UżywaneOpinieUżywane Renault Megane II (2002-2009) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Renault Megane II (2002-2009) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Megane II zasłynęło nie tyle z ciekawej stylistyki i bogatego wyposażenia, co z awaryjnej elektroniki i nieudanych turbodiesli. Czy warto w ogóle kupować kilkunastoletniego „francuza”? Oto opinie o używanym Renault Megane II.

18 lat temu Megane II było mocnym graczem w segmencie samochodów kompaktowych. Niebanalnie narysowana karoseria, komplet wersji nadwoziowych, pokaźna paleta silników (obejmująca oszczędne odmiany wysokoprężne i usportowione RS), i wreszcie bogate wyposażenie seryjne działały na klientów jak magnes. Istotnie, kompaktowego Renault łatwo było dostosować do swoich potrzeb, wybierając hatchbacka (3d/5d) lub kombi i sedana z wydłużonym o 6 cm rozstawem osi i bagażnikami przekraczającymi 500 l pojemności. Gamę uzupełniła odmiana coupe-cabrio z elektrycznie rozkładanym, metalowym dachem, wymagającym mniej uwagi od odpowiedników z materiału (stąd Megane CC nadawało się do eksploatacji całorocznej). Jak na konstrukcję z 2002 roku, auto wręcz ociekało niecodziennymi nowinkami technicznymi. Zaliczał się do nich… brak tradycyjnego kluczyka. Silnik uruchamiało się przyciskiem, po wcześniejszym włożeniu do slotu specjalnej karty. Nie trzeba było tego robić w bogatszych wersjach z systemem Hands Free. Poza tym Megane’a wyposażano w czujniki ciśnienia w oponach, czujniki zmierzchu i deszczu, nawigację oraz tempomat. Niestety, Renault nie podołało z dopracowaniem tak rozległej elektroniki: żyła ona swoim życiem, a pewna poprawa nastąpiła dopiero po wprowadzeniu wersji poliftowej (2005 r.).

Renault Megane II 22
Kombi (Grandtour) wraz z sedanem i CC zadebiutowały rok po hatchbacku, w 2003 r. Ta wersja jako jedyna oferuje pokaźne możliwości przewozowe: bagażnik mieści od 520 do aż 1600 l.

O ile wadliwą elektronikę dało się względnie tanio naprawiać, o tyle spektakularne awarie turbodiesli 1.5/1.9 dCi czyniły z jakichkolwiek napraw operacje nie mające większego sensu. Niestety, właśnie do Megane II trafiły pierwsze, jeśli nie powiedzieć „eksperymentalne” odmiany tych silników, a Renault robiło co mogło, by na bieżąco usuwać ich dolegliwości. Z dzisiejszej perspektywy niewiele to zmienia, bo część samochodów ma już za sobą wymianę jednostki napędowej i problem może wrócić. Jakich Megane II wobec tego szukać? Czy wszystkie się psują? Oto opinie o leciwym kompakcie Renault.

Renault Megane II 27
Renault przynajmniej „nie kombinowało” od strony technicznej i zastosowało zawieszenie o standardowej budowie (kolumny McPhersona z przodu, belka z tyłu). Układ jezdny zestrojono z nastawieniem na komfort. Wyostrzono go jedynie w Megane’ie RS.

Używane Renault Megane II – wnętrze

Wnętrze Megane’a urządzono w bardziej zachowawczym stylu niż nadwozie. W tak wiekowym aucie obsługa wyłącznie fizycznymi przyciskami nie powinna dziwić, ale w podobnym okresie niektórzy rywale stosowali już np. wyświetlacze zamiast analogowych wskaźników (np. Citroen C4 I). W Megane II nie uświadczymy stacyjki, a jedynie slot na kartę uruchamiającą oraz guzik startu silnika. W samochodach z funkcją Hands Free jednostkę uruchomimy nawet bez wyjmowania karty z kieszeni. Te urządzenia już jako kilkuletnie bywały awaryjne: do dzisiaj prawdopodobnie zachowało się niewiele kart bez serwisowej przeszłości. Bogatsze wersje otrzymywały wysuwany u góry ekran wyświetlający nawigację. Ciekawie prezentują się samochody z beżowym wnętrzem. Niestety, po nich też najlepiej widać trudy eksploatacji. Montaż materiałów mocno kuleje w drugiej generacji Megane, same tworzywa nie są jednak takie złe. Raczej nie ustrzeżemy się zaawansowanego wytarcia materiału na najczęściej chwytanych elementach.

Renault Megane II 07
Popularne konfiguracje Megane posiadają niewielki wyświetlacz i uproszczone radio z wnęką. We wszystkich samochodach znajdziemy klimatyzację.

Megane to typowy „średniak” w dziedzinie przestronności. Jeśli komuś zależy na obszernym wnętrzu, powinien wybrać odmianę kombi lub sedan z rozstawem osi wydłużonym do 269 cm. Dla rodziny z dziećmi w zupełności wystarczy hatchback, pod warunkiem, że nie będą musieli nim jechać na wakacje. Bagażnik mieści bowiem 330 l, czyli tyle, ile oferują współczesne auta miejskie. Poza tym ma on wąski otwór, nie popisano się też w lokalizacji progu załadunkowego. Do sedana i kombi wejdzie po 520 l, jednak w obydwu przypadkach nie ma co liczyć na wybitnie ustawną przestrzeń. Megane II wytwarzano w czasach, gdy nie przejmowano się takimi drobnostkami jak haczyki na torby czy gniazda 12V w bagażnikach. Podłogę wykonano z plastiku i w razie montażu butli gazowej należy ją koniecznie wzmocnić.

Używane Renault Megane II – silniki

Paletę niemal w całości oparto na wolnossących, niewysilonych jednostkach z paskiem rozrządu i pośrednim wtryskiem paliwa. Otwiera ją 1.4 16V w dwóch wersjach mocy – 82 i 98 KM. Dalej mamy 113-konnego 1.6 16V i 135-konnego 2.0 16V, oba z systemem zmiennych faz rozrządu. Drugi występował także w odmianie turbodoładowanej o mocy 163 KM lub 225/230 KM w topowym Megane’ie RS. Tak naprawdę wszystkie silniki da się dostosować do zasilania LPG, co jest rozsądnym rozwiązaniem zważywszy na ich „niedzisiejszy” apetyt na paliwo. Rolę turbodiesli przejęły zaś jednostki 1.5 dCi (82-106 KM), 1.9 dCi (90-130 KM) i wprowadzone po liftingu 2.0 dCi (150-173 KM). Filtry cząstek stałych obligatoryjnie montowano tylko do tych ostatnich, w pozostałych pojawiały się w odmianach o mocy przekraczającej 100 KM. Generalnie – im słabsza, tym ma prostszy osprzęt (sztywne koło zamachowe, turbo ze stałą geometrią). Jednak to nie skomplikowanie konstrukcyjne powodowało liczne awarie wariantów 1.5/1.9 dCi, a niedopracowany układ wtryskowy Delphi. W 2005 r. Renault zmieniło go na trwalszy od Siemensa, ale pozostałe problemy nie zostały rozwiązane. Opiszemy je w dalszej części materiału.

Renault Megane II 37
Benzynowy 1.6 – optimum pomiędzy rozsądnym spalaniem i niezłymi osiągami. Montowano go również do następcy – Megane’a III.
Renault Megane II 11
Wszystkie 1.9 dCi mają „dwumas”, ale odmiany 90/110 KM wyposażono w uproszczoną turbosprężarkę.

Używane Renault Megane II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Za Megane’em przemawia niewielki promień skrętu i wystarczający prześwit”

„W kombi nikomu nie brakuje miejsca, a do bagażnika zabiorę co tylko zechcę”

„Zero korozji na kilkunastoletnim aucie. To wcale nie zdarza się często”

„1.9 dCi dysponuje zapasem mocy i przy odpowiednik traktowaniu pali nawet mniej niż 4 l/100 km”

 Wady 

„Nie ma mowy o żadnej precyzji wybierania biegów. Przełożenia bardzo krótkie i nie pomaga fakt, że jest ich 6”

„Nie ma miesiąca, by coś nie wyskoczyło. Elektronika żyje swoim życiem”

„Widać, że mechanicy z ASO mają dość tych aut i zbywają klientów”

„Zimą strasznie trzeszczą plastiki. Bardzo irytująca przypadłość”

Używane Renault Megane II – awaryjność, typowe usterki

Najpopularniejsze turbodiesle z Megane II to, niestety, awaryjne konstrukcje mające wiele „punktów” zapalnych. Obydwu wybitnie nie służą przeciągające się terminy wymian oleju silnikowego. W wyniku eksploatacji long-life zacierają się turbosprężarki lub obracają panewki, czasami dochodzi nawet do spektakularnego „rozbiegania” silnika wysokoprężnego. 1.5 dCi ponadto ma felerny układ wtryskowy Delphi z łuszczącą się pompą: wydzielające się w ten sposób opiłki dostają się do wtryskiwaczy i zalepiają je. Zważywszy na fakt, że używane silniki wystawiane są za 1-2 tys. zł, wszelkie naprawy tracą ekonomiczny sens. Decydując się na wymianę, warto postawić na możliwie jak najmłodsze silniki z wprowadzonymi poprawkami. Niestety, to nie wszystko. Benzynowe 1.6/2.0 zmagają się z usterkowymi wariatorami faz rozrządu i cewkami zapłonowymi. W Megane zawodzą karty uruchamiające, lecz spopularyzowanie je również w innych modelach przez Renault pozwoliło opracować przez niezależne warsztaty rozmaite metody napraw. Nie trzeba w tym celu zawieźć tam całego samochodu, a wysłać zepsutą kartę np. kurierem. Dosyć często trzeba ponieść dodatkowe inwestycje w przywrócenie do porządku skrajnie zużytego zawieszenia. Jedno trzeba oddać Megane II – jest świetnie zabezpieczone przed korozją.

Renault Megane II 38
„Słynną” kartę uruchamiającą da się w obecnych czasach niedrogo naprawić (ok. 100-400 zł). Inna sprawa, że psują się one relatywnie często.

Używane Renault Megane II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN w Megane II wybito przy wlewie pojemnika na płyn do spryskiwaczy, pod plastikową obudową. Ponadto znajduje się on w obudowie deski rozdzielczej, przed zestawem wskaźników (widok od zewnątrz).

Renault Megane II 18

Używane Renault Megane II – sytuacja rynkowa

Na rynku wtórnym wciąż przewija się sporo Megane’ów II, lecz ich ceny rynkowe najprawdopodobniej sięgnęły dna. Jeżdżące egzemplarze można kupić za nawet 3-4 tys. zł. Przeznaczając dwa razy więcej być może uda się nabyć przyzwoity samochód nie wymagający pilnych wydatków: sprzedający lubią się w przypadku tego modelu przechwalać wykonanymi naprawami. Za pięciocyfrową kwotę swobodnie kupimy zadbanego „polifta”. Powyżej 15 tys. zł przewijają się tylko Megane CC i RS. Tylko co czwarte Renault napędza wariant wysokoprężny, niewielki odsetek aut benzynowych posiada LPG.

Używane Renault Megane II – podsumowanie

Nie taki Megane II straszny, jak o nim opowiadają. Wystarczy cierpliwie poszukać samochodu po modernizacji, z benzynowym silnikiem – taka konfiguracja nie powinna wystawiać nerwów użytkownika na próbę. Diesle, poza 2.0 dCi, najlepiej odpuścić w całości, chyba że okazyjnie nabędziemy Megane 1.5/1.9 dCi i kupimy sprawny silnik z pewnego źródła. Niestety, i w takiej sytuacji nie mamy zagwarantowanego spokoju.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Renault:

Używane Renault Twingo II (2007-2014) – opinie

Używane Renault Clio III (2005-2012) – opinie

Używane Renault Clio IV (2012-2019) – opinie

Używane Renault Megane III (2008-2016) – opinie

Używane Renault Fluence (2009-2016) – opinie

Używane Renault Laguna III (2007-2015) – opinie

Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie

Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie

Używane Renault Kangoo II (od 2008 r.) – opinie

Renault Megane II 28

Renault Megane II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 421-450/178/146 cm
Rozstaw osi 263-269 cm
Pojemność bagażnika htb 330-1190 l, kmb 520-1600 l, sed 520 l, cab 190-490 l
Renault Megane II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.4 16V 1.4 16V 1.6 16V 2.0 16V 2.0 T 2.0 T (RS)
Pojemność 1390 cm³ 1390 cm³ 1598 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 82 KM 98 KM 113 KM 135 KM 163 KM 225 KM
Maks. moment 124 Nm 127 Nm 152 Nm 191 Nm 270 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,7 s 12,5 s 10,9 s 9,2 s 8,3 s 6,5 s
Prędkość maks. 171 km/h 183 km/h 192 km/h 200 km/h 220 km/h 236 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,8 l/100 km 6,9 l/100 km 6,9 l/100 km 8,0 l/100 km 7,7 l/100 km 8,8 l/100 km
Renault Megane II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.9 dCi 1.9 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1870 cm³ 1870 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 82 KM 101 KM 120 KM 130 KM 150 KM
Maks. moment 185 Nm 200 Nm 300 Nm 300 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,3 s 12,7 s 10,5 s 9,6 s 9,5 s
Prędkość maks. 170 km/h 182 km/h 196 km/h 203 km/h 213 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,6 l/100 km 5,4 l/100 km 5,6 l/100 km 5,5 l/100 km

Używane Renault Megane II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji