Obecnie produkowany Scenic zerwał z wizerunkiem minivana i stracił na funkcjonalności. Czy wobec tego trzecia generacja minivana Renault jest godna rozpatrzenia? Oto opinie o używanym Renault Scenic III.
Pierwsze Renault Scenic było prekursorem segmentu kompaktowych minivanów, druga generacja nie dawała szans konkurentom, łącząc nowoczesność z wyjątkową użytecznością. Renault zaprojektowało Scenica III na zasadzie „nie zepsujmy tego, co do tej pory osiągnęliśmy”. Już z zewnątrz auto bardzo przypomina przebojowego poprzednika, podobieństwa da się dostrzec również w środku. W trzecim wcieleniu Scenica pojawiło się adekwatne do lat produkcji wyposażenie, obejmujące w niektórych wersjach kolorową nawigację TomTom i takie opcje jak reflektory ksenonowe i tempomat. Z gamy silnikowej usunięto słabą jednostkę 1.4, wprowadzono za to nowe silniki skonstruowane w technologii downsizingu (1.2 i 1.4 TCe). Zachowano dwie wersje nadwoziowe – standardową i przedłużoną (Grand). Po drugim liftingu (w 2013 r., pierwszy – rok wcześniej) wprowadzono uterenowionego Scenica XMOD, lecz próżno w nim szukać napędu na 4 koła.
Opisywany model jest dla wielu „ostatnim prawdziwym Scenicem”: maksymalnie funkcjonalnym, przestronnym, rodzinnym, bezpiecznym i komfortowym. W dodatku można go mieć w naprawdę atrakcyjnej cenie (już za kilkanaście tysięcy złotych). Jakimi opiniami cieszy się ten samochód? Oto, co o używanym Renault Scenicu III sądzą użytkownicy.
Używane Renault Scenic III – wnętrze
Osoby przesiadające się do opisywanej generacji ze Scenica II poczują się jak w domu. Na szczycie deski rozdzielczej w centralnym miejscu ponownie pojawił się zestaw wskaźników, a raczej niedotykowych ekranów LCD. Dłoń praktycznie sama chwyta wysoko umieszczony lewarek biegów. Użytkownicy Sceniców doceniają wręcz idealną pozycję za kierownicą i polecają swoje samochody osobom mającym problemy z kręgosłupem. Minivan Renault nie przypadnie jednak do gustu osobom wrażliwym na jakość wykończenia: powycierane plastiki i zniszczona ekoskóra w okolicach drążka są na porządku dziennym. Do problemów używanych Sceniców trzeba też zaliczyć gromadzącą się na dywanikach wodę. To z kolei efekt źle wklejonej przedniej szyby albo niedrożnych odpływów pod parownikiem klimatyzacji.
Wnętrze to najmocniejszy punkt Renault Scenica. Bardzo wygodne i wysoko ustawione przednie fotele to jedno, trzy osobne miejsca z tyłu – drugie. We wszystkich Scenicach oparcia tylnych miejsc można indywidualnie regulować, a fotele całkowicie wyjąć. W porównaniu z poprzednikiem rozstaw osi wzrósł zaledwie o 1 cm (wynosi 270 cm, w Grandzie o 7 cm więcej), lecz dzięki zupełnie płaskiej podłodze wygodnie będzie tu nawet 3 osobom. Mają do dyspozycji m.in. stoliki w oparciach foteli i schowki w podłodze. Trzeci rząd siedzeń wymagał dopłaty (tylko w Grandzie). Sprawdzi się tylko jako awaryjne rozwiązanie.
Używane Renault Scenic III – silniki
Gama silnikowa Scenica III stanowi prawdziwy rozstrzał między dawnymi a aktualnymi trendami w motoryzacji. Oferowano wolnossące jednostki benzynowe (1.6 i 2.0), turbodoładowanego 1.4 TCe (ale nadal z pośrednim wtryskiem paliwa) oraz, od 2012 r., 115-konnego 1.2 TCe mającego już wtrysk bezpośredni. LPG? Najlepiej w 1.6 i 2.0, ewentualnie 1.4 TCe: trzeba tylko pamiętać o regulacji zaworów. Początkowo oferta diesli ograniczała się do 1.5 dCi, 1.9 dCi i 2.0 dCi, później 1.9 zastąpiono bazującym na „dwulitrówce” 1.6 dCi. Pomimo wprowadzanych przez lata poprawek 1.5 i 1.9 dCi nadal znajdują się w grupie ryzyka. Lepiej trochę dopłacić i wybrać dynamiczniejsze (powyżej 130 KM), oszczędniejsze i trwalsze 1.6 lub 2.0 dCi. Nie będzie to łatwe zadanie, bo mimo wszystko w ogłoszeniach przeważają Renault z 1.5 dCi.
Używane Renault Scenic III – opinie użytkowników
Zalety
„Większe niż u poprzednika lusterka korzystnie wpływają na widoczność w aucie”
„Schowki są wszędzie, a dzieci uwielbiają stoliki w fotelach. Do tego wygodnie śpią na pochylonych oparciach tylnych miejsc”
„Bardzo dobre wyciszenie. Nawet powyżej 3500 obr./min. hałas powietrza nie jest nadmiernie dokuczliwy”
„Dzięki długiemu rozstawowi osi i dopracowanemu układowi zawieszenia jazda po nierównościach jest nadzwyczaj komfortowa”
Wady
„Plastiki w dolnej części kokpitu są już mocno zarysowane, konsola środkowa skrzypi przy dociśnięciu, złuszczyła się kierownica – wnętrze wygląda, jakby auto przejechało więcej niż w rzeczywistości”
„Opuszczenie przednich szyb powoduje potworny szum w środku i dudnienie powietrza. Wraz z prędkością sytuacja staje się nie do zniesienia”
„Skrzynia ma zbyt krótkie biegi. 5. bieg można wrzucić już przy 70 km/h, a 6. – przy 90 km/h. Wcześniejszymi trzeba wachlować”
Używane Renault Scenic III – awaryjność, typowe usterki
Klekoczące elementy wnętrza to typowa przypadłość wielu modeli Renault, podobnie jak drobne problemy z wrażliwą na wilgoć elektroniką pokładową i kartą uruchamiającą pojazd. Z rezerwą podchodźmy do aut z dwusprzęgłowymi skrzyniami EDC (zwłaszcza jeśli mają duże przebiegi). W benzynowych 1.6 pamiętajmy o zmianie co 80-90 tys. km koła zmiennych faz rozrządu (500 zł), a w dieslach o kontroli filtra cząstek stałych. Pomimo wielu modernizacji, silników 1.5 dCi nadal nie można uznać za całkowicie wolnych od awarii panewek (niektórzy wymieniają je profilaktycznie) i turbosprężarek. Z kolei w 1.6 dCi psuje się przepustnica wydechu (wymiana od ok. 1000 zł). Renault zadbało o dobre zabezpieczenie antykorozyjne Scenica. Zawieszenie o tradycyjnej budowie (kolumny McPhersona i belka skrętna) ma wymienne silentblocki i sworznie wahaczy.
Używane Renault Scenic III – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN odczytamy z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony (fot.) oraz ze słupka środkowego prawego (przy fotelu pasażera).
Używane Renault Scenic III – sytuacja rynkowa
Na zakup używanego Scenica III wystarczy już 15 tys. zł, pod warunkiem że godzimy się na niepewny silnik 1.5 dCi i wysoki przebieg. Benzynowe auta zaczynają się o kilka tys. zł wyżej. Budżet 23 tys. zł pozwoli na rozejrzenie się za Scenikiem po liftingu (2012 r.) lub starszym o rok/dwa lata Grandem. Dobrze wyposażone 2.0 dCi oraz auta po ostatnim lifcie kosztują bliżej 30 tys. zł. Powyżej 35 tys. zł wystawiane są Sceniki z roczników 2014-2017 z przebiegami ok. 100-150 tys. km.
Używane Renault Scenic III – podsumowanie
Równie przyjazny dla rodziny jak poprzednik, niedrogi i względnie bezproblemowy – pod warunkiem, że zaakceptujemy typowo „francuskie” wykończenie wnętrza. To jak na razie ostatni równie wszechstronny Scenic, który obecnie tylko korzysta na popularności crossoverów: chętni mogą wybierać spośród wielu atrakcyjnych ofert, nierzadko od prywatnych odbiorców.
Przeczytaj także:
Używane Renault Scenic II i Renault Scenic III – którą generację wybrać?
Używane Renault Scenic II (2003-2009) – opinie użytkowników
Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 434-456/185/162-168 cm |
Rozstaw osi | 270-277 cm |
Pojemność bagażnika | 437-1837 l; Grand 208-678-2083 l |
Silnik | 1.2 TCe | 1.4 TCe | 1.6 16V | 2.0 16V |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1198 cm³ | 1397 cm³ | 1598 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. |
Maks. moc | 115 KM | 130 KM | 110 KM | 140 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 190 Nm | 151 Nm | 195 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 10,5 s | 11,7 s | 10,6 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 190 km/h | 185 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.6 dCi | 1.9 dCi | 2.0 dCi | 2.0 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1598 cm³ | 1870 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 85 KM | 106 KM | 130 KM | 130 KM | 150 KM | 160 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 300 Nm | 360 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 16,4 s | 12,3 s | 10,3 s | 10,6 s | 9,7 s | 9,1 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 180 km/h | 195 km/h | 195 km/h | 200 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,6 l/100 km |