PoradyPoradyUszkodzone wtryski – objawy (diesel, benzyna). Jak rozpoznać awarię wtryskiwaczy?

Uszkodzone wtryski – objawy (diesel, benzyna). Jak rozpoznać awarię wtryskiwaczy?

Uszkodzone wtryski dają szereg objawów, z reguły łatwo dostrzegalnych przez kierowcę. Oto typowe objawy uszkodzonych wtryskiwaczy (w silniku benzynowym i dieslu).

Pośród typowych usterek współczesnych silników Diesla, ale też niekiedy i benzynowych, często wymienia się uszkodzone wtryski. Objawy awarii wtryskiwaczy są nie tylko uciążliwe dla kierującego, ale i prowadzą, przy ich zbagatelizowaniu, do znacznie poważniejszych przypadłości. Awaria jednego wtryskiwacza pociąga za sobą zepsucie kolejnych, a także negatywnie wpływa na kondycję turbosprężarki czy też filtra DPF. Może nawet doprowadzić do wypalenia tłoków. Jak można się domyślać, mowa wtedy o naprawach lub regeneracjach liczonych w tysiącach złotych, choć nierzadko może być już na to za późno i pozostaje kupno nowych elementów.

Wtryskiwacze, w dużym uproszczeniu, odpowiadają za systematyczne dawkowanie paliwa do komory spalania. Informację na temat aktualnego zapotrzebowania na paliwo pochodzą z komputera sterującego jednostką napędową, z którym współpracują wtryskiwacze. Cechują się zatem wyjątkowo wysoką precyzją działania i pracują w trudnych warunkach, stąd nietrudno o ich awarię. Tymczasem nawet drobne odchylenia od normy w działaniu wtryskiwaczy mogą spowodować szereg awarii bezpośrednio rzutujących na kulturę pracy i osiągi silnika. Z jednej strony to dobrze, bo objawy uszkodzonych wtrysków są łatwe do rozpoznania przez właściciela. Z drugiej – wcale nie muszą sugerować awarii wtryskiwaczy, a jakiegoś innego elementu układu paliwowego.

Uszkodzone wtryski objawy
Jak na tak precyzyjnie wykonany element, wtryskiwacze i tak wyróżniają się niezłą trwałością, wymagając interwencji dopiero przy dużych przebiegach samochodu.

Uszkodzone wtryski – objawy (diesel)

Po czym poznać, że wtryskiwacze nadają się do regeneracji lub wymiany? Objawy uszkodzonych wtrysków najczęściej występują w silnikach Diesla, choć zdarzają się, rzadziej bo rzadziej, ale też w jednostkach benzynowych. Poniżej wymieniamy typowe objawy zepsutych wtryskiwaczy w silniku wysokoprężnym wraz z możliwymi ich przyczynami.

  1. Silnik nie daje się uruchomić, niezależnie od stopnia rozgrzania. Trudności z odpaleniem „na zimno” mogą się brać z niewłaściwego parametru wtrysku, natomiast bezowocne kręcenie rozrusznikiem „na ciepło” to najprawdopodobniej efekt nieszczelności we wtryskiwaczu.
  2. Gdy silnik uda się uruchomić, pracuje on nierówno (falują obroty) i przerywa. Przyczynę może stanowić zatkana dysza wtryskiwacza albo przegrzanie wtrysku.
  3. Kolejnym objawem jest gaśnięcie silnika na biegu jałowym. Dzieje się tak, gdy komputer pokładowy awaryjnie wyłącza zapłon, ponieważ sterownik nie potrafi uzyskać odpowiednich parametrów wtryskiwaczy.
  4. Samochód z uszkodzonymi wtryskiwaczami może też intensywnie dymić na czarno lub biało. Czarny dym oznacza dobranie zbyt dużej dawki paliwa w stosunku do ilości powietrza, natomiast biały dym sugeruje obecność w mieszance paliwowo-powietrznej oleju silnikowego, który może pochodzić np. z układu doładowania silnika.

Niewłaściwa praca wtryskiwaczy może też dawać trochę innych objawów, takich jak:

spadek mocy i przechodzenie silnika w tryb awaryjny;

podwyższenie zużycia paliwa;

stukanie spod maski w trakcie jazdy.

Uszkodzone wtryskiwacze – objawy (silnik benzynowy)

Wtryskiwacze montowane w silnikach benzynowych cechuje znacznie dłuższa żywotność od wtrysków montowanych w Dieslach. Wynika to m.in. z lepszych warunków, w jakich muszą pracować i nieco innej budowy. Niemniej awarie wtryskiwaczy podających benzynę również się zdarzają i dają podobne objawy jak w odpowiednikach dla Diesli. Są to z reguły:

kłopoty z uruchomieniem silnika;

dymienie z wydechu;

nierówna praca na biegu jałowym.

Jak sprawdzić stan wtryskiwaczy?

Weryfikację stanu wtryskiwaczy najlepiej zlecić mechanikowi, który przeprowadzi tzw. test przelewowy przy użyciu specjalistycznych środków i narzędzi. Samemu można ewentualnie spróbować zastosować dedykowaną chemię do czyszczenia wtryskiwaczy, jednak nie da ona nam odpowiedzi na pytanie, co jest nie tak i w którym wtryskiwaczu. Uszkodzone wtryski, w zależności od stopnia usterki, można naprawić, zregenerować lub wymienić. Dwóch pierwszych opcji nie stosuje się w przypadku skomplikowanych wtryskiwaczy piezoelektrycznych.

Test przelewowy wtryskiwaczy
Test przelewowy wtryskiwaczy da odpowiedź na pytanie, który z wtrysków pracuje nieprawidłowo.
Polecamy także:

Czy naprawa wtryskiwaczy jest skuteczna?

Jak skuteczny jest preparat do czyszczenia wtrysków?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji