Renault Scenic III

Obecnie produkowany Scenic zerwał z wizerunkiem minivana i stracił na funkcjonalności. Czy wobec tego trzecia generacja minivana Renault jest godna rozpatrzenia? Oto opinie o używanym Renault Scenic III.

Pierwsze Renault Scenic było prekursorem segmentu kompaktowych minivanów, druga generacja nie dawała szans konkurentom, łącząc nowoczesność z wyjątkową użytecznością. Renault zaprojektowało Scenica III na zasadzie „nie zepsujmy tego, co do tej pory osiągnęliśmy”. Już z zewnątrz auto bardzo przypomina przebojowego poprzednika, podobieństwa da się dostrzec również w środku. W trzecim wcieleniu Scenica pojawiło się adekwatne do lat produkcji wyposażenie, obejmujące w niektórych wersjach kolorową nawigację TomTom i takie opcje jak reflektory ksenonowe i tempomat. Z gamy silnikowej usunięto słabą jednostkę 1.4, wprowadzono za to nowe silniki skonstruowane w technologii downsizingu (1.2 i 1.4 TCe). Zachowano dwie wersje nadwoziowe – standardową i przedłużoną (Grand). Po drugim liftingu (w 2013 r., pierwszy – rok wcześniej) wprowadzono uterenowionego Scenica XMOD, lecz próżno w nim szukać napędu na 4 koła.

Renault Scenic III 13
Rozstaw osi Grand Scenica (fot.) wydłużono o 7 cm względem wersji „krótkiej”. Auto awaryjnie przewiezie 7 osób, ale wtedy zupełnie zabraknie miejsca na bagaże.

Opisywany model jest dla wielu „ostatnim prawdziwym Scenicem”: maksymalnie funkcjonalnym, przestronnym, rodzinnym, bezpiecznym i komfortowym. W dodatku można go mieć w naprawdę atrakcyjnej cenie (już za kilkanaście tysięcy złotych). Jakimi opiniami cieszy się ten samochód? Oto, co o używanym Renault Scenicu III sądzą użytkownicy.

Renault Scenic III 08
Renault Scenic III w 2012 roku przeszedł pierwszy, niewielki lifting, przy okazji którego dodano LED-owe światła do jazdy dziennej. Rok później producent zdecydował się na jeszcze jedną, poważniejszą modernizację. Na zdjęciu przedstawiamy model przedliftowy z lat 2009-2012.

Używane Renault Scenic III – wnętrze

Osoby przesiadające się do opisywanej generacji ze Scenica II poczują się jak w domu. Na szczycie deski rozdzielczej w centralnym miejscu ponownie pojawił się zestaw wskaźników, a raczej niedotykowych ekranów LCD. Dłoń praktycznie sama chwyta wysoko umieszczony lewarek biegów. Użytkownicy Sceniców doceniają wręcz idealną pozycję za kierownicą i polecają swoje samochody osobom mającym problemy z kręgosłupem. Minivan Renault nie przypadnie jednak do gustu osobom wrażliwym na jakość wykończenia: powycierane plastiki i zniszczona ekoskóra w okolicach drążka są na porządku dziennym. Do problemów używanych Sceniców trzeba też zaliczyć gromadzącą się na dywanikach wodę. To z kolei efekt źle wklejonej przedniej szyby albo niedrożnych odpływów pod parownikiem klimatyzacji.

Wnętrze to najmocniejszy punkt Renault Scenica. Bardzo wygodne i wysoko ustawione przednie fotele to jedno, trzy osobne miejsca z tyłu – drugie. We wszystkich Scenicach oparcia tylnych miejsc można indywidualnie regulować, a fotele całkowicie wyjąć. W porównaniu z poprzednikiem rozstaw osi wzrósł zaledwie o 1 cm (wynosi 270 cm, w Grandzie o 7 cm więcej), lecz dzięki zupełnie płaskiej podłodze wygodnie będzie tu nawet 3 osobom. Mają do dyspozycji m.in. stoliki w oparciach foteli i schowki w podłodze. Trzeci rząd siedzeń wymagał dopłaty (tylko w Grandzie). Sprawdzi się tylko jako awaryjne rozwiązanie.

Używane Renault Scenic III – silniki

Gama silnikowa Scenica III stanowi prawdziwy rozstrzał między dawnymi a aktualnymi trendami w motoryzacji. Oferowano wolnossące jednostki benzynowe (1.6 i 2.0), turbodoładowanego 1.4 TCe (ale nadal z pośrednim wtryskiem paliwa) oraz, od 2012 r., 115-konnego 1.2 TCe mającego już wtrysk bezpośredni. LPG? Najlepiej w 1.6 i 2.0, ewentualnie 1.4 TCe: trzeba tylko pamiętać o regulacji zaworów. Początkowo oferta diesli ograniczała się do 1.5 dCi, 1.9 dCi i 2.0 dCi, później 1.9 zastąpiono bazującym na „dwulitrówce” 1.6 dCi. Pomimo wprowadzanych przez lata poprawek 1.5 i 1.9 dCi nadal znajdują się w grupie ryzyka. Lepiej trochę dopłacić i wybrać dynamiczniejsze (powyżej 130 KM), oszczędniejsze i trwalsze 1.6 lub 2.0 dCi. Nie będzie to łatwe zadanie, bo mimo wszystko w ogłoszeniach przeważają Renault z 1.5 dCi.

Renault Scenic III 06
W ogólnym rozrachunku silnik 1.4 TCe uchodzi za najlepszą jednostkę benzynową z Scenicu: mniej pali od 1.6 i 2.0, jest równie trwały i można go zasilać LPG.
Renault Scenic III silnik
1.6 dCi zdobywa pochlebne opinie. Pojawił się w minivanie Renault w 2011 r.

Używane Renault Scenic III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Większe niż u poprzednika lusterka korzystnie wpływają na widoczność w aucie”

„Schowki są wszędzie, a dzieci uwielbiają stoliki w fotelach. Do tego wygodnie śpią na pochylonych oparciach tylnych miejsc”

„Bardzo dobre wyciszenie. Nawet powyżej 3500 obr./min. hałas powietrza nie jest nadmiernie dokuczliwy”

„Dzięki długiemu rozstawowi osi i dopracowanemu układowi zawieszenia jazda po nierównościach jest nadzwyczaj komfortowa”

 Wady 

„Plastiki w dolnej części kokpitu są już mocno zarysowane, konsola środkowa skrzypi przy dociśnięciu, złuszczyła się kierownica – wnętrze wygląda, jakby auto przejechało więcej niż w rzeczywistości”

„Opuszczenie przednich szyb powoduje potworny szum w środku i dudnienie powietrza. Wraz z prędkością sytuacja staje się nie do zniesienia”

„Skrzynia ma zbyt krótkie biegi. 5. bieg można wrzucić już przy 70 km/h, a 6. – przy 90 km/h. Wcześniejszymi trzeba wachlować”

Używane Renault Scenic III – awaryjność, typowe usterki

Klekoczące elementy wnętrza to typowa przypadłość wielu modeli Renault, podobnie jak drobne problemy z wrażliwą na wilgoć elektroniką pokładową i kartą uruchamiającą pojazd. Z rezerwą podchodźmy do aut z dwusprzęgłowymi skrzyniami EDC (zwłaszcza jeśli mają duże przebiegi). W benzynowych 1.6 pamiętajmy o zmianie co 80-90 tys. km koła zmiennych faz rozrządu (500 zł), a w dieslach o kontroli filtra cząstek stałych. Pomimo wielu modernizacji, silników 1.5 dCi nadal nie można uznać za całkowicie wolnych od awarii panewek (niektórzy wymieniają je profilaktycznie) i turbosprężarek. Z kolei w 1.6 dCi psuje się przepustnica wydechu (wymiana od ok. 1000 zł). Renault zadbało o dobre zabezpieczenie antykorozyjne Scenica. Zawieszenie o tradycyjnej budowie (kolumny McPhersona i belka skrętna) ma wymienne silentblocki i sworznie wahaczy.

Renault Scenic III
W Scenicu III występowały dwa 130-konne turbodiesle: starszej daty 1.9 dCi (do 2011 r.) oraz nowocześniejszy i zdecydowanie trwalszy 1.6 dCi (od 2011 r.).

Używane Renault Scenic III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony (fot.) oraz ze słupka środkowego prawego (przy fotelu pasażera).

Renault Scenic III numer VIN

Używane Renault Scenic III – sytuacja rynkowa

Na zakup używanego Scenica III wystarczy już 15 tys. zł, pod warunkiem że godzimy się na niepewny silnik 1.5 dCi i wysoki przebieg. Benzynowe auta zaczynają się o kilka tys. zł wyżej. Budżet 23 tys. zł pozwoli na rozejrzenie się za Scenikiem po liftingu (2012 r.) lub starszym o rok/dwa lata Grandem. Dobrze wyposażone 2.0 dCi oraz auta po ostatnim lifcie kosztują bliżej 30 tys. zł. Powyżej 35 tys. zł wystawiane są Sceniki z roczników 2014-2017 z przebiegami ok. 100-150 tys. km.

Używane Renault Scenic III – podsumowanie

Równie przyjazny dla rodziny jak poprzednik, niedrogi i względnie bezproblemowy – pod warunkiem, że zaakceptujemy typowo „francuskie” wykończenie wnętrza. To jak na razie ostatni równie wszechstronny Scenic, który obecnie tylko korzysta na popularności crossoverów: chętni mogą wybierać spośród wielu atrakcyjnych ofert, nierzadko od prywatnych odbiorców.

Przeczytaj także:

Używane Renault Scenic II i Renault Scenic III – którą generację wybrać?

Używane Renault Scenic II (2003-2009) – opinie użytkowników

Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie użytkowników

Renault Scenic III

Renault Scenic III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.434-456/185/162-168 cm
Rozstaw osi270-277 cm
Pojemność bagażnika437-1837 l; Grand 208-678-2083 l
Renault Scenic III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 TCe1.4 TCe1.6 16V2.0 16V
Pojemność1198 cm³1397 cm³1598 cm³1997 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz.benz.
Maks. moc115 KM130 KM110 KM140 KM
Maks. moment190 Nm190 Nm151 Nm195 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s10,5 s11,7 s10,6 s
Prędkość maks.180 km/h190 km/h185 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km7,3 l/100 km7,4 l/100 km8,1 l/100 km
Renault Scenic III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.6 dCi1.9 dCi2.0 dCi2.0 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1598 cm³1870 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc85 KM106 KM130 KM130 KM150 KM160 KM
Maks. moment200 Nm240 Nm320 Nm300 Nm360 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h16,4 s12,3 s10,3 s10,6 s9,7 s9,1 s
Prędkość maks.165 km/h180 km/h195 km/h195 km/h200 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,8 l/100 km5,1 l/100 km5,5 l/100 km5,9 l/100 km5,6 l/100 km

Używane Renault Scenic III – galeria

3 KOMENTARZE

  1. kupiłem ten samochód z przebiegiem 34tys mil i po osmiu latach użytkownia ma traz 120tys mil. w samochodzie w tym czasie zostaly wymienoone tarcze, klocki, akumulator, drazki kierownicze, 2 sprezyny z przodu (pękły) i pasek alternatora i to wszystko. Autko bezawaryjne 2.0dci z automatem hydrokinetycznym. Spalanie 9l w miescie i 7.5l w trasie przy predkosci do 140km/h

  2. Z tym spalaniem dla silników benzynowych to jest raczej odwrotnie bo według opinii wielu użytkowników wersja 1.4 TCE pali więcej niż 1,6 wolnossąca beznyna, w końcu chyba logiczne, że mniejszy silnik ,ale doladowany turbo z większą mocą nie ma prawa palić mniej niż wolnossący..

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj