UżywaneUżywana Skoda Octavia III (2012-2020) - który silnik wybrać?

Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – który silnik wybrać?

Z generacji na generację Octavia przejawia coraz więcej zalet. Przyjrzyjmy się trzeciej generacji i oceńmy, z jakim silnikiem warto kupić używaną Skodę Octavię III.

Trzecie wcielenie Octavii wniosło trochę świeżości i ekstrawagancji po mocno stonowanym poprzedniku: mamy tu na myśli głównie ostrzejsze linie nadwozia i ciekawe zabiegi stylistyczne, np. podwójne lampy w autach po liftingu (lata 2017-2020). Samochód opracowano przy tym na zupełnie nowej płycie podłogowej, w związku z czym sporo różni się wymiarami: jest dłuższy od Octavii II o prawie 10 cm i ma aż o 11 cm większy rozstaw osi. Tym samym Octavia III jeszcze bardziej zbliżyła się do klasy średniej, niemniej o „kompaktowym” rodowodzie przypomina techniczne pokrewieństwo z Volkswagenem Golfem, Audi A3 i Seatem Leonem. Tradycyjnie już auto imponuje ogromnymi bagażnikami (590-1580 l w liftbacku i 610-1740 l w kombi) i bogatą ofertą wersji specjalnych, np. RS, 4×4, Scout. Trzecie wcielenie dorzuca do tego przestronną kanapę, lepsze wykończenie i nowoczesne wyposażenie.

Pod maskami Octavii III montowano wiele silników z dość skomplikowanym osprzętem: zabrakło znanych z Octavii II powolnych, ale trwałych wersji wolnossących. Jak sprawują się jednostki napędowe w tym modelu? Jaki silnik wybrać w używanej Skodzie Octavii III?

Używana Skoda Octavia III – silniki benzynowe

  • 1.0 TSI (115 KM)
  • 1.2 TSI (86 KM, 105 KM, 110 KM)
  • 1.4 TSI (140 KM, 150 KM)
  • 1.5 TSI (150 KM)
  • 1.8 TSI (180 KM)
  • 2.0 TSI (190 KM, 220 KM, 230 KM, 245 KM)

Do napędu benzynowych Octavii zarezerwowano wyłącznie silniki TSI, czyli z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (choć w większości jednostek, głównie nowszych, stosowano wtrysk podwójny – wielopunktowy i bezpośredni). Silniki pochodzą z dwóch rodzin: EA211/EA211evo (1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.5 TSI) i EA888 (1.8 TSI, 2.0 TSI). Bazowy 1.0 TSI (115 KM) jako jedyny ma 3 cylindry, przez co nie zachwyca kulturą pracy, cechują go też umiarkowane osiągi. Pojawił się dopiero w 2016 roku, zastępując mocniejsze wersje 4-cylindrowego 1.2 TSI (105/110 KM; była jeszcze 86-konna oferowana do 2018 r.). Ta jednostka wraz z 1.4 TSI (140/150 KM) ma już poprawiony układ rozrządu z paskiem zamiast wadliwego łańcucha ze starszych odmian. Producent przewiduje bardzo długie terminy wymiany paska rozrządu (co ponad 200 tys. km), lecz lepiej skrócić go do ok. 150 tys. km, a co 60 tys. zł zlecić kontrolę paska. To samo tyczy się silników 1.0 TSI i 1.5 TSI (150 KM; od 2017 r.). W tych ostatnich warto zwrócić uwagę na system odłączania cylindrów (ACT), gdyż zdarzają się jego awarie. Inne tyczą się filtrów GPF (także 1.5 TSI) i pomp wody (1.4 TSI).

Większe silniki w Octavii III, czyli 1.8 TSI (180 KM) oraz 2.0 TSI (190 KM i 220/230/245 KM w RS), posiadają już przeprojektowaną głowicę z nowymi tłokami, wskutek czego na dobrą sprawę udało się wyeliminować uporczywe w starszych modelach spalanie oleju. Nadal jednak zdarzają się jednostkowe przypadki rozciągnięć łańcuchów rozrządu i zbierania nagaru na zaworach dolotowych. Benzynowe Octavie łączyły się z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi (5-biegowa tylko w 1.2 TSI/86 KM) lub dwusprzęgłowymi, automatycznymi DSG: 6- lub 7-biegowymi. Warto wrócić uwagę, czy przekładnia nie szarpie przy ruszaniu i czy sprawnie zmienia biegi: po przejechaniu 250 tys. km jej awaryjność stoi pod znakiem zapytania. Wersje 1.8 TSI i 2.0 TSI/190 KM można było zestawić z napędem 4×4.

Skoda Octavia III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe do 150 KM)
Silnik 1.0 TSI 1.2 TSI 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.5 TSI
Pojemność 999 cm³ 1197 cm³ 1197 cm³ 1197 cm³ 1395 cm³ 1395 cm³ 1498 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 115 KM 86 KM 105 KM 110 KM 140 KM 150 KM 150 KM
Maks. moment 200 Nm 160 Nm 175 Nm 175 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s 12,0 s 10,5 s 10,5 s 8,5 s 8,5 s 8,4 s
Prędkość maks. 205 km/h 181 km/h 196 km/h 196 km/h 215 km/h 215 km/h 223 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 5,3 l/100 km 5,1 l/100 km 5,0 l/100 km 5,3 l/100 km 5,2 l/100 km 5,1 l/100 km
Skoda Octavia III – dane techniczne, osiągi, spalanie (mocniejsze silniki benz.)
Silnik 1.8 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI (RS) 2.0 TSI (RS) 2.0 TSI (RS)
Pojemność 1798 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 180 KM 190 KM 220 KM 230 KM 245 KM
Maks. moment 250 Nm 320 Nm 350 Nm 350 Nm 370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s 7,3 s 6,8 s 6,8 s 6,7 s
Prędkość maks. 231 km/h 236 km/h 248 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,1 l/100 km 6,3 l/100 km 6,2 l/100 km 6,9 l/100 km
Skoda Octavia III 1.2 TSI
1.2 TSI spełni wymagania osób o łagodnym stylu jady lub rzadko opuszczających miasto.
Skoda Octavia III 1.4 TSI
1.4 TSI daje sporo swobody w wyprzedzaniu i potrafi pozytywnie zaskoczyć zużyciem paliwa.
Skoda Octavia III 1.8 TSI
Wdrażane na przestrzeni lat poprawki sprawiły, że nawet felerny 1.8 TSI w Octavii III stał się stosunkowo bezawaryjnym silnikiem.

Używana Skoda Octavia III – silniki Diesla

  • 1.6 TDI (90 KM, 105 KM, 110 KM, 115 KM)
  • 2.0 TDI (150 KM, 184 KM)

Skoda proponowała skromniejszą, ale wystarczającą gamę wersji wysokoprężnych, opierających się na dwóch nowoczesnych turbodieslach z wtryskiem common rail – 1.6 TDI (90/105/110/115 KM) i 2.0 TDI (150/184 KM). W obydwu zastosowano paski rozrządu z podobnymi terminami wymiany jak w jednostkach benzynowych (co 210 tys. km, choć lepiej robić to co ok. 150 tys. km i jeszcze częściej kontrolować stan paska) oraz skomplikowany osprzęt obejmujący turbosprężarkę ze zmienną geometrią, koło dwumasowe, filtr cząstek stałych i nieregenerowalne wtryskiwacze piezoelektryczne. Z tych względów ewentualne awarie najprawdopodobniej „odchudzą” nieco portfel, choć trzeba przyznać, że Octavie z dieslami rzadko się psują. Można się spodziewać usterek DPF-ów, zaworów EGR i osprzętu (np. dwumasy) przy dużych przebiegach. Słabszy 1.6 TDI potrafi jeździć „o kropelce”, lecz doskwiera w nim brak szóstego biegu (trafiał się tylko w 110-konnych Octaviach Greenline z lat 2014-2016). Skrzynie „szóstki” obligatoryjnie trafiały do 2.0 TDI, natomiast obydwa silniki opcjonalnie zestawiano z przekładniami DSG i napędem 4×4.

Skoda Octavia III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 105 KM 110 KM 115 KM 150 KM 184 KM
Maks. moment 230 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 10,8 s 10,6 s 10,1 s 8,5 s 7,9 s
Prędkość maks. 186 km/h 194 km/h 206 km/h 205 km/h 218 km/h 232 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,1 l/100 km 4,5 l/100 km 3,5 l/100 km 4,2 l/100 km 4,9 l/100 km 4,6 l/100 km
Skoda Octavia III 1.6 TDI
Octavie 1.6 TDI przeważnie mają tylko 5 biegów, wskutek czego przeciętnie sprawdzają się na drogach szybkiego ruchu.
Skoda Octavia III 2.0 TDI
Autostrady to żywioł diesla 2.0 TDI. To niezawodne, oszczędne i szybkie źródło napędu dla Octavii III.

Używana Skoda Octavia III – który silnik wybrać?

Silniki Octavii III praktycznie zostały pozbawione wad trapiących starsze odmiany, stąd od strony niezawodności można polecić wszystkie. W tak wielkim aucie przeciętnie sprawdzają się niewielkie jednostki 1.0/1.2 TSI, doskwiera też brak 6. biegu w 1.6 TDI. Tego diesla warto wybrać do miasta, a do eksploatacji w każdych warunkach – 2.0 TDI. Z benzynowych optimum to 1.4 TSI, 1.5 TSI oraz 1.8 TSI. Octavia RS to auto wyjątkowe: bardzo szybkie i wzorcowe pod kątem funkcjonalności.

Przeczytaj więcej na temat używanej Skody Octavii III:

Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – opinie użytkowników

Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – którą generację wybrać?

Skoda Octavia III

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji