Uszkodzone wtryski dają szereg objawów, z reguły łatwo dostrzegalnych przez kierowcę. Oto typowe objawy uszkodzonych wtryskiwaczy (w silniku benzynowym i dieslu).
Pośród typowych usterek współczesnych silników Diesla, ale też niekiedy i benzynowych, często wymienia się uszkodzone wtryski. Objawy awarii wtryskiwaczy są nie tylko uciążliwe dla kierującego, ale i prowadzą, przy ich zbagatelizowaniu, do znacznie poważniejszych przypadłości. Awaria jednego wtryskiwacza pociąga za sobą zepsucie kolejnych, a także negatywnie wpływa na kondycję turbosprężarki czy też filtra DPF. Może nawet doprowadzić do wypalenia tłoków. Jak można się domyślać, mowa wtedy o naprawach lub regeneracjach liczonych w tysiącach złotych, choć nierzadko może być już na to za późno i pozostaje kupno nowych elementów.
Wtryskiwacze, w dużym uproszczeniu, odpowiadają za systematyczne dawkowanie paliwa do komory spalania. Informację na temat aktualnego zapotrzebowania na paliwo pochodzą z komputera sterującego jednostką napędową, z którym współpracują wtryskiwacze. Cechują się zatem wyjątkowo wysoką precyzją działania i pracują w trudnych warunkach, stąd nietrudno o ich awarię. Tymczasem nawet drobne odchylenia od normy w działaniu wtryskiwaczy mogą spowodować szereg awarii bezpośrednio rzutujących na kulturę pracy i osiągi silnika. Z jednej strony to dobrze, bo objawy uszkodzonych wtrysków są łatwe do rozpoznania przez właściciela. Z drugiej – wcale nie muszą sugerować awarii wtryskiwaczy, a jakiegoś innego elementu układu paliwowego.
Uszkodzone wtryski – objawy (diesel)
Po czym poznać, że wtryskiwacze nadają się do regeneracji lub wymiany? Objawy uszkodzonych wtrysków najczęściej występują w silnikach Diesla, choć zdarzają się, rzadziej bo rzadziej, ale też w jednostkach benzynowych. Poniżej wymieniamy typowe objawy zepsutych wtryskiwaczy w silniku wysokoprężnym wraz z możliwymi ich przyczynami.
- Silnik nie daje się uruchomić, niezależnie od stopnia rozgrzania. Trudności z odpaleniem „na zimno” mogą się brać z niewłaściwego parametru wtrysku, natomiast bezowocne kręcenie rozrusznikiem „na ciepło” to najprawdopodobniej efekt nieszczelności we wtryskiwaczu.
- Gdy silnik uda się uruchomić, pracuje on nierówno (falują obroty) i przerywa. Przyczynę może stanowić zatkana dysza wtryskiwacza albo przegrzanie wtrysku.
- Kolejnym objawem jest gaśnięcie silnika na biegu jałowym. Dzieje się tak, gdy komputer pokładowy awaryjnie wyłącza zapłon, ponieważ sterownik nie potrafi uzyskać odpowiednich parametrów wtryskiwaczy.
- Samochód z uszkodzonymi wtryskiwaczami może też intensywnie dymić na czarno lub biało. Czarny dym oznacza dobranie zbyt dużej dawki paliwa w stosunku do ilości powietrza, natomiast biały dym sugeruje obecność w mieszance paliwowo-powietrznej oleju silnikowego, który może pochodzić np. z układu doładowania silnika.
Niewłaściwa praca wtryskiwaczy może też dawać trochę innych objawów, takich jak:
– spadek mocy i przechodzenie silnika w tryb awaryjny;
– podwyższenie zużycia paliwa;
– stukanie spod maski w trakcie jazdy.
Uszkodzone wtryskiwacze – objawy (silnik benzynowy)
Wtryskiwacze montowane w silnikach benzynowych cechuje znacznie dłuższa żywotność od wtrysków montowanych w Dieslach. Wynika to m.in. z lepszych warunków, w jakich muszą pracować i nieco innej budowy. Niemniej awarie wtryskiwaczy podających benzynę również się zdarzają i dają podobne objawy jak w odpowiednikach dla Diesli. Są to z reguły:
– kłopoty z uruchomieniem silnika;
– dymienie z wydechu;
– nierówna praca na biegu jałowym.
Jak sprawdzić stan wtryskiwaczy?
Weryfikację stanu wtryskiwaczy najlepiej zlecić mechanikowi, który przeprowadzi tzw. test przelewowy przy użyciu specjalistycznych środków i narzędzi. Samemu można ewentualnie spróbować zastosować dedykowaną chemię do czyszczenia wtryskiwaczy, jednak nie da ona nam odpowiedzi na pytanie, co jest nie tak i w którym wtryskiwaczu. Uszkodzone wtryski, w zależności od stopnia usterki, można naprawić, zregenerować lub wymienić. Dwóch pierwszych opcji nie stosuje się w przypadku skomplikowanych wtryskiwaczy piezoelektrycznych.