Czujnik ciśnienia doładowania

W samochodach z silnikami wspomaganymi turbosprężarką może dojść do awarii czujnika ciśnienia doładowania. Jakie objawy daje ta usterka? Jak sprawdzić czujnik doładowania turbiny?

Aktualnie nawet w przypadku kilkunastoletnich używanych aut coraz trudniej o egzemplarz z silnikiem wolnossącym – nie tylko w odniesieniu do diesli, ale również jednostek benzynowych. Małe silniki z turbodoładowaniem stopniowo wyparły z gam większe konstrukcje bez „wspomagacza”, co nie zawsze poszło w parze ze zmniejszeniem awaryjności, a nawet zużycia paliwa. Faktem jest jednak, że kupno auta z silnikiem wolnossącym jest coraz trudniejsze i wobec tego warto znać możliwe przypadłości jednostek turbodoładowanych. Jedną z nich jest awaria czujnika ciśnienia doładowania, która daje szereg nieprzyjemnych objawów.

Czujnik ciśnienia doładowania – za co odpowiada?

Czujnik doładowania turbiny to niewielki element bezpośrednio przekładający się na pracę turbosprężarki. Ulokowany jest zazwyczaj w kolektorze dolotowym lub między nim a turbosprężarką. Sensor monitoruje wartości ciśnienia doładowania (czyli ilość powietrza dostarczanego do silnika) i przekazuje je do elektronicznej jednostki sterującej silnikiem, która ustala odpowiednią dawkę mieszanki paliwowo-powietrznej. Za pośrednictwem danych pobieranych przez czujnik ciśnienia doładowania regulowane jest tym samym funkcjonowanie zaworu upustowego turbosprężarki (otwiera się lub zamyka), a co za tym idzie – wirnika turbosprężarki.

Czujnik ciśnienia doładowania
Awaria czujnika ciśnienia doładowania automatycznie przekłada się na nieprawidłowości w pracy turbosprężarki.

Czujnik doładowania turbiny zazwyczaj dość późno daje o sobie znać, ale, jak każdy podzespół w samochodzie, ma ograniczoną żywotność. Najczęściej dochodzi do zabrudzenia czujnika ciśnienia doładowania (wskutek np. odkładania w czasie wymiany filtra powietrza lub jego nieszczelności), ale też do podniszczenia styków przez zbierającą się w okolicy wilgoć. Niewykluczona jest również zwykła usterka tego elementu w wyniku wyeksploatowania. Wskutek zepsucia czujnika ciśnienia doładowania komputer sterujący nie jest w stanie przekazać mieszanki paliwowo-powietrznej w odpowiedniej proporcji, co zauważalnie pogarsza parametry silnika.

Uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania – objawy

O potencjalnej awarii czujnika doładowania turbiny mówić w przypadku wystąpienia następujących symptomów:

  • pogorszenie osiągów silnika;
  • falujące obroty na biegu jałowym;
  • zwiększenie zużycia paliwa;
  • zapalenie kontrolki check engine.
Czujnik ciśnienia doładowania
Zauważalne osłabienie silnika wraz z palącą się kontrolką check engine mogą sugerować zabrudzenie lub uszkodzenie czujnika ciśnienia doładowania.

Czujnik ciśnienia doładowania – jak sprawdzić?

Te objawy nie muszą koniecznie sugerować, że jest coś nie tak z czujnikiem ciśnienia doładowania – przyczyna może leżeć zupełnie gdzie indziej. Dlatego nie warto od razu kupować nowego czujnika i go wymieniać, tylko zlecić diagnostykę problemu u mechanika. Można ewentualnie samemu sprawdzić czujnik, mierząc napięcie między stykiem zasilającym a masowym. Wartości poniżej 5 V sugerują awarię sensora.

Czujnik ciśnienia doładowania – czyszczenie, cena

Czujniki doładowania turbiny do popularnych modeli z reguły kosztują kilkadziesiąt złotych, choć nie brakuje oryginalnych elementów wystawianych nawet za ponad 500 zł. By ograniczyć koszty, można spróbować wyczyścić czujnik ciśnienia doładowania – najlepiej delikatnymi środkami czyszcząco-konserwującymi, np. benzyną ekstrakcyjną. Nie stosujmy do tego celu mocnej chemii czy rozpuszczalników. Jeśli jednak nie uda się całkowicie usunąć zalegającego na nim brudu, wymiana czujnika będzie jedynym sensownym rozwiązaniem problemu.

Przeczytaj także:

Uszkodzona turbosprężarka – objawy. Jak rozpoznać awarię turbo?

Jak wydłużyć życie turbosprężarki?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj