Renault Scenic II

Modele Renault z początku lat dwutysięcznych nigdy nie błyszczały w kategorii niezawodności. Czy warto jeszcze kupić używanego Renault Scenica II? Oto opinie o tym aucie.

Scenic II stanął przed niełatwym zadaniem przeskoczenia poprzeczki wysoko postawionej przez… uznanego poprzednika – Scenic I zapoczątkował bowiem w latach 90. boom na kompaktowe minivany. Jako wzorzec konstrukcyjny ponownie wykorzystano platformę podłogową Renault Megane (2. generacji) i zbudowano samochód w dwóch wersjach nadwoziowych: standardowej (4,26 m) oraz wydłużonej Grand (4,49 m), mogącej pomieścić 7 osób lub zabrać do bagażnika 535 l pakunków (przy 5. pasażerach: w „zwykłym” Scenicu 430 l). W międzyczasie wprowadzono nawet uterenowioną odmianę Conquest z zawieszeniem podwyższonym o 2 cm (ale bez napędu 4×4). Wnętrze samochodu urządzono w oparciu o całkowite odejście od analogowych wskaźników, co wówczas było ryzykownym posunięciem, ale epatującym nowoczesnością. Każdy pasażer Scenica ma swój własny fotel, a te w drugim rzędzie można na wiele sposobów regulować. Klienci indywidualni często stawiali w tym modelu na bogate wersje wyposażeniowe, a na tym użytkownicy aut z drugiej ręki tylko korzystają, ciesząc się wieloma przydatnymi opcjami w dość leciwym już aucie. Minivan Renault godnie się starzeje nie tylko dzięki ciekawie stylizowanej karoserii, ale przede wszystkim za sprawą świetnego zabezpieczenia przed korozją: wiek samochodu zdradzają głównie wytarte materiały wykończeniowe kokpitu.

Renault Scenic II
Układ kierowniczy i zawieszenie Scenica II (kolumny McPhersona z przodu, belka skrętna z tyłu) umiejętnie zestrojono na pograniczu komfortu i bezpiecznego prowadzenia. Charakterystykę polubią osoby o spokojnym stylu jazdy.

Renault Scenic II wygląda na młodsze i droższe auto, niż jest w rzeczywistości – to efekt postępującej utraty wartości wynikającej z przeciętnych opinii o tym samochodzie. Tak naprawdę budżet 13-15 tys. zł pozwoli na zakup auta z mocnym silnikiem, długą listą wyposażenia i, najważniejsze, w nienagannym stanie technicznym. Komu warto nadal rekomendować ten model? Oto opinie o używanym Renault Scenicu II.

Używane Renault Scenic II i Renault Scenic III – którą generację wybrać?

Renault Scenic II
Nim obejdziemy używanego Scenica II z miernikiem lakieru warto wiedzieć, że jego przednie błotniki wykonano z tworzywa sztucznego. W internecie można trafić na wiele zamienników tych elementów.

Używane Renault Scenic II – wnętrze

Kokpit wyraźnie nawiązuje do przedstawionego w tym samym roku Renault Espace IV. Również w Scenicu uświadczymy cyfrowe wskaźniki ulokowane w górnej części kokpitu (pośrodku), ale uzupełnione o szeroką konsolę środkową z panelem klimatyzacji, radiem i wyniesionym w górę lewarkiem biegów. Dzięki takiemu zabiegowi możliwe jest swobodne przejście z miejsca kierowcy na pasażera i odwrotnie. Pomiędzy fotelami zamontowano podłokietnik z funkcją przesuwania: to przydatna opcja, dopóki działa (po zablokowaniu mało kto podejmuje się naprawy). Scenic II imponuje liczbą schowków, których łączna pojemność wynosi ok. 100 l. Znajdziemy je m.in. za wspomnianym podłokietnikiem (i w nim), w podłodze oraz pod siedzeniem pasażera. Do montażu materiałów wykończeniowych nie płynie wiele zażaleń, lecz same w sobie dość szybko ulegają zniszczeniu (niełatwo o auto z nienagannie utrzymanym wnętrzem, nawet właściciel o nie dbał).

Renault Scenic II deska rozdzielcza (2)
Nie każdemu przypadnie do gustu schemat rozlokowania instrumentów na desce rozdzielczej Scenica II, ale trzeba przyznać, że jest ona czytelna i prosta w obsłudze.

Renault zaprojektowało obszerne przednie fotele z przyzwoitym podparciem bocznym. W bogatszych specyfikacjach Privilege częściowo obszywano je skórą, ale na elektryczne sterowanie praktycznie nie ma co liczyć. Uwagę zwraca osadzenie siedziska z dala od podłogi, co wiąże się z naprawdę wysoką pozycją za kierownicą. Fotele drugiego rzędu są zdecydowanie węższe, ale każdy z pasażerów ma do dyspozycji swój indywidualny. Można je osobno przesuwać, regulować ich oparcia, składać na dwa sposoby (samo oparcie lub całe siedzenie pochylić do przodu) oraz wyjmować. Dodatkowe siedzenia Grand Scenica najlepiej traktować jako opcję awaryjną na krótkie dystanse. Częściej bywa on rozpatrywany w kategorii większego bagażnika, którego nie ograniczają złożone fotele 3. rzędu (chowają się w sprytny sposób w podłodze). Mieści od 535 do 1960 l pakunków, podczas gdy krótszy Scenic 430-1840 l. Po stronie zalet bagażników obu aut należy postawić wielki otwór załadunkowy, niski próg i ustawny kształt.

Używane Renault Scenic II – silniki

Paletę jednostek benzynowych stanowiły trzy wersje wolnossące i jedna turbodoładowana. Do pierwszej grupy zaliczamy 1.4 16V/98 KM, 1.6 16V/113 KM oraz 2.0 16V/136 KM. Na bazie ostatniego opracowano odmianę turbodoładowaną 2.0 T o mocy 163 KM. Wszystkie silniki mają paskowy napęd rozrządu i wielopunktowy wtrysk paliwa umożliwiający bezproblemowy i niedrogi montaż instalacji gazowej (trzeba jedynie pamiętać o wzmocnieniu plastikowej podłogi bagażnika pod butlę LPG). Po stronie turbodiesli ulokowano trzy jednostki w aż 9 wersjach mocy. Bazowy 1.5 dCi rozwija 82, 86, 101, 103 i 105 KM. Dwie najsłabsze nie mają koła dwumasowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią (trafiała do odmian powyżej 100 KM), „dwumasu” zaś pozbawiony jest również wariant 101 KM. Dalej ulokowano 1.9 dCi generującego 110, 120 lub 130 KM. W 2007 r. rolę topowego diesla przejął 2.0 dCi/150 KM, który jako jedyny silnik w całej gamie posiada łańcuchowy napęd rozrządu. Do benzynowych 1.6 i 2.0 Renault opcjonalnie proponowało konfigurację z automatyczną skrzynią biegów. Napędu 4×4 w ogóle nie oferowano.

Renault Scenic II silnik
163 KM w 2-litrowym silniku z turbo nie robi dziś szczególnego wrażenia, ale jednostka zwraca uwagę zapasem momentu obrotowego (270 Nm). Okazała się też ponadprzeciętnie trwała i tolerująca LPG.

Używane Renault Scenic II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Benzynowy 1.6 praktycznie nie sprawia problemów i dobrze jeździ na LPG”

„Świetne zabezpieczenie antykorozyjne. Kilkunastoletnie auta wciąż trzymają się doskonale”

„Przydaje się w mieście: dobra widoczność (wielkie szyby i wysoka pozycja za kierownicą) i spory prześwit”

„Zaskoczył mnie poziom wyposażenia: mam czujniki parkowania, ksenony i automatyczną klimatyzację”

 Wady 

„Po rodzinnym minivanie podziewałem się lepszego wyciszenia”

„Elektronika jednak wariuje: wysiadł wyświetlacz na desce, karta Hands Free i hamulec ręczny”

„Przydałby się 6. bieg. Jazda autostradą skutkuje podwyższonymi obrotami silnika i hałasem”

„Odradzam automatyczną skrzynię biegów, bo opornie zmienia przełożenia i skutecznie zamula Scenica”

Używane Renault Scenic II – awaryjność, typowe usterki

Analogicznie jak w innych Renault, kłopoty z silnikami dotyczą głównie diesli 1.5/1.9 dCi. W pierwszych z nich zawodzi układ wtryskowy, w drugich – turbosprężarki. Obydwa z kolei zmagają się z przypadkami obracania panewek korbowodowych: wiele w tym wypadku zależy od tego, jak często zmieniano olej (i jakiej był on jakości). Benzynowe jednostki trapią usterki cewek zapłonowych oraz, w 1.6, wariatorów faz rozrządu. Drugim głównym problemem rodzinnego Renault pozostaje elektronika pokładowa: niedziałające wyświetlacze, zamki, przełączniki, karty Hands Free są na porządku dziennym, jednakże po tylu latach od debiutu elektrycy sprawnie eliminują te przypadłości niedużym kosztem. Inna sprawa, że zdarzają się one często i bywają uporczywe na co dzień. Czasami niedomaga również hamulec ręczny oraz układ elektrycznego wspomagania kierownicy. Zawieszenie jest dla odmiany dość trwałą konstrukcją, ale nie zawsze tanią w serwisowaniu (np. z uwagi na konieczność wymiany całych wahaczy zamiast samych sworzni, ponieważ są one zintegrowane). Często zawodzą górne łożyska kolumn McPhersona. Na szczęście Scenic, pod warunkiem że bezwypadkowy, rdzewieje w naprawdę minimalnym stopniu (jak na swój wiek).

Renault Scenic II karta
W dzisiejszych czasach niedziałającą kartę Hands Free wiele firm naprawia wysyłkowo.

Używane Renault Scenic II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się obok wlewu płynu do spryskiwaczy. Odczytamy go również z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie.

Renault Scenic II numer VIN

Używane Renault Scenic II – sytuacja rynkowa

Przedliftowe Sceniki z silnikami 1.5/1.9 dCi kosztują w granicach 4-8 tys. zł. Poliftowe auto (benzynowe) oznacza wydatek 7-12 tys. zł, zaś najmłodsze roczniki wystawiane są w okolicach 11-15 tys. zł. Z lekką przewagą dominują auta o standardowej długości nadwozia. Tylko co 4. samochód ma pod maską turbodiesla, a co 10. benzynowy Scenic – instalację LPG.

Używane Renault Scenic II – podsumowanie

Renault Scenic II do dziś można stawiać za wzór praktycznego, rodzinnego samochodu. Szkoda tylko, że nie zalicza się on do grona aut gwarantujących spokój eksploatacji. Jeśli mamy zaprzyjaźnionego elektryka, nie trzeba go jednak skreślać. Odradzamy zakup tanich egzemplarzy za kilka tysięcy złotych, w których usterki mogą spłynąć lawinowo. Trudno o równie przestronny i dobrze wyposażony samochód za kilkanaście tys. zł.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Renault:

Używane Renault Megane II (2002-2009) – opinie użytkowników

Używane Renault Kangoo II (2008-2021) – opinie użytkowników

Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie użytkowników

Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie użytkowników

Renault Scenic II 44

Renault Scenic II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.426-449/181/162 cm
Rozstaw osi269 cm
Pojemność bagażnika430-1840 l; Grand 535-1960 l
Renault Scenic II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.4 16V1.6 16V2.0 16V2.0 T
Pojemność1390 cm³1598 cm³1998 cm³1998 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz., turbo
Maks. moc98 KM113 KM136 KM163 KM
Maks. moment127 Nm152 Nm191 Nm270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,3 s12,5 s10,3 s8,6 s
Prędkość maks.174 km/h185 km/h195 km/h206 km/h
Śr. zużycie paliwa7,2 l/100 km7,3 l/100 km7,9 l/100 km9,0 l/100 km
Renault Scenic II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi1.9 dCi1.9 dCi2.0 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³1870 cm³1870 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc82 KM100 KM105 KM120 KM130 KM150 KM
Maks. moment185 Nm200 Nm240 Nm300 Nm300 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,7 s14,1 s12,2 s12,1 s11,5 s9,4 s
Prędkość maks.165 km/h170 km/h182 km/h188 km/h195 km/h204 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km5,2 l/100 km5,6 l/100 km5,8 l/100 km6,0 l/100 km6,5 l/100 km

Używane Renault Scenic II – galeria

2 KOMENTARZE

  1. Witam od 12 lat jeżdżę scenikiem 2 część wymienionych usterek to chyba jakiś mit tak jak te zintegrowane sworznie wahaczy, można je wymienić , one są wprasowane a koszt jednego to około 50 zł.

  2. 1,9 dci, 2004r. Wymiana oleju co 8tys, gruntowna naprawa 6 lat temu, + sztywne koło zamachowe sprzęgła. Zrobione 200tys i żadnych problemów, zero korozji. Części zamienne coraz tańsze, wygoda i odczucia z jazdy nieporównywalne z żadnym współczesnym kompaktem, czy limuzyną w tej cenie. Komfort i dynamika na bardzo przyzwoitym poziomie. Fakt jest jeden, nie wybacza sknerów i ignorantów, jeśli traktujesz go jak swój, można wykorzystywać jego osiągi bez najmnieszych przeciwskazań.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here