/h 195 km/h 195 km/h 200 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 5,8 l/100 km 5,1 l/100 km 5,5 l/100 km 5,9 l/100 km 5,6 l/100 km

Używane Renault Scenic III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

  1. kupiłem ten samochód z przebiegiem 34tys mil i po osmiu latach użytkownia ma traz 120tys mil. w samochodzie w tym czasie zostaly wymienoone tarcze, klocki, akumulator, drazki kierownicze, 2 sprezyny z przodu (pękły) i pasek alternatora i to wszystko. Autko bezawaryjne 2.0dci z automatem hydrokinetycznym. Spalanie 9l w miescie i 7.5l w trasie przy predkosci do 140km/h

  2. Z tym spalaniem dla silników benzynowych to jest raczej odwrotnie bo według opinii wielu użytkowników wersja 1.4 TCE pali więcej niż 1,6 wolnossąca beznyna, w końcu chyba logiczne, że mniejszy silnik ,ale doladowany turbo z większą mocą nie ma prawa palić mniej niż wolnossący..

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji